Forum Onderwerp - Vragen over Camperen in september en oktober (Gesloten voor reacties)

Mixster 10.03.2008 23:25
Goede dag,

Ik heb de plannen om in September en Oktober via Frankrijk naar Spanje en naar Portugal te gaan. Ik wil gewoon een hoop stadjes en bezienswaardigheden zien en in deze landen is hier zeker geen gebrek aan. Toch verdient een goede vakantie een goede voorbereiding en dus ben ik er al vast mee bezig.

Ik heb wat vraagjes, ik heb al wat op internet gekeken maar je komt heel veel verschillende dingen tegen dus ik vroeg mij af wat jullie als ervaren campeerders voor meningen hebben.

Eerst een kleine schets van hoe en wat.
We gaan met zijn tween met een Ford Fiesta, we slapen op campings in een tent en hoeven verder geen over bodige luxe, dus een stuk gras en een toilet en kraan is genoeg (het is puur om de veiligheid om op campings te overnachten). We rijden via Le Harvre (daar nog even wat WWII spulletjes bekijken in oa Cean enzo) naar Bourdeaux naar Bilbao. Vanaf Bilbao willen we zo afdwalen langs de kust naar Porto (dat betekend dat je door heel het natuur gebied gaat met bergen). van Porto naar Lissabon en van Lissabon naar Gribaltar en dan Granada, madrid en dan kijken of weer via Toulouse Bourdeaux naar huis, of als we nog puf hebben via Toulouse naar monaco, turijn, bern, metz naar huis. als we voor het laaste gaan is het ongeveer 7000 km.

Het gaat om het volgende:
- In Frankrijk bestaan er gemeente campings (Municipal) die zijn altijd redelijk (* of **) en goedkoop en bovenalles in een dorp of stad, dus handig met boodschappen, bestaat dat ook in Spanje en Portugal
- Zijn de campings nog allemaal open in September en Oktober.
- Hoe kout is het snachts met name tussen Bilbao en santiago de compastela, het schijnt dat daar het slechte weer vandaan komt, en in de zomer zitten alle spanjaarden daar vakantie te vieren ivm het koellere klimaat.
- En hoe zit het met regen in die streek, in September en Oktober schijnt het ongeveer 2 a 3 dagen per maand te regennen maar in die streek veel vaker.
- Hoe duur zijn de campings gemiddeld voor een auto een tent en 2 personen (dus zonder stroom!), ik heb gehoord ongeveer 25 euro, ik vind dit best veel aangezien je in Frankrijk tussen de 6 en 13 euro betaalt pernacht.
- Hoe druk is het romdom Gribaltar en is het de moeite waard?
- Hoe kan je het beste grote steden bezoeken? Als ik ergens mijn auto neerzet betekend dat daar al mijn spullen in zitten, ben ik mijn auto kwijt ben ik alles kwijt! Zijn er dus mogelijk heden om ergens in parkeergarage te zetten en met openbaar vervoer verder, of beter een camping in de stad. In praag heb je een camping midden in de stad, stap je 5 haltes in de tram en je zit in het centrum, zulke dingen zijn ideaal!
- Wat moet je echt gezien hebben en wat is niet de moeite waard.
-Frankrijk, Spanje en Portugal, hebben die ook herfst vakantie en wanneer, en hoe druk is het dan?
- In Portugal rijden ze als gekken, in hoevere is dit gevaarlijk of is dit meer praat als daad?

Andere tips,trucks, links, info enz altijd welkom!

Alvast bedankt!

