Forum Onderwerp - wel/geen toercaravan kopen? (Gesloten voor reacties)

campingfreak 27.02.2009 15:11
Hallo allemaal,wij zitten met een groot "probleem". We zijn een gezin met een tweeling van 14 jaar,echte pubers dus.Tot nu toe gingen wij in de zomer steeds met het vliegtuig op reis,naar een all-inclusive resort.Door de stijgende reisprijzen en leeftijd van de kinderen is het steeds moeilijker om een "betaalbare" vakantie te boeken.We denken er nu over om een toercaravan aan te kopen en dan naar een "warme" bestemming te trekken in de zomer.Is het verstandig om onmiddellijk zelf en aan te kopen?In Belgie kun je wel mobilhomes huren, maar (bijna) geen toercaravans.Eventueel zouden we ook een weekje met pasen en ergens nog een paar weekends tijdens het jaar eropuit trekken.Ik twijfel alleen over de aankoop,gaat toch over een serieus bedrag,maar het "toeval" wil dat we nu juist een te koop gevonden hebben,met airco en ook een hele lange (9 meter),en die staan weinig te koop,dus als we het nu niet doen,is het misschien te laat.Wie heeft advies???? Alvast bedankt.

Petra 27.02.2009 18:40
Ik zou eerst maar eens een tourcaravan huren. Want kamperen, ook al is het met de caravan, is iets heel anders dan een all-inclusive vakantie......

HdR 27.02.2009 19:42
Altijd eerst een toercaravan huren. Je weet dan niet alleen of kamperen iets voor je is, maar je weet na een paar weken dan ook wat voor soort caravan (indeling,accessoires e.d) je wilt hebben. Een caravan van 9 meter? En je wilt er ook nog mee rijden? Lijkt me heel apart en ik zou dan maar niet proberen Zwitserland in te gaan. En ik zou dan zeker goed van te voren naar het soort camping kijken waar je naar toe gaat. Zo groot zijn de meeste plaatsen niet, zeker niet in Italie, maar ook de wegen/paden op de meeste campings zijn hier niet op gemaakt.
Groet,
Hans

WilmaV 27.02.2009 19:51
Veel Belgen komen naar Nederland om een caravan te kopen.
De handelaren in de grensregio weten dit en drijven de prijzen behoorlijk op.
Ga daarom ook eens op zoek via sites als marktplaats etc. voor een occasion.
De aankoop van een tweedehandstoercaravan kan zeker wel uit, maar een spiksplinternieuw zou ik niet meteen doen.
De kinderen zullen waarschijnlijk nog maar een paar jaren meegaan en om dan een ´grote´ te kopen van maar liefst 9 meter is absurd.
De pubers zullen nu ook al niet meer in de caravan willen slapen, maar zullen in een bijzettentje kruipen.
Je kunt dan beter kijken voor een iets kleinere en goedkopere toercaravan )met een ´vast´ bed, is ook wel een aanrader)

Of het slim is om een caravan met airco te nemen........
waarom zou je !
Je gaat naar het zuiden vanwege het aangename , warme weer. Op de camping zoek je een plek die ook wat schaduw biedt en voor de nodige verkoeling overdag duik je de zee of het zwembad in of je houdt een sièsta in je hangmat in de schaduw.

´s Nachts heb je de airco ook niet nodig, want dan slaap je alleen onder een laken.

Wat ook een mogelijkheid is, in Spanje staan veel toercaravans te koop bij de stallingen en gaandeweg het zomerseizoen ook soms op de campings zelf.
Veel mensen die kopen een caravan in Spanje en laten hem daar staan bij een stalling. Zo hoef je er niet het hele eind mee te rijden terug naar huis. Het scheelt bovendien in rijtijd, in brandstof en tolkosten.
Wel moet je dan tegen Pasen ook naar Spanje, omdat daar je caravan nog staat. Maar dan is het daar ook heerlijk !

