Forum Onderwerp - Altijd in Nederland op een camping geweest, nu een keer Spanje? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Margriet 27.08.2009 18:45
Wij hebben al jaren verschillende campings in de zomer in Nederland gehad. Wij willen nu een keer iets anders en willen graag naar Spanje met onze caravan en opzoek gaan naar het mooie weer. In Nederland hebben wij al vaak zomers gehad met slecht weer.
Wie heeft deze overstap ook weleens gemaakt en weet een leuke camping dan voor ons?
Voor welke camping kozen jullie toen en waarom? Wij zoeken een camping aan de costa brava met een zwembad erbij. De grootte van de camping maakt verder niet echt uit, als er maar voor onze kinderen Nederlandse leeftijdsgenoten zijn. Wij gaan met 3 kinderen van 10, 13 en 16 jaar oud.

monique 27.08.2009 19:56
wij hebben ook jaren geleden de stap gewaagd na jaren in nederland zijn we gewoon een keer gegaan en dat is zo goed bevallen dat we dat nog steeds doen ,wel steeds op een andere camping en vaak naar een andere plaats.
zoek gewoon een camping die je wat lijkt op deze site en lees er de meningen over , gewoon boeken en gaan , als je er eenmaal bent kun je ook wat campings bezoeken in de buurt of die leuk zijn voor volgende jaren.
succes

Geplaatst door: willem 27.08.2009 20:26
ben het met monique eens, de camping waar je naar toe gaat maakt niet zoveel uit.
kijk wat je wilt, moet de camping aan zee zijn, dicht bij een plaatsje, moet er een zwembad bij zijn.
wat is er voor animatie.
zoek een camping uit en kijk dan bij campingreviews.
neem wel de tijd om de reis voor te bereiden, hoe lang wil ik er over rijden, waar ga ik overnachten.
hoe werkt de tolweg of wil je die vermijden.

succes

Geplaatst door: Margriet 27.08.2009 23:03
Bedankt alvast. Meer tips over alles is altijd welkom.
Wij willen gewoon de makkelijkste en snelste route naar het zuiden vanaf Leiden. Wij hebben namelijk een grote caravan en willen dan ook zoveel mogelijk snelwegen hebben. Ik zal een aantal overnachtingscampings bekijken en opschrijven op verschillende afstanden, omdat wij natuurlijk niet precies weten hoever wij komen.
Wij zijn van plan om de reis in 2 dagen te doen, want in 1 dag naar Spanje met de caravan lijkt ons net teveel van het goede. We horen veel in de media over zwarte zaterdagen en drukke wegen op zaterdag, dus op zaterdags willen wij in ieder geval niet vertrekken.
Ik heb gehoord dat de tolwegen verder prima zijn in Frankrijk en dat je daar goed kunt doorrijden. Op sites zal ik eens goed kijken hoe precies de tolwegen werken. Wij hebben natuurlijk de hele winter nog om ons goed voor te bereiden. Wanneer is het handig om een camping te boeken, want de campings zullen namelijk aardig snel volzitten. Zelf krijg ik in December te horen wanneer ik vakantie kan krijgen. Is dit dan aan de late kant, zijn er dan al veel campings dan al volgeboekt?
We zijn benieuwd hoe het ons gaat bevallen.

Geplaatst door: bernadette 28.08.2009 13:49
Kijk eens op www.camping-frankrijk.nl
Daar vind je topics over zwarte zaterdag. Lees alles gewoon rustig door.
Hiernaast in het menu kan je kijken bij 'overnachten onderweg'. Als je dan op de franse vlag klikt, komen alle overnachtingscampings langs de snelwegen tevoorschijn.
Je moet lekker gaan! Het is gewoon heerlijk als je de hele vakantie mooi weer hebt. (misschien een enkel buitje)
Ik kan je niet adviseren wanneer je moet boeken. Dat doen wij namelijk nooit.