PetraHM 11.03.2008 11:59
Volgens mij bestaan er in Spanje geen gemeentecampings zoals de municipals in Frankrijk. Dat maakt kamperen in Spanje meteen een stuk duurder: een eigenaar moet er van kunnen leven; voor een gemeente zijn het vaak extra inkomsten. In Spanje betaal je meestal niet voor een plek, maar een prijs per persoon, per tent, per auto. Ook staat er vaak onderaan de tarieven vermeld dat daar nog 7% btw bij komt.
Niet alle campings zullen in oktober nog open zijn. Ik weet in de Pyreneeen een camping - vlak onder Bielsa - die tot eind oktober open is:
Caserio San Marcial in Salinas de Sin. Dit is een kleine camping, aangesloten bij SVR, maar wel met een Spaanse eigenaar. Deze is (voor Spaanse begrippen) niet al te duur. Wij betaalden voor 4 personen, 3 (!) tenten en een auto ongeveer 28 euro. Op een andere camping, ook in de Pyreneeen, waren we bijna 42 euro kwijt!
Zeker in hoger gelegen gebieden kan het flink afkoelen 's avonds en 's nachts. Houd er ook rekening mee dat het om 18:00 al donker zal zijn! Wij zaten jaren geleden eind oktober aan de Ardèche voor een kanoweek, en moesten ons op een dag haasten om voor het donker aan het eindpunt te zijn.
Tegen de kou kun je je wapenen. Een kleine tent is al warmer dan een grote. Slaap op selfinflating matrasjes en doe een fleece-zak in je slaapzak. Grootste kans op afkoeling heb je als je 's avonds buiten zit: fleecebroek over je gewone broek, muts, sjaal, handschoenen aan. ook scheelt het als je onder een tarp of ander afdak kunt zitten. Misschien mag je vuurtjes stoken - desnoods in een BBQ.
Stedentips kan ik je niet geven, wij doen vooral buitensporten in de natuur.

eric 21.03.2008 07:54
De campings zijn in Spanje dubbel zo duur als in Frankrijk. Vanaf eind september sluiten de meeste campings dus het zal zoeken worden. Probeer op boerderijcampings te overnachten zijn zeer goedkoop en het ganse jaar open.

Geplaatst door: Wendy 21.03.2008 15:19
Misschien is dit niet gepast, maar ik zou eerder dan voor mei en juni gaan. Dan zijn (bijna) alle campings open en het weer is ook altijd wel goed daar in het zuiden rond die tijd. Ook zullen er net iets meer toeristen zijn. Verder heb je in spanje eigenlijk geen gemeentecampings, helaas. Wel zijn er genoeg kleine, goedkope, boerderijcampings. Ik wens jullie veel plezier.

Geplaatst door: ® karla 12.04.2008 13:33
Het is een hele reis die jullie willen gaan maken 7000 km en dan nog de diverse uitstapjes onderweg.
Je zult een keuze moeten maken wat je wel en niet wil bezichtigen, want er er is zoveel te doen. Laat ik Franrijk overslaan en meteen in Noord Spanje beginnen. We kampeerden aan de kust in Sopelana en vandaaruit kon je met de metro naar Bilbao. Als je van moderne architectuur houdt, is het Guggenheimmuseum een must.Het weer aan de kust is wat beter, dan in het binnenland.De regen valt in het meest in de bergen. Je kunt vanaf hier een stuk van de pelgrimsroute langs de kust rijden en b.v. overnachten in San Vicente de Barquera, een mooi gelegen havenplaatsje. Hiervan uit kun je de Pico's d Europa een schitterd berggebied bezoeken. In het berggebied zelf kamperen kan ook, maar het is er echt koud 's nachts. Verder door naar Santiago de beroemde pelgrimsplaats voor de liefhebber.
Via La Coruna naar Porto is een ruige kust die aan de Noorse fjorden doet denken.
Dit is wel een slecht weer gebied. Deze punt van het Iberisch schiereiland steekt hier in de Atlantische oceaan met veel wind en regen.
Je kunt ook via het binnenland van Burgos naar Porto rijden, dan rijdt je via een hoogvlakte (een groot gedeelte van Spanje ligt op deze hoogvlakte, dit betekent koude nachten overdag zonning).
Er zijn bijna in Spanje bijna geen goedkope campings en geen municipals.
Bij de VVV Spanje kun je een campingmap aanvragen waar de bijna alle campings op staan en er staat bij of ze het gehele jaar geopend zijn.
De taal is in Spanje lastiger er wordt weing Engels gesproken alleen maar Spaaans.
In Portugal hebben we niet gekampeerd, maar wel bezocht hier spreekt met wel meer talen en kan men zich gemakkelijk met Engels redden. Ook weer veel steden te bezoeken en natuurgebieden. Wat zijn je voorkeuren ?
De Algarve heeft b.v. een mooie rotskust en een heel mooi gebied met veel vogels de Rio Formosa.
Weer Spanje in en dan naar Sevilla aan de rand van het centrum is een grote parkeer
garage van waaruit je te voet de stad kunt bezoeken.
Gibraltar het Engelse stukje is een grote toeristen trekker, was voor ons niet interessant.
Dan naar Madrid, je rijdt weer de hoogvlakte op (koude nachten).
Wij verbleven daar in het centrum in een hostel. Dan kun je op je gemak de stad bezoeken.
Als we kamperen en we willen een grote stad bezoeken, gaan we altijd vanuit de camping met het openbaar vervoer naar de stad, dit is overal gelukt.
Houdt in Spanje rekening met de lange siesta.

