Forum Onderwerp - wij rijden voor het eerst met een caravan! naar spanje! (Gesloten voor reacties)

nathalia 28.06.2008 10:56
Hallo beste mensen!


Wij zijn een jong stel met twee kids een baby van 8 maanden en jongen van 5 jaar.

Wij hebben sinds kort een caravan gekocht. dit wordt de eerste keer rijden met caravan!

wel hebben we even 300km kunnen oefenen want hebben hem in het noorde van nederland gekocht en wonen in het zuiden.

wij willen volgende week op zondag vertrekken eerst wouden we op een woensdag vertrekken maar hebben begrepen

dat de beste vertrek dag is zondag morgen. Wij willen zo rond 5 uur wegrijden en moeten dan 2000km doen

naar de spaanse costa blanca. en denken dan te overnachten in montpellier wij hebben een navigatie in de auto

maar weten natuurlijk niet welke route deze aangeeft en via waar en of dat met veel hobbel de bobbel is?

dus uit deze site hebben we dan maar gekozen voor de route du soleil...

wij vertrekken uit breda. moeten we dan in de navigatie steeds de plaatsen intoetsen?

als ik het goed heb begrepen is dat: ATWERPEN, BRUSSEL,LUXEMBURG,DIJON,LYON,ORANGE,PERPIGNAN,EN DAN SPANJE???

nou lezen wij dat eer weg werkzaamheden zijn en wil het liefs niet in de file staan met de kinders...

maar we hebben ook nog nooi naar spanje of verder dan nederland gereden dus wil dan ook niet hellemaal de andere

kant oprijden...

kan iemand mij helpen en ons op een makelijke manier uitleggen wat we het beste kunnen doen!

wij vertrekken zondag 6 juli.


alvast bedankt!!!

Groetjes Nathalia

Geplaatst door: Sandra 28.06.2008 12:10
Afgezien van de reis is het heel belangrijk om naar de behoeftes van je kinderen te kijken. Zorg dat je altijd een fles water (of meer) bij je hebt, kom je dan toch in een file te staan, heb je in elk drinken bij je. Zorg er ook voor dat je zoontje van 5 voldoende afleiding (spelletjes). Ook is aan te raden om pauzes te nemen op parkeerplaatsen waar speelgelegenheid is voor de kinderen. Na lang zitten kunnen ze zich dan even uitleven en gaan (als het goed is) weer lekker moe de auto in.
Je vraagt of je steeds de plaatsen in moet toetsen op je navigatie. Daarvoor zou ik toch even de gebruiksaanwijzing bekijken, want in principe kun je gewoon in 1x de route intoetsen, zonder steeds weer opnieuw een stad ofzo te moeten noemen. Aangezien dat dit de 1ex is het misschien handig om de ANWB te raadplegen? Wij nemen elk jaar de route du soleil, gewoon omdat ik dit een fijne weg vind, maar dit is heel persoonlijk. Je zult vast nog wel veel reacties krijgen, hoop dat je er iets aan zult hebben. In elk geval: een fijne vakantie! Het komt vast allemaal goed.

Joke 28.06.2008 17:21
Beste Nathalia,

Eerlijk gezegd lijkt het me nogal optimistisch, 's ochtends om 5 uur vertrekken en dan overnachten t.h.v. Montpellier. Ik denk dat je gemiddelde snelheid ongeveer 70 km p/u zal zijn (met stops, tanken etc.) dus naar Montpellier is het zo al gauw een uurtje of 16 rijden. Ik denk niet dat je kinderen daar vrolijk van worden (en jij zelf ook niet :-) ).
De route die je aangeeft is trouwens heel goed te rijden zonder navigatiesysteem, gewoon de borden volgen met de plaatsnamen die je opnoemt. Zorg dat je de handige gratis routekaarten van de ANWB bij je hebt, voor het geval je navigatiesysteem er mee ophoudt.
Fijne vakantie!

