Forum Onderwerp - spanje of frankrijk (Gesloten voor reacties)

wilma 27.08.2006 13:59
wie kan er wat vertellen over vakantie in spanje,
of waarom hij of zij dit jaar juist voor frankrijk kiest.
benieuwd naar verschil in prijzen,
natuur, leuke dorpjes, goede campings met zeer ruime plaatsen.

wilma 27.08.2006 19:14
Een reactie van een naamgenoot:)
Na jarenlang Frankrijk zijn wij van mening dat wij daar NOOIT meer naartoe willen. Eén keer Spanje en we waren verkocht. De voordelen van Spanje tov. Frankrijk?
- vriendelijker en gastvrijere bevolking
- veel en veel schoner qua sanitair
- goedkoper in het dagelijks leven (boodschappen ed)
- (meestal)grotere campingplaatsen
- mooiere natuur
- kind- en diervriendelijker
Er zijn nog meer redenen waarom wij Spanje boven Frankrijk verkiezen, maar dan zou de lijst wel erg lang worden.

willem 29.08.2006 20:47
na 10 jaar frankrijk, al 4 jaar spanje sluit me aan bij wilma aan, alleen de het landschap vind ik frankrijk mooier.
op de weg naar spanje of terug naar nederland toch een dag of 3 frankrijk.

Geplaatst door: carin 29.08.2006 20:57
Wij kunnen niet echt wennen in Spanje, alhoewel het best een mooi land is. Mogelijk dat wij op de verkeerde campings hebben gestaan. Wat is jullie geheim van Spanje?

Geplaatst door: *Gerrit* 29.08.2006 22:13
Citaat uit het boek "De omweg naar Santiago" door Cees Nooteboom: "...ik moet weg, de stad uit, van de zee af, het binnenland in, die andere zee met zijn lichtende zandkleurige golven, een oceaan van olijfbomen, de wegen op waar niemand rijdt. Hier ben ik voor gekomen, en ik weet het, aan niemand kan ik het uitleggen, de verleiding van hitte en droogte, de slagordes van de olijfbomen die de heuvels beklimmen als een brandend visioen, de uitgedroogde beddingen en onaanzienlijke, soms halfverlaten dorpen". -einde citaat-

Ik heb van *dit* Spanje weer erg genoten deze zomer. Als het echter louter om het kamperen gaat, sta ik liever ergens op een municipalletje in Frankrijk dan op de Spaanse straatjescamping.



marga 02.10.2006 14:34
Als je al 25 jaar in Frankrijk op vacantie gaat is het altijd wennen als je de stap zet eindelijk ook eens ergens anders heen te gaan. Het vertrouwde vindt je niet en de leuke herkennings punten zijn er niet. Toch zijn wij ook plots eens naar spanje gegaan en.....het is ons prima bevallen. Het cliche van mensen met feestneuzen en kratten bier in de tent viel ons reuze mee ( natuurlijk zijn er wel).Wij vonden echter op 4 * campings de plaatsen wel degelijk veel kleiner als in frankrijk. Op enkel campings gaan kijken maar meestal schandalig klein maar wel veel luxe toeters en bellen. Nu gaan wij zo'n beetje om de 2 jaar een keertje naar Spanje (costa Brava)

marga 02.10.2006 14:38
Als je al 25 jaar in Frankrijk op vacantie gaat is het altijd wennen als je de stap zet eindelijk ook eens ergens anders heen te gaan. Het vertrouwde vindt je niet en de leuke herkennings punten zijn er niet. Toch zijn wij ook plots eens naar spanje gegaan en.....het is ons prima bevallen. Het cliche van mensen met feestneuzen en kratten bier in de tent viel ons reuze mee ( natuurlijk zijn er wel).Wij vonden echter op 4 * campings de plaatsen wel degelijk veel kleiner als in frankrijk. Op enkel campings gaan kijken maar meestal schandalig klein maar wel veel luxe toeters en bellen. Nu gaan wij zo'n beetje om de 2 jaar een keertje naar Spanje (costa Brava)

Res 02.10.2006 20:23
Wij hebben "grote" Franse en Spaanse Midd.l Zee campings bezocht.
Verschil?
Spanje is veel schoner, o.a. sanitair. Bewaking en nachtrust vinden wij beter geregeld en gehandhaafd op Spaanse campings.
Prijzen campings zijn over het algemeen gelijk, alleen de kwaliteit van Spaanse campings is beter.
Als je de prijzen vergelijkt van deze 2 gebieden, van het eten/drinken/ijs, dan kun je beter in Spanje zitten.
De reis naar Spanje is alleen ietsje pietsje verder.

