Forum Onderwerp - Heb de crisis nog steeds 2010 in de greep (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: ® wil 22.01.2010 22:31
In 2009 was er op dit forum een discussie gaande over de crisis.
En of je nu wel of niet op vakantie ging dat jaar.

Zo langzamerhand hoor je dat het weer een stuk beter gaat, natuurlijk niet in alle sectoren, maar blijven we daarom in 2010 allemaal massaal thuis net zoals zovele vertelde in 2009.
btw ik heb er niets van gemerkt, de camping stond net zo vol als voorgaande jaren.

Wij gaan in ieder geval dit jaar weer gewoon voor 3 weken naar spanje toe, en ondanks het feit dat ik een alleen verdiener ben en ook mijn dagelijkse verplichtingen heb zoals hypotheek, nuts voorzieningen, verzekeringen etc etc.
zullen wij ons in ieder geval niets van de afgelopen crisis aantrekken, en gewoon blijven gaan en met 5 personen is het niet altijd even goedkoop, gelukkig kost het dit jaar wat minder (verhoging staangeld niet meegerekend) omdat onze oudste zoon en zijn vriendin dit jaar niet meegaan en onze oudste dochter ga ook niet meer mee.

Ben benieuwd hoe jullie er over nadenken.


H.dR. 23.01.2010 09:33
Wil,

Hier hebben we inderdaad een discussie over gehad. Als je werk hebt zal je er niet veel van merken. Voorlopig hebben we wel circa 500.000 werklozen die nu nog een uitkering hebben maar snel in de bijstand terechtkomen en dan wordt het toch echt inleveren. Mensen met een pensioen krijgen geen inflatie compensatie en die gaan het dus ook merken vanaf 2010. Het aantal nieuwe projecten in de bouw is minimaal en daar gaat de echte klap nog komen. Het aantal autoverkopen is nog steeds dramatisch laag. Terug naar je onderwerp. Het is wel opvallend dat de Nederlandse campings een veel betere bezetting hebben gehad in 2009. Kortom; het varieert, afhankelijk van je omstandigheden tot er niets van merken tot aan drama's. Ik behoor zelf tot de gelukkigen die er niets van merken, maar leef wel mee met de mensen die vaak na vele jaren bij dezelfde werkgever ineens op straat staan en zie dan maar als 50 plusser werk te vinden.

Groet,
Hans

Geplaatst door: ® wil 23.01.2010 12:03
Hans,

Er was in 2009 inderdaad al een discussie hierover maar ik ben eigenlijk een beetje nieuwsgierig wat de meeste mensen er nu over zeggen of erover denken.

Ik ben zelf ook in de gelukkige omstandigheid dat ik zekerheid heb t.o.v. mijn baan, in 2009 ben ik zelf 2 keer van baan gewisseld omdat werkgevers mij benaderde om bij hun te komen werken, beide keren gingen de salarissen omhoog, en mijn huidige werkgever heb mij zelfs voor onbepaalde tijd aangenomen dus zonder eerst een contract voor bepaalde tijd.

M.b.t. de bezettingsgraad op de campings heb ik mijn inziens een goede verklaring hiervoor.

Ik heb in het verleden gelijktijdig een aantal bedrijven gehad waaronder ook een caravanbedrijf.

Hierdoor volg ik deze branche nog steeds, en in 2009 zijn er meer dan ooit zoveel 2de handse caravans verkocht, dit is te wijten aan het feit dat de luxe verre reizen voor jan met de pet onbetaalbaar zijn geworden, een 14 daagse vliegvakantie in hoogseizoen met 2 volwassenen en 3 kinderen kost al gauw zo'n 6 tot 7000,- en dan wil je ook nog het e.e.a. op de vakantie besteden.
Een caravan vakantie kost inclusief de kosten van onderhoud stalling vervoer staanplaats en afschrijving nog niet eens de helft hiervan, en dan kan je zelfs 3 weken weg. De mensen denken meer op langere termijn en afhankelijk van de aanschaf van de caravan heb je deze soms al in één of enkele 3 á 4 jaar eruit, en dan gaat deze ten opzichte van de verre luxe reizen geld opleveren.

En mocht je na een paar jaar toch (weer)besluiten om de caravan te verkopen krijg je altijd nog wel een paar centen terug voor de caravan.