wil 27.02.2009 19:51
A;ls voormalig eigenaar van een caravanbedrijf, blijf ik nog altijd een caravan vakantie boven een vliegvakantie. Ik heb ook weleens all-inn gevlogen, maar dit nooit in het hoogseizoen omdat ik dan altijd de caravan aanhaakt naar Spanje toe.
Toch vertelde ik altijd tegen mensen doe een caravan voor de eerste keer gingen kopen terwijl ze er geen ervaring mee hadden om eerst een wat oudere maar zeker niet een te oude caravan aan te schaffen, om te kijken of het überhaupt wel iets voor je is. En een caravan van 9 meter is om mee te beginnen wel erg groot, meestal beginnen de mensen met 4 tot 6 meter en daarna als ze er plezier in hebben doorgroeien naar iets groter.
Verder moet je auto ook nog zo'n grote caravan kunnen en mogen trekken want met een grote caravan alleen ben je er nog niet.
Ik zie dat je uit Belgie komt, en het is echt niet zo heel ver rijden om naar Nederland te rijden lijkt mij en daar zijn erg veel caravans te koop. Met een beetje geluk vind je iets meer dan in Belgie (weet ik wel zeker) je kunt voor een gering bedrag een exportkenteken aanvragen bij het RDW in Nederland en dan naar Belgie exporteren, en in België een kenteken aanvragen, oké je moet wel rechten in België betalen maar ik weet uit ervaring dat je dan op een caravan honderden tot duizenden euro's kan besparen.
En als je een caravan meerdere keren per jaar gebruikt is een aanschaf gauw terug verdiend.
Oké dan zijn er mensen die spreken over afschrijving van de caravan, onderhoud en dergelijke, maar je heb het geld toch al uitgegeven dus ik vind afschrijving dan ook onzin, want als je gaat vliegen of huren heb je meestal binnen een aantal jaar veel meer uitgegeven dan de aanschaf van een caravan en verdiend je uiteindelijk t.o.v. vliegen en dergelijke.
Stel je koop een caravan en ga er 3 jaar mee op vakantie en de aanschaf, plus onderhoud etc. campinggeld, vervoer kosten etc hebben je pakweg € 12000,- gekost en je gaat 3 jaar all-inn op vakantie en ben het zelfde kwijt. heb je het 4e jaar en daarop nog een caravan in je bezit en na 3 vliegvakanties heb je niets in je bezit. Dus reken zelf je voordeel.

Geplaatst door: Joan 27.02.2009 21:15
Wij hebben vorig jaar eigenlijk ook gek gedaan.
Wij gingen ook jaren met vliegtuig naar all inclusive hotels in Turkije, maar dit was niet meer te betalen.
Wij hadden een mooie caravan gekocht en daarmee gelijk die zomer richting Zuid-Frankrijk getrokken. Het is ons echt super bevallen.
In eerste instantie was het rijden wel een beetje een tegenvaller. Het rijden met een caravan was totaal geen probleem, maar de tijd.
Terugweg waren we er al aan gewend. Wij hebben een super fijne vakantie gehad met eigen caravan en doen de caravan zeker nog niet weg. Dit jaar gaan wij zelfs de grens over naar Spanje (Sant Pere Pescador). Wij komen uit Groningen en rijden er in 2 dagen heen.
Wij vertrekken nu zondag en komen dan maandag aan op de camping.
Vorig jaar vertrokken op zaterdag en zondag aangekomen. Zaterdag was enorm druk op de weg, dus willen nu graag vertrekken op zondag, horen daar namelijk veel positieve verhalen over.

