Forum Onderwerp - Eerste keer kamperen (Gesloten voor reacties)

Heidi 01.08.2013 09:52
Hallo allemaal,
Wij gaan dit jaar voor de allereerste keer in ons leven kamperen in een tent. Wij zijn een jongetje van 5, eentje van 3 en een meisje van bijna 8 maanden. Kan tellen, hè?!

Zelf zien we het helemaal zitten maar we zitten nog met een aantal praktische vragen. En ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen.

- hoe zit het met de nachttemperaturen aan de Costa Brava (Playa d'Aro)? Vooral over het kleintje maak ik me zorgen. Voor de jongens nemen we slaapzakken mee. Het kleintje slaapt in een deryan tent. Neem ik een dunne of een dikke slaapzak mee?
- Doen jullie de tocht in één keer of overnachten jullie ergens onderweg? Waar stoppen jullie om te overnachten?
We vertrekken om 4u 's nachts. We dachten om ergens te overnachten maar mijn man zou dat het liefst van al al in de tent doen...
- Ik zou graag de route via Millau doen maar de hellingen schrikken me af. We hebben nog nooit zo'n verre reis gedaan. Ikzelf moet rijden omdat de hubbie aan een slaapapneu lijdt en gemakkelijk in slaap valt.
- We zouden ook graag een uitstap naar Barcelona doen (de oudste is een echte voetbalfreak). Doen jullie dat met de eigen wagen? Waar parkeren jullie de auto dan? Of beter de trein nemen?
- Nog bruikbare tips voor absolute kampeerdummies?
Alvast hartelijk dank!

Geplaatst door: ® Django 01.08.2013 16:49
Als je met caravan gaat doe je het best via Luxemburg en Lyon. Is het meest vlak en gaat over het algemneen het snelst.
Verstandig is dan in Macon Noord of Fleurie te overnachten.
Macon is prima en er zitten wat restaurants en winkels en een Mac Donalds aan de overzijde. Vandaar is het nog pakweg 650 kilometer naar platje de Aro.
Nachttemperaturen:>>> warm!!!!
Kijk vooral naar kampeerders die er blijkbaar langer staan en kijk naar de richting van de ingang van tent/caravan. Meestal richting zuid zuid/west. Je hebt soms erg harde wind langs de kust en de diehards weten precies hoe je staan moet. Anders gewoon vragen. Heel goed vastzetten de boel.
Barcelona lekker met de trein doen. Kost haast niets. In Caldes de la Malavella is een station. Is 22 km verderop. Klein dorpje dus redelijk veilig parkeren.
Vaak gaan er vanaf een camping of direkt in de buurt verzorgde dagtochten naar Barcelona.
Veel plezier.

Geplaatst door: jan 02.08.2013 08:14
Ik weet niet of je al geboekt hebt maar een voorwaarde in jouw geval is dat je schaduwrijke camping moet hebben.
Zeker met de kleine van 8mnd. die s'middags nog even gaat slapen.
Krijg je een plek vol in de zon word het een drama omdat je s,avonds niet kan slapen en s'morgens de tent uit brand.
Heb je een schaduwplek koelt hij heerlijk af omdat de tent heel snel de buiten temperatuur aanneemt (dit in tegen stelling tot een caravan)
Wel een onderlaken (zweten) en een bovenlaken meenemen.
Ook een slaapzak want het kan ook gewoon fris zijn.
Wat de reis betreft wij gaan heen in één keer maar dit is toch behoorlijk pittig en eigenlijk niet wenselijk.
Terug doen we een overnachting die we thuis al boeken.
Afgelopen jaar bij Metz en vorig jaar bij Compiègne.
Eerste dag 1000km tweede dag 500km.
Beide keren een overnachtingshotel van Premiere classe, kosten €61.00 voor 2volw. en 3kind.
Voor deze bedragen kun je de ellende met je tent niet aanhalen.
Ps. Barcelona gewoon vergeten en anders in het voorjaar met z'n tweetjes er een stedentrip van maken.

Geplaatst door: Lucie 02.08.2013 17:01
Zelf zou ik inderdaad kiezen voor een camping voldoende schaduw, in ieder geval dat je een plek hebt met schaduw. In de tent kan de temperatuur snel oplopen en als je baby dan nog moet slapen overdag lijkt mij dat geen pretje.
Het kamperen met kleine kinderen en baby hebben wij ook gedaan, ging altijd uitstekend en is erg leuk. De rit zou ik zeker niet in 1 keer doen, je moet namelijk bij aankomst ook nog de tent opzetten. Terug zou ik ook met overnachting doen.
Wij rijden zelf via Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange, omdat dit het gemakkelijkste rijden is en het snelste. Voor ons geen andere route dus! Wij overnachten in Lyon, heel veel mogelijkheden om daar te overnachten. Wij overnachten in een hotel en gaan niet de tent opzetten voor 1 nachtje. Houdt er rekening mee dat je veel moet meenemen dus wellicht is een bagagewagentje wat voor jullie? Wij rijden ook met bagagewagentje en dat is totaal geen probleem en je kunt veel meenemen!
Wij vertrekken 's morgens om 06.00/07.00uur en zijn dan om 17.00/18.00uur in Lyon en dit is voor ons 930km rijden. Probeer de zaterdag te mijden om te rijden...je hebt nu een eigen tent dus kun je bij de meeste campings aankomen en vertrekken wanneer je wilt.

Heidi 04.08.2013 08:42
Tijdens de reservering hebben we een schaduwrijke plaats gevraagd. We hadden al in de gaten dat dat nodig zou zijn :-)

Ondertussen ben ik al op verschillende sites van overnachtingshotels gaan kijken. Geen enkele kamer voldoet aan onze bezetting... 2 volwassenen en 3 kinderen...
Boeken jullie vooraf of gaan jullie ter plaatse vragen en dan boeken?

Bedankt alvast voor alle tips!

Geplaatst door: ® Wil 04.08.2013 16:25
Bij een overnacht hotel hebben wij vaak genoeg met 2 volwassenen en 3 kinderen op één kamer geslapen.
Gewoon bij F1 (formula 1) of Accor Hotels gaan, nog nooit probleem gehad. gewoon naar toe gaan altijd wel een plek.
's morgens vroeg voor een redelijke goede prijs ontbijten wat best uitgebreid is, alleen bij aankomst erbij reserveren.

Geplaatst door: edwin 08.08.2013 10:42
De Hotels van Novotel hebben altijd een tweepersoonsbed en een slaapbank voor 2 kinderen. Het 3e kindje kun je dan gewoon bij je in bed nemen voor dat ene nachtje.

Bij Novotel kun je vaak ook vaak gratis ontbijten. Check wel de prijs even bij Booking.com omdat dat ook wel eens interessant kan zijn.

Ik lees dat je man al in de tent wil slapen. Wij overnachten op de heenreis naar Estartit altijd tussen Valance en Montilimar in een soort bed and breakfest.
Deze Nederlandse mevrouw heeft ook een aantal huurtenten om haar huis staan. kijk maar even op www.doorreis.nl.

succes.