Forum Onderwerp - Ervaringen Spanje (Gesloten voor reacties)

HdR 23.12.2008 10:55
Beste Forumleden,

Ter info het volgende.
We zijn net weer terug in Nederland na een tocht van circa 7.000 km gedurende ruim 2 maanden door Spanje met auto en caravan. Wij, zijn mijn vrouw en ik. We zijn gekomen tot zo'n 50 km onder Alicante en hebben heel veel gezien. Alle bekende plaatsen als Barcelona, Taragonna, Valencia, Murcia etc. bezocht; sommige zelfs meerdere keren. Ondertussen ook nog circa 300 km gefietst langs boulevards, maar ook tussen sinaasappel/mandarijnen plantages. Het was voor mij circa 20 jaar geleden dat ik het Spaanse vaste land deel had bezocht. Wat mij is opgevallen zijn de volgende, stenografisch en niet limitatief, punten.
- de mensen zijn ontzettend vriendelijk, behulpzaam en vrolijk,
- engels wordt er nauwelijks gesproken, zelfs niet onder de jongeren,
- het is er erg goedkoop, loopt van eten, drinken, treinen,supermercado's tot aan benzine, (meer liters dan euro's)
- bijna alle huizen zijn daar beveiligd en met siertralies voor de ramen,
- wat een rijkdom in de kerken en kathedralen; en wat een hoop bedelaars daarvoor,
- de peage/pista langs Barcelona is nog steeds onveilig; op de heenreis (overdag om circa 13.00 uur) tweemaal een poging om me te dwingen te stoppen,
- het weer was op enkele dagen na zeer goed; circa 22 graden overdag,
- hoe krijg je het voor elkaar om je kuststrook zo te verknallen met flats en dergelijke; en dan heb ik het niet over Benidorm,
- los van wel heel veel graffiti is alles ontzettend schoon; op de campings blijven ze schoonmaken en bijna elke winkelier begint 's-middags zijn/haar stoep te dweilen,
- heel veel bouwactiviteiten zijn gestopt en er staan dus heel veel niet afgebouwde apartementen.

Als het lukt gaan we volgend jaar weer. Heen over Madrid en dan het Andalusie deel bekijken tot aan Portugal.
Groet,
Hans

Frans.M 23.12.2008 23:25
Beste Hans,

Het probleem van de pogingen voor berovingen vinden steeds meer plaats in die omgeving.
Wij blijven over het algemeen in de buurt van een vrachtwagen rijden (aan de voorzijde) sinds we dat probleem ook hebben gehad.
Wat ik wel deed is een poging terug te doen om hen van de weg af drukken.
Maar voor een vrachtwagen rijden is toch beter.

Gr. Frans

HdR 24.12.2008 09:11
Beste Frans,

Bedankt voor je reactie. Ik heb over het probleem je te dwingen te stoppen op de rondweg bij Barcelona met zowel Nederlanders in Spanje als Spanjaarden gesproken. Het schijnt dat de politie rond Barcelona zeer uitgebreide acties heeft uitgevoerd om dit verschijnsel de kop in te drukken, maar het heeft nog niet veel uitgehaald. Ik kreeg het advies om door Barcelona te rijden. Dat heb ik op de terugweg gedaan zonder dit soort problemen te hebben gehad. Overigens begint dit verschijnsel ook bij Alicante op te treden. De beste remedie is als het voorkomt duidelijk zichtbaar je mobiel te pakken; meestal zijn ze dan snel vertrokken. Overigens ben ik wel van mening dat dit soort "bananenrepubliek" situaties door de Spaanse overheid nu echt moeten worden aangepakt.
Groet,
Hans

Geplaatst door: Rianne 12.01.2009 10:12
Jeetje, ik dacht dat we dit fenomeen achter ons hadden, zowel in Frankrijk als in Spanje! We komen vaak 2x per jaar in Spanje, op een camping onder Barcelona, dus moeten langs Barcelona. Nooit wat gemerkt!
Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2 en we zullen beter op onze hoede zijn daar. (Hoorde vroeger altijd zulke verhalen op de weg naar Benidorm en zuidelijker.)

HdR 12.01.2009 12:07
Beste Rianne,

Ik kreeg van Spanjaarden het sterke advies om met de caravan door Barcelona te rijden omdat de afritten daar eindigen in Barcelona, zodat dit soort figuren niet snel er vandoor kunnen gaan. Deze weg is net zo snel en je komt dan uit op de peage die langs de kust door de tunnels gaat.
Overigens was dit voor mij ook de eerste keer, in 35 jaar met een caravan te rijden in veel landen, dat ik dit heb meegemaakt. Hoewel ik was gewaarschuwd voor dit soort praktijken komt dit zo onverwacht dat je eerste reactie toch is te stoppen; gelukkig realiseerde ik me het op tijd.
Groet,
Hans