Forum Onderwerp - Route (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: BJ 30.03.2012 23:08
Ik vraag mij weleens af, wanneer "Spanjereizgers" afreizen richting Spanje, of ze de tolroute nemen, of de route national.
M.a.w. snelste route door Frankrijk of de 'relaxte route'?
Wij nemen persoonlijk de snelste route, maar dit puur i.v.m.
tijdsgebrek! We hebben zelf ongeveer 3 1/2 weken vakantie. Dat betekent ongeveer 20 dgn Noord-Spanje.

Geplaatst door: Marinajl 30.03.2012 23:23
Wij racen in 1 dag van Breda naar Bordeaux. Daar overnachten we in een hotel en de volgende dag rijden we op ons gemak Spanje binnen en daar begint de vakantie.

Geplaatst door: ® Wil 31.03.2012 08:14
Nemen altijd tolwegen het snelste.
in het verleden met de caravan 's nachts vertrekken, doorrijden tot ongeveer montpelair, overnachten volgende dag naar spanje.

Nu we de caravan in Spanje hebben staan, vertrekken we 's middags en komen de volgende ochtend in spanje aan.

Dus gewoon over de tolwegen, bij ons begin niet de vakantie wanneer we de deur dicht trekken, nee pas wanneer we in Spanje zijn.

Geplaatst door: Bibi 31.03.2012 14:24
Wij rijden de route de soleil. Tol dus.
Dit alleen al omdat wij de route vrij vlak vinden om te rijden.
Mooie brede banen en omdat wij grotendeels in de nacht rijden er alles open is. De parkeerplaatsen hebben alle voorzieningen enz.
En de wegen zijn veelal goed verlicht.

Jan Westerhuis 31.03.2012 15:24
Ik denk dat iedere Spanjeganger hier een eigen mening over heeft. Bij de een begint de vakantie als ie de voordeur dicht trekt, bij de andere pas op de camping. Toen onze kinderen nog meegingen en we met de vouwwagen gingen vertrokken we vrijdag middag rond 13.00uur, reden 's nachts door (mijn vrouw reed ook) en waren de andere dag rond de middag in Noord Spanje. Toch een paar dagen nodig om bij te komen. Sinds een paar jaar gaan we met ons beiden, met caravan, mijn vrouw rijdt ook, reserveren in principe niet, gaan NIET via de tolwegen en rijden in 3 of 4 dagen naar de regio Tarragona. Heerlijk ontspannen, vertrekken niet voor 08.00uur en stoppen voor 19.00uur op een camping. bevalt uitstekend. Je komt redelijk ontstresst aan. Wij denken nu wel eens in 1 keer doorrijden, nooit weer. Zo zie je maar, ieder zijn eigen (veranderlijke) mening en ervaring

Geplaatst door: Johan 01.04.2012 22:45
Altijd over de tolwegen, heerlijk vind ik de wegen in Frankrijk. We vertrekken meestal zondagmorgen en overnachten dan vaak net iets voor Lyon en maandag rijden we de rest naar Spanje. Bevalt al jaren uitstekend. Bij ons begint de vakantie al bij de voordeur, wij vinden de reis al leuk al vinden we 2 dagen reizen wel genoeg vandaar dat wij ook voor de tolwegen kiezen...lekker gemakkelijk en snel en onderweg kom je ook wel leuke/mooie stukken tegen.

Geplaatst door: jan 03.04.2012 10:27
Wij rijden altijd op de tolwegen.
Moet er niet aan denken om constant rotonde's te rijden en achter tractor's en vrachtwagens aan te moeten toeren.
Ik hebben afgelopen jaar in één keer 1500km gereden.
Deed daar 18uur over.
Moet zeggen dat ik er behoorlijk doorheen zat en gaan dus nu overnachten.
Afwachten of dit bevalt.

Geplaatst door: ® Wil 03.04.2012 11:10
Nu heeft iedereen er zo zijn eigen mening over welke route, in het aantal dagen etc.
Natuurlijk mag dat, maar het verschil natuurlijk ook per individu Toen wij met de caravan er achter reden reed ik altijd alleen en had ik er totaal geen moeite mee om uiteraard met de benodigde stops en rust de eerste dag zo'n 1100 tot 1200 km te rijden alvorens te stoppen en te overnachten en dan de volgende ochtend lekker in de vroegte te vertrekken om de laatste paar 100 km's verder te rijden.