Geplaatst door: Mieke 03.10.2006 14:48
Spanje is absoluut goedkoper dan Frankrijk. Uit eten, terrasjes e.d. Supermarkten maakt volgens mij niet veel uit. (hangt natuurlijk wel vanaf welke supermarktketen). De Leader Price in Frankrijk is niet duurder als hier in Nederland. Verder vindt ik de mensen aardiger in Spanje. Verder heb je best grote kampeerplekken in Spanje hoor! Even goed zoeken bij verschillende campings. l'Amfora, Las Dunas, La ballena alegre 2 hebben allemaal vrij grote kampeerplekken. (min. 120 m2). Zo zullen er nog wel meer campings zijn. Volgend jaar zijn wij weer van de partij in Spanje. Het wil niet zeggen dat ik nooit meer naar Frankrijk ga want daar zijn ook nog vele plekjes die ik graag wil zien. Maar voorlopig Spanje.

ivonne 03.10.2006 20:07
Jullie hebben het niet over spanje, maar over costa brava en daurada, en de noordwest kust.

Spanje is veel meer, spanje heeft een schitterende natuur, veel variatie, campingsplaatsen op goedkopere campings zijn vaak kleiner dan vergelijkbare franse campings, sanitair schoon? misschien costa brava en daurada, potes en omgeving, maar niet op de spaanse campings in andalusie. Ik ga liever naar spanje dan naar frankrijk, maar dat heeft meer met natuur dan met campings te maken. Mijn man is een rasechte frankrijk hater, maar erkent dat de franse campings een slag beter zijn dan de spaanse. Niet die enclaves, maar de gewone campings die door de plaatselijke bevolking gebruikt worden.

Frankrijk is een schitterend land, maar het is er te koud naar mijn zin. De bypermarche's tref je ook in spanje. De prijzen zijn in spanje iets beter. Voor de campings: frankrijk. Voor bezienswaardigheden: maakt niet uit
Natuur: spanje, maar dat ligt aan mijn interesses
Rust spanje
Nederlanders frankrijk of costa´s

Petra 30.10.2006 14:02
Beide. Frankrijk: ruimere keus in campings. Prijzen van de campings (we gaan nooit naar de luxere, toeristische bestemmingen), vriendelijke mensen, we zijn uitgebreid bekend in Frankrijk, met name de oostelijke helft (kanoën, klimmen, wandelen), dichterbij dan Spanje, zeker met kinderen. Ik spreek de taal beter.
Spanje: (ik heb het dan alleen over de Pyreneeen), dure campings, vriendelijke mensen, leuk om m'n spaans weer een beetje op te halen, lekker eten, schitterende natuur (Ordesa, R. Noguera Pallaresa).
Gelukkig worden de kinderen groter en kunnen ze langere ritten in de auto volhouden zonder elkaar in de haren te vliegen. Daarom willen we volgend jaar Frankrijk en Spanje allebei bezoeken. Het globale schema: In 2 dagen naar Entraygues aan de Lot (dept. Aveyron). Daar een paar dagen kanoën. Dan door naar Spanje om het Parque Nacional de Ordesa te laten zien aan de kids. Dan terug Frankrijk in naar Sauveterre de Béarn. Daar (met kanovrienden) een week peddelen. Afhankelijk van het weer blijven we zolang mogelijk in het zuiden, of we zoeken nog een bestemming in middenfrankrijk.