Geplaatst door: Iris 28.06.2008 17:35
Wij vertrekken ook volgende week zondag, 6 juli. Zondag is perfecte reisdag! Wij gaan ook naar Spanje, camping playa brava. Wij wonen in Den Bosch en vertrekken rond 05.00/06.00uur. Wij overnachten dan rond 16.00uur, dan zijn wij meestal rond Macon. montpellier is te halen, maar houdt er ook rekening mee dat je misschien 100km boven Montpellier moet overnachten. De route die u aangeeft is perfect vanuit Breda. Wij rijden via maastricht-Luik-Luxemburg-Dijon-Lyon-orange-Perpignan, maar wonen dus in Den bosch dus is voor ons sneller. Jullie moeten inderdaad nog verder dan wij, dus ik hoop zeker voor jullie dat jullie Montpellier halen anders moet je de tweede dag nog zon eind. Neem iets voor de kinderen mee en dan komt het helemaal goed!
Fijne reis en misschien zien we elkaar nog onderweg;)!


Geplaatst door: daphne 28.06.2008 19:57
2000 km. met 2 kleine kinderen is een hele opgave. Zeker als je zo onervaren bent met het rijden met een caravan. Neem voldoende reistijd. Voor zo'n afstand minstens 3 dagen.

Denk goed aan de belading van de caravan en neem voldoende rustpauzes. Kijk even rond op bv. www.caravan-forum.nl of www.caravanhandboek.nl of www.caravantrekker.nl waar je heel veel nuttige tips kunt vinden over belading, benodigde papieren, onderhoud van de caravan ed.

Ik wens jullie een fijne en veilige reis toe.

Geplaatst door: Josje 28.06.2008 20:41
2000km is inderdaad veel, maar jullie zijn nog jong dus wel te doen. Zondag is een heerlijke reisdag, lekker rustig en probeer die dag al zover mogelijk te komen. Montpellier is te halen. Het ligt natuurlijk ook aan hoelaat je stop. De 1 stopt om 15.00uur al en de andere 20.00uur. De route die u aangeeft vanuit Breda naar Spanje is de beste route. Wij rijden naar Spanje ook in 2 dagen, dit is wel naar costa brava. Wij stoppen 3 keer op een dag en dan ook nog tussendoor soms benzine tanken.
Fijne reis.

Geplaatst door: willem 28.06.2008 21:20
navigatie instellen op de plaats waar jij heen wil[monpelier] zoek ook ff hiernaast maar dan bij camping-frankrijk.nl bij overnachten onderweg voor als je monpelier niet haalt bijv. door file of pech heb je een alternatieve camping.
fijne vakantie

Jan 28.06.2008 22:24
Montpellier haal je nooit de eerste dag.Hooguit voor of net na Lyon maar dan houdt het ook wel op.
800 km per dag met caravan is wel het maximum haalbare, ook op zondag.Dan heb ik het over de reis zonder kinderen.
Je mag voor de heenreis wel 3 maar eerder 4 dagen uittrekken. Dus ook voor de terugreis.

Wil 28.06.2008 22:35
Wij vertrokken altijd van zaterdag op zondag rond 4.00 uur 's morgens van omgeving Utrecht.
En overnachten altijd Valence Orange Monttepelair ( spelling niet goed weet ik )rond 19.00/20.00 uur en hebben er altijd zo,n 1000 km opzitten dan. Ik rij zelf mijn vrouw heb wel een rijbewijs maar rij niet.
Dit jaar gaan we ongeveer 2 uurtes eerder weg omdat we een baby van 5 maanden bij ons hebben, zullen daarom vaker een stop maken om de kleine op een plaid o.i.d. lekker laten uitrollen en even spelen.
Maar de eerste ag willen we zoiezo net als altijd ruim 1000 km rijden.
Dus voor jullie vanaf Breda hebben jullie al bijna een uur voorsprong, dus bij monttepelair 's avonds moet haalbaar zijn.

