Forum Onderwerp - Welke route? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Bernadette 23.03.2010 16:50
Wij zijn afgelopen zomer eerst een paar dagen naar een camping dichtbij Orleans geweest. Vanuit daar zijn wij voor 2 weken naar Spanje geweest. Wij hebben toen gereden via de A71 en A75 via Millau naar de A9 gegaan. Wij vonden het een verschrikkelijke route via Millau. Wij reden met caravan en kwamen de hellingen heel moeizaam op. Terug ook weer deze route gereden en weer hetzelfde meegemaakt, veel bochten en hellingen en vonden het een zeer vermoeide reis! Ook vonden wij het opvallen dat het erg druk was. Normaal gesproken gingen wij vaak naar de Ardech en de route naar de Ardech (Frankrijk) vonden wij altijd heel goed te doen en hebben nooit daar last gehad van hellingen of iets dergelijks.
Nu zijn wij slecht in kaart lezen, etc...maar kun je ook via deze route (Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon-etc) naar Spanje?
Via Parijs - Millau willen wij absoluut niet meer.
Dit jaar wordt ons tweede jaar Spanje en hopen dat we tips krijgen over de route?

Geplaatst door: Joyce 23.03.2010 17:09
Wij reizen altijd via Luxemburg, Dijon, Lyon, Orange, Montpellier, Perpignan naar Spanje. Is een prima weg, goed te doen met de caravan. Onderweg genoeg campings om te overnachten of iets langer te blijven. Ik weet niet waar je vandaan komt maar vanuit Gouda reden wij via Antwerpen, Brussel en Namen richting Luxemburg en nu vanuit Hengelo via Duitsland richting Luxemburg.

Geplaatst door: Ria 23.03.2010 17:11
Via Luxemburg- Dijon - Lyon - Orange gaat prima. Is zelfs sneller en inderdaad een fijnere route naar Spanje.

dick 23.03.2010 19:16
Na Orleans, de A71 verlaten en via de A20 naar Toulouse. Vandaar via de A61 naar de A9 en dan naar Spanje. Heerlijke vlakke route zeker voor caravanners vlak en rustig rijden.
Maar jouw voorstel gaat ook goed. Zij het dat Luik uit, een forse klim is en rond en na Lyon (A7)ook flinke hellingen voorkomen.
De route Millau is voor caravanners de zwaarste.

Geplaatst door: Rudy 23.03.2010 20:42
Bernadette geeft aan al vaker de route gereden te hebben via Maastricht - Luik - Luxemburg- Dijon - Lyon naar de Ardech. Dus zij weet dat daar een klim zit. Overigens is deze klim niet zo erg als de vele hellingen bij Millau. Bij Millau moet je ook een stuk binnendoor via Pezenas. Dit kost ook veel tijd.
Wij rijden naar Spanje altijd via Luxemburg- Dijon- Lyon - Orange - Beziers - Perpignan. Snelle route naar het zuiden met veel overnachtingscampings onderweg en hele goede wegen.

Geplaatst door: Bernadette 23.03.2010 23:06
Wij hebben even gekeken, maar via verschillende routeplanners word je zelfs aangeraden om via Luxemburg - Dijon- Lyon te rijden. We hadden eerst moeten kijken, voordat wij hier een bericht plaatste. Haha.
Vorig jaar zaten we eerst even bij Orleans en dan is het richter om via Millau te gaan en zo zijn wij ook terug maar zo gegaan. Maar nu gaan wij dus via Luxemburg - Lyon - Orange. We weten hoe deze route is en na onze mening een geweldige route.
Via Millau was voor ons echt niet fijn. Wij met een volvo V50 140pk met een caravan max. beladen 1200kg ging erg moeizaam, terwijl wij over de route du soleil kunnen 'racen'.
Ook vonden wij het nog druk ook op de route via millau.

