Forum Onderwerp - Tunnel de Bielsa of Vielhatunnel (Gesloten voor reacties)

Nico 27.05.2007 12:52
Hallo,

Wij zijn nog nooit naar Spanje geweest. Op de routekaart van de anwb staat bij beide wegen een blauwe caravan dus alleen voor ervaren chauffeurs. Nu is mijn vraag wat is de minst steile route en is dit goed te doen voor auto met caravan. Onze auto mag 1250 kg trekken, wij hebben een caravan van max. 1000 kg.

Alvast bedankt voor de reacties.
Nico

Geplaatst door: nollie 31.05.2007 12:35
gaan jullie daar in de buurt camperen? als je naar de kust gaat moet je niet midden door de pyreneen rijden

wellicht nog een interessante tip:
www.caravantrekker.nl
daar krijg je een prima indicatie over je combinatie auto-caravan

carina 07.06.2007 20:35
Wij gingen in 2005 naar de Spaanse pyreneeën. We kozen voor de tunnel de Bielsa. Ik vond het best eng. Veel steile stukken. De auto mag 2000 kg trekken, de caravan weegt 1600 kg. Het ging, maar ik zou het niet meer doen en de volgende keer de Vielhatunnel nemen. We hebben een aantal keren moeten stoppen omdat de motor in het rood ging. Ik vond de terugweg (dalen) nog erger dan het stijgen. Toen we beneden kwamen waren de plastieken dopjes aan de wieldoppen gesmolten. Je moet immers voortdurend bijremmen. Remmen op de motor is niet voldoende omdat het te steil is.

gerard 29.04.2008 00:10
Op onze reis naar spanje in Juni 2007 hebben we de Bielsatunnel genomen.We reden met een rover 600 td met een kip hyline 1500kg maar we hebben stukken in de eerste vesnelling moeten rijden omdat het zeer stijl was.Dus wij nemen deze route nooit meer,ik was blij dat we de tunnel in zicht kregen.Op de camping in Boltana raden de meeste caravanrijders ons af om te terug reis ook deze tunnel te nemen.Reden hiervoor was te stijl de caravan zou door de druk de remmen activeren en niet meer lossen.Met als gevolg verbrande remmen,deze raad hebben we maar opgevolgd.