Geplaatst door: Marc 29.06.2008 01:32
Jan maximaalhaalbare is 800km met caravan? Dat ligt aan zoveel factoren. Als je vertrekt om 4 uur 'smorgens en je rijdt door tot 20.00uur dan kun je 1100km halen. Wij vertrekken vanuit Arnhem op een zondag rond 06.00uur en overnachten dan rond 17.00uur. Dan zijn wij net iets boven Lyon (50km boven Lyon). Wij hebben er dan 800 km ongeveer opzitten. Montpellier is dus wel te halen. Vooral omdat jullie in Breda wonen en ook nog eens iets eerder vertrekken. Ik weet niet hoelaat jullie willen stoppen, maar is dit rond 18.00uur dan is Montpellier te halen. De rit is goed te doen in 2 dagen, maar je zult wel 2 volle dagen aan het reizen zijn. Zorg dat je zondag al lekker ver komt, heerlijke reisdag. Goede reis en maak er een leuke vakantie van.

Geplaatst door: monique 29.06.2008 09:15
Zondag is een fijne dag om te rijden vanwege weinig vrachtverkeer en geen spits 'smorgens maar op woensdag of donderdag is het ook prima te doen hoor!

Als je tot 20 uur doorrijdt, kun je dan nog wel een plekje op een overnachtingscamping vinden?
wij stoppen meestal al om een uur of 16 uur maar willen eigenlijk dit jaar wat verder, en reserveren vind ik moeilijk want ik weet niet precies tot hoever we kunnen komen.

Geplaatst door: willem 29.06.2008 17:00
1000 km is haalbaar, doe dit al jaren, alleen rij ik `s nachts.
vetrek rond 21.00 uur vanaf utrecht en stop bij valence.
`s nachts is het ook rustig met verkeer.

Geplaatst door: Bjorn 29.06.2008 17:01
Hoe verder naar het zuiden hoe meer overnachtingscampings er zijn met plek. Wij vinden het rijden op woensdag en donderdag niet fijn. Op zondag veel en ook echt veel fijner, want er is geen vrachtverkeer en je hebt geen last van mensen die naar het werk gaan. Je ziet alleen vakantieverkeer. Heerlijk rustig op zondag. Terurgweg rijden wij wel doordeweeks, maar dan heb je vaak ook niet echt last van de spits en iedereen vertrekt altijd andere dagen naar huis.
Goede reis.

Geplaatst door: daphne 29.06.2008 17:58
vergeten jullie niet dat dit een jong stel is met kleine kinderen, geen enkele ervaring met rijden met een caravan en ook al niet in het buitenland. Even 300 km oefenen van Noord Nederland naar het zuiden met een lege caravan is niet echt ervaring opdoen.
Dan lijkt me even 2000 km enkele reis met een caravan toch net iets te hoog gegrepen tenzij jullie beroepschauffeurs zijn of zo. Maar dan nog heb je wel de hele reis ook de zorg voor 2 kleine kinderen, die niet de hele reis slapen. Ik denk dat de meeste caravanners het toch met me eens zullen zijn.

ivonne 29.06.2008 20:46
Geen ervaring met de caravan en dan naar de costa blanca?

Tjonge jullie hebben lef.

Wij rijden met enkele auto naar zuid spanje in de winter, 2300 km. daar doen we iets meer dan 2 dagen over (vertrek de ene dag 's middags, rijden tot net in Frankrijk) en dan nog 2 dagen de hele dag rijden. Dit in de winter, dus geen leuke stops, best een nadeel, maar het is vaak te koud onderweg.

Moet je perse naar de costa blanca?

Ik zou zelf kiezen voor: vertrek op zaterdag middag, zodra de grote stroom opgedroogd is, en dan rijden tot liefst Noord Frankrijk, veel campings zijn open tot laat (22.00u) en anders ga je op de camping staan en betaal je de dag daarna (eventueel in envelop doen) dan verder rijden, tot Narbonne ongeveer, en de dag daarna rijd je om 6.30-7.00 u weg, kom je net na de files voorbij barcelona (probeer caravan rijden te schatten)en rijd je die dag tot de costa blanca.

Maar als ik het zo bekijk kan ik maar 1 advies geven, kijk goed of je perse naar de costa blanca wilt, want als je alleen voor de zon gaat, dan is de costa brava ook prima. Scheelt vele uren rijden.