Geplaatst door: Bernadette 28.03.2010 19:39
Nog een vraagje, rijden jullie door of om Lyon?
Naar de Ardech zijn wij altijd door Lyon gegaan, zowel heen als terug. Alleen afgelopen zomer op de terugweg stond op borden aangegeven dat er richting Lyon-centre (dus door Lyon) een file van 15km stond. Wij hebben daar gekozen om Lyon te gaan (via de A46). Het viel ons op dat juist dit erg druk was en wij op de A46 veel in de file hebben gestaan.
Wij zullen sowieso gewoon door Lyon gaan als er niets wordt aangegeven van files of maar 2/3 km file, want door Lyon is sneller en prima rijden. Maar wat doen jullie als er dus aangegeven staat 15km file in Lyon? Om of door? Het schrikt misschien juist mensen af om door Lyon te gaan, zoals wij ook, en gaan daardoor allemaal de omweg kiezen.

dick 28.03.2010 22:27
Eigenlijk altijd door Lyon. 1x er om heen maar dat vond ik niet prettig.
's morgens door Lyon nog nooit files gezien. 2 jaar terug voor Lyon (noordwaarts rijdend)eind vd middag enorm noodweer en toen ook nog voor de Rhone 15 km ca 1 uur file gehad. 's avonds hoorden we van anderen dat de rondweg ook vol file zat en zeker niet sneller was.
Volgens mij maakt het niet uit erdoorheen of eromheen.
Wat ook goed gaat is de D383 dwars door de stad nemen en de routeplanner gebruiken om de stad weer uit te gaan.
Hier staan op dit forum meerdere goede ervaringen over die route.
Succes.


Mara 20.05.2010 22:20
Ik heb juist gelezen dat de route via Millau prima te doen is. En bovenal erg mooi is. De Autoroute du Soleil hebben we nou wel eens gezien. Het lijkt mij juist fijn om een keer via Millau te rijden. Het aantal PK's van een auto zegt niet alles. Wat in de bergen belangrijker is is een hoog koppel. Met een diesel van 160 PK en een koppel van 350 Nm moet dit te doen zijn toch? Oh ja, niet onbelangrijk, er hangt een caravan van zo'n 1500 kg achter. Wie heeft ervaringen met een vergelijkbare combinatie?
Alvast bedankt!

Geplaatst door: ® Wil 20.05.2010 23:29
In 2008 via Milau gereden, met een 125 pk Renault Scenic gereden 2.0 Ltr op LPG met een (te)zwaar beladen caravan 1300 kg.
Regelmatig moest de auto er behoorlijk aan trekken om de bergen te kunnen nemen.
En éénmaal de brug over behoorlijk vaak in de remmen moeten gaan en veel op de motor moeten remmen omdat het behoorlijk steil down-town gaat.
Oké moet zeggen dat de rit uren minder lang duurde, maar geef mij maar gewoon route Du Soleil. Via Luxemburg, Dyon, Lyon, Perpignan.

Yo! 21.05.2010 07:34
Ik begrijp niet zo goed wat iedereen bedoelt met het zogenaamde feit dat de route over Millau zoveel mooier is.
Deze route een keer heen gereden met caravan en een keer zonder caravan terug. Tot aan Clermont Ferrand is de route niets mooier dan de route de Soleil mijn inziens. Daar komt nog bij dat je vanaf dat punt met een caravan verschrikkelijk moet werken. Je blijft een aaneenschakelijking houden van stijlle korte klimmetjes. Vervolgens moet je, als je met de caravan naar het zuiden rijdt, na de brug van Millau constant in de remmen en afremmen op de motor. Ik kreeg hier geen veilig gevoel.
Tevens zijn het aantal parkeerplaatsen vele malen minder dan op de route de Soleil en zeker niet onbelangrijk, je op een gunstig punt Parijs zien te ronden.
Voor wat betreft de kosten (met caravan) hoef je het ook niet te doen, je bent gewoon duurder uit. Zolang ik met de caravan ga, neem ik lekker de route de Soleil. Indien je alleen met de auto gaat vindt ik de brug van Millau wel een goede optie, voornamelijk omdat het zeer rustig is op de weg. Maar ja, zo heeft natuurlijk iedereen zijn eigen ervaring en menning. In ieder geval iedereen een zeer goede vakantie toe gewenst in het fijne en mooie Spanje.