Geplaatst door: astrid 28.08.2009 19:55
Wanneer je begin december boekt ben je misschien nog op tijd, maar sommige (vooral de wat kleinere campings) zitten eind december, begin januari wel vol in het hoogseizoen. Wij gaan ook sinds een paar jaar naar Spanje en het bevalt heel goed. Dus gewoon gaan.

wil 29.08.2009 12:35
Een goede keuze dat je naar Spanje gaat op vakantie al zeg ik dat zelf.
Onze ervaring is dat de uiteindelijke eindafrekening, dus incl staangeld branstof en tolwegen goedkoper uitvallen of gelijk aanblijven t.o.v. Nederland De campings in Spanje zijn over het al genomen goedkoper dan in Nederland, het levensonderhoud zoals boodschappen etc zijn ook goedkoper dan in Nederland.
Wij zijn ooit na Nederland begonnen in Frankrijk, maar daar is het levensonderhud schreeuwend duur, vooral toen wij nog met al onze 4 kinderen gingen, toen we éénmaal besloten om door te reizen naar Spanje hebben wij gelijk gezegd "Waarom hebben we dit niet eerder gedaan" het weer is stabieler, en inderdaad zoals ik alschreef het levensonderhoud is goedkoper en de mensen zijn er vriendelijk en alles gaat daar gemoedelijker natuurlijk uitzonderingen daar gelaten.
Wij hebben wel uiteindelijk gekozen na een aantal jaren om iets verder dan de grote massa te gaan, het gross van de mensen strijk gelijk bij de eerste paar afslagen neer, terwijl wij maar ongeveer 70-80 km verder rijden, en daar meer verzekerd zijn van stabieler weer, dwz vanaf de grens ( Pyreneën ) tot ongeveer Girona heb je ieder jaar wel 1 of meerdere keren harde wind, terwijl wanneer je Playa D"aro voorbij ben, totaal geen last meer van wind heb.
Wij zijn dit jaar voor de derde keer naar Blanes geweest en in al de drie jaren, niet eens de stormbanden hoeven te plaatsen, terwijl we in voorgaande jaren toen we iets noordelijker stonden de stormbanden alle keren gebruik hebben.
Ook de regen in het noorden die daar nogweleens valt, heb je daar ook niet.
Dus als je geen of nauwelijks wind wil hebben en ook bijna nooit regen moet je gewoon enige tientalle kilometers verder rijden, en laten we eerlijk zijn; wat maakt dit nu uit op de grote afstand die je toch al rijd.

Verder is reserveren op sommige campings echt nodig, wij reserveren al gelijk in november zodra het nieuwe reserverings termijn is aangebroken, omdat zodra we dit later doen, de kans groot is dat de camping al vol zit.

Veel succes met het zoeken en voorbereidend wer.

Geplaatst door: Margriet 29.08.2009 16:13
Bedankt voor de vele informatie Wil.
Voor ons maakt het verder niet heel veel uit dat het duurder uitvalt.
Zelf heb ik van mijn schoonouders gehoord dat Frankrijk tegenwoordig helemaal niet meer zo duur is. Italie schijnt heel duur te zijn volgens mijn schoonouders.
Mijn schoonouders kamperen alleen meestal in het voorjaar en gaan ook meestal naar Spanje of Frankrijk.
Wij willen nu dus graag voor Spanje kiezen, ben benieuwd hoe dat ons zou bevallen.
Het maakt ons niet zoveel uit waar precies, als het maar aan de costa brava is. Wij zoeken een mooie camping (groot of klein) met redelijk tot veel Nederlanders. Waarom veel Nederlanders, dat is puur voor onze kinderen.
Gelieve een camping in een niet TE toeristisch gebied. Ik weet dat costa brava toeristisch is en dat is natuurlijk ook geen probleem, maar niet dat het TE is.
Mijn schoonouders zeggen ook dat je in het hoogseizoen het beste kunt vertrekken op zondags, dus dan weten we ook dat we de camping moeten boeken vanaf maandag.
We zijn al een heel stuk verder, alleen welke camping?
Ik heb al wel wat rond gekeken, misschien iets in Sant Pere Pescador?