ivonne 13.04.2008 15:54
Wij hebben met 3 kinderen de toch langs (bijna) heel de spaanse kust, portugal ondernomen. Niet alles gezien, soms door binnenland stuk gereden. Echt precies wat wij mooi vonden. Wat ik één van de mooiste stukken vond: picos d'europa. Spaans baskenland : ik vond er niet veel aan, industrie, gekunsteld, maar iedereen mag erover denken zoals hij of zij wil.
Extrema dura was prachtig,maar op den duur eentoniger. Vooral na een dag rijden.
Boerencampings (buiten enkele dure svr camping)Niet tegen gekomen, geen idee hoe je aan adressen moet komen. Ik weet dat er in spanje een paar betaalbare campings zijn, municipals (ja ja, maar een stuk of wat).

Voor bij Gibraltar: kies camping sureuropa, in la linea de la concepcion, niet zo'n grote plaatsen , wel goedkoop,en ontzettend gezellig. Wordt gerund door mensen met een handicap. Jij bent te gast in hun wereld. Gibraltar is zeer zeker de moeite waard, er is ook een mooie grot, daar mag je in met het juiste ticket. Bus bij gibraltra: neem een bus die naar de apen gaat, koop daar een dagticket voor en je mag de hele dag die route rijden. Ik zou er zelf niet voor kiezen om met auto naar gibraltar te gaan, soms lange files.

Verder is de sierra nevada een aanrader, wij vinden de grotten bij de alpugarras (zal wel ff nakijken waar) grappig.

De kust rond almeria is vergeven van de plastic kassen, met vliegen overlast er gratis bij. De aplugarras zijn mooi.

Wij hebben ook ronda bekeken, vonden we wel aardig, morella, prachtig stadje, peniscola voor als je ervan houdt.

Wij vinden de ebro delta magnifiek, die rijstvelden ed. Rijstvelden kom je ook tegen ten zuiden van estartit, daar vliegen bijeneters!

Cota donana, ook heel mooi, kunt er alleen niet zomaar in.

Vergis je niet in de afstand, jij hebt een langere rit gepland dan wij (italie erbij) wij hebben 8000 km gereden. Ik zou het direct weer doen, het was echt geweldig!

Je auto vol laten staan: doe dat niet bij algeciras oid, wij hebben bij algeciras gezien hoe ze de auto's openbreken, iedereen ziet het niemand doet iets.Bij ronda ed lieten wij de boel de boel er is nooit iets gebeurd, wat natuurlijk niets zegt over het risico!

Spaanse noordkust: ja, ook in de zomer veel regen mogelijk., september en oktober zeker.

campings: sommigen zijn beter betaalbaar dan anderen, sta je lang krijg je korting (kan niet met rondreis)er zijn enkele acsi campings en campingcheque campings, maar dan sta je weer op grotere campings. Svr campings zijn in vergelijking met nederland erg duur (portugal : vaak duurder dan vergelijkbare gewone campings) Portugal heeft veel municipal campings, let op: vaak op maandag alles dicht, en geen schoonmaak van sanitair)

Wij vinden de portugezen erg slecht rijden, maar er zijn natuurlijk ook daar goede chauffeurs! Er werd veel gebumper kleefd, ook als je max snelheid reed. Inhalen gebeurde gevaarlijk, wij vonden het niet echt plezierig rijden, ook geen echte ramp. Snelwegen zijn oke (op inhaal gedrag en kleven na) binnewegen vaak erg smal, en er werd onbenullig hard gescheurd, vooral vrachtwagens op binnenwegen ging grof.

