Forum Onderwerp - Spanjaarden onvriendelijk? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Rianne 17.08.2008 18:31
Wij zijn dit jaar voor het eerst op vakantie geweest naar Spanje op een camping met eigen caravan. Wij hadden een prachtige camping direct aan zee en hebben ons prima vermaakt hier, erg leuk land! Alleen wij vonden de mensen erg onvriendelijk! Ervaren jullie dit zo ook? Wij gaan zo weer terug naar Spanje, ookal zijn de spanjaarden zo onvriendelijk, maar was gewoon benieuwd of jullie dat ook ervaren hebben dat de spanjaarden zo onvriendelijk zijn?

Anne 17.08.2008 19:01
Wij zijn dit jaar voor het eerst naar Spanje geweest met onze kinderen van 4, 5 en 8 jaar en waren aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de Spanjaarden. Wat ons wel opviel, was dat veel Spanjaarden geen Engels of Frans spreken, waardoor het af en toe wel handen en voetenwerk was. Maar dat vonden wij juist wel weer leuk!!

Geplaatst door: C 17.08.2008 19:04
Ik vind de Spanjaarden zeer vriendelijk, bediening, supermarkten, receptie, etc.
Zelfs in de meest toeristische omgeving.
Daar kan het franse personeel nog wat van leren

Geplaatst door: Sandra 17.08.2008 20:58
Ook wij hebben goede ervaringen. Op de camping behulpzaam, in de winkels behulpzaam en ook op de markt vriendelijke mensen. Het hangt er volgens mij wel vanaf waar je zit, want wij hebben ook hele vervelende ervaringen gehad (jaren geleden) en dat ging dan met name om onze hond. Hier zijn de meeste Spanjaarden toch niet zo van gecharmeerd volgens mij.

Geplaatst door: Rianne 17.08.2008 23:18
Haha, iedereen vind de Spanjaarden juist vriendelijk. Wij vonden juist bij de supermarkten dat ze geen goede dag zeiden wat ze wel in Frankrijk doen. Verder zijn wij 3 keer uit eten geweest en alle 3 keer gaven ze het eten en zeiden niet eens iets van eetsmakelijk ofzo. Ook op de camping bij de receptie waren de mensen onvriendelijk. Wij hadden van te voren een plaats gevraagd met schaduw, dit hadden wij niet gekregen. Wij vroegen heel netjes of wij eventueel een andere plaats konden krijgen (dit hoefde niet eens persee van ons), maar ze zeiden direct nee en dat was het, verder zeiden ze er niets bij. Verder hebben wij de onvriendelijkheid niet als een probleem ervaren en willen volgend jaar voor de tweede keer naar Spanje en ook nog wel een weekje Frankrijk (ik heb het toch gemist na 8 jaar Frankrijk) Wij vinden overigens de Fransen juist erg vriendelijk.

Geplaatst door: Amanda 17.08.2008 23:24
Ik weet denk ik wat je bedoeld. De eerste keer Spanje vonden wij dit hetzelfde. De Spanjaarden kunnen geen woord Engels, echt alleen Spaans en wij kunnen geen woord Spaans. De Spanjaarden zeggen daarom niet vaak wat. De Spanjaarden mogen wel iets vaker een glimlach op hun gezicht hebben, verder zijn ze best vriendelijk. Ook de Fransen vinden wij vriendelijk!

Geplaatst door: monique 18.08.2008 15:18
in vergelijking met fransen zijn de spanjaarden juist veel vriendelijker, uitzonderingen aan beide kanten daargelaten natuurlijk, is onze ervaring, als je een paar woorden spaans leert en deze gebruikt zul je zien dat dit gewaardeerd word, in frankrijk vaak de ervaring dat er heel stug gereageerd wordt als je in het frans probeert te praten.

ivonne 18.08.2008 21:01
Denk dat het erg generaliserend is om te zeggen dat de Spanjaarden vriendelijk zijn of niet. Het verschil tussen Noord en Zuid is enorm, maar ook en vooral de mensen onderling. Dit jaar iets meegemaakt waar de honden geen brood van lusten :camping waar je je eigen plek mocht kiezen, maar de volgende dag kwamen er Spanjaarden die o.a ( groep van 3 gezinnen) onze plek wilden. Wij hebben het maar 3 dagen volgehouden. I.h.a. vinden wij de sfeer in beide landen goed. Een tegenvaller kan overal, ligt mogelijk ook aan soort camping.

Geplaatst door: C 18.08.2008 22:43
Zijn jullie dan weggepest of zo?

ivonne 19.08.2008 22:06
Ja, en we hebben ervoor gekozen te vertrekken.

Wij vonden het uitermate walgelijk,bij aankomst van deze groep begon het al met het nodige gemopper over het feit dat wij daar stonden, daarna expres over onze plek lopen tussen auto ( die aan de kant van het pad stond) en stoelen doorwringen, grond aanvegen ( gewoon, de uitgedroogde zand/ moddergrond) en dat flink lang zodat onze was smerig werd, keihard lawaai maken, speciaal als het licht uitging bij ons, grofvuil afval op ons stukje zetten zodat de auto er niet meer goed op kon na een ritje en ga zo maar door, wij hebben niet/nauwelijks geslapen die dagen. De uitroepen van vreugde ( zoveel Spaans verstaan wij wel) toen wij inpakten waren niet van de lucht. Ik ga niet op vakantie om stress te hebben, dus daarom : inpakken en wegwezen.

johan 20.08.2008 16:31
Laat mij eens raden; de Costa Brava??

