Forum Onderwerp - Wat geeft u aan u kinders betrefd vakantie/zak geld (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Bibi 04.09.2009 11:56
Hallo,

Dit jaar ging onze oudste dochter voor het eerst echt uit(stappen) tijdens de vakantie.Nu vraag ik mijn eigen af hoe (hoeveel)u kwa geld daarmee omgaat?
Toen ze nog jonger was kreeg ze iedere avond een paar euro om op de camping een glas drinken of iets te kunnen kopen als ze naar de show gingen met vriendinnetjes.
Ik begrijp dat het voor ieder anders is. De portomonee van de 1 verschild met de ander wat je kan en wil uitgeven.
Dus graag geen discussies over wel of niet mee eens.
Graag hoor hoe u er mee omgaat.
Geeft u iedere dag zakgeld of voor de vakantie 1 bedrag?
Moeten ze hier dan ook hun souveniers/leuke tas op de markt enz. van kopen?

Groeten, Bibi

Jolanda B 06.09.2009 15:48
Wij hebben 2 meiden, 11 en bijna 14 jaar. Ze sparen van te voren al wat van hun zakgeld en van wat ze voor hun verjaardag krijgen.
Van ons krijgen ze € 20.00. Daar kunnen ze mee doen wat ze willen. Zien ze bv een tas of iets dergelijks dan betalen wij dat soms, maar houden wel een beetje in de gaten dat de 1 niet meer dan de ander krijgt
Gemiddeld kom ik dan aan zo'n € 40.00 per kind.
Ook vullen we in Spanje regelmatig de (sport) kleding en schoenen aan. Bij de Decatlon hebben ze goede prijzen voor sportkleding en schoenen.

wil 06.09.2009 19:31
Wij gaven onze kinderen in het verleden altijd bij begin van de vakantie € 50,-.
Maar je raad het al, vaak was dit binnen een week op, vorig jaar verdeeld over 3 weken en ook dt was nie een succes want op donderdag of vrijdag vroegen ze of ze alvast het geld voor volgende week konden krijgen want ze hadden alweer wat gezien dat net iets meer koste dan wat ze nog over hadden.

Dit jaar kregen ze zo nu en dan wat geld , en als ze wat wilde hebben zoals het nieuwste shirt van Barcalona voor mijn zoon, en nieuwe bikini voor dochter betaalde wij het voor hun, en ja of dat het ideale is, weet ik ook nog niet maar het is ons enigszins goed bevallen, maar ht kan natuurlijk volgend jaar weer anders zijn. In iedergeval hebben ze dit jaar ook zelf wat moeten sparen om mee te nemen, en zoonlief had dit bewust of onbewust niet meegenomen, en daarom hebben wij wel het e.e.a. voorgeschoten voor hem, maar bij thuiskomst heeft hij het terug moeten betalen, en het ga mij niet omdat eld, maar wel om het principe.

Christa 09.09.2009 10:04
Gewoon zoals voorgaande jaren, € 100,- per kind per week, en als ze daar niet mee uitkomen is dat hun probleem, oke ze proberen nog wel wat extras te scoren en natuurlijk gebeurd dat ook wel waarom niet, maar ik probeer de € 100,- per week per kind te handhaven, en dat is met 3 weken en 3 kinderen voldoende lijkt mij, mischien volgend jaar iets verhogen omdat ten slotte alles duurder word maar dat zien we volgend jaar wel weer.

monique 09.09.2009 14:07
dat is toch zeker een grapje ? 100 euro per week per kind!

Geplaatst door: Joke 09.09.2009 21:58
Lijkt me heerlijk als je al je kinderen 100 euro per week kunt geven. Maar ik geloof er niks van.

Geplaatst door: mieke 10.09.2009 13:57
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe oud de kinderen zijn. Ik heb twee pubers (19 en 15) en die kregen dit jaar elk 250 euro. Maar die gaan wel elke avond op stap. Dus dat betalen ze daarvan en als ze iets leuks zien, of een spelletje in de spelletjeshal etc. Als we op een terasje zitten betalen wij dat.

Geplaatst door: Edith 10.09.2009 20:05
Mijn kinderen krijgen geen zakgeld mee op vakantie.
Ze kunnen gratis mee op vakantie en wij kiezen altijd voor hen een leuke camping uit waar voor hen veel te doen is.
Ze kunnen bij de tent een paar biertjes drinken en eten en drinken wat ze willen. Maar als ze uitgaan moeten ze het toch echt zelf betalen.
Ik geef mijn kinderen wel het hele jaar door kleedgeld/zakgeld. Dit is 50 euro per maand, dus ook gewoon in de vakantiemaanden. Winter en zomer jassen worden door mij betaald tot een bedrag van max.120 euro. De kinderen krijgen dus niets extra's in de vakantie's.