Maar ook ik hoor (gisteren nog) om me heen dat het nog niet overal even geweldig gaat, familie van ons werkt al 20 jaar bij dezelfde aannemer maar deze heeft zijn werknemers nog wel aan de slag , maar meer om ervoor te zorgen dat ze niet werkloos worden deze aannemer neemt klussen aan tegen kostprijs en de volgende klus is er nog niet eens.
Zij zitten ook in de onzekerheid maar gaan er gewoon vanuit dat het allemaal wel goed gaat komen, ze zien wel wat de toekomst gaat brengen zeggen ze, en dat terwijl ze ook kinderen hebben en hun hypotheek etc. Ook hij is alleen verdiener.

En als ik in de zelfde situatie terecht zou komen, zou ik ook niet bij de pakken neer gaan zitten, nee je moet gewoon verder en als je jezelf alle plezier zou ontnemen, bestaat de kans dat je later spijt heb van al het gene je vaak onterecht
heb onthouden.

De meeste mensen hebben spaargeld achter de hand ( volgens officiele bronnen )en zijn bang daar iets van te moeten uitgeven dat vind ik persoonlijk iets waar ik me niet in kan vinden, namelijk als het weer beter gaat kun je toch dit ontbrekende deel toch weer terug storten op je spaarbank, tenslotte komt het voor iedereen toch weer goed oké voor de een wat makkelijker dan de andere voor de één wat sneller dan de andere maar gun jezelf je pleziertjes en je ontspanningen.

Henk 27.01.2010 17:53
Sluit me helemaal aan bij Wil.

Heb zelf ook geen hinder van de crisis, maar zolang de mensen hun geld vasthouden blijft de crisis aanhouden.

Je leef maar één keer, dus haal eruit wat er in zit en ga gewoon op vakantie.

dick 30.01.2010 21:42
Eind januari zijn de voorboekingen dramatisch slecht; ca 20 % van eind januari vorig jaar.(wij hebben inside informatie)
Wij zijn vorig jaar, ook om kosten te sparen niet naar Spanje geweest maar weer eens naar Zuid Frankrijk
We stonden nu op diverse campings voor ca 45 Euro per nacht (5 pers) met overal prima voorzieningen en prima weer. Eten en drinken was overal voordelig en per saldo was onze vakantie stukken voordeliger dan voorgaande jaren naar Spanje. Kortom dit jaar weer Frankrijk.

Geplaatst door: belgske 31.01.2010 13:36
Aangezien ik 3 weken en half naar las palmeras ga en de prijs gestegen is voor 2010,
ga ik toch nog .
wij leven tenslotte maar één keer.
wat is crissis????? ik zie nog altijd iedereen vanalles kopen en uit eten gaan???
ik denk da het allemaal wat opgelegd wordt. ikzelf zal er geen biefstukje minder voor eten,en tenslotte mijn vakantiegeld (5000 euro) dient ook voor de vakantie mijn kids en mezelf moeten één keer per jaar op grote vakantie geweest zijn. het zijn nog zo mooie herinneringen voor de kids later
by

Geplaatst door: Loes 31.01.2010 16:45
Ondanks dat wij eigenlijk geen last hebben van de crisis kiezen wij toch voor iets goedkopers. Wij zijn afgelopen zomer naar Italie geweest, daar heb je vreselijke dure campings + levensonderhoud ook erg duur. Vandaar dat wij dit jaar keer naar Frankrijk weer willen. Je hebt daar veel meer keuze aan iets meer goedkopere campings en die campings hebben toch veel voorzieningen en faciliteiten, etc. Natuurlijk speelt de crisis eigenlijk geen rol bij de keuze van de vakantie voor ons, wij wilden namelijk gewoon weer keer graag naar Frankrijk, maar het voordeel is dan wel dat je een goedkopere camping kan uitzoeken en toch een hele leuke camping is.
Wij zaten overigens ook nog te twijfelen of we een keer naar Spanje wilden, vandaar dat ik nu ook hier reageer. Wij zijn nog nooit naar Spanje geweest en het lijkt ons erg leuk....wie weet volgend jaar. Mijn man vind het alleen niet nodig om helemaal naar Spanje te gaan, aangezien het toch weer stukje verder rijden is....maar wie weet we zullen eens keer gaan kijken. Nu volgend jaar eerst naar het mooie Frankrijk.