Geplaatst door: Car2 29.08.2009 16:45

Geplaatst door: Car2 30.08.2009 09:03
Omgeving Sant Pere Pescador heeft meerdere topcampings, die allemaal een supervakantie voor jullie kinderen zullen opleveren. L'Amphora, Las Dunas, La Ballena etc
Wij vinden het wel meevallen met de zogenaamde "harde" wind (Sant Pere Pescador). Het windje dat 's middags opsteekt is ook heerlijk verfrissend, zodat je het nog een beetje kunt uithouden op het strand.
Het is niet zo dat alles wegwaait bij je caravan, maar op het strand moet je de parasol wel goed verankeren in de bodem. Dat kunnen gevaarlijke projectielen worden als die plotseling de lucht in gaan.
We hebben ook weleens 3 weken geen drup gehad, weinig wind, dat is balen voor de surfers.
En als de wereld een keertje onder invloed is van de El Nino of de tegenhager El Nina, dan kan overal het weer van slag en onvoorspelbaar zijn.
Als het slecht weer wordt, kun je inderdaad een stormband bevestigen. Soms constateer je achteraf dat het niet nodig was, maar laat je hem toch maar zitten. Ik heb daar nog nooit tenten etc de lucht in zien gaan.
Voorwand ritsen we zelden aan de voortent, maar we staan ook nooit pal aan het strand.
Ook in NL hebben we weleens de stormband gebruikt.
Laat je niet bangmaken voor de wind.

Wil 30.08.2009 12:24
Ik wil graag nog even terug komen op de harde wind, St Pre pescador, en ook Empuriobarava, Rosas, en alles wat daar tussen zit is voor vele vakantie gangers de eerste bestemming in Spanje ( De baai van Rosas) en gelijk ook één van de drukste bezochte regio voor de Nederlanders, hier zitten dan ook ontzettend veel campings ( De meeste per vierkante kilometer ) en wij hebben 3 keer in Empuriobrava gestaan ( 5 km van St Per Pescador) het eerste jaar hebben we hele harde wind gehad 3 dagen achter elkaar waardoor er redelijk veel schade aan de omliggende caravans was, in hoofdzaak luifels en bijzettentjes. Het jaar daarop kregen we een weeralarm dat er gigantisch slecht weer en harde wind op komst was, wij zouden die donderdagvertrekken, maar zijn daarom disdag al vertrokken, en hoorde later dat het 2 dagen flink te keer had gegaan, het derde jaar dat wij er stonden, heb het ons een nieuwe luifel gekost ( gelukkig verzekeringswerk maar toch) bij andere caravans gingen er dakraampjes uit, voortenten en luifels zijn er toen vele gesneuveld.

En omdat wij van kennissen al vaker hadden gehoord dat zij al jaren verder Spanje in gegaan waren ( ook Blanes ) en daar nog nooit wind mee hebben gemaakt en bijna tot nooit regen ( af en toe een avondje/nacht )hebben wij ook besloten iets verder te reizen en inderdaad de harde(storm) wind die wij in de baai van Rosas ieder jaar meegemaakt hebben , hebben we daar niet mee gemaakt.

En nog even aan Margriet nog even , ik schreef dat het een stuk goedkoper is in Spanje dan in Nederland, waarschijnlijk heb je het verkeerd begrepen over dat het jou niet uitmaakt dat het duurder is, nee het is juist andersom in Spanje is alles veel goedkoper dan in NL, voorbeeld: In Spanje heb je bij sommige tankstations meer litersbenzine in je auto zitten dan je euro's moet betalen.

In blanes waar wij nu 3 keer hebben gestaan en volgend jaar weer naar toegaan, is het niet zo'n massa als in het hogere gelegen gedeelte van Spanje , wij zelf gaan volgend jaar voor de 4e keer naar Bella-Terra dit is een rustige camping, met een gedeelte direct aan zee, het andere gedeelte heeft een zwembad er is geen Discotheek op de camping zelf ,op loopafstand we ( 1 km en verderop nog één) wel genoeg/regelmatig animatie veel nederlanders dus genoeg leeftijdgenoten.
En ondanks dat Bella-Terra een hele populaire camping is, is deze zeker niet één van de duurdere, nee zelfs goedkoper dan de andere die wij tot nu toe hebben gehad in Spanje.