Geplaatst door: Harrold 21.05.2010 13:16
Ben het helemaal eens met de vorige schrijver. De route via Parijs-cl.Ferrand- Millau is niets mooier dan de Route du soleil. Ja het stuk bij Millau is wel even mooi moet ik zeggen, maar dat is ook heel veel klimmen en dalen dus daar ben je eerder druk mee. Wij gaan vaak naar Spanje (costa brava) en rijden altijd via de route du soleil. Wij willen eerst alles op de plaats hebben op de camping en gaan daarna wel een keer een dag toeren door de bergen zonder de caravan en we hebben dan alle tijd. Net of je onderweg naar het zuiden al de hele omgeving gaat bekijken, overigens vind het stuk rout du soleil bij de Ardech ook erg mooi.
Via Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange gaat sneller en is gemakkelijker rijden. Op de A71 (via Cl.ferrand) kun je geen overnachtingscamping vinden en weinig parkeerplaatsen langs de weg.

Car2 21.05.2010 20:39
Het mooie van de Millau-route vind ik het vulkanenlandschap en het ruwe berglandschap (rotsen). Als je dan op een camping onderweg bent, zit je daar ook tussen.
Er zijn genoeg campings onderweg te vinden op deze route.
Zoals één van de vorige posters al aan gaf, de route via Toulouse is echt veel vlakker en super rustig. Je ziet zelden een caravan (NL)

Geplaatst door: Joris 22.05.2010 13:05
De weg over Limoges rijdt je als je naar de Dordogne gaat, wij zijn 2 jaar geleden naar de Dordogne geweest en hebben veel caravans gezien en het was absoluut niet rustig. Genoeg mensen die deze route rijden via Parijs - Limoges en dus absoluut niet (heel) rustig!!
Als wij naar Spanje gaan rijden wij eigenlijk altijd via Luxemburg- Lyon, vinden wij de fijnste en snelste route!

pw 18.06.2010 23:51
wij nemen route de soleil.
Vrijdag 2 juli vanaf macon verder naar de costa brava
Nu lees ik net dat het 1ste weekeind van juli zeer druk word, spanjaarden massaal naar het zuiden.
Wie heeft deze reis wel eens gereden het eerste weekeind van juli.
Het is gelukkig geen zwarte zaterdag maar toch.
alvast bedankt

Geplaatst door: ® Wil 19.06.2010 10:53
Wij vertrekken in de nacht van 1 op 2 juli.

Overnachten dan 's avonds de 2e juli ergens richting Montpelair.

Het enigste waar je rekening mee moet houden is de drukte rond Lyon, alhoewel we de laatste jaren erom heen rijden en dan er weinig van merken.
En omdat dat weekend midden van nederland op vakantie gaat en dat is de grootste groep nederlanders die gelijk gaan zal het aanzienlijk druk met nederlanders zijn.

Rijden meestal van donderdag op vrijdag 's nachts om zaterdags aan te komen en tot nu toe is dat heel goed bevallen.

Ik denk dat je weinig qua drukte zal meemaken.

mercha 19.06.2010 15:36
Je moet trouwens ook wat mazzel hebben.
Het zal wel goed komen tenslotte.
Allemaal 1 veilige reis en n prettige vakantie
gr mercha

mercha 19.06.2010 17:39
midden nederland vertrekt op vrijdag, zijn wij al langs lyon heen!!
gr mercha

Geplaatst door: Tiny 19.06.2010 21:17
En niet iedereen vertrekt meteen de eerste week. Als wij als eerste vakantie hebben wachten wij toch nog een week, de eerste week van Juli is het namelijk nog rustig op de campings.
Dit jaar vertrekken wij zelfs 2 weken later, aangezien het WK op 11 Juli is. Wij wonen ook in het midden van het land en vertrekken zondag 18 Juli en komen maandag 19 Juli aan. Vrijdag 6 Augustus gaan wij weer richting Nederland.
We komen uit Lisse en rijden via Luxemburg- Lyon- Orange naar Spanje toe.

WilmaV 21.06.2010 19:02
De schoolvakanties beginnen in België altijd op 1 juli (en duren tot 1 september).
Onze ervaring is dat veel van onze Belgische vrienden meteen dat weekend in de auto springen en naar het zuiden rijden.
Op vrijdag en zaterdag staan er dan 100en kilometers aan files in heel Frankrijk.
Een aantal van onze Belgische vrienden vertrekken daarom al op 30 juni zodra de scholen uitgaan, puur om die files te vermijden.