campingfreak 27.02.2009 21:35
Hallo Joan,bedankt voor de fijne reactie.
Aan de ene kant zie ik het ook wel zitten,en als je de verschillende sites bekijkt zitten er echt supermooie tussen,met prachtige zwembaden.Natuurlijk is het dan geen all-inclusive meer,maar volgens mijn man is dat beter voor zijn "buikje",hij komt altijd enkele kilo's bij omdat hij gewoon van alles wilt proeven.Wij gaan zondag de caravan eens bekijken,de auto kan hem trekken,dat is geen probleem.Alleen,koop je direct een caravan zonder er ooit mee op reis te zijn geweest?Blijkbaar zijn er nog "zotten",die achteraf heel tevreden zijn over de aankoop.Groetjes

sr'oke 27.02.2009 21:48
mensenlief, die caravan is gewoon veel te groot, en wat ben je ermee, je leeft toch buiten.... alle, wij leven buiten en de kids hebben hun eigen tent... vinden ze super, en wij ook...
We zijn een gezin van 3 kids en hebben een caravan voor 5 ppr, zouden we nooit meer doen, ik zou een caravan komen voor 4 personen,
maar t probleem was dat in de paasperiode het dan te koud is in de tent en ondereg naar de vakantiebestemming het ook makkelijk was als iedereen zijn eigen slaappaalts had, dat heeft ons toen laten beslissen een caravan voor 5pp te kopen!
Maar wat jullie nu zouden kopen, mensenlief, ik zie ons al rijden naar Frankrijk, Spanje met een 9 M stuk achter ons, NO WAY

sro'ke 27.02.2009 21:50
sorry voor mijn tikfouten

sro'ke 27.02.2009 21:50
sorry voor mijn tikfouten

Caravanner2 27.02.2009 21:54
9mtr? Dan krijg je wel met beperkingen te maken. Hoe krijg je zo'n kolos een beetje op zijn plek.
Houd er rekening mee, dat je bijna altijd in warme gebieden buiten zit, dus binnen alleen slapen en koken. Pubers slapen bij ons in hun eigen pubtentje, alleen onderweg en de laatste nacht slapen ze in de caravan. Onze opbouw is 4,50 en dat vind ik zelfs groot.
Maar deze "maat" kunnen wij op elke campingplek plaatsen.

Frans.M 27.02.2009 22:30
Beste campingfreak,

Met deze caravan van 9 meter kan je in Frankrijk in de problemen komen als je een camping op wil.
Vele campings wijgeren deze grote caravans door de grote en zijn gewicht.
Vermoedelijk is het een dubbelasser, dus word je gauw aangezien voor een zigeuner.
Verzin voor u begin
Hij is 2x zo root als onze toercaravan, een meter langer als onze stacaravan, sorry hoor maar in mijn ogen waanzin.

Gr. Frans

Yo! 28.02.2009 11:02
Aangezien dit op het Spanje forum wordt geplaatst ga ik er vanuit dat je naar Spanje wil. Nu heb ik al aardig wat campings bezocht in Spanje en kom je met zo'n lengte tocht zeker in de problemen. Op flink wat campings kun je gewoon de draai om in het straatje te komen niet maken met een caravan van 9 mtr. Zowieso niet als alles al volgebouwd staat met caravans en auto's. Daarnaast zit je nog met het probleem dat je zoals een voorganger al aangaf waarschijnlijk een dubbelasser wilt aanschaffen. Deze worden op sommige campings geweerd. Ik zou een beginnen met een caravan met een opbouw van 450 o.i.d. Je kunt dan wennen aan het rijden met een caravan en hebt toch 4 slaapplaatsen. Zitje heb je toch niet nodig in het zuiden aangezien je constant buiten leeft en de caravan alleen als opslag/slaapruimte gebruikt. p.s. Ook wij zijn begonnen met het direct kopen van een caravan (totale lengte 630 cm)en ons is het zeer goed bevallen. Wij hadden in het begin ook zoiets van pff die snelheid is wel heel traag, maar na een tijdje ben je daar ook aan gewend. Veel succes met het nemen van de juiste beslissing en alvast een fijne vakantie.

