Forum Onderwerp - Overtuig me maar. (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Isa 14.11.2012 05:46
Sinds 1994 kampeer ik jaarlijks met mijn gezin in Frankrijk. Mijn kinderen vinden dat ondertussen erg saaaai.... Niet omdat ze het niet leuk hebben tijdens onze vakantie, maar omdat hun vriendjes vaak naar Italie en Spanje gaan. Maar als ik onze wensen bekijk (en dat zijn ook de wensen van onze kinderen), dan concludeer ik dat Frankrijk ons meer te bieden heeft.
Italie is ondertussen afgevallen als optie oa. omdat ik een kampeerplek van minder dan 100m2 echt veel te krap vind. Over spanje heb ik wellicht een vooroordeel. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen, maar afgaande op de spanjegangers in mijn omgeving zoekt men daar vooral de zee, drukte en sociale contacten(onder de noemer gezelligheid). Ik snap dat ik me daarin volledig kan vergissen en zou het toch een kampeerland voor mij kunnen zijn. Misschien kan iemand me overtuigen?
Onze kampeerwensen zijn: Ruime plekken 120+ m2, niet aan de kust,camping niet groter dan 120 plekken, leuk zwembad, mooie omgeving om te touren, pittoresque dorpen met marktjes. Voor mijn kinderen (10 en14)zoek ik wat aanspraak in de vorm van nederlandse leeftijdsgenoten. Ik heb door mijn vakanties toevallig een paar goed vrienden overgehouden maar ben niet op zoek naar sociale contacten. Houd dus niet van animatieavondjes en verplichte borrels bij de buren. Ook veldjescampings zoals je in nederland meestal ziet, vallen voor mij af.
Vertel me eens; is kamperen in Spanje iets voor ons?

Geplaatst door: Isa 14.11.2012 05:47
Haha,tis vroeg, ik zie nu 1994 staan. Moet zijn 2004.

Geplaatst door: Bibi 14.11.2012 08:25
Misschien heb je wat aan deze site.
Staan campings op ook in binnen land.
Je kan daarna extra info zoeken over de camping.

http://www.campings.net/Espana/Catalunya/Girona/

Ik zelf ben niet bekend met campings in het binnenland.
Wij houden van de zee, Ik moet zeggen dat op de campings waar wij tot nu toe zijn geweest ook wel mensen meer met elkaar omgaan zoals een keer wat drinken met elkaar. Maar over het algemeen is ieder zijn eigen. Doet zijn eigen ding en plakt niet bij andere.
Ik denk dat je dat zelf op kan zoeken of aangeven.

Geplaatst door: ® tineke 14.11.2012 13:46
Ook op deze site kan de campings in het binnenland zoeken:
http://www.spanje-camping.nl/regio/

Hier zijn wat campings met NL-eigenaar. Ik ken ze niet uit eigen ervaring:

1)Camping Manso Coguleras
http://www.spanje-camping.nl/camping/Sant_Jaume_De_Llierca/Manso_Coguleras/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dmanso%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

2)Camping Casa Valerosa
http://www.spanje-camping.nl/camping/El_Perello/Casa_Valerosa/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dvalero%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

3)Camping Cel:
http://www.spanje-camping.nl/camping/Sant_Marti_De_Llemena/Cel_Centre_Ecologic_Llemena/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dcel%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

4)Camping Eboasis (staat nog niet op Spanje-Camping.nl):
http://www.campingebroasis.com/

5)Camping Monte Cabo:
http://www.spanje-camping.nl/camping/Sanxenxo/Monte_Cabo/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dcabo%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

6)Camping Lo Closo:
http://www.spanje-camping.nl/camping/Berros_Jussa/Lo_Closo/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dcloso%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

7)Camping Campo Alegre
http://www.natuurlijkspanje.info/

8)Camping La More:
http://www.spanje-camping.nl/camping/Ontinyent/La_More/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dmore%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

9)Camping La Fresneda:
http://www.spanje-camping.nl/camping/La_Fresneda/Camping_La_Fresneda/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dfresneda%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC

Geplaatst door: ® tineke 14.11.2012 14:34

Geplaatst door: Marinajl 14.11.2012 16:03
Blijf maar lekker naar Frankrijk gaan.
Wij trekken al 4 jaar door de binnenlanden van Spanje, het weer is altijd heerlijk, de steden zijn prachtig, de afstanden groot en de campings in het binnenland zijn heel rustig. Eigenlijk komen we nauwelijks Nederlanders tegen, met uitzondering van de echte toeristentrekkers: Granada, Sevilla.De campings aan de kust ken ik niet, wij houden niet van strand, maar de campings in het binnenland zijn echt anders dan die in Frankrijk. Meestal is er geen "pingpong tafel" waar de jeugd samenkomt.

