Forum Onderwerp - Klimaco KL5200 Dakairco (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: ® wil 10.01.2010 19:48
Hallo,

Ik ben ondanks de kou buiten toch al een beetje aan het orienteren voor a.s. zomer om een dakairco te plaatsen.
In 2009 was ik door bepaalde omstandigheden te laat om deze te kopen, natuurlijk lukt het kopen wel da's binnen één dag geregeld, maar ik wilde 'm ook laten plaatsen en daar was ik te laat mee ze hadden geen tijd meer om 'm te plaaatsen.

Nu ben ik mijn inziens vroeg genoeg hiermee bezig, en ik zag dat één van de goedkoopste airco's ook uit de test kwam als beste koop. Het betreft een Klimaco type KL5200 het is een vrij basic airco, dwz niet programeerbaar om op bepaalde tijd aan en uit te gaan, ook geen afstandsbediening erbij, maar deze dingen hoeven ook niet, en ik zag bij googlen dat hij bij DD caravans slechts € 599,- kost en dat is mijn inziens zeker niet duur, en hij is geschikt voor mijn caravan opbouw 5,5 mtr.

Toch is mijn vraag wie heeft deze nog meer, of wie heeft er ervaring mee, volgens opgave behoorlijk stil,maar is dat ook zo?

Natuurlijk zijn er altijd mensen die nu commentaar gaan geven dat een airco niet nodig is, of onzin en dat soort dingen, nee dat wil ik niet horen, ik koop er gewoon één geen discusie hierover.

monique 13.01.2010 18:52
prima als je maar niet naast mij komt staan daN

frans.m 13.01.2010 20:06
Svp ook niet naast mij want ja de buren worden gek van jou apparaat.
Verder ok geen discussie

Dick 15.01.2010 16:06
Ik sluit me bij Frans aan, al zal ik er ter plekke (als je naast me staat) wel iets van zeggen!

Geplaatst door: Marja 19.01.2010 13:20
Niet naar Camping Bella Terra gaan dus, want daar gaat Wil met zijn airco heen

Geplaatst door: ® wil 19.01.2010 16:44
@@@ Marja..

Laat dan iedereen die er een hekel aan heeft maar lekker thuis blijven,

Ik zie toch ieder jaar steeds mee en meer airco's komen, en dat zijn er soms wel 4 of 5 in een rijtje van 10 caravans.

Dus waarom zeuren over een airco, terwijl het inmiddels een ingeburgerd caravan onderdeel (geworden)is.

Ik weet nog best dat ik in 1993 een telefoon in mijn auto had zitten (dat was voor de GSM werkte toen op ATF 2 & 3 )
en als ik zat te bellen ( ja inderdaad met nog zo'n hoorn aan mijn hoofd) dan werd er gigantisch veel commentaar geleverd alsof alleen aso's snobs, zakenlui zo'n ding in hun auto hadden en de commentaren waren niet van de lucht, als ik vertelde dat ik 'm voor mijn werk nodig had was het blablablabla alleen maar commentaar en niemand zou zoiets in hun auto willen hebben en ga zo maar door, tegenwoordig heb je dus de vervanger van de ATF en dat is GSM en de mensen met de grootste mond destijds hebben nu toch ook een telefoon bij hun en gebruiken ze nu toch ook in de auto.

Zo zijn er tal voorbeelden te noemen nog één voorbeeld in 2002 had ik een PDA met daarop de TOM-TOM geinstalleerd, ik was dus één van de eerste die met een navigatie systeem werkte (lees één van de eerste niet de eerste) en vele vonden dit belachelijk en overbodige luxe ze kozen wel voor een ouderwetse papieren kaart of uitdraai uit de pc.
Inmiddels heb het grootste deel van de auto bezitters een navigatiesysteem .

Dus ik wil weleens over een paar jaar kijken in hoeverre de airco verder ontwikkeld is als normaal onderdeel van een caravan.
De airco's worden steeds goedkoper, steeds rustiger en zijn zelf makkelijk te monteren, en juist door dat ze steeds goedkoper worden gaan steeds meer mensen deze aanschaffen.


Frans.M 20.01.2010 21:51
Beste Marja,
Dus toch een discussie.
Een telefoon een tomtom e.d die opsomt heeft niets te maken met een airco.
Deze airco's zijn gewoon zeer storend voor de mede vakantie gangers.
vanwege de herrie.
Heb zelf mee gemaakt dat iemand met zo'n ding na vele discussies een paar flinke klappen kreeg en toen maar eieren voor zijn geld koos.
Lang leve de rust.