Ook het in één keer rijden heb mij geen reden gegeven dat ik eerst een aantal dagen nodig heb om bij te komen van vermoeiheid.

Wij zijn vorig jaar in de middag vertrokken, en ik rij alleen en kwamen 's morgens in alle vroegte aan in Blanes, de caravan rond 8.00 uur opgepikt bij de stalling die achter de camping ligt,(hoeft dit jaar niet laten 'm op de camping bezorgen) en zijn toen de caravan gaan opbouwen, maar was ondanks dat ik meer dan 24.00 uur wakker was totaal niet vermoeid of dergelijks.

"s avonds wel vroeg bed in gedoken, ik lag er al om 23.00 uur in en dat is voor mij echt vroeg, 's morgens er weer op tijd uit en echt nergens last van gehad.
Dus ik denk dat het per persoon verschillend is.

Ga wel altijd goed voorbereid op vakantie, daags voor vertrek is in principe alles al klaar. Dus op de dag van vertrek hoeven we eigenlijk niets meer te doen en gaan dus relax vertrekken zorg voor voldoende drinken (water en andere koolzuurvrije suikervrije drankjes) broodjes en kleine versnaperingen om tussendoor te eten.
Stoppen regelmatig om de benen te strekken en soms ergens wat te eten, dus ondanks dat wij in één keer rijden en de tolwegen nemen voor de snelheid en het opschieten om op tijd op de camping te zijn omdat daar bij ons pas de vakantie begint,vinden we goed voorbereid en geen gestrest voor vertrek heel belangrijk.

Geplaatst door: jan 03.04.2012 13:05
Je slaat de spijker op zijn kop door te zeggen dat je alls goed voorbereid hebt.
Denk dat dit bij de meesten dan ook verkeerd gaat.
Dingen die vergeten zijn, of te veel bagage etc.
Daardoor gaan ze te laat of totaal gestrest weg met alle gevolgen.
Zelf ben ik ondernemer en is het lastig om zo op vakantie te gaan, daarom nu maar in twee keer.

Ps. Wil, het was geen aanval op jouw manier van doen, want wanneer ik zo weg kon gaan deed ik het ook in één dag omdat de vakantie bij mij begint op het moment dat ik de tent uit de bagagewagen pak.

Daphne 03.04.2012 14:06
Wij reizen via Clermont Ferrand en Millau op de tolwegen. Lekkere rustige route met weinig vrachtverkeer.

We hebben maar 2 weken in Spanje, maar toch doen we de reis rustig aan. Zaterdagmiddag vertrekken en maandagochtend aankomen. Na 2 weken verblijf reizen we in een paar dagen rustig terug. Soms blijven we nog even onderweg ergens hangen als het leuk is.

Geplaatst door: Bo 03.04.2012 19:17
wij vertrekken altijd rond 5 uur 's morgens, rijden de route de soleil tot aan Narbonne , daar arriveren we dan rond 18.00. Lekker overnachten en dan 's mOrgens weer bijtijds weg rond 8 uur en dan komen we aan om ongeveer tussen 12 en 13.00 op de camping aan.

Geplaatst door: Yvonne 04.04.2012 23:53
Wij vertrekken 's morgens rond 07.00uur vanuit Rotterdam en rijden dan door tot Macon (zijn daar rond 17.00/18.00uur) en overnachten daar. De volgende dag rijden we dan naar Spanje. Altijd op zondag + maandag en dit gaat uitstekend. Ook 1 keer al zaterdag eind van de ochtend vertrokken (om vast een stukje te rijden), maar dat was geen succes, je hebt namelijk het idee dat de reis erg lang duurt en dat je ook echt 3 dagen onderweg bent en in 2 dagen is het heel erg goed te doen met caravan!