ivonne 30.10.2006 16:23
Wij hebben twee keer besloten wat noordelijker te gaan, de laatste week. Beide keren is ons dat vies tegengevallen. Het weer werd zoveel slechter, en wij waren zo verwend met veel zon. Voor ons een reden om , als we willen trekken, de terugweg toch maar twee dagen achter elkaar te rijden, we vertrekken dan kort voor we thuis moeten zijn uit het zuiden.


wil 18.06.2007 23:49
Spanje of Frankrijk????
Absoluut Spanje.
Toen we in Frankrijk kampeerde hebben we ook Topcampings meegemaakt, één hierva is Les Purpeliers in Couhe, een gezellige kleinschalige camping, met een omgeving van nul komma nul, maar verde een top camping. De laatste keer dat we in Frankrijk waren, was dit in Recoubeau op de camping Le_couriou, daar in één woord schandalig behandeld.
Toen maar naar Spanje vertrokken en ik sluit me volledig aan bij de Spanje liefhebbers, de mensen zijn 100% vriendelijker, ze proberen je te begrijpen, praten als ze dit kunnen Engels, terwijl ik nog nimmer één fransoos Engels heb geprobeerd te praten, de dagelijkse boodschappen zijn in Frankrijk 2 tot 3 keer zo duur als in Spanje. In Frankrijk waren we dagelijks tussen de € 40,- en € 50,- per dag kwijt ( Ja echt dagelijks), terwijl we in Spanje voor dezelfde boodschappen eens in de één of twee dagen ongeveer € 20,- kwijt waren.
In Spanje ook zonzekerder dan Frankrijk, kortom geef mij/ons Spanje ver boven Frankrijk als voorkeur.
Frankrijk... Nee dank je, ik vind het jammer dat we er doorheen moeten rijden.

Geplaatst door: Astrid 19.06.2007 12:53
Wij zijn de laatste 2 jaar in Spanje geweest inderdaad mooi en ook leuk aan zee! Ik ben op de campings geweest beide campings hadden super sanitair, maar beide campings hadden ook bijna geen schaduw op de camping, dus hele dag pal in de zon en aardig klein! En over het sanitair dat is in Frankrijk ook gewoon goed! Dat volgens mensen Spanje VEEL beter is, dat is echt onzin! Spanje is mooi, maar Frankrijk is zeker zo mooi! Spanje is ook weer verder rijden. Het is wel leuk om een keer Spanje gezien te hebben, maar ik denk wel dat je het naar 3/4 keer wel gehad hebt.

Geplaatst door: Astrid 19.06.2007 12:56
En sorry Wil, hoe jij reageert vind ik best wel triest. Jij vind het erg om door Frankrijk te rijden, sorry hoor, maar ik zie het verschil niet tussen het rijden in Frankrijk en Spanje! En trouwens de campings in Spanje zijn vaak duurder dan in Frankrijk!

Geplaatst door: Leo 19.06.2007 12:59
Klopt Astrid! Wil overdrijft wel heel erg! Boodschappen dagelijk 40 / 50 euro, dan klopt er iets niet! wij waren in Frankrijk goedkoper uit. Dat wil niet zeggen dat ik daarom niet naar Spanje ga! Wij gaan dit jaar weer naar Spanje, maar wil en ook andere zeggen is erg overdreven, dat Frankrijk geen mooie omgeving heeft? Wil in Spanje heb je alleen maar strand!

gertje 19.06.2007 14:02
NATUURLIJK SPANJE!!
De cultuur, de natuur, de restaurants, het leven 'buiten'. Je voelt het verschil al wanneer je de grens over gaat en Spanje binnen rijdt. Dit jaar gaan we vliegen en hebben we een caravan gehuurd. Dat scheelt 4 dagen in de auto zitten met 3 kids. Heerlijk! Daar een auto gehuurd. De huurauto maakt de vliegreis wat duurder, maar het idee dat je geen 4 dagen in de auto hoeft te zitten, maakt de voorpret echt leuk!
Ook voor de kids is er veel te doen en te zien om de Spaanse cultuur op te snuiven. Die leeft!
Ook in Catalonie. Ook op minder toeristische plekken in Spanje het voor mij helemaal!!
Nee, ik kijk er erg naar uit om Frankrijk 'ns over te slaan(vliegen) en de kinderen te laten zien wat zo leuk is aan Spanje.
Vroeger ben ik verliefd geworden op dat land en die vlinders kriebelen weer volop.
Die vlinders heb ik in Frankrijk nog nooit gevoeld!
Als je besluit om naar Spanje te gaan, wil ik graag weten of je mijn gevoel over dat land kan delen.
Lijkt me een leuk nieuw forumonderwerp. "Verliefd op Spanje"