Jan 30.01.2010 18:05
Ik heb in Spanje naast een Duitser gestaan met zo`n herriemaker op zijn dak. De hele familie zat binnen in de caravan en ons buiten zitten werd bedorven door het lawaai die de airco maakte. We zijn na een paar dagen vertrokken. OOk zijn de airco`s grote energieverbruikers en daarom worden de prijzen voor elektra op campings steeds duurder

Rik 01.02.2010 10:08
Spanje forum??

Geplaatst door: harry 07.02.2010 23:02
Hebben al jaren een airco.
Nog nooit van iemand gehoord dat ze er last van hebben of hadden.

Onze nieuwe caravan in 2008 gekocht heeft wederom een airco op z'n dak, en deze is inderdaad stiller dan de vorige.

Buurtjes op de camping hebben de airco niet eens gehoord, en in 6 weken Spanje hebben we links en rechts verschillende buurtjes gehad en niemand heeft deze gehoord.
Ze vroegen weleens of we 'm aan hadden staan omdat het anders zonde was zo'n ding te hebben.

Ik vertelde dan dat we 'm rond 22.00 uur 's avonds aan schakelde en 's nachts altijd op de laagste stand aan stond.

Werkelijk niemand hoorde 'm.
Alleen als ze echt bij stilte 's avonds/'s nachts luisterde hoorde ze 'm pas maar dan ook echt als ze pal naast de caravan stonden.
En dan was het niet meer dan een zeer zacht zoemend achtergrond geluid.
De gemiddelde koelventilator maakt meer geluid.
Dus al die verhalen over herrie en zo, ik lacht erom ik denk meer dat het een vorm van jaloezie is of iets van "wat moeten de mensen met zo'n stroomvreter".
Nou een goede airco gebruik tegenwoordig 1 tot 3 ampere.

Johan 08.05.2010 18:07
Een airco is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.
Wij hebben er ook een en nog nooit iemand iets horen zeggen hierover.

En inderdaad het aantal airco's stijgt met het jaar, als je bijvoorbeeld op Marktplaats kijkt, onder rubriek caravans & kamperen en zet bij zoeken het woord airco.
Zie je honderden advertentie's van campers en een gelijk aantal caravans die ook airco hebben.

Dus waarom zoveel commentaar over een airco ????

Mijn inziens zal het inderdaad te maken hebben met een vorm van jaloezie omdat men er zelf niet één hebben.
De grote ventilatoren die de mensen wel meeslepen die geven vaak meer herrie dan een airco.

Ik denk ook dat over een aantal jaren er meer caravans zijn met airco dan zonder airco.

Een auto met airco was vroeger ook een luxe vond men, er stond zelfs vroeger op een aantal auto merken achter op naast het model plaatje een sticker AIRCO, en tegenwoordig kan je (bijna)geen nieuwe auto meer kopen zonder airco of climat-contol.

Dus het zal wel een tijdje gaan duren denk ik maar dan heeft ( bijna)iedereen er één.

rene 25.01.2011 19:08
Voor de zomer van 2010 heb ik op mijn hobby 440 sf een klimaco dakairco geplaatst wij zijn toen naar blanes in spanje geweest op de camping was de buitentemoeratuur gemiddeld 32 graden we hadden de airco overdag aan staan en hij koelde max af naar 22graden in de caravan. ik vind dat persoonlijk geen slechte prestatie voor deze airco ook hebben we de aico in de nacht aangelaten binnen hoor je uiterraard het brommen van de compressor ( dat heb ik wel voor over voor een koele nacht. het geluid van de aico buiten is zeer acceptabel!! overdag hoor je hem niet of nauwelijks door andere geluiden in de nacht vond ik zoals gezegd zeer aceptabel totaal geen klachten van spaanse buren gehad P.S de buurman had een ingebouwde truma airco maar de blaast onder de caravan de lucht naar buiten mijn dochterlag in een tent hiernaast en hoorde terdege het zuizen van de lucht van die airco. als u het mij vraagd is het geluid van een dakairco minder omdat het geluid hoog op de caravan word verspreid! de klimaco is aan te bevelen prijs en prestatie is zeer goed..