Forum Onderwerp - Wij hebben nu een eigen caravan, welke dagen rijden? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Wim 22.08.2009 15:09
Wij gaan volgende zomer voor het derde jaar weer naar Spanje, alleen gaan wij nu met eigen caravan voor het eerst. Wij kunnen de caravan lenen van mijn schoonouders voor 3 weken lang. Wij willen het een keer uitproberen en misschien wel dan een caravan kopen.
Nu zijn wij dus niet verplicht om op zaterdag te rijden. Wij willen daarom ook echt niet op zaterdag gaan rijden, want daar hebben wij geen goede ervaringen mee. Net zoals dit jaar files, files en nog eens files gehad. Wij hebben zelfs onderweg ergens moeten overnachten, omdat wij niet op onze bestemming optijd konden aankomen. Wij willen dus graag de zaterdag mijden. Welke dag is het beste om te vertrekken vinden jullie? Wij willen de reis in 2 dagen doen, dus 1 keer overnachten. Weet men hier ook een goede overnachtingscamping op ongeveer 800km afstand van Rotterdam?
Alvast bedankt voor de tips.

Geplaatst door: Karlijn 22.08.2009 15:25
Voor ons blijft zondag de ideale vertrekdag. Lekker rustig op de weg!
Wij vertrekken al jaren op zondags en hebben echt nog nooit files gehad. Lekker via Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange- Perpignan naar Spanje zonder files.
Ook moeten wij vaak nog werken op donderdag en zelfs soms op vrijdag en dan heb je nog even zaterdag tijd om de laatste dingen in te pakken en te kopen en dan kun je zondagmorgen vertrekken, ideaal! Wij overnachten dan meestal bij Tournus. Voor ons is dat vanuit Friesland 900km en heel goed te doen in 1 dag. Wij vertrekken 'smorgens rond 05.00uur en zijn dan altijd in ieder geval om 17.00uur op de camping. De volgende ochtend (maandag) gaan wij weer verder en ben je in de middag in Spanje. Op maandag is het ook nooit druk, je kunt gewoon door Lyon en de gehele route is verder prima.
ik hoop dat het jullie gaat bevallen met de caravan, maar dat komt goed. Wij zijn 4 jaar geleden aan een tweede handse caravan begonnen en deze hebben wij nog steeds, bevalt ons uitstekend.

Car2 22.08.2009 17:19
Als je in de 1e helft van juli gaat vertrekken, kun je wel op zaterdag (wij vertrekken meestal om 4.30 uur) vertrekken.
Voordeel hiervan is, dat je geen vrachtverkeer op de weg hebt.

Als ik ooit mijn start van de vakantie op een zwarte zaterdag zou hebben, dan zou ik zaterdag pas na 10.00 uur pas vertrekken, dus niet heel vroeg.
Drukte op andere dagen (ma-vr) is volgens mij een gewone dag met vrachtwagens.
Het voordeel van door de week vertrekken is dat de parkeerplaatsen/overnachtingscampings meestal niet overvol zijn.

Geplaatst door: Wim 22.08.2009 17:47
Vertrekken op zaterdag doen wij absoluut niet meer. Dit jaar vertrokken op zaterdag 10 Juli, wegen stonden overvol, vooral in Frankrijk.

Geplaatst door: willem 22.08.2009 19:41
ik vertrek altijd op zaterdag `s avonds na 19.00 uur vanaf utrecht, nooit file gehad redelijk rustig op de weg.
in belgie nog wel wat vracht verkeer maar vanaf luxemburg niet meer.
ik rij meestal tot zondagachtend 8 uur. zoek dan een camping op ga dan een paar uur slapen. de rest van de dag wat relexen en zwemmen.
blijf daar overnachten en maandag ochtend om 7 uur vertrekken richting spanje.

Geplaatst door: Car2 22.08.2009 19:55
@wim: Vermoedelijk is dat weekend extra druk geweest omdat dinsdag 14 juli in Frankrijk een feestdag was.
Het kan zijn dat de Fransen de maandag erbij gesnipperd hebben en massaal zaterdag 10 lekker lang weekend elders zijn gaan vieren.