Geplaatst door: Edith 10.09.2009 20:09
Kleedgeld is overigens echt een succes. Voorheen toen wij nog niet aan kleedgeld deden moesten wij alles kopen. De kinderen kwamen dan terug met broeken van vaak 100/150 euro en truien/ vesten van 60 euro. Nu letten ze veel meer op het geld en kopen ze veel kleren bij H&M en kopen ze niet meer de duurste broeken.

christa 10.09.2009 22:39
Ik wil even mededelen dat het geen grap is, ze krijgen € 100,- per week daar is toch niets mis mee toch ??
Ik lees toch ook dat er iemand € 250,- geeft, dat is slechts € 50,- minder dus waarom dan geen € 300,- pp.
dat voor drie weken vind ik absoluut niet veel.

Geplaatst door: mieke 11.09.2009 09:09
Ik vindt 250 euro ook niet overdreven hoor! Dat is inderdaad voor drie weken. Nou moet ik er ook bij zeggen dat ze van de opa's en oma's ook nog zakgeld mee krijgen. Dus ze komen op een zeer riant bedrag uit van ongeveer 400 euro. Maar ja, elke avond stappen kost veel geld.

Marjo 11.09.2009 23:42
Ik vind dat toch wel erg veel: € 300,00 per kind. Ze hoeven toch niet elke avond te stappen of doen ze dat thuis ook? Mijn oudste is nu 13 en kost niets. Dat zal op den duur wel veranderen, maar dan nog. En wat is er mis met een baantje, zodat ze de vakantie zelf kunnen bekostigen? Ik weet zeker dat ze dan heel wat zuiniger zijn. De tijd zal het leren ...

monique 12.09.2009 20:48
Marjo dat ben ik nu helemaal met je eens!

dick 13.09.2009 10:20
't zal wel een grapje zijn want ik vind de bedragen hierboven volstrekt onzinnig. We hebben een dochter van 17 en zoon van 19 en we zijn niet aan de costa brava om te stappen en uit te gaan. We zwemmen, snorkelen, varen boot, lezen veel en eten lekker. Wij betalen dat en de kinderen dus niet. Uit gaan etc. gebeurd gewoon niet en kost dus niets. Het geld dat ze besteden komt op hoogstens 50 euro voor de vakantie voor wat leuke dingetjes en souveniertjes.

Geplaatst door: mieke 13.09.2009 21:38
Sorry, het is echt geen grapje! En nee, mijn kinderen gaan thuis niet elke dag stappen. Maar daar is het toch vakantie voor? Wij doen toch ook dingen op vakantie die je thuis niet doet? Ik kom 49 weken per jaar nooit op het strand en in mijn vakantie wel. Lang leve de vakantie.

Geplaatst door: Sandra 14.09.2009 11:04
Interessant onderwerp ... ik denk dat het heel moeilijk is om een richtlijn te geven voor het 'zakgeld' van kinderen. Het hangt toch van heel veel dingen af? Inkomen(s) ouder(s), leeftijd kind, behoeftes van het kind. Niemand is gelijk, denk ik dan maar. En dus moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken wat hij/zij aan zijn kind wil geven. Onze dochter is nog maar 8, we hebben gelukkig nog niet te maken met grote bedragen. Maar ik vind persoonlijk dat kinderen niet zo maar heel veel geld tot hun beschikking horen te krijgen, ze mogen er wel iets voor doen. Ik zou het dan ook heel prettig vinden als mijn dochter tegen die tijd zelf een vakantiebaantje zou nemen. Mocht ze tijdens de vakantie dan nog een beetje extra geld nodig hebben, dan zou ik haar met alle plezier financieel bij willen staan. Maar ja, misschien denk ik er tegen die tijd wel heel anders over.
In elk geval, niet iedereen kan het zich veroorloven om kinderen te voorzien van veel zakgeld. Tegenwoordig is op vakantie gaan zelf al een luxe.

Geplaatst door: mieke 14.09.2009 13:32
Het is zeker niet zo dat mijn kinderen alles krijgen wat ze willen. Beide hebben een zaterdagbaantje. En in de vakantie hebben ze beide meer gewerkt dan alleen de zaterdag. Wij geven 250 euro plus wat zakgeld van de opa's en oma's. Oudste is ook nog zelf 10 dagen naar Kreta geweest met vrienden en heeft dat zelf bij elkaar gespaard. Daar heb ik geen cent aan bijbetaald. En onze ervaring is dat als ze van te voren weten wat ze te besteden hebben dat ze er mee uit komen ook.