Forum Onderwerp - Barcelona, + caming aan de kust (Gesloten voor reacties)

jan 28.04.2009 08:27
Wij willen graag in het najaar naar Barcelona. Maar dan graag op een camping aan de kust waar we een stacaravan kunnen huren. En dan evt met de trein Barcelona bezoeken. Zodat we ook een dag lekker aan zee kunnen blijven. Ik zoek zoiets als Maison Laffite in Parijs. Dan kunnen we de auto op of bij de camping houden.

HdR 28.04.2009 10:19
Beste Jan,
In Vilanova (voluit Vilanova i la Geltru) vindt je Vilanovapark; een camping die ongeveer 40 km van Barcelona ligt, circa 40 minuten met de trein. Hier is van alles te huur, van stacaravan tot bungalow. Spreken in ieder geval Engels en Nederlands. Vanaf deze camping kun je met de bus naar het station; bus stopt voor de camping. Je kunt ook met de auto naar het station van Vilanova gaan, maar of je je auto nog in dezelfde staat terug vind en of je uberhaupt van de parkeerplaats af kunt komen blijft een gok. Bij het station kun je een kaart van de lijnen vragen naar Barcelona. Ze spreken daar zoals in het grootste gedeelte van Spanje geen woord Engels maar ze doen hun best en met wat handen en voeten werk lukt dat prima. Leer in ieder geval even te tellen tot 20 in het Spaans; zul je veel plezier van hebben.Je kunt dan kiezen om te gaan naar het Hoofdstation van Barcelona, of 1 station verder en dan kom je in het Centrum van Barcelona. Vraag deze kaart van de lijnen wel, want als je terug wil en op de annoncering van Vilanova gaat staan wachten in Barcelona kun je heel lang wachten. Het systeem werkt hetzelfde als in Nederland. Als je in Woerden wilt zijn moet je dus de trein van Den Haag naar Utrecht nemen.
Groet,
Hans

jan 29.04.2009 18:43
Ik heb even zitten googlen en volgens mij zijn de campings onder Barcalona goedkoper dan boven Bacalona, klopt dat of zoek ik niet goed.

HdR 30.04.2009 11:18
Beste Jan,

De prijzen van campings verschillen enorm per seizoen en de duur van je verblijf. Ik heb zelf eind 2008 de laatste 3 maanden van dat jaar door Spanje gezworven met caravan en 2 personen. Ik heb in die periode, zonder gebruik te maken van een Acsi pas oid, en een verblijfsduur van max. 14 dagen per camping, tussen de E 12,-- en E 25,-- per nacht betaald inclusief stroom. En dit waren allemaal vergelijkbare campings qua uitrusting. Omdat we nu wat langer daar waren heb ik de gemiddelde prijs per nacht eens bijgehouden en kwam gemiddeld op E14,-- per nacht uit inclusief de overnachtingscampings op heen- en terugreis. Blijf je langer op een camping bijv. om te overwinteren loopt het tarief soms terug naar E 8,-- per nacht. Verder is, in onze ogen, Spanje spotgoedkoop vergeleken met Nederland. Benzine meer liters dan Euro's, supermarkten, even een hapje eten of wat drinken, openbaar vervoer (van Vilanova naar Barcelona retour voor 2 personen E10,-- voor 40 km enkele reis); het is allemaal echt beduidend goedkoper. Verder was het voor ons meer dan 25 jaar geleden dat we op het vaste land van Spanje waren en we werden door een aantal zaken aangenaam verrast. Hoewel men nog steeds in Spanje nauwelijks Engels spreekt is iedereen ontzettend behulpzaam en vriendelijk, het is er ongelovelijk schoon op de campings en steden (buiten de graffity). In Barcelona zelf wel uitkijken want in 1 week Barcelona hebben ze toch 2 keer geprobeerd ons te beroven. En rijdend met de caravan langs Barcelona, de peage om 13.00 uur, is ook 2 maal geprobeerd me te dwingen om te stoppen. Maar goed; dat hoort er allemaal bij.
Groet,
Hans