Maar bij bv de picos d'europa : daar waren ook heel smalle wegen en reden sommigen ook te hard om te kunnen stoppen (onoverzichtelijke bocht, weg te smal voor 2 auto's)


Mixster 29.04.2008 01:02
Goede dag,

Hardstikke bedankt voor al jullie reacties!! Ik ga zeker alle informatie op een rijtje zetten en aan de hand daarvan een leuke vakantie plannen.

De vakantie wordt alleen een maand later, ik ben heel oktober vrij, nog iets kouder dus, ik moet wel zeggen dat we erg goed door winterde kampeerders zijn en niet gau terugdeinzen voor iets, hoewel het wel kamperen moet worden en niet kramperen natuurlijk. Het is een lastige keuze om te maken waar de reis heen gaat, italie zou ook kunnen, griekeland al niet meer dan regen je weg, oostblok heb ik wel gezien en scandenavie is simpel weg te duur, slovenie en kroatie zou een optie zijn hoewel ik daar geen idee over heb kwa campings enzo.

Heeft er iemand informatie over vissen in het buiteland, ik heb gemaild met sportvisserij nederland maar die zijn te bezodemieterd om reactie te geven... ik ben op een visbeurs geweest om het te kunnen vragen maar voor vissen in spanje tref je allene soort reisburo'tje aan en sportvisserij nederland had alleen een wii spelcomputer staan ipv mensen voor informatie.. ik weet dat je in de des betreffende gemeente een vergunning kan kopen bij een cafe of postkantoor, maar ik zou het graag vanuit nederland doen en dan meteen voor het gehele land als dat bijvoorbeeld mogelijk is, dat scheeld weer steeds een dag alles regelen.

zijn er ook goedkope huisje te huur zoals trekkershutten, sta caravans, containers (ja heb daar echt in geslapen in slawakijen, heette een bungalow), betonnen garages of iets waar een bed in staat?

Ik wil eigelijk ook langs cirque de troumouse (in frankrijk, tegen de grens van spanje) heeft iemand idee hoe het weer daar is rond die tijd, ik raad trouwens iedereen die daar nog nooit is geweest ter strengste af daar heen te gaan, elke tourist is er één te veel, de natuur is daar te mooi voor touristen ;) ik wil ook nog naar een atracie park midden in frankrijk, dat is allemaal met bioscopen en 3d dingen, ik ben de naam even kwijt maar ben er als eens geweest erg vermakelijk!

Over lange afstanden, wat is nou lang, is het lang als je een uurtje naar amsterdam moet rijden, of is het lang is je naar china fietst.. dat is maar net wat je instelling is en je eind doel, vaak kom je met een goede planning en spelende wijs wel een end, als we niet alles kunnen zien maken we het een ander jaar wel af, maar als je niks plant kom je zeker nergens, ik denk dat je beter iets te veel km kan in plannen en later beslissen om dingen weg te laten vallen als dat je snel bent uit gekeken, thuis kan je informatie versamelijk in het land zelf is dat lastiger.

ebro delta, ik had er nooit van gehoord maar heb even zitten google en dat moet ik zien!! ik wil ook zeker grotten gaan bekijken, ik denk dat ik het Guggenheimmuseum oversla, ik vind het mooi en knap maar ik denk dat ik er snel ben uit gekeken, ik ben ooit in 10 min door gaudi kerk gelopen en in 8 min door het gaudi museum, het park van gaudi hield ik wegens het weer wat langer vol maar ik vind het heel mooi, heel intresant maar niet dat ik er speciaal voor ga om rijden, dat is mij het niet waard. pegrim route is zeker intresant maar eigelijk zou ik die een keer willen lopen, ik heb hier ook dat boek van een vrouw die de route per voet aflegt (ik dacht uit mijn hoofd 8000 km), wat trouwens niet veel mensen weten is dat er in nederland ook pegrim routen zijn, in nederland, belgie, duitland frankrijk en spanje portugal, zwitserland en oosterijk zijn die routes allemaal.

over de taal, wat ik zelf als ervaring heb is dat spanjaarden heel aardig en geduldig zijn in de vorm van jou willen begrijpen, en het ook leuk vinden als je spaans probeerd, sommigen landen wordt je gewoon genegeerd dan wordt het pas echt lastig, vooral als de taal andere letters heeft als onze taal.. ervaren jullie dit in spanje ook zo??