John 29.06.2008 23:10
Voor de eerste keer met de caravan en dan naar de Costa Blanca ??
Ik zou persoonlijk voor de eerste keer naar Costa Brava gaan, desnoods Salou zit je even voorbij Barca.
Maar ondanks dat je geen ervaring heb, zou ik ook zeggen warom niet ??
EEn ieder moet uiteindelijk zelf ervaring op doen.
Maar Montpellier moet zelfs zonder ervaring in één dag haalbaar zijn.
Ik ken mensen met of zonder ervaring die zelfs in één keer vanuit midden NL met caravan naar Spanje rijden. Rijden zelf ook meestal in één keer naar omgeving Orange.
Dus dat zou het probleem niet zijn denk ik.

Heb ook terug weg weleens in één keer van Costa Brava naar NL gereden.
Vorig jaar in één keer tot Hazeldonk gereden. Daar 's nachts rond 1.00 uur gestopt. "S morgens om 8.00 uur omgeving Barca vertrokken.
Dus jong van lichaam en geest genoeg water en eten en je komt een eind.

nathalia 30.06.2008 03:05
hallo lieve mensen!!!


ik en mijn gezin vinden het helemaal toppie dat ook jullie allemaal hier op het forum met ons meedenken!!

ik zeg niet dat we persee in montpellier gaan overnachten.... als we echt aan rust toe zijn gaan we

zowiezo toegeven waar dan ook!!!!!!! :D ik heb 2 kids en denken wel met ons hoofd!!

als jullie vraag is of we echt naar de costa blanca willen dan zeg ik : JAAAAAAA!!!!!!

ik ben zelf half spaans en mijn lieve nederlandse moeder wont daar die ook heel graag haar kleinkinderen

wil zien!! dus vandaar ook costa blanca in de plaats van barava...

ik dank jullie voor jullie lieve berichten!!!

als we terug zijn van onste eerste reis! laten we zeker hier wat horen!!


thanks!! een happy family!!! :D:D:D

ivonne 30.06.2008 07:48
Groot gelijk dan ging ik ook zover, doen wij dus ook elke winter.

Maar neemt niet weg: als je zaterdag klaar staat, kijken of de files al oplossen, even een hapje eten en vertrekken naar Frankrijk, kan een ontzettend goede optie zijn. Vooral omdat je zover moet kan spreiden heel plezierig zijn.

Het maakt veel verschil of je 2 keer vroeg op moet of 3 keer, en jullie zullen 2- keer vroeg op moeten, en dan doorrijden. Je wordt er zo gaar van. De kinderen hebben de eerste dag er geen last van, de 2e is spannend en de derde worden ze soms huilerig, is onze ervaring. Neemt niet weg dat de sfeer in de auto altijd erg goed is, is alleen het opstaan, en dat kost dan veel tijd. Wij stellen ons daarop in.

nathalia 28.07.2008 12:05
hey hallo allemaal!

wij zijn terug van onze vakantie! alles is super gegaan en het kamperen was echt leuk alleen die reis!

pff daar wordt je echt gaar van er komt geen einde aan! we hebben het de heen weg in 3 dagen gereden zijn gaan overnachten op een camping in nimes en toen verder geggaan naar benimantell daar weer overnacht tot
aan torrevieja.

op de terug reiz hebben we het in 2 dagen gedaan en hebben we rond montpellier op een aire gestaan.

oh mensen echt waar mocht je onderweg nog een lekker worstje in frankrijk op een aire zien die Andouillette heet De vertaling 'sausage' stond erbij. Hmm, een lekker BBQ-worstje; daar had ik wel zin in.

Dat ik een bijzonder smerige worst van gemalen varkensnieren zou krijgen, die enorm stonk, had ik natuurlijk niet verwacht. U bent dus gewaarschuwd!

ik denk dat het voor ons beter is om naar het norde te gaan of zo geen zuid spaje meer dat is me toch iets te verweg.


de kinderen hebben het echt super gedaan mijn kleine heeft op de heen en terug weg geen kick gegeven en mijn jongen van 5

is ook super lief en geduldig geweest hij heeft nog niet 1 keer gevraagt wanneer we aan zouden komen :D:D:D


groetjes Nathalia

Geplaatst door: daphne 28.07.2008 17:08
Welkom terug Nathalia,

leuk dat je ook even laat weten hoe het is gegaan. En fijn dat je heelhuids terug bent.

Gr. Daphne

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2