Geplaatst door: Charlotte 19.06.2007 14:31
Bij mij heeft Spanje helaas niet het gevoel gegeven van verliefdheid. Het is allemaal wel mooi, mooie stranden (helaas wel grote kans op kwallen), maar de campings zitten vol met Nederland en het is er gewoon vlak. Je kunt net zo goed naar Zeeland gaan, het lijkt net of je in Nederland ergens staat, alleen het voordeel is dat het prachtig weer in Spanje is, maar dat is ook in Frankrijk, dus je kunt ook naar de middellanse zee in Frankrijk. Costa brava of de middellandse zee in Frankrijk, dicht bij de spaanse grens is GEEN verschil! Allebij wel leuk om een keer mee te maken, maar ik moet zeggen ben niet verliefd geworden op Spanje, wel leuk om een keer te bezoeken!

wil 19.06.2007 20:06
ff reageren op boodschapen doen in Frankrijk, jawel ik kwam toevallig vorige week nog bonnetjes tegen toen ik aan het opruien was van 2003 toen we in Frankrijk op vakantie waren geweest, en 20 dagen frankrijk was bij elkaar opgeteld € 1019,- aan Supermarkt bonnen.( 6 personen, 2 volwassenen en oze 4 kinderen)
En ik weet dat we vorig jaar nog geen € 400,- aan boodschappen hebben gedaan, evenals 2004 en 2005 ongeveer het zelfde alle keer Spanje.
Als ik vergelijk dat ik in Frankrijk voor een huismerk Cola van 1,5 liter 80 tot 90 cent betaald, en in Spanje bij de Lidl 0,22 voor 2 liter.
Bier in frankrijk het goedkoopste in de supermarkt 60 ct betaald op lopend tot bijna 1 euro per blikje, en bij de Champignon in Spanje Serverca de O'llanda (goed te drinken hollands bier) voor 13 ct per blikje betaald, en andere bier soorten tot hooguit 0,30 per blikje .
zie ik echt wel een verschil, evenals broodbeleg éénderde van de prijs in Frankrijk, kan ik nog wel even verder gaan.
Vlees voor op de BBQ is ver ver veruit goedkoper dan in Frankrijk, dus............ voor mij is het gauw aangetoond dat het leven in Spanje veel en veel goedkoper is dan in Frankrijk.

Daarom nooit meer Frankrijk t.o.v. Spanje.

En ik heb n.a.v. deze berichten nog eens een aantal prijsvergelijkingen gemaakt wat betreft de camping plaatsen, in Spanje ben ik goedkoper uit wat betreft prijs per nacht voor ons gezin.

En ja dan wel een camping met alle faciliteiten zoals in Spanje en geen veredelde boeren camping zoals we helaas nog weleens in Frankrijk zien. ( Geen strand, geen zwembaden, geen camping winkels restaurant etc etc).

Dus daarom kiezen wij voor Spanje.

Geplaatst door: Charlotte 19.06.2007 23:07
Wil, daar kies je voor, je hebt in Frankrijk ook hele luxe campings! En er zijn inderdaad boerencampings, maar dat kun je van te voren toch al weten?! En qua boodschappen ben ik (gelukkig) niet duurder kwijt in Frankrijk! En als je op die paar centen kijkt vind ik beetje overdreven, want het rijden naar Spanje is ook weer zeker 100 km meer en heb je het dus alweer aan benzine kwijt!

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2