Geplaatst door: Sandra 20.08.2008 16:56
Zoals al eerder vermeld ... kunnen we dit verhaal niet voortzetten op het forum? Dit gaat immers over de 'gasten' op deze camping en niet over de camping zelf.
Wel vervelend (en asociaal) dat je vakantie zo verpest is.

Geplaatst door: Sandra 20.08.2008 16:59
Eh, sorry niet goed opgelet ... dit is het forum. Domdomdom van mij. Maar goed, nu kan ik wel direct aan Rianne vragen: heeft het personeel van deze camping niets voor je kunnen doen? Het is toch werkelijk te gek voor woorden dat je wordt weggepest. Hoop dat de rest van je vakantie nog wel goed is geweest?

Geplaatst door: Rianne 20.08.2008 22:07
Even voor de duidelijkheid wij zijn niet weggepest! Alleen wij hadden een plaats gevraagd met schaduw en kregen een plek vol in de zon. Wij maken hier niet echt een probleem van, maar als je vriendelijk vraagt of er eventueel een ander plekje is, en het antwoord is gelijk NEE en verder zeggen ze er niets bij, dan noem ik dat onvriendelijk. Verder was de camping helemaal leuk en vonden wij Spanje ook mooi. Wij gaan niet verder dan de costa brava, dat wordt voor ons te ver met eigen caravan.

ivonne 21.08.2008 13:36
Nee, niet Rianne , maar wij waren weggepest. En nee, we hebben de eigenaar niet om hulp gevraagd, met als belangrijkste motivatie: vakantie is rust en ontspanning. Ik ga dan liever weg dan dat ik discussieer. Bovendien: denk je dat je daar iets mee oplost? grote vnl spaanse camping, mensen die daar meerdere weken gaan staan (mogelijk zelfs gereserveerd, misschien zelfs de plek waar wij stonden, wie weet) tegenover een stel buitenlanders die ze nooit meer terug zien? Het zou kunnen dat het resultaat had opgeleverd, het had ook een averechts effect kunnen hebben. Dus dan kies ik , op mijn heerlijke , kostbare, vrije dagen voor een ander plekje.


Geplaatst door: Andere Rianne 26.09.2008 12:59
Ivonne: groot gelijk! Zoiets zou ik ook niet tegen kunnen. Maar wel ERG vervelend zeg!!

Rianne: wij vinden de Spanjaarden juist zo veel vriendelijker dan de Fransen. Maar dit jaar zijn wij teruggegaan via de route Limoges en hebben langs die route 1 week rondgetrokken. En ik moet zeggen: geen 1 onvriendelijke Fransman tegengekomen.
Zou het mss te maken kunnen hebben met het feit dat in toeristische plaatsen, ze soms kribbiger worden van al die "lastige" toeristen?
In ieder geval moeten we natuurlijk niet generaliseren, maar over het (grote) algemeen vinden wij Spaanse mensen aardiger dan de Franse.
Wij hebben vorig jaar in Frankrijk de camping pas af kunnen rekenen om 9.35 uur de vlg dag omdat we de vorige dag 3 min. over 18.00 uur wilden betalen. Mijn man kreeg toch een retirade van de schoonzoon! Hoe hij het in zijn hoofd haalde om op het belangrijkste moment v.d. dag, nl. zijn aperitief, zoiets te vragen!!! En eigenlijk waren we wel op tijd, maar moesten nog extra terug naar de tent omdat we het elektrische pinpasje voor de toegangspoort terug moesten geven. Daarom was mijn man net iets te laat. Netjes als we zijn, hebben we dat ook gedaan. Maar de vlg keer krijgt hij het in de brievenbus, want ik wil de laatste avond gewoon uit kunnen gaan als ik dat wil!
Betekent dat dat ik daar nooit meer heen zal gaan? Nee, van alles leren we en van deze campingeigenaar weet ik nu ook de gebruiksaanwijzing.

Maar zoiets als Ivonne heeft meegemaakt, in welk land dan ook, zou ik ook van camping veranderen hoor!

Geplaatst door: dick 26.09.2008 20:41
Nou Ivonne, wij hebben dit jaar ook zoiets meegemaakt op een spaanse camping maar dan met een grote groep nederlanders die al jaren (10 en sommigen 25) op deze camping aan dat straatje op die plekken stonden. Wij waren daar door de receptie neergezet, niets aan de hand hoor, maar geleidelijk nestelde zich daar de groep uit Ame......t en ome Tom kwam een week eerder en moest op onze plek. Sta je tussen 6 familie's en vrienden, wel elkaar groeten maar ons niet. Zeiden we goedemorgen kregen we onverholen terug 'maken we zelf wel uit'. We wilden eerst niet vertrekken maar zijn vervolgens volstrekt genegeerd behalve door hun kleintjes want die vroegen gewoon wanneer we vertrokken want Ome Piet moest daar staan. Een spaanse overbuurman had nog enig begrip voor ons. De camping zal ik niet noemen want die is goed, maar er zijn nederlanders. grr. Zo die ben ik kwijt en verder een prima vakantie gehad. Wel eerder vertrokken overigens.