Laura 23.08.2009 09:57
Dit jaar zijn wij voor het eerst op zondagochtend 4.00 uur vertrokken. Het eerste stuk ging goed maar vanaf Luxemburg werd het toch wel erg druk!!!
Als je wilde tanken moest je ruim 3 kwartier wachten voor je aan de beurt was!!!! Daarna kwamen de tolpoorten in Frankrijk.....hetzelfde verhaal....rijen met wachtende mensen....weer zo'n 3 kwartier verloren!!
Er waren ontzettend veel mensen met caravans. Geef mij de vrachtwagens maar..die rijden lekker door en weten o.h.a. wat ze doen... Nu moest je regelmatig inhouden, dan weer inhalen, niet echt prettig met een caravan achter je auto.
Voortaan rijden wij weer op maandag/dinsdag of woensdag of anders 's nachts!!
Veel rustiger rijden dan...
De mensen die de zondag zo rustig vinden rijden vergelijken die dag wrs. met de zaterdag. Tja, dan zal het wel rustig zijn!! Maar vergeleken met doordeweekse dagen is de zondag toch echt een stuk drukker!

Geplaatst door: Anne 23.08.2009 11:41
Wij rijden al een aantal jaren op donderdag en vrijdag. De afgelopen twee jaren zijn wij naar Spanje gereden, waarvan de laatste keer ook met eigen caravan. Wij vertrokken om 06.00 uur en hebben overnacht op een camping iets onder Lyon. Met de aanhangwagen was dit prima te doen, maar met caravan vonden we het iets te ver weg.
Wij vinden dit prima dagen om te rijden, wel vrachtverkeer, geen files (op 5 kilometer bij Lille na) en ook geen rij bij de tolpoortjes. Wij rijden overigens het eerste stuk over Reims en gaan voorbij Troyes de Route du Soleil op.

Geplaatst door: Anne 23.08.2009 11:44
As overnachtingscamping staat de municipal van Macon goed aangeschreven. Hier hebben wij dit jaar op de terugweg overnacht. Het sanitair is redelijk, grote plaatsen waar je eventueel aangekoppeld kan blijven staan. Een zwembad, restaurant en winkeltje en aan de overkant van de weg een Mac en een Grill. Het is echt een overnachtingscamping en reserveren is niet nodig.

dick 23.08.2009 12:04
@Laura: welke datum zijn jullie gaan rijden en welke route?

Laura 23.08.2009 14:37
Dick,
Wij vertrokken dit jaar op 12 juli. Dit was ook idd. een erg druk weekend, maar toch.... Het waren ook vooral nederlanders op de weg en niet eens zozeer de fransen! Volgens mij heeft dit dan ook niets te maken met de franse feestdag op 14 juli!
Wij reden via Antwerpen/Brussel/Luxemburg/Metz en dan gewoon de route soleil.

Geplaatst door: Joyce 23.08.2009 14:57
Als je voor het eerst met een caravan gaat rijden dan is 800 km best veel. Ga uit van een gemiddelde van 60km per uur, dat is inclusief stoppen en tanken. Alles wat je gemiddeld harder rijdt is meegenomen. Wij reizen altijd op zaterdag (ook zwarte) en nooit problemen gehad, je rijdt achter de drukte aan, vroeg weg en op tijd stoppen. Dit jaar op donderdag 2 juli vertrokken en op alle dagen (do, vrij, za) wel ergens file gehad.

Geplaatst door: Maaike 23.08.2009 19:54
Hallo Laura,
Wij rijden al jaren op zondag, vinden het ideaal rijden.
Dit jaar ook vertrokken op zondag 12 Juli en het was inderdaad drukker op de weg dan normaal!
Wij hebben geen files gehad op de route Luxemburg- Dijon- Lyon, maar wij vonden het wel drukker dan normaal op zondags.
Wij gaan volgend jaar gewoon wel weer op zondag, want dat is wel veel rustiger dan zaterdags en ook doordeweeks.
Doordeweeks enorm veel vrachtverkeer + woonwerkverkeer.
Wij hebben overnacht in Lyon!
Terug zijn wij gereden op donderdag 30 Juli, ook drukker dan normaal. Wij rijden terug ook altijd op donderdags, ook meestal heerlijk rustig, maar ook dit jaar drukker dan normaal.
Maar heen zondag+maandag en terug donderdag+vrijdag vinden wij heerlijk!

Geplaatst door: Leo 23.08.2009 20:07
Wij zijn dit jaar op zondag 26 Juli vertrokken vanuit Den Bosch om 06.00uur. Het was echt heerlijk rustig op de weg.
Wij hadden om 17.00uur al bijna 1000km erop zitten met onze vouwwagen. Ideaal rijden op zondags + maandag.
Vorig jaar ook op zaterdags vertrokken en inderdaad geen pretje. Wij vertrekken altijd om 06.00uur vanuit Den Bosch en dan zoeken we om 17.00uur een overnachtingscamping. Wij hadden vorig jaar op zaterdag 5 Juli maar 600km afgelegd, terwijl dit jaar op zondags 1000km in dezelfde tijd. Wij kiezen dus voortaan lekker voor de zondag! Erg fijn, en heerlijk zonder vrachtverkeer. Terug gereden in 1 keer op donderdag 13 Aug, ging ook heel goed!
Voor jullie misschien goede overnachtingscamping Pont de Vaux.