Geplaatst door: Isa 14.11.2012 19:01
Even voor de duidelijkheid; Ik houd wel van de zee en strand maar een strandcampng is waarschijnljk niet aan mij besteed. Het zou wel leuk zijn als ik binnen 3 kwartier naar de kust zou kunnen rijden. Als ik tijdens de hele vakantie 3 keer naarhet strand kan, is dat voldoende. Thuis ga ik ook regelmatig naar het strand, al is het maar voor een wandeling.
Ik spreek spaans, een nederlandse campingeigenaar is niet nodig. Maar we geven voor onze kinderen wel de voorkeur aan aanwezigheid van wat nederlandse kinderen. Tot nu toe geeft Frankrijk mij alles wat ik nodig heb. Maar verandering van spijs doet eten, dat dan ook wel weer.

Geplaatst door: jan 15.11.2012 08:49

Je hebt zelf het antwoord al gegeven nl. het vooroordeel.

Dat dit volledig misplaatst is zal blijken wanneer je je Frankrijkbril afzet.
Ieder land/streek heeft zo zijn mooie dingen maar als je alles gaat vergelijken met Frankrijk gaat het mis want anders had Spanje wel Frankrijk geheten.
Dat veelmensen naar de kust gaan is wel logisch, maar dat doen veel frankrijkgangers ook.
Zelf nu twee jaar in Spanje geweest en moet zegen dat ik daar nog niet ben uitgekeken, ondanks dat we nooit grote afstanden rijden om iets te willen zien.
Wanneer je een camping boekt in de baai van Roses heb je voldoende mogelijkheden om uitstapjes te maken maar de vraag is wil je de schoonheid zien of komt het vergelijk met Frankrijk weer boven.
Wanneer het, het laatste is zal er geen ander land zijn die je bekoren kan omdat je lijd aan een soort tunnelvisie.

Campingtip, illa Mateua in L'escala maar dan wel de bril afzetten en meegaan in de campeer stijl van Spanje(gewoon je wensenpakket in de prullebak en het avontuur aangaan).
Weet zeker dat je daarna zegt ja dit is iets anders ,maar wel heel leuk.


Geplaatst door: ® tineke 15.11.2012 10:23

Geplaatst door: Stori 15.11.2012 12:45
Ik ga je proberen te overtuigen.
Ik kampeer al sinds kind (en dat is ondertussen al meer dan 40 jaar). Mijn vader was een overtuigde Italië-ganger en had zware vooroordelen tegen Spanje en had ons ook "besmet" met die ideeën. Tot hij, toen wij het huis verlaten had, meer ging rondtrekken (net als wij nu) en zich toch eens waagde aan een reis naar Spanje. En met de meest positieve verhalen thuis kwam. Toen gingen mijn ouders op pensioen en werden de vakantieperiodes veel langer en de geldkraan wat dichter. Tot vorig jaar (gestopt met kamperen wegens gezondheidsproblemen) zijn ze nooit meer elders op vakantie geweest. Wij zijn ze ooit eens gaan bezoeken en komen nu vaak in Spanje en niet alleen aan de Costa Brava.
Frankrijk en Spanje zijn niet te vergelijken, maar het beeld van de toeristische kusten en het arme droge binnenland heb ik behoorlijk moeten bijstellen. Vooral in Andalousie viel mijn mond open van alle kunstschatten en ik had al wat gezien in Italie.
Dat van die kleine campingplaatsen klopt niet helemaal, we hebben al riante plaatsen gehad en ook waar onze vouwwagen nauwelijks op kon.Het sanitair is altijd veel beter dan in Frankrijk. Ik weet niet hoever je wil rijden, maar de volgende campings komen misschien in de buurt van wat je zoekt.
Camping Ribamar
http://www.spanje-camping.nl/camping/Alcossebre/Ribamar/?SCReturnURL=snelzoeken.aspx%3fpagina%3d1%26zoekterm%3dribamar%26type%3dCamping%26SortColumn%3dDeCamping%26Sorting%3dASC
Een camping aan zee maar niet aan het strand, want dat is er niet, in een natuurgebied (om te wandelen)met prachtig sanitair en zelfs hondendouches.Met zwembad en zeer grote plaatsen op kiezel.
Camping Poboleda
http://www.campingwijzer.nl/Spanje/Catalonie-Costa-Dorada/Poboleda--Tarragona/Poboleda.aspx
Nog niet zelf bezocht, maar staat op lijstje omdat het midden in een wijngebied ligt.
http://www.spanje-camping.nl/regio/Castilla-Y-Leon/Leon/camping/Riaza/Riaza/?SCReturnURL=regio%2FCastilla-y-Leon%2FLeon%2F%3F%26pagina%3D2%26SortColumn%3DDeCamping%26Sorting%3DASC%26CampingID%3D684888%26lat%3D41.313496079062645%26lng%3D-3.25380989257815%26zoom%3D10%26selectie%3D
Boven Madrid ligt deze nieuwe camping met fantastisch sanitair en mooie omgeving.
Ik lees dat je Spaans spreekt, wat houd je eigenlijk tegen? In elk land kom je publiek tegen dat je ligt en niet ligt. Dat is in Spanje ook zo en wat betreft de Spanjaarden zelf op de camping: op hun ritme leven ipv je te ergeren, helpt al heel wat, ze doen dat niet voor niks hé.