Geplaatst door: ® wil 31.01.2010 22:14
@ Dick,

Wij betalen ook voor 5 personen € 45,- per dag dus daar hoef ik niet voor in Frankrijk te blijven (AUB NIET) wij gaan al jaren naar Spanje, en de camping waar wij heen gaan was eerste week in November al helemaal vol geboekt, en kennissen van ons kregen begin December ook al Nul op recrest bij een aantal campings in Spanje.
Onze achter buurman die ook al jaren op dezelfde camping staan dan ons waren iets te laat met boeken, en de camping was al volgeboekt, dus de campings naast gelegen waren ook al vol, dus het zal dit jaar wel weer drukker zijn dan andere ( voorgaande) jaren.
Verder volg ik zelf de caravan branche heel goed, omdat ik zelf een voormalige caravanbedrijf eigenaar ben geweest, en heb nog steeds contact met voormalige collega bedrijven, en de gigantische stijging in de verkoop van caravans in 2009 word dit jaar zelfs na verwachting overschreden, want ondanks de winterse omstandigheden weten de mensen nu al de caravan bedrijven/dealers te vinden.

Geplaatst door: bibi 01.02.2010 16:01
Crisis die is er idd wel maar de 1 merkt er meer van als de ander.
Ik denk dat de mensen verschuiven kwa vakantie vorm. De een die met het vliegtuig ging en nu last heeft van de crisis gaat misschien wel kamperen in binnen of buitenland. Ook nog prijzig misschien maar voor hun goedkoper.Op mijn werk hebben we ook last van de crisis, de boeren die normaal goed inversteren wachten nu af.Waardoor wij minder werk hebben en er al verschillende ontslagen zijn gevallen. Gelukkig ben ik nog aan het werk en heb mijn vakantie ook geboekt. Ja wel naar Spanje. De campings waar wij voor gaan zijn in Frankrijk even of duurder dan Spanje dus rijden wij even door want het uiteten(wat we graag doen) is goedkoper in Spanje en voor is het land thuis komen. Dan uiteten we hier in NL maar wat minder dan gaan we in spanje een keer meer. Ja zie je het mensen verschuiven hun wensen.

Geplaatst door: Linda 01.02.2010 18:53
Wat raar Wil, wij gaan ook naar Bella Terra (tenminste ik neem aan dat je daar ook heen gaat, aangezien ik jou al heel veel op dit forum heb gezien en je al heel wat gezegd hebt over Bella Terra) en wij betalen voor 4 personen en de kleinste/goedkoopste plaats in het hoogseizoen 55 euro per nacht. Wij (2 volwassenen) gaan met 2 kinderen van 11 en 15 jaar oud. Ik vind het persoonlijk aardig prijzig.
Wij gaan naar Spanje, omdat wij gewoon wat anders willen, maar wij zijn altijd wel iets duurder uit als we naar Spanje gaan. Dit is voor ons verder geen probleem gelukkig nog en daarom genieten wij er nog maar even van en dit doen wij in beide landen, zowel Spanje als Frankrijk.
Ze moeten mij alleen niet wijs gaan maken dat Spanje goedkoper is. Levensonderhoud in Spanje is inderdaad niet duur, maar in Frankrijk ook echt niet meer zo. Verder moet je wel verder rijden (meer brandstof) + campings zijn duurder. Wij zijn afgelopen zomer naar Frankrijk geweest en betaalde voor 4 personen eten en drinken rond de 50 euro. En de prijzen in de supermarkten in Frankrijk zijn net zoals in Nederland, zelfs soms nog goedkoper. Ik vind Frankrijk echt niet duur. Maar dit jaar dus Spanje en wij hebben er erg veel zin in, wij gaan dus niet naar Spanje omdat het goedkoper is (want dat is volgens ons niet waar), maar wij gaan er heen, omdat wij keer weer naar Spanje willen en daar weer mogen genieten van het mooie weer en het mooie landschap!

