Forum Onderwerp - strand (Gesloten voor reacties)

wagemakers 24.05.2010 13:18
we gaan al een paar jaar naar bella terra in blanes nu vroeg ik me af hoe is t nu met t strand voor de camping is dat nu opgespoten of ligt er nog niks vorig jaar waren ze aan t opspuiten in de stad ni hoor ik dat alles weer is weggespoeld hoe staat er mee

Geplaatst door: ® Wil 24.05.2010 23:16
Vorig jaar lag er even buiten het strand een zandzuiger, ik zie al een aantal jaren dat jullie naar bellaterra gaan net als ons, en dan heb je deze ongetwijfeld ook gezien.
Vorig jaar mog hij niet zijn werk doen omdat er één of andere beschermde kreeft gezien was, wat ik nu gehoord heb is dat er wel het e.e.a. opgespoten is en dat het ieder geval beter is dan vorig jaar.
Het schijnt juist dat er afgelopen winter weinig van het strand verdwenen is.
Blanes was/is voor sommige het zandvoort van Spanje, alleen een aantal jaren geleden is er voor de olympische spelen in Barcelona veel, heel veel zand nodig geweest om de stranden bij Barcelona mooi te maken en dat er bij Blanes veel weg gehaald is wat de stad blanes toen veel geld heeft opgeleverd.
Alleen omdat er een aantal honderd meter vanaf het strand een gigantische krater is gezogen om het zand weg te halen spoel nu steeds weer het zand in dit grote gat.
Dit kan nog jaren en jaren duren alvorens de bodem weer fatsoenlijk is.
Dit zijn de naweeën van de grote fout die er destijds gemaakt zijn.
Geld speelde destijds een hele grote rol, alleen de gevolgen die er uit voort kwamen waren niet te voorzien.
Het strand steeds jaar na jaar opspuiten geeft op termijn wel het effect maar zal nog steeds een aantal jaren duren voordat de stranden weer zijn zoals pakweg 10 jaar geleden het geval was.
Het geld ( en dat is heel veel ) wat het toen heeft opgeleverd gaat nu op aan het steeds week opnieuw opspuiten van het strand, dit ten koste van de toerist die toch naar Blanes komen om zijn mooie stranden ( voorheen ) en zijn omgeving en niet te vergeten stabiele weersomstandigheden.

Geplaatst door: ® wil 25.06.2010 22:10
Volgende week vertrekken we dus ook weer naar Blanes, en zoals al in de opening van dit topic werd geschreven door wagemakers dat hij hoorde dat het strand weer weggespoeld was.

Nu kom mijn dochter net met het bericht dat zij gehoord heeft van iemand die er in mei is geweest, dat de zee tot aan de stenen van de boulevard staat.

Even googlen zie ik berichten dat er eind mei weer gesprekken zijn geweest om het strand voor het hoogseizoen weer op te spuiten.

Wie heeft er uitsluitsel voor mij ( en waarschijnlijk ook meerdere ) is er nu wel weer voldoende strand of is er (helemaal)niets meer ??

Marcel Valentijn 25.06.2010 22:30
zoover.nl/spanje/catalonie-costa-brava-en-costa-dorada/blanes/bella-terra/camping/fotos?testimonialId=4988709
Even kijken en bladeren op zoover.nl en dan zoeken Bella Terra levert een "geweldig" vooruitzicht op. Oftewel in mei was er meer beton dan zand in Blanes

Jan 26.06.2010 20:37
Wij hebben vorige week op Bella Terra gestaan en wat ons opviel was de enorme hoeveelheid aan caravans van Spaanse kampeerders die op de vrijdagavonden aankomen en zondagavond weer vertrekken. Veel lawaai en maken sanitair vies. Het strand voor de camping dus rechts naast de hoofdingang naar het strand stelt niks meer voor.Bijna helemaal wweg. Links naast de hoofdingang wel strand maar dus enorm druk en ik vraag me af hoe alle bezoekers van Blanes straks op dit strand een plekje moeten vinden.

Geplaatst door: ® Wil 03.07.2010 22:58
Zit op dit moment in Blanes.

Het strand.............

Het is kleiner dan vorig jaar, alleen zit er niet zoveel verschil tussen.

Het strand ligt een stuk lager, was het vorig jaar vanaf boven aan de boulevard tot aan de zee strand, nu zal de breedte weinig tot niets minder zijn, alleen ligt het ongeveer anderhalve tot twee meter lager.

Vanaf de camping kun je het strand gewoon via een trap af lopen, alleen richting het einde van het strand, dus niet richting het oudblanes maar vanaf de camping naar rechts word het na enige tientallen meters wel smal/niets meer.
Echter richting oud blanes ( haven/boulevard ) daar is volgens mij het strand zelfs mooier dan de afgelopen jaren.
Dus er is wel het e.e.a. aangedaan kun je ook zien.