Forum Onderwerp - zijn de spanjaarden echt zo onsympathiek????? (Gesloten voor reacties)

laura 15.01.2009 09:11
Na jaren in Frankrijk gekampeerd te hebben wilden wij nu ook Spanje eens gaan proberen.
Eerlijk gezegd kom ik er nog niet goed uit wat voor ons een leuke camping is. Wij willen graag direct aan het strand en liefst een niet al te grote camping maar wel grote plekken.....
Nu komt echter mijn probleem.....welke camping ik ook uitzoek....zodra ik de meningen van andere kampeerders bekijk, lees ik dat het personeel van de camping onbeschoft is. De bewaking overdreven streng, je bijna niets 'mag'op de camping....
Dat als in het weekend of in augustus de spanjaarden komen het niet meer leuk is.....
Zijn het nou echt van die onsympathieke mensen die spanjaarden of lees ik alleen maar de negatieve berichten, en zijn er ook vriendelijke spanjaarden????
Ik begin toch een beetje te twijfelen over de Costa Brava als vakantiebestemming... Natuurlijk besef ik dat je het moet treffen met je mede kampeerders en dat er overal wel eens wat gebeurt!!! Het negatieve moet echter niet overheersen, we hebben tenslotte wel vakantie!!!
Ik zou dan ook graag wat positieve berichten horen over campings met een goede sfeer, zowel onder de kampeerders als over het personeel van de camping...

Yo! 15.01.2009 09:45
Hoi Laura,

Over het algemeen heeft het niets te maken met sympathie. Het is voornamelijk de manier van leven. De spanjaarden zijn gewend om nog laat (inclusief de kinderen) buiten "te leven". Dit doen ze over het algemeen niet zachtjes. Ze zijn nogal hard getaald en voornamelijk de tv's staan op "stand doof". Dit wil echter niet zeggen dat deze mensen onsympathiek zijn. Dit is de cultuur van de spanjaarden. Onbeschoft personeel? Ik heb het incidenteel wel eens meegemaakt, maar in welk land loopt er nu niet een rotte appel tussen de goeie!! Het wil ook wel eens helpen als je een woordje spaans spreekt. Veel succes met het uitzoeken van de juiste camping en alvast een prettige vakantie.

HdR 15.01.2009 10:01
Beste Laura,
Lees mijn ter info bericht: ervaringen Spanje (792). Weliswaar buiten het hoogseizoen; maar sommige campings hebben dan een grotere bezetting (overwinteraars)dan het hoogseizoen. Ben het met de aanvulling van Yo overigens helemaal mee eens.Sommige campings hebben het wel slim gedaan door de vaste plaatsen voor Spanjaarden apart te houden op het terrein.
Groet,
Hans

WilmaV 15.01.2009 15:48
Wij waren altijd Frankrijkgangers. Tot een jaar of 8 geleden.
Voor ons geldt: één keer Spanje ? Dan wil je NOOIT meer naar Frankrijk !
Wij vinden de Spanjaarden juist veel vriendelijker dan menig andere Europeaan. Nu heb ik het niet alleen over de Spanjaard die je tegenkomt als werknemer op de camping, maar over het algemeen. Die werknemer kan in zijn werk wat 'norser' overkomen dan erbuiten. Maar dat zie je bijna overal bij werknemers op een camping, ongacht de nationaliteit. Mensen van andere nationaliteit ergeren zich vaak ook bont en blauw aan hun gasten, maar zijn blijkbaar beter in staat om toneel te spelen. Hier geldt veelal: het is de toon die de muziek maakt en het Spaans klinkt nu éénmaal 'harder' dan bv. het zangerige Italiaans of Frans.
Feit is gewoon dat Spanjaarden niet zo houden van 'gezeur om niets' en geloof me, veel toeristen klagen onnodig 'steen en been' om een kleinigheid of om helemaal niets. (ik heb zelf jarenlang in het toerisme gewerkt)

Qua bewaking het volgende: indien die niet streng zou zijn, zou iedereen klagen over overlast 's nachts. Mensen die tot diep in de nacht voor de tent zitten te kletsen, lachen etc. Jeugd die luidruchtig een camping op komt lopen na een discobezoek. Muziek die hard aanstaat etc.
De regels van nachtrust zijn er om opgevolgd te worden en als je je hier niet aan wilt houden, dan heb je m.i. weinig te zoeken op een camping.
Je bent er niet in je eentje, maar met een heleboel andere mensen.
Door als campingleiding bepaalde regels te hanteren EN hierop consequent te blijven letten, houdt je het aangenaam voor al je gasten.

wil 15.01.2009 21:31
Spanjaarden zijn mij inziens helemaal niet onsympathiek,ben nu al een flink aanta; jaren achter elkaar naar Spanje geweest en heb nog nooit iets echt onsympatieks mee gemaakt.
Natuurlijk is het in Spanje niet allemaal koek en ei, maar vervelende dingen heb ik nog nooit mee gemaakt. Eén keer vertelde mijn zoon dat hij op het strand savonds foto's had gemaakt van de rondlopende Policia Local.
Zijn camera werd gelijk in beslag genomen omdat zij op de foto werden gezet.
Mijn zoon heel verbaasd en protesteerde, waarop een jongen die ook Spaans sprak tegen de Policia Local vertelde dat mijn zoon daar helemaal niet van op de hoogte was en zich niet bewust was van dat hij iets fout deed.
In overleg met hun zijn de foto's gewist werd het een waarschuwing en kreeg hij zijn camera terug.
Dit is eigenlijk het enigste echte onsympathieke wat we hebben meegemaakt. En in 2008 in Lorret D'mare sommige verkopers uit de boetieken die nukkig werden wanneer je alleen keek en niet kocht, maar volgens mijn inziens waren dat zuideuropesche mensen en geen Spanjaarden.
En strenge bewaking ?? ach val wel mee vind ik, ik heb op de ene camping wel bewaking gezien, die je echt maande tot stilte 's avonds na 23.00 uur, terwijl op een andere camping er alleen bewaking stond bij de poort voor de formaliteit.
In de supermarkten kan het er soms weleens wat minder vriendelijk aan toegaan, maar wanneer je als cassiere non-stop de gehele dag rijen vol toeristen voor je kassa ziet staan, en het overige personeel niet/nauwelijks de tijd heb om de winkel te bevoorraden kan ik best wel begrijpen dat in zo'n drukte je als personeel niet altijd blij zult zijn wanneer je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat al die toeristen van dienst moet zijn.

eric 17.01.2009 12:21
Na 20 jaar Spanje ( Costa Brava ) gaan wij de laatste 4 jaar naar Frankrijk. De reden is niet de onvriendelijke Spanjaarden maar de veel te hoge prijzen, de veel te kleine plaatsen op de campings en de overdreven bewaking. Wij hadden geen campinggevoel meer. De campingeigenaar gaf toe dat het nodig was veel bewaking te doen daar de rondtrekkende bendes vanuit de steden bijna iedere dag ergens een inbraak pleegden zowel op de camping als op het strand en in de straten. Wij zijn de laatste 2 jaren 3 maal bestolen in Spanje, op het strand, op de camping en onderweg de fietsen van de auto gestolen alhoewel ze met kettingen vast lagen. Wij missen de Costa's wel en daarom gaan wij dit jaar terug, maar op hotel.