@Laura ea: 23.08.2009 20:28
Ik herken het; wij zijn dit jaar ook op zondag 12 juli vertrokken, maar over Parijs. Was door Antwerpen etc behoorlijk druk. Voor Parijs stonden ook langere files dan gebruikelijk hoorden we later.
Zelf zijn we over Amiens gegaan en langs de Oceaan naar 't zuiden en dat alles was erg rustig. We zijn naar de Noordkant van Spanje langs de Oceaan geweest.

Geplaatst door: Ineke 23.08.2009 20:50
Ik denk dat het hele weekend erg druk was, omdat toen midden Nederland vakantie kreeg en dat is toch het grootste deel van Nederland.
Wij zijn maandag 13 Juli vertrokken en het was ook erg druk op de weg. Wij hebben veel files gehad en ik vond ook dat er opvallend veel caravans op de weg waren, daarbij kwam ook nog dat er veel vrachtverkeer reed, dus wij hebben veel in de file gestaan.
Wij rijden eigenlijk altijd op maandag+dinsdag, omdat mijn man zaterdags nog moet werken en dan hebben wij te weinig tijd om gelijk die zondag te vertrekken, dus vertrekken wij altijd op de maandag.
Mijn schoonouders gaan ook altijd met de caravan en die vertrekken wel altijd op zondags en die zeggen dat het een hele fijne dag is om te rijden en dat is natuurlijk ook wel logisch. Mensen blijven lang in bed, geen woonwerk verkeer en geen vrachtwagens.

Geplaatst door: Gert 26.08.2009 17:17
Zondags is de rustigste dag om te rijden. Wij proberen altijd op zondags te vertrekken. Helaas lukt dat niet altijd, maar proberen het wel!
Terug richting huis vertrekken wij meestal op woensdag of donderdag. Beide dagen ook ideaal rijden, vooral donderdag.

Geplaatst door: Marianne 01.09.2009 14:53
Wij vertrekken altijd zondagmorgen en overnachten dan en rijden maandag het laatste stuk naar de camping.
Terug rijden wij meestal op woensdag, overnachten dan in het noorden van Frankrijk en rijden donderdag dan het laatste stuk naar huis.
Zondag is een ideale vertrekdag! Terug op woensdag vonden wij altijd fijn, maar laatste jaren is het steeds drukker aan het worden op woensdag. Dit komt ook omdat er veel campings nu ook huisjes/stacaravans verhuren van woensdag tot woensdag. Wij hebben dit jaar dus op donderdag en vrijdag teruggereden en dit was veel rustiger. Donderdag is veel rustiger en het laatste stuk die vrijdag is ook niet druk, alleen even in Nederland dan (maar dat was ook altijd als we andere dagen naar huis reden). In Nederland is het eigenlijk altijd wel iets drukker.
Voor ons is het dus nu zondag + maandag heen en donderdag + vrijdag terug geworden!

Geplaatst door: Edith 07.09.2009 19:45
Wij vertrekken meestal zondagmorgen en komen dan op maandag aan op de camping in Spanje.
Zondag is ideale vertrekdag en lekker rustig op de weg. Ook de maandag is altijd rustig. Vooral na Lyon. Wij overnachten altijd net voor Lyon en komen dus maandagmorgen langs Lyon, maar dit is ook totaal geen probleem!! Ideale dagen om te rijden.
Dit jaar wegens omstandigheden moeten vertrekken op maandag. Wij vertrokken maandag 27 Juli en het was echt erg druk op de weg! De tweede dag op dinsdag was het na Lyon weer rustig, maar op maandag waren wij niet ver gekomen vanwege de drukte op de weg. Wij wilde bij Luxemburg tanken, maar er stond een hele rij voor, dus zijn maar verder gereden. Ook voor de peage (alleen kaartje pakken) stonden wij dik een half uur in de file. Verder over het algemeen heel druk. Wij vertrekken dus niet meer op maandag. Wij vertrekken weer lekker op zondagmorgen en komen dan maandag aan. Erg fijn!