Geplaatst door: Joan 28.02.2009 14:53
9 meter is inderdaad een aardig grote caravan.
Huren kan ook een optie zijn, maar daar hebben wij vorig jaar niet voor gekozen, omdat wij dat nog aardig prijzig vonden en als 't niet zou bevallen konden wij altijd de caravan nog verkopen.
Het is ons dus wel erg bevallen. Een caravan van 9 meter lang is wel aardig groot moet ik zeggen, dit kan misschien in bergen lastig rijden zijn. Ook op campings is het dan moeilijk om de caravan goed op de plaats te krijgen.
Wij hebben ook voor een redelijk grote caravan gekozen (Hobby 520 zonder Airco, wel nieuw aangeschaft) en deze caravan is ons prima bevallen en gaan er dus dit jaar weer mee op pad.
Voor vragen kunt u ze gewoon stellen.

Jan 28.02.2009 16:51
Zo`n grote caravan moet je aleen kopen als je er in Nederland-Belgie heel vaak mee weggaat of dat je deze wilt gebruiken voor de wintersport (is ook de reden waarom Duitsers vaak grote caravans hebben). Voor een vakantie in Zuid-Europa kun je toch veel beter een goede gebruikte en kleinere caravan kopen.
Die grote caravans zijn meer voor kermis en circusmensen

wil 03.03.2009 20:56
Zoals ik al aangaf, en ook bevestigd kreeg door andere caravan bezitters een caravan van 9 mtr is wel erg groot en zeker om mee te beginnen.
Onze huidige caravan is inclusief dissel bijna 7 mtr, en we hebben wel gemerkt dat dit bijna de maximum is op een camping in Spanje, bij de ene camping zijn de plaatsen groter dan bij de andere, maar de weggetjes en paden zijn in Spanje op de meeste campings allemaal vrdmd smal klein of kort en al hebben sommige campings best grote plaatsen, de meeste campings hebben maar 60 tot 80 m2 plaats en als ze groter aangeven op hun site's blijken ze in de praktijk meestal stukken kleiner.
Dus met een 9 mtr lange caravan naar Spanje ?? rijden zou niet het probleem worden.
In 2006 stonden wij op camping Laguna in Castello D'empuries daar kwam een amerikaanse caravan aanrijden ( All you need is love look a like caravan) ook ongeveer 9 mtr lang maar werd niet toegelaten omdat hij te groot was, en de eigenaar ook een Nederlander werd enigszins pissig omdat hij al op 8 campings geweigerd was omdat hij te groot was. Terwijl hij juist vond dat het een aanwinst voor de europesche caravans was.

In 2007 op Bella-Terra in Blanes stond er een tabbert of een Fendt weet niet precies meer welk merk dit was een dubbelasser, maar de toegewezen plek was de grootste van de camping maar hij kreeg 'm niet op z'n plaats omdat de caravan te groot was, conclusie op naar de volgende camping dus het gemak van een grote caravan is op dat gebied ver te zoeken.
Dus ik hoop dat je na het lezen van alle berichten tot de conclusie komt dat 9 mtr te groot is.

WilmaV 03.03.2009 22:28
Er zijn trouwens ook campings die je wel toelaten, maar die je een dubbele plaats laten betalen.

Met de airconditioning kun je problemen krijgen omdat de stroom het niet aankan.
Twee jaar geleden kregen wij Engelse mensen op het veld tegenover ons.
Zij hadden een camper, formaat vrachtwagen ongeveer. De zijkanten kwamen zelfs nog naar buiten.
Steeds als ze de airconditioning aanzetten, vloog de stroom van de hele kast eraf.
Op 1 kast kunnen 6 plaatsen aangesloten worden. Op dat moment waren er maar 3 aansluitingen, maar zelfs dat ging mis.
De campingeigenaar had de eigenaar van de camper meteen bij aankomst al geïnformeerd dat de airconditioning niet aangesloten kon worden, maar de Engelsman was eigenwijs en deed hem toch steeds aan.
De andere kampeerders baalden ook als een stekker, want hun stroom viel daardoor ook steeds uit en etenswaren bederven snel als het niet gekoeld wordt.
Uiteindelijk ruzie tussen de andere campinggasten en de Engelsman en daarna tussen de campingeigenaar en de Engelsman.
De Engelse familie is van de camping gezet, omdat ze zich niet aan wilden passen.