Geplaatst door: Stori 15.11.2012 12:48
Oh ja, nog vergeten:
Als je niet zo ver wil rijden en niet zo nodig altijd heet weer moet hebben is de Costa Verde , Picos de Europa en Baskenland ook een goed idee. Meer gemengd publiek en prachtige natuur.

Geplaatst door: Pepe 15.11.2012 16:29
Ik ben het met Jan eens.
Zie Spanje door een andere bril zeker als je ook nog Spaans spreekt.
En die tunnelvisie lees je iedere dag op het Frankrijkforum.
Als je daar een andere mening hebt wordt je weggepest door een vastgroepje. Die gewoon agressief wordt als je een opmerking maakt dat er iets niet goed is in Frankrijk.
Er is gelukkig geen land gelijk.
Maar ook in Frankrijk is niet alles gelijk.
Dus er is geen 1 Spanje en geen 1 Frankrijk maar een diversiteit en dat is mooi. En ik zou zeker de groene kust van Spanje eens proberen. Niet helemaal zonzeker, maar mooi......

Geplaatst door: Marleen 15.11.2012 17:31
Die laatste opmerking slaat werkelijk nergens op. Word je weggepest door een vast groepje? Het Frankrijk-forum is gewoon een gezellig forum zonder problemen. Jij maakt er een probleem van.
Om op het onderwerp terug te komen, ik snap wat je bedoeld Isa. Als je aan Spanje denkt, en dan het kamperen, denk je inderdaad aan de costa brava aan een camping aan zee. Ik kan eigenlijk niets zeggen over de campings in het binnenland in Spanje, wellicht hier wel wat mensen.
Wij zijn 2 keer in Spanje geweest en dat was op camping Neus en op camping l'amfora. Camping Neus is echt een aanrader, de camping ligt wel aan zee, maar is heel gemoedelijk.
Camping l'amfora is een hele mooie camping, maar ik denk niet iets voor jullie.
Succes met de zoektocht....ik hoop dat je wat tips krijgt, want aan tips als; 'blijf lekker in Frankrijk', etc heb je niets aan.