over de auto laten staan, tsja dit is altijd een probleem, wij zijn tot de ukraine geweest en zijn om gekeerd, dan durf je niet eens meer in je auto te blijven zitten want dan wordt hij al leeg gestript.. in slowakije kan je eigelijk al niet eens gaan slapen naast je auto in een tent dan komen polen hem rustig weg slepen, eerst maken ze heel de avond herrie en als dan iederene slaapt kunnen ze alles jatten niemand die wakker wordt want je bent net gewend aan die herrie... het is een probleem maar ik denk dat je er niks tegen kan doen, je moet het natuurlijk niet op zoeken maar thuis blijven is ook ziets, maar inderdaad zal ik er rekening mee houden dat het daar erg is!

over het rijden in portugal, is dit te vergelijken met rijden in oostblok? inhalen terwijl het niet kan dus 3 breed enzo.. ik voorkom dat soort dingen liever eerlijk gezegt, heb al een hoop gekke dingen gezien en het is altijd goed gegaan maar ik wil wel vakantie hebben niet 26x per dag de dood in ogen zien omdat een vrachtwagen je van de weg af drukt omdat die wil inhalen terwijl het niet kan..

opzich maak ik me niet zo heel erg zorgen over de puntjes kwam rijden, kwam stelen en kwam geld alleen kwa nachtempratuur, dat baard mij wel zorgen, ik heb verlede week nog in een tent gelegen en dat was zeer goed te doen, warm zelfs, maar de week er voor lag ik in die zelfde tent en had ik nog een was over me slaapzak liggen en had al me kleren aan in de slaapzak en het was nog koud... (het was toen 4 a 5 graden snachts en was aan het vissen, dus had visspullen bij me geen campeer spullen dat scheeld wel heeel veel).

In iedergeval alvast bedankt voor alle nuttige inforamtie!! en ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst door: ® karla 29.04.2008 10:13
We bezoeken Portugal vaker en hebben geen echte problemen met het rijden gehad ook voelen we ons er op ons gemak en veilig. De kust bij Nazare is ook mooi en ook de zuidkust met zijn rotsen.
Over de visvergunning We waren in Tavira om in het Barril te vissen. Het is een lagune gebied met stromen water er door en er is de zee.
De visvergunning werd verstrekt door de Gemeente Tavira. Dat bleek een automaat te zijn waar je met een creditcard je vergunning kon krijgen. De beschikbare creditcards werkten niet. Terug naar de gemeente, maar die bleven volhouden dat de automaat gebruikt moest worden. Weer naar buiten, daar liep toevallig een politieagent, daar ons probleem uitgelegd, dat we graag met vergunning wilde vissen. Hij wees weer op de automaat, ons verhaal met de credtitcards toen verteld. Hij heeft daarna met zijn creditcard de vergunning uit de automaat gehaald en wij hebben hem contant betaald. Hij wilde echt geen fooi voor deze service !

Wil 30.04.2008 21:35
@ Eric.......

De campings in Spanje duurder ..!!!

Nou ik wil best wel weer de discusie op gang brengen over goedkoper ja of nee,

maar heb verschillende campings in zowel Frankrijk als in Spanje bezocht, en de campings in Spanje zijn over het algemeen goedkoper dan in Frankrijk, zeker wanneer je met een groot gezin gaat is Spanje altijd goedkoper omdat daar minder per persoon betaald moet worden.

En dan komt nogeens bij dat het levensonderhoud in Spanje maar een fractie zijn van Frankrijk.

Hoe het in Portugal zit weet ik niet, maar Frankrijk is voor ons altijd dik en dubbel uitgevallen per vakantie, dus inclusief reis en verblijf kosten.
Een vakantie 3 weken Frankrijk kostte ons altijd meer dan € 5000,- terwijl 3 weken Spanje altijd tussen de € 2500 en € 3000,- kost. Maar hierover is al zovaak gediscuseerd dat ik waarschijnlijk nu weer een oude discusie openbreekt.

Mixster 22.08.2008 22:48
Goede dag,

In Frankrijk heb je municipal campings ofterwijl gemeente campings die zijn vaak 2 of 3 sterren, dat is dus net alles aan wezig en net schoon, 1 ster raad ik dus af, meestal ben je tusse de 7 en 12 euro kwijt pernacht, in spanje heb je geen gemeente campings maar alleen campings van mensen die er hun brood van moeten verdienen, dus duurder.