Forum Onderwerp - Harde wind op strand (Gesloten voor reacties)

Frank 12.08.2009 18:57
Na jarenlang kamperen in Frankrijk overwegen we volgend jaar naar Spanje te gaan. We hebben een aantal leuke campings op het oog in Sant Pere Pescador. Nu lees ik meerdere verhalen over de wind die 's middags opsteekt en je zandstraalt als je het op strand bent. Is dat ook echt zo? Moet je meer naar het zuiden om er geen last van te hebben? Ik hoor graag jullie reacties!!

Geplaatst door: Anne 12.08.2009 20:38
Dag Frank,
Dit jaar viel de wind reuze mee. Het is in drie weken slechts tweemaal gebeurd dat wij van het strand zijn weggegaan vanwege de wind. Vorig jaar was dat wat vaker, ongeveer 5 dagen was de wind zo hard dat wij het niet meer fijn vonden. Als je trouwens direct aan de vloedlijn gaat zitten heb je van het zand geen last, de wind komt bijna altijd van zee.
Over het algemeen maakt juist het windje dat het op het strand aangenaam is. Voor de dagen dat de wind krachtig is, zijn er voldoende mogelijkheden in de buurt om je te vermaken (aquapark Roses, Figueras met het Dali museum, de baaitjes rond Begur, een tripje naar het achterland, het meer van Banyoles, met een bootje door de het venetië van Spanje Empuriabrava en nog veel meer...).

Mag ik vragen welke campings jullie op het oog hebben?

Frank 12.08.2009 22:31
Hoi Anne,
Bedankt voor je info. We denken zelf aan Las Palmeras of L'Amfora. In Frankrijk hadden we ook vaak te maken met de Mistral. Kun je de Spaanse variant hiermee vergelijken? En in welke plaatsen/gebieden heb je nou het meeste last van die wind?

claud 13.08.2009 09:50
Wij zijn vorig jaar in Spanje(Pals) geweest en dit jaar in Frankrijk (Castellane) Vorig jaar in Spanje wel regelmatig harde wind/storm gehad.
Ook wel zo erg dat je inderdaad niet lekker op het strand kon liggen.
Deze wind voelde over het algemeen wel warm aan.
Dit jaar in Frankrijk kwam uit het niets ineens een hele koude storm opzetten.(volgens mij is dit de Mistral)s'nachts ging het vreselijk te keer. De volgende dag(en)nam de wind langzaam af en warmde op.
Ik vond dit toch wel een heel andere wind dan in Spanje.

Geplaatst door: Car2 13.08.2009 11:11
Nee hoor valt wel mee, je kunt wel een paar pech-middagen hebben.
Het windje dat 's middags opsteekt is heerlijk bij die hoge temperaturen. Is wel verradelijk, je voelt minder gauw dat je misschien verbrandt.
Kijk maar eens een paar dagen naar de webcam van Las Dunas, je kunt aan de begroeing wel zien of het wel of niet keihard waait. De bezetting op het strand is ook een indicatie
http://www.campinglasdunas.com/05_WebCam.php

monique 13.08.2009 11:32
als het erg hard waait zoeken wij meestal een baai op , meestal kiezels op strand en beschut dus minder last van wind en golven

Geplaatst door: Anne 13.08.2009 18:27
Hoi Frank,
Wij hebben de afgelopen twee jaar op Las Palmeras gestaan en gaan volgend jaar weer. Hiervoor gingen wij ook altijd naar Frankrijk. Las Palmeras is een erg gemoedelijke en redelijk kleine camping. Als je hiernaar toe wilt, wacht niet te lang met boeken want hij is snel vol.
L'Amfora ligt er vlak naast en is groter, drukker en lawaaieriger. De tieners van Las Palmeras gaan met een groep daar naar de disco. Als je jongere kinderen hebt zou ik kiezen voor Las Palmeras.

Geplaatst door: Thea 13.08.2009 20:22
2 jaar terug hebben wij ook op las Palmeras gestaan. We hebben toen (half augustus) weinig op het strand kunnen zitten vanwege de harde wind waardoor je gezandstraald werd. We namen ons voor om de het volgende jaar het zuidelijker te gaan zoeken, voorbij Palamos. Vorig jaar zijn we echter in l'Estartit beland en hebben een paar dagen last van de harde wind gehad maar wel veel minder dan het jaar daarvoor. Dit jaar zijn we weer terug gegaan naar l'Estartit en hebben van de 3 weken 2 middagen last gehad van de harde wind waarbij je gezandstraald wordt. Ik denk dat wij 2 jaar terug gewoon pech gehad hebben. Er staat overigens elke dag wind, maar dat ervaren wij als prettig. Bij temperaturen rond 30 graden vonden wij het toch aangenaam vanwege die wind. Tip: koop bij voorbaat een beachshelter, dan zit je bij die sterke wind redelijk windvrij. Parasols zijn niet bestand tegen deze wind; ik heb er heel wat zien sneuvelen.

dick 14.08.2009 12:40
We hebben in de loop der jaren ontdekt dat het tussen Rosas en Pals flink kan waaien. Overigens liggen de strandjes in alle richtingen dus is er altijd wel een windvrij strandje. Maar na de heuvelruggen zuidelijk van Pals/ Begur heeft de wind geen vat meer op de kust. Vanaf Callela de Palafrugel is de wind praktisch over.

Frank 15.08.2009 10:41
Bedankt voor alle reacties zover. Spanje blijft zeker op ons lijstje staan. Wellicht dat we toch iets verder naar het zuiden gaan, om e.e.a. te voorkomen.

Bernard 16.08.2009 22:07
Wij zijn dit jaar voor het eerst naar Spanje geweest naar Camping Internacional de Calonge in Calonge. Vlakbij Platje D"Aro. We hadden altijd een heerlijk windje. We zijn ook gaan kijken bij camping Amfora in St. Pere Pescador. Het eerst wat opviel was inderdaad de harde wind. Er stond geen parasol op het strand. Ik vond het zelf niet prettig en je zag het zand ook echt over het strand waaien. Ik weet dus niet of dit altijd is, maar je zag hier ook veel windsurfers en kitesurfers en dat zal niet voor niks zijn.
Voor ons reden om toch iets zuidelijker te zitten. Ook qua weer schijnt het daar wat onstabieler te zijn. Door het gebergte wat er ligt. Dat hebben we van mensen gehoord die al heel veel jaren in Spanje komen.

wil 16.08.2009 22:30
Ik moet me bij Bernhard aansluiten, wij gaan al een aantal jaren iets zuiderlijker namelijk in Blanes, en inderdaad zodra playa D'aro vorbij ben heb je veel stabieler weer, en de wind is daar niet of nauwelijks aanwezig. Oké je heb er wel iets minder mooie stranden dat is waar, de stranden zijn iets minder fijn zand en de zee is daar wel gelijk iets dieper dan gelijk boven in spanje, maar sinds we in Blanes staan heb ik nog nooit de stormbanden hoeven te plaatsen en dat is in noordelijker wel altijd het geval geweest, en de harde wind op het strand heb ik daar nog nooit meegemaakt. Dus liever een 70 á 80 km meer rijden ( maar wat is dat op zo'n afstand) maar je bent wel gegarandeerd van geen harde wind en stabieler weer.