Forum Onderwerp - Route du soleil. (Gesloten voor reacties)

yves 17.01.2008 00:51
Hallo,
Wij gaan in de zomer voor het eerst naar Zuid-Frankrijk met de auto.
Kan iemand mij vertellen wat de beste dagen zijn om op de Route du soleil te rijden?
Zouden graag vertrekken op vrijdag 25 juli en dan overnachten ergens bij Lyon, en dan zaterdagmorgen verder rijden, heeft iemand hier ervaring mee?of zou ik beter donderdag/vrijdag rijden of zaterdag en dan zondag zondag verder?
Is deze route nog redelijk te doen met vrachtwagens?of zijn het er veel door de weeks?
Heb slechte ervaringen met het rijden naar italie pf drammerig en onverantwoordelijk gedrag van die vrachtwagens!! die ons bijna van de weg het ravijn in duwde.
Alvast bedankt
Yves

Geplaatst door: Claudia 17.01.2008 08:46
Wij zijn 1 keer op zaterdag in juli over de route du soleil geweest.
Noooooit meer. Vanaf Valence tot aan le Barcares alleen maar files.
Je rijdt van de ene in de andere file.Daarna maar op dinsdagnacht vertrokken. Op enkele vrachtwagens na was de weg voor ons alleen.
(moet er wel bij zeggen dat het al augustus was en wij dus aan het einde van het seizoen gingen)

Geplaatst door: mieke 17.01.2008 10:25
Ik zou zeker niet op vrijdag en zaterdag rijden in dit weekend. Dit is een van de drukste weekenden van de zomervakantie. 1x gedaan, zaterdagmorgen om 4 uur s'nachts vanuit Lyon vertrokken reden zo de file in! En we zijn er niet meer uit geweest tot aan Beziers aan toe. Eens maar nooit meer!

Geplaatst door: Lisette 17.01.2008 14:16
Je kunt het beste op zondag 27 Juli vertrekken en dan overnachten en de volgende dag (maandag) verder rijden naar je bestemming. Dit zijn de 2 beste dagen om te rijden, welke route je ook neemt.

yves 17.01.2008 14:34
Hoi, bedankt voor de info! zal dan maar op zondag vertrekken, ik had eerst gedacht om zaterdag 26 juli s`morgens te vertrekken en te rijden tot lyon?
en dan op zondag vanaf lyon verder! Maar zaterdag tot lyon zal het ook wel druk zijn dan??
De terugweg zou ik dan op dinsdag 5 aug. moeten doen hoop dat dat dan te doen is met het vrachtverkeer pff heb er echt een hekel aan gekregen na dat voorval in Italie! en de schrik zit er nog goed in dat als ik weet dat als er erg veel vrachtverkeer is en chaos dat ik gewoon niet goed durf!tja erg he...
laten we hopen dat het goed komt hihi
gr yves

Geplaatst door: mieke 17.01.2008 17:12
Op zondag heb je bijna geen last van vrachtwagens. Ik weet niet waar je heen gaat in het zuiden, maar je zou ook een andere route kunnen overwegen. Soms is het in kilometers iets verder maar qua drukte is het prettiger en dan toch sneller. Bijv. de route via Millau.

Geplaatst door: Freek 17.01.2008 18:40
Hallo,
Wij zijn dit jaar naar Spanje geweest en hebben op zondag en maandag gereden. Perfecte reisdagen! Je komt zondag al heel ver. Maandag maak je dan je rit af naar je bestemming. Ik zou inderdaad eerder kiezen om dus op vanuit Nederland te vertrekken. Vrijdags/ zaterdag door Frankrijk zal ik niet doen. Terugweg maakt het minder uit op welke dag je reist. Iedereen vertrekt naar huis op andere dagen. Ik zou persoonlijk absoluut niet via millau rijden, veel meer hellingen en de reis duurt een stuk langer. Route du soleil is een hele fijne route.

Jan 17.01.2008 19:30
Alleen met de auto of ook met een caravan o.i.d. erachter? dat scheelt toch wel want dan zou je ook gewoon op vrijdag kunnen vertrekken en dan in noord frankrijk of in luxemburg gaan staan om daar het weekend af te wachten en dan inderdaad op maandag verder.