Geplaatst door: Isa 15.11.2012 18:46
Ha ik vind sommige reacties hier juist erg onvriendelijk, bijna gefrustreerd klinken (tunnelvisie, frankrijkbril, weggepest worden op frankrijkforum). Ik hoopte juist enthousiast te raken door jullie reacties. Ging vroeger naar hele varierende bestemmingen, maar met kinderen tot nu toe voor frankrijk gekozen. Als ik zo de verhalen lees, is kamperen in spanje inderdaad nu nog geen goed idee voor ons. Ik spreek inderdaad heel aardig spaans, ook regelmatig in spanje geweest, maar dat heeft met studie/beroep te maken. Soms was dat heel leuk, soms niet (lloret, el arenal). Nu moet ik heel soms nog voor mijn werk naar Valencia. We gaan vooral op vakantie om uit te rusten van een vrij jachtig leven en ik wil dan ook niet verder rijden dan net over de grens. Zit ook niet te wachten op uitstapjes waarbij ik heel veel kilometers moet maken. Snap dat kamperen in spanje anders zal zijn dan Frankrijk. dat beeld had ik al sterk, vroeg me alleen af of ik me ietwat vergiste. De kampeerders die ik ken die voor spanje kiezen, zeggen altijd dat ze kiezen voor de "gezelligheid", die ik vertaal naar drukte, vooral door hoogseizoen. Daar kan ik me enigszins in vergissen, maar lees in een ander topic hier dezelfde opmerkingen. Ik heb veel aan de reactie van Marleen, dank je. De genoemde camping in L'Escala ziet er ook heel leuk uit, en ontkracht mijn vooroordelen, dat was juist de bedoeling van dit topic.
Voor een autovakantie richting Andalusie en Madrid kan ik denk ik beter wachten tot ik 67 ben, en zonder de kinderen met wellicht een camper op vakantie kan.
Ik weet even voldoende, ga me nu ook even richten op het gebied net boven de spaanse grens. misschien vind ik daar wel the best of both worlds. Voor de positieve reacties dank ik jullie hartelijk.

mieke 15.11.2012 20:40
Isa,
Dat is inderdaad een goed idee! Net tegen de grens van Spanje. Wij zijn daar ook geweest.( St. Cyprien, vlakbij Argeles). Daar heb je inderdaad het beste van twee werelden. Het heet niet voor niets Frans Catalonie. De Spaanse vlag wappert daar vrolijk naast de Franse vlag. Wij vonden de omgeving geweldig. En je zit zo in Spanje. Ik kan je helaas niet aan een camping helpen maar met wat speurwerk vindt je vast een geschikte camping voor jullie.
P.s. ik ben een frankrijkganger en een Spanjeganger. Ik merk echt niet zo veel verschil in kampeermentaliteit hoor! Maar wij zitten zowel in Frankrijk als in Spanje altijd direct aan zee.
Succes met je zoektocht.

Geplaatst door: johan 16.11.2012 11:32
Wij komen al jaren met de camper in spanje.

Ook wij houden niet van drukte rond de staanplaats. En onze ervaring is dat ( de echt grote strandcampings uitgezonderd) dat de drukte eigenlijk altijd wel meevalt.

Isa praat in het begin al meteen over "Houd dus niet van animatieavondjes en verplichte borrels bij de buren". Nou moet ik zeggen dat wij het altijd heerlijk rustig vinden als je buiten zit bij de camper terwijl alle omliggende caravans verlaten zijn omdat die wel bijna allemaal deelnemen aan de animatie avonden. En verplichte borrels bij de buren?? staat dat deelname daaraan verplicht is in het camping reglement? Nee toch.

Wij zoeken meestal de campings op die op een km of 10 tot 20 van het strand afliggen. Het "soort" volk wat daar zit is al meteen een stukje rustiger dan direct aan zee. Wij zeggen altijd de drukte zoeken we zelf wel op als we daar zin in hebben.

Ik moet zeggen dat ik de reacties die je op je vraag krijgt toch niet echt onbeschoft zijn wel dan? Er zitten zeker 100% bruikbare tips bij. En als je iemand zijn mening vraagt kun je ook antwoorden verwachten die je niet helemaal aanstaan.

Mijn tip: Geef het een kans.. en ik ben ervan overtuigd dat Spanje een super vacantieland is met relaxte mensen. Toen wij de eerste keer in Spanje kwamen moesten wij ook wennen aan het tempo. mañana is het toverwoord.

