Forum Onderwerp - tolwegen omzeilen (Gesloten voor reacties)

marian 04.08.2009 19:09
goedenavond..

wij gaan vaak naar spanje..en de tolwegen zijn wel erg duur vinden wij.
Er werd ons verteld dat je ook tolweg vrij kunt rijden..maar zeker door kleine dorpjes heen?
Of over snelwegen of over proviciale wegen?
Heeft hier iemand ervaringen mee?

Steven 04.08.2009 19:33
Hallo, inderdaad je kan tolvrij naar Spanje,maar dan moet je zeker een dag extra rekenen.
Als je een gps hebt, kun je een routte tol vrij opvragen, dan neemt hij de snelwegen die tolvrij zijn, de rest zijn trage wegen met veel ronde punten,maar dan zie nog iets.
Is te doen maar niet voor ons weggelegt.

Steven

monique 04.08.2009 20:48
Je kunt helemaal tolvrij naar spanje rijden , voor de weg waar je oprijd tolweg wordt kun je een afslag RN nemen dwz Route nationale en die wordt met groene borden aangegeven , wij rijden weleens stukken RN bij files, je volgt dsan gewoon groene borden waar opstaat ....( grote plaats) par RN .
je komt natuurlijk wel veel rotondes en dorpjes tegen dus doe je er langer over en kost het mischien ook wel meer benzine. als je er meer over wilt weten kun je ook op het forum van frankrijk eens zoeken

Geplaatst door: Car2 05.08.2009 10:18
De benzine is in de dorpjes en bij supermarkten wel veel goedkoper.
Het rijden is ook koeler, je rijdt niet op het snikhete asfalt van de peage, je hebt op binnenwegen veel meer schaduw van bomen, rotswanden.
Parkeerplaatsen zijn er wat minder, maar wij hebben ook weleens een stop gedaan op een bedrijven terrein in het dorp.

Paul 08.08.2009 00:19
wij rijden bijna altijd via Parijs gewoon over de snelweg , Lille -Parijs € 14.- .Parijs ook redelijk aan te rijden via Brussel , Mons ,Maubeuge ,Laon , Soissons N2 het laatste stuk 4 baans . En vanaf parijs naar clermont ferrand rijden we het grootste stuk tolvrij over de A6 daarna de A77 , N 7 via nevers .Totaan Nevers € 12,- ongeveer .Of vanuit Parijs N7 via Fontainebleau , nevers .
Moulins richting Riom via N9 daarna Clermont ferrand A 75 richting Beziers ,brug van Millau € 7.70 .
Vanaf Beziers tot de spaans grens € 10,- .
Grens Girona € 5.,- via snelweg .

Geplaatst door: Rianne 10.08.2009 16:35
Het ligt er natuurlijk helemaal waar je zelf woont en tot waar je in Spanje gaat. Zoals bv Paul gaat, is het prima te doen. Wij nemen deze 'middenroute' ook vaak. Maar als je met caravan+kids gaat, hoogseizoen dus en RN-wegen neemt, neemt dat best veel tijd in beslag: dorpen, drempels,stoplichten en rotondes pfff mij niet gezien. Je kunt er natuurlijk rustiger over doen met paar overnachtingen: prima en heerlijk.

Ik zelf wil in ieder geval na 2 dgn op plaats v. bestemming zijn, dan heb ik t gehad met zitten in de auto en ik denk kinderen ook. En zo duur is de tolweg ook niet als je de besparing ziet: km's en snelheid (hopelijk zonder file en/of ongelukken natuurlijk). En vlak de veiligheid niet uit: op de (tol)snelweg zit je op je eigen baan en hebt geen last van tegemoetkomend verkeer op jouw gedeelte, op RN wordt ontzettend veel ingehaald, vooral door Fransen natuurlijk, die komen dus tijdelijk op jouw baan. Mijn hart heeft heel vaak een paar slagen sneller geslagen als je ziet wat voor capriolen ze uithalen omdat die caravan of vrachtwagen naar hun oordeel te langzaam rijdt.

Als je wilt besparen, probeer dat dan eens te halen uit de camping onderweg, tenslotte hoeft die dan niet zo luxe te zijn voor de korte tijd dat je daar bent. En neem eten mee wat je alleen hoeft op te warmen, zat suggesties op dit forum (of bij camping-frankrijk). Dat heft makkelijk op tegen elkaar.


Geplaatst door: Joost 17.08.2009 19:57
Wij hebben 1 keer de RN gereden, niet naar Spanje, maar naar Zuid-Frankrijk.
Wij waren toen met z'n 2en en hadden ons er gewoon op ingesteld dat het niet zo snel zou gaan.
Wij vonden het absoluut niet fijn rijden, dorpje in en dorpje uit. Dan weer rotondes, dan weer stoplichten. Wij zijn na een dag rijden op RN wegen, gewoon via de peage gegaan, is een stuk fijner rijden en veel sneller!

MvO 18.08.2009 23:11
Het is heerlijk rijden over de RN en D wegen. Goed, je gemiddelde snelheid ligt wat lager maar je hebt per slot van zake vakantie. Maar op de autoroute rijd je met caravan ook geen 130kmh mag ik aannemen. Vaak liggen de N en D wegen vlak langs de autoroute waar je dan ook in het hoogseizoen de files ziet staan.
Maar veel belangrijker is dat veel meer ziet en beleeft. Leuke dorpjes, aardige campings en bezienswaardigheden. Je rijd lekker ontspannen en zie je iets leuks dan stop je om het te bekijken. De duitsers hebben er een uitdrukking voor: "Reisen statt rasen". Zo begingt je vakantie dan praktisch ook al bij je vertrek.
Een excollega van me ging al 20 jaar naar dezelfde camping aan de Cote Azur. Hij beschouwde zichzelf dan ook als een echte Frankrijkkenner. In werkelijkheid kende hij alleen de camping en de nabijgelegen supermarché. Van Frankrijk had hij niet meer gezien dan de autoroute en de pakweg 50 meter aan weerszijden daarvan.