Geplaatst door: willem 17.01.2008 19:38
hoi yves,
op de website hieronder, kan je een forecast zien met te verwachte drukte op de franse tolwegen op de dag die jij graag wilt weten.


http://www.asf.fr/control/index.aspx?alias=home

mvg, willem

yves 18.01.2008 00:11
Hallo,
Bedankt voor jullie info!!
We rijden zonder caravan!en de plaats waar we naartoe gaan is Fréjus/Port-Fréjus aan de Azurenkust. Misschien is het ook mogelijk om de rit in 1 keer te rijden zonder te overnachten?Maar denk dat we maar overnachten net voorbij Lyon dan het liefst hebben we dat maar gehad,als je dan toch al ver kan komen op zondag!Zou dit misschien wel kunnen...toch?
Weet soms iemand in die buurt een goed hotel of motel?
Yves

chantal snoek 18.01.2008 11:01
rijden deze route al jaren, op alle dagen al gedaan. Nagenoeg nooit files gehad. Milau vonden wij niet prettigt. We slapen altijd in Novotel Lyon, afslag dardilly en boeken dit op internet tegen speciaal internet tarief. Goed hotel, zwembadje erbij en redelijke prijs. (4 pers. kamer.) Vertrekken ca. 04.00 uur in de nacht en zijn dan rond 15.00 uur in Lyon en gaan lekker zwemmen dag er na nog ca. 400 km. Op deze manier goed te doen voor ons en de kinderen.

Geplaatst door: Greet 18.01.2008 15:17
Hallo Yves,
Het is inderdaad verstandig om op zondag te vertrekken. Je komt die dag dan al heel ver. Wij rijden met caravan en vertrekken rond 06.00uur uit de buurt van Utrecht. Wij rijden via maastricht - Luik - Luxemburg en dan gewoon naar beneden (route du soleil). Wij overnachten meestal in Macon, dit is 70km boven Lyon en komen daar aan rond 16.00uur. Wij stoppen ondertussen regelmatig. U rijd zonder caravan, dus voorbij Lyon moet lukken en vooral op zondag!
Groetjes
Greet

Geplaatst door: mieke 18.01.2008 17:37
Als je zonder caravan rijdt is het te doen in 1x. Wij hebben het ook wel gedaan. Maar eerlijk gezegd vindt ik overnachten toch prettiger. Als je het in 1x rijdt kom je toch wel behoorlijk brak aan. Wij wel tenminste. Wij overnachten meestal in het Novotel bij Lyon/Dardilly. Na een prima bed en heerlijk ontbijt en als we nog een beetje op tijd zijn de eerste dag soms ook nog wel even een verfrissende duik in het zwembad, gaan we lekker uitgerust aan het laatste stuk beginnen en komen nog redelijk fris aan op de plaats van bestemming.

Geplaatst door: Jolien 18.01.2008 20:01
Wij rijden meestal zondags weg (zonder aanhanger) rond 07.00/08.00uur en overnachten altijd in Macon. Zondag is altijd lekker rustig op de weg en rijd gewoon heel fijn. Maandag vertrekken wij dan rond 10.00/11.00uur. Dit is misschien wat laat, maar wij hebben heerlijk genoten van een ontbijt. Wij kwamen 's middags aan (frejus) rond 14.00/14.30uur.

Geplaatst door: Loek 21.01.2008 16:19
Misschien tip, op zondag vertrekken! Zondag geen vrachtverkeer en je die dag al ver, schiet lekker op. volgende dag, die maandag verder rijden naar je eindbestemming. Doen dit al aantal jaren en willen eerlijk gezegt niet anders dan op zondag vertrekken. Terugweg is voor ons altijd anders. Dit jaar rijden wij terug op een dinsdag.

wil 24.01.2008 10:51
Wij hebben nu een aantal keren van zaterdag op zondag nacht (eigenlijk 's morgens rond 4.00 uur) vertrokken uit de omgeving Utrecht.

Is ons perfect bevallen omdat er geen vrachtverkeer rijd op zondag.
Het enigste nadeel vind ik weer dat wij op een parkeerplaats om de benen te strekken wat te eten en te drinken dan moeilijk een fatsoenlijke parkeerplaats vinden omdat ze vol met vrachtwagens staan.
En wij stoppen toch gemiddeld om de 2 á 3 uur rijden.

En stoppen dan meestal tussen 19.00 en 20.00 uur ergens in de buurt van Orange Montepelair zo'n 1000 km rijden.

We rijden meestal Maastricht, Luik, Luxemburg, Lyon.
Maar hebben in 2006 Antwerpen, Brussel, Luxemburg gereden en dat is heel goed bevallen omdat je de bergen bij Luik mis rijd en dat is voor de auto een stuk prettiger geweest moet ik eerlijk zijn.
In 2007 wel via Luik gereden om te kijken of de nieuwe auto problemen zou hebben met Luik, maar de auto Renault 2.0 135 PK (Gas) had geen enkel probleem heb zelfs op de wat vlakkere stukken ( wel klimmend) gewoon in de 6e versnelling kunnen blijven rijden.
Maar terug weg wel weer via Brussel antwerpen gereden omdat ik dit uiteindelijk fijner vind rijden je kan tenminste lekker doorrijden ondanks dat het saaier rijden is want de Ardenne ziet er toch een stuk mooier uit. Zijn ook wel een aantal keren van de 13e op de 14e juli vertrokken en dan rijd je in Frankrijk op de nationale feestdag aldaar en dan ook geen vrachtverkeer ( zallugh ).
Gaan dit jaar vrijdag in alle vroegte weg, en hopen op zaterdag 's morgens in Blanes aan te komen zullen zien of dat wat word, rijden namelijk dan grotedeels op vrijdag en zaterdag 's morgens in alle vroegte laatste paar honderd kilometers wanneer de Fransen nog liggen te slapen.