Wel is het bij ons zo.. wij reserveren niets.. en is de camping ook niets dan zijn wij de dag erna weer weg.. is het wel goed dan blijven we een paar dagen langer

m.vr.gr johan

Geplaatst door: jan 16.11.2012 15:27
Begrijp me goed dat ik met de woorden tunnelvisie en de Frankrijkbril niet de bedoeling had om iemand weg te zetten of te beledigen.
Deze termen hab ik gebruikt om duidelijk te willen maken dat je heel iets anders gaat doen wat je ook vanuit een blanco ervaring moet beoordelen.
Dat er op dit moment een gespannen sfeer heerst op het Frankrijk forum is mij reeds bekend.
Dat deze oorlog over dreigt te slaan richting het Spanje forum vind ik jammer.
Zelf denk ik dat het twee totaal verschillende forums zijn en wat we ook zo moeten houden.
Dus laten we proberen om niet alle woorden af te wegen omdat het anders onmogelijk word om nog iets te posten zonder een verwijt te krijgen dat je onaardig bent.

Geplaatst door: Lotte 16.11.2012 17:34
Wat voor een gespannen sfeer is er dan op het Frankrijk-Forum? Ik ben nu 4 weken aan het rondkijken op het camping-frankrijk forum en ik moet zeggen er hangt juist een hele fijne sfeer en je krijgt gelijk antwoord op je vragen.

Maar Isa ik kan je verder niet helpen, wij zijn zelf opzoek naar een camping aan zee in Frankrijk of in Spanje.

Geplaatst door: ® Corberana 04.12.2012 14:20
Frankrijkgangers, Italiegangers, Spanjegangers...pfff: Hollanders!!
Leuke discussie krijg je zo.
Ik woon in Sevilla en trek al jaren door Spanje met tent en sinds 3 jaar met caravan. Heb al heel veel gezien en meegemaakt en ik weet dat ik aan de rest van mijn leven niet genoeg heb om alles te kunnen zien. Spanje is een geweldig land. ALLES is hier, maar dan ook alles. Je kunt bijvoorbeeld in de herfst op 1 en dezelfde dag skiën en aan het strand liggen zonnen (Granada). Spanje is het land met de meest blauwe vlag stranden van heel Europa en in geen europees land is het toerisme van zulk hoog nivo. Uitzonderingen daar gelaten is de service altijd goed en de kwaliteit prijsverhouding is prima! Uiteraard moet je wel even verder kijken dan je neus lang is en zijn er plekken waar ikzelf ook niet heen zou gaan (Benidorm, Blanes, Salou e.d. zijn niet aan mij besteed). Maar er is zoveel moois te zien, bergen, zee, stranden (Costa de la Luz is geweldig) mooie steden en dorpjes, stuwmeren waar je kunt zwemmen, fantastische natuur (Ordesa bijv. of Ardales, Picos de Europa, Covadonga, Alpujarras, Rio Ebro etc.)en cultuur, heel veel cultuur. Ik verbaas me telkens weer en spanjaarden zijn, over het algemeen zeer vriendelijk en behulpzaam, dat heb ik helaas in Frankrijk wel anders meegemaakt.. Enne mañana, mañana is in veel gevallen allang een zeer verouderde term.
Gewoon een keer gaan en je niets van de mening van anderen aantrekken (voor of tegen) daarna mag je een oordeel vellen en kom je wel of niet terug. Maar pas op! Spanje is erg besmettelijk! Voor je het weet ben je voor altijd verkocht en verknogt aan dit land (kijk naar mij).
Suerte

Geplaatst door: Lisa 05.12.2012 22:42
Dat Franse geen vriendelijk volk is vind ik altijd zo belachelijk. Ik heb het zelf ook gedacht, omdat je het weleens hoort. Daardoor ga je met een ander gevoel al voor het eerst naar Frankrijk, maar nu komen we er al 11 jaar en werkelijkwaar het zijn hartstikke vriendelijke mensen. Ze praten inderdaad niet altijd even goed Engels, vaak zelfs slecht. In Spanje hetzelfde verhaal, wij zijn ook 3 keer naar Spanje geweest en daar kunnen ze net zo slecht Engels, maar is dat erg dan? Wij lachen erom en in toeristische gebieden of op campings spreken ze gewoon Engels of zelfs Nederlands.
Isa voor jou zou ik zeggen, probeer een keer Spanje, het verschilt niet heel veel van Frankrijk (dan heb ik het over de Costa Brava vergeleken met de zuidkust van Frankrijk), maar een keer wat anders is natuurlijk wel leuk.
Spanje is een mooi land met leuke en gezellige plaatsjes. Wij kiezen altijd wel voor een camping aan zee, aangezien wij ook niet verder willen rijden dan de Costa Brava.