John 30.08.2009 13:11
Vanaf 2000 dus nu voor de 10e keer naar Spanje gegaan, en hebben pakweg tussen Rosas en Margret D'Mar verschillende campings bezocht.
In de eerste jaren hadden ze nog de oude pesetas e toen was het helemaal lachen de prijzen in Spanje.

Ik moet me volledig bij Wil aansluiten, we hebben ook afwisselend in het noorden ( omgeving die Wil aangeeft) gestaan en alle 5 keer die we er stonden harde storm wind gehad en vele voortenten luifels en dergelijke verloren zien gaan. Het is daar een goede omgeving voor kitesurfers en windsurfers. Maar om iedere keer weer die harde wind te hebben die soms weleens 3 dagen of langer aanhoud dat hoeft voor ons niet meer, het gezandstraald te worden op het strand wat je in die omgeving vrijwel altijd heb is ook voor ons niet fijn net zo min ik denk dat andere dit fijn vinden.
Daarom gaan wij enige tientallen kilometers verder en vanaf Playa is die wind gelukkig niet meer aanwezig en ook vanaf daar hoeven de stormbanden niet meer mee.
Je moet alleen vanaf daar Spijkerharingen gebruiken omdat de gewone haring er bijna niet meer uit te krijgen zijn.
Hebben ook 2 keer in Blanes gestaan ( Camping Blanes ) ligt naast BellaTerra en is inderdaad een mooie rustige omgeving.

Voor ons en ik begrijp ook door meerdere vakantiegangers is het niet meer jaarlijks terugkerende storm een reden om iets verder te rijden, en inderdaad spreek je maar over enige 10-tallen km's maar ik denk dat veel vakantiegangers zodra ze de grens over zijn z.s.m. de kust willen opzoeken en daarom gelijk de eerste afslagen nemen.
Maar laat de grote massa maar daar blijven, is het iets verder in Spanje gelukkig wat rustiger.

Geplaatst door: Joke 30.08.2009 14:11
Wij waren dit jaar op camping Las Dunas in Sant Pere Pescador. Onze eerste keer Spanje en dus ook deze camping. Het is echt een hele mooie kindvriendelijke camping.
Er staat altijd wel een windje, maar niet echt een harde wind. Wij hebben er 3 weken gestaan, maar nooit een echt harde wind gehad. Altijd wel aan zee een klein windje, maar dat is overal aan zee zo.
Camping en omgeving is een aanrader.
Succes met de zoektocht.

Geplaatst door: Car2 30.08.2009 14:15
Misschien hebben wij geluk gehad en John en Wil pech?
Wij waren er van 1991 t/m 1996, 2007, 2009 waarvan in al die vakanties slechts 1x één nacht heftige storm gehad, maar nergens ging een tent de lucht in.

Geplaatst door: mieke 30.08.2009 14:32
Ook ik vind het allemaal wel mee vallen met die wind. Als hij zo erg en gevaarlijk is, waarom zitten dan al die campings aan de baai van Rosas elk jaar weer vol? Vaak kijken wij al reikhalzend uit naar het windje wat s'middags opsteekt omdat het anders te warm is. We zijn 1x op een camping in Palamos geweest. Prachtige omgeving maar jeetje wat was het heet. Er was weinig wind en de laatste week konden we niet meer naar het strand omdat je levend verbrande. Ik moet er wel bij zeggen dat we aan een kleine baai zaten. (baai van la Fosca). Misschien dat wij dat jaar toevallig pech hadden? In Sant Pere Pescador hebben wij slechts 1x 2 dagen hele harde wind gehad dat je niet naar het strand kon. Verder heerlijk dat windje! En harde wind kan je ook in Zuid Frankrijk treffen (mistral). Het nadeel daarvan is dat het zeewater enorm koud kan worden als de wind van land komt. (omgeving Serignan). Hebben we ook een keer gehad. De temperatuur was 37 graden en het zeewater slechts 16. Kortom: overal is wel wat. Je kan het treffen en je kan pech hebben.