Geplaatst door: Linde 24.01.2008 11:18
Wij vertrekken ook meestal zondags. Geen vrachtverkeer, dus je rijd een stuk sneller. Overnachten iets over de helft en rijden de maandag verder (ook fijne dag om te rijden en ook aan te komen op de camping)! Wij vinden het aantal vrachtauto's altijd heel erg meevallen op de parkeerplaatsen (doordeweeks meer). Bij benzinetankstations staat er inderdaad wel veel vrachtverkeer op de parkeerplaatsen. Wij rijden altijd dan verder naar een parkeerplaatsen waar geen tankstation is en om daar even wat te drinken en eten. Op die parkeerplaatsen staat (bijna) nooit vrachtverkeer!

jan 24.01.2008 17:10
Toch moet ik eens vragen waarom de aanwezigheid van vrachtwagens het doorrijden belemmert. Zonder of met vrachtwagens om je heen rijd men toch even hard? Als men met een caravancombinatie 95km/h haalt met die vrachtwagens is dan zonder die vrachtwagens de snelheid dan plotseling hoger? Of spelen hierbij andere zaken mee?
Wij rijden door de weeks net zo gemakkelijk als in het weekend. En onze snelheid is altijd hetzelfde op de snelwegen. met of zonder vrachtwagens!

Geplaatst door: bonasera 24.01.2008 18:37
http://www.bison-fute.equipement.gouv.fr/fr/IMG/pdf/3-trim-2008_cle646f24.pdf

Ik heb die route al vele malen gedaan.
Dus aan te raden .Vetrek zondagmorgen om 2u ,Indien via Parijs de zondag tot 13u is het vlot erdoor rijden.Indien via Reims zeer rustig.
Maak dat je over LYON BENT OM TE OVERNACHTEN doe niet roekeloos.
De maandag naar Frejus,maak er rustig de tijd voor.Ontspannen en uitgerust.Vergeet niet Gorges du Verdon te bezoeken,wow.
Groetjes
Ps Ravijnen zul je op de route de soleil niet tegenkomen.En de vrachtwagens zijn wel meer op hun hoede De Franse politie ligt er op de loer,dus 130 met de wagen en bij regenweer 110 hou je eraan..

wil 24.01.2008 19:47
Heb al eens eerder geschreven bij ander onderwerp dat het met vrachtwagens op de weg gemiddeld 1 á 2 uur langer duurt, dus zo erg lang duur het ook weer niet, maar wat ik en met mij meerdere opgevallen is, is het feit dat wanneer je als caravan combinatie een vrachtwagren inhaalt en het verschil is weinig de vrachtwagens vaker iets hareder rijden.
Mij zwager die 40 jaar int chauffeur is geweest, bevestigd inderdaad dit dat ook hij en met hem honderden andere chauffeurs een hekel hebben aan caravans ( ik bevestigd dit ook ben jaren bijrijder internationaal geweest) omdat ze harder mogen en kunnen maar het verschil is zo weinig volgens hun dat ze het vaak niet kunnen laten om de caravans te pesten. Je moet maar eens opletten, zodra je een vrachtwagen voorbij gaat, sommige het niet kunnen laten om even iets naar links te gaan, strak naast de caravan rijden.
Ik zie ook vaak dat chauffeurs alles uit de kast halen om die in hun ogen verdo....e caravans in te halen.
Maar ik trek me er meestal niet veel van aan, maar blijf desondanks toch het liefste zonder vrachtverkeer op de weg rijden.
En verder begin hier hopelijk ook niet de discusie over roekeloos rijden door tot voorbij Lyon te rijden, ik rij tot Orange Montepelair door en zoek daar een Aire op, en dat sommige na 300 km al gaan stoppen is zijn/haar keuze, ik ken ook verschillende mensen die non-stop met caravan van Nederland naar Spanje rijden.
Heb in 2006 in één stuk van Spanje naar huis gereden, en in 2007 bij grens België (Hazeldonk) overnacht om zo 's morgens nog een uurtje of anderhalf twee door te rijden naar huis omgeving Utrecht.
Ik vind dat een ieder zelf zijn/haar grens weet wanneer ze stoppen.
En gelukkig is dat bij mij heel lang voor ik problemen heb met concentratie verlies of moe worden.
Ik stop regelmatig om de 2 á 3 uur, benen strekken, eten drinken, en heb voor onderweg voldoende water in de auto bij me, en dat is mijn motor om te blijven sturen.

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2