Geplaatst door: Anita 05.04.2012 08:23
Route du soleil. We vertrekken aan het einde van de middag, rijden 's nachts door en zijn de volgende dag op plaats van bestemming. Met 4 kinderen in de auto en de caravan erachter is het geen doen om te gaan overnachten voor ons. Caravan neerzetten, twee tenten voor de kinderen opzetten, 4 luchtbedden opblazen etc. zien wij niet zitten. Dit jaar gaan we naar Kroatie met boot en tent (zonder caravan) en hebben voor het eerst besloten om te overnachten in een hotelletje waar zowel de auto als de boot veilig staan. Eens kijken hoe dat bevalt.

Geplaatst door: BJ 06.04.2012 17:16
Leuk om de verschillende meningen en reacties te lezen.
Deze zomer wordt het de 5e keer dat we richting de Costabrava
gaan. Elke keer nemen we de tolweg. Elk jaar denk(en) ik (wij)dan ook weer opnieuw om de Route National weer te pakken. Het zijn vaak de korte stukjes, na een bijv. een overnachtings-camping, dat we de RN even nemen. Maar toch vinden we het dan weer plezieriger om met auto en caravan de tolweg weer op te gaan. Zo zie je maar weer dat ieder op z'n eigen manier 'afzakt'
richting het zuiden. Overigens maakt het wel verschil of je in het noorden of zuiden van Nederland woont. Voor ons is de Costabrava ongeveer 1600 km. vanuit het noorden des lands.
Persoonlijk vinden we dat ver genoeg voor ruim 3 weken vakantie.
Bedankt voor de reacties, en voor een ieder: Goede, en vooral voorzichtige reis!

Geplaatst door: Daan 08.04.2012 09:52
Wij vertrekken altijd om een uur of 4 in de morgen op vrijdag vanuit Kennemerland. Dan zijn we op tijd in Macon (uur of 15) en kunnen we nog lekker zwemmen en een hapje eten in het dorp. Het is vakantie niet waar! Alles tolweg, heerlijk over de route du soleil. Met de cruise control op 100-110 schiet het lekker op. Stoppen om te tanken, eten en naar toilet doen we lekker in de caravan. Vorige jaar hebben we van onze route afgeweken zowel heen als terug. Op de heenweg eerst in de Dordogne gestaan en daar noodgedwongen een flink stuk op de RN-wegen gereden. Erg mooi maar het schiet niet op. En laten we het over het brandstofverbruik maar niet hebben. Op de terugweg de weg via Millau gehad, prachtig mooi en leuk om de brug te zien anders dan op Discovery. Wel veel klimmen, je gaat tot ca. 1200mtr en de temperatuurmeter van de motor klom ook tot ongekende hoogte. Daarna weer van de weg af gegaan voor een overnachting op een prachtig kasteel in Vicq. De eigenaren hebben ons een route terug naar Parijs meegegeven waarbij je wederom een stuk binnendoor moest rijden. Ook weer erg mooi maar het doet je gemiddelde geen goed! Maar als dit je niet uitmaakt: Frankrijk blijft een heerlijk land om doorheen te rijden.
Maar toch verlangen we dit jaar weer naar de vetrouwde Route du Soleil. Kan niet wachten!

Geplaatst door: Yo! 28.04.2012 20:52
We hebben in de loop van de tijd een aantal verschillende routes gereden. Onze favoriet is de Route de Soleil via Maastricht/Luik.
Reden zijn de fantastische wegen, parkeerplaatsen langs de weg in allerlei maten en vormen. Daarnaast is het makkelijk op elk punt van de route snel een overnachtings-camping te vinden.

Hoe lang in een keer rijden en tijdstip van vertrek hebben we ook vaak verandert/aangepast. De laatste twee jaar (dit jaar kiezen we ook voor deze optie) vertrekken we op vrijdagmiddag/vooravond direct na thuis komst van het werk. We stoppen dan onderweg om op het gemakje te eten. Vervolgens overnachten we in Luxemburg. Volgende dag vertrekken we om +/- 07.00 uur en rijden we door tot onder Lyon en nemen daar een overnachtingscamping. We zijn daar dan zonder door te jakkeren redelijk vroeg in de middag. Kids kunnen dan nog lekker zwemmen en voor paps en mams, meer dan genoeg tijd voor "une baguette avec du fromage et un verre de vin'. Op zondag vertrekken we niet te vroeg en rijden nog een uurtje of vier naar onze bestemming. Komen dan heerlijk uitgerust aan.

gr,
Yo!