Geplaatst door: astrid 30.08.2009 17:24
Ik wil ook nog even reageren op de wind. Wij vinden de wind ook erg meevallen en zitten op camping paradis in 'l escala. Deze camping zit net achter een rots en heeft veel bomen. Je merkt daar niet zoveel van de wind. Wanneer je 's middags aan zee zit is het heerlijk dat lekkere windje. Dit was ons derde jaar op deze camping en dit jaar was er inderdaad iets meer wind dan de vorige jaren, maar niet hinderlijk. Zelf vind ik het juist in deze streek minder druk dan zuidelijker.

Ria 30.08.2009 18:16
Hoi ook ik wil reageren, ik lees niet dat er altijd wind is, nee dat kan ik niet terug lezen, maar er is daar altijd wel enige harde wind of stormachtige wind en dan bedoel ik niet de gehele dag door te zijn, maar er zit bijna altijd wel een periode tussen van soms een dag en nacht stormachtige wind.
Dit is een normaal natuur verschijnsel, en dan hou dit meestal 3 dagen aan dit heet dan ook de tramitano of te wel 3 dagen storm. Wij stonden dit jaar voor de twaalfde keer in Castello D'empuries en hebben in deze twaalf jaar bijna ieder jaar dit meegemaakt, en ieder jaar gaat er rondom ons heen altijd wel wat door deze wind verloren gegaan.
Desondanks gaan we volgend jaar gewoon weer voor de dertiende keer hierheen en nemen de jaarlijks terugkerende stormwind voor lief.

Geplaatst door: Iris 30.08.2009 18:43
Klopt Ria, meestal heb je in je vakantieperiode van 3 weken weleens last van 2/3 dagen harde wind. Dit is verder niet echt erg. Verder de gehele vakantie een klein windje wat je overal aan zee hebt.
Dit jaar eigenlijk geen wind gehad in Sant Pere Pescador. Wij stonden op camping Las Palmaras, leuke camping!

Geplaatst door: Ans 31.08.2009 13:54
Een aantal jaar geleden hebben wij ook de stap gemaakt om naar Spanje te gaan.Na jaren Frankrijk. Heerlijk land. Idd het totale kosten plaatje is goedkoper dan Frankrijk en Nederland. En dan gaan wij regelmatig uiteten en dingen bezoeken waar ook kosten aan verbonden zitten.
Over de wind kanik zeggen dat wij dit jaar in Platja d'aro ook iedere dag wind hadden en ook soms behoorlijk wat wind dat de parasol niet op kon staan op het strand. Het voordeel van deze stranden is dat het geen zand is wat op waait het is daar fijn kiezel grof zand. Ook op de camping hebben we 2 keer gedacht van nu extra vast zetten maar uiteindelijk viel het wel mee. De schade die mensen op lopen is toch vaak dat ze luifels niet laten zakken of niet even een extra touwtje vast zetten. Wijkijken altijd of we geen wind vangers hebben zeg maar. Dit niet omdat we het in Spanje een keer hebben mee gemaakt maar juist in Frankrijk.
Ander jaar in Estartit gestaan en daar in 3 weken geen wind gehad.

chantal 31.08.2009 15:10
Monique, voor onze kinderen geen andere camping dan L'Amfora, een prachtige camping met echt alles erop en eraan, lees de meningen er maar op na. Toeristisch is het daar niet, als je dat wilt moet je een klein stukje er voor rijden en die harde wind, valt wel mee hoor. Soms op het strand wel wat meer wind dan je zou willen maar wij hebben geen problemen er van ondervonden.

Wij rijden ook met grote caravan en gaan via de tolwegen, heerlijk. We vetrekken op zondag en rijden het met gemak in 2 dagen. Mooie overnachtingscampings onderweg.

Als je meer wilt weten over de camping of over de campings onderweg hoor ik wel.

Groetjes Chantal

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2