Geplaatst door: Linda 01.02.2010 19:03
Oja en Wil, wij hebben vorige weekend geboekt, dus in November al bomvol?
Ik heb het idee dat het beetje overdreven is.
Het zal inderdaad allemaal wel meevallen met de crisis, mensen zullen toch wel op vakantie gaan en zeker ook naar Spanje, maar om te zeggen dat de camping gelijk bomvol was in November, terwijl ik vorige weekend nog geboekt (van 26 Juli tot 12 Augustus) heb klopt natuurlijk niet.
Of jullie gaan dit jaar naar andere camping??

Dick 01.02.2010 19:24

Geplaatst door: ® wil 01.02.2010 23:00
Wij hebben in November zoals de laatste jaren altijd in November.
Wij kregen gelijk antwoord terug dat in de periode dat wij gaan v/a 3 juli dan 3 weken verder er geen plek meer was, alleen nog aan de zeezijde een aantal plekken vrij.
Toen ik een e-mail terug stuurde en schreef dat wij al een aantal jaren op deze camping kwamen en altijd achter het zwembad gestaan hebben en graag toch op deze zijde wil staan en waarom het nu niet mogelijk was, kregen wij na een aantal dagen bericht dat de reservering na interne verschuivingen akkoord was.

Ik weet niet in welke periode jullie gaan, maar wij komen uit de regio Utrecht dus midden v/h land en dat is de grootste menigte die dan op vakantie gaan, en misschien komen jullie uit een andere regio of valt jullie vakantie periode op een ander tijdstip, maar ik spreek over de vakantie periode van ons.

En wij gaan dit jaar dus met z'n drieën 2 volwassenen en 3 kids waarvan de oudste twee 14 en 17 jaar zijn dus onder volwassenen vallen voor, voor 22 dagen betalen wij € 1000,- dus dat is afgerond € 45,- per dag, heeft u een boeking gedaan aan de zeezijde, dan ben je inderdaad zo een paar honder euro meer kwijt, namelijk wij konden aan de zeezijde staan zoals hierboven omschreven, en dan zouden wij ruim € 1200,- kwijt zijn voor dezelfde periode.
Omdat we dus al op 3 juli arriveren val er in de eerste week nog een aantal dagen onder het voorseizoen, dus een lager tarief.
Vorig jaar was de vakantie een week later en toen moesten we voor de zelfde vakantiedagen ongeveer € 950,- betalen.
Dus dit jaar inderdaad een stukje meer staangeld.

Verder schrijf er nog iemand over verkoop van de caravans, ik heb het over tweedehands caravans en niet over nieuwe caravans, dat daar de verkopen van tegenvallen dat komt mijn inziens door dat caravans steeds duurder en duurder worden, ook duurzamer dus een tweedehandse caravan is vaak interessanter dan een nieuwe, en toevallig heb ik vandaag een voormalige collega gesproken die destijds bij de faillissement van Chateau heel veel caravans heeft opgekocht, ook bij de faillissement van Knauss veel caravans opgekocht. Dat deze caravans niet aan te slepen zijn, ondanks het feit dat deze caravans nieuw zijn, worden ze niet bij de nieuw verkoop cijfers meegenomen.
Ook vertelde hij mij dat het met de rest van zijn voorraad ook goede zaken doe en deed.
Dus het gaat met de verkoop van tweedehands caravans heel goed.

Geplaatst door: Linda 03.02.2010 18:04
Hallo Wil,
Wij hebben geboekt van 26 Juli tot 12 Augustus (dat is midden in het hoogseizoen). Wij horen ook bij regio midden, wonen namelijk in de buurt van Rotterdam, en hebben de goedkoopste plaats gekozen en betalen dus meer dan jullie met een persoon minder. Nu was ik dus toch even nieuwsgierig en heb even een kijkje genomen...of het ligt aan mij? Maar jullie kunnen nooit 45 euro per dag betalen. Jullie kunnen niet goedkoper uit zijn dan 1130 euro totaal, dit betekend 54 euro per nacht. Het klopt inderdaad dat jullie de eerste week minder betalen, maar alsnog kunnen jullie niet goedkoper uit zijn dan 54 euro per nacht??
Wij hadden dus nog vorige weekend geboekt...of er nog veel plaats was weet ik niet, maar de camping stond dus nog niet bomvol in November.

Geplaatst door: ® wil 03.02.2010 22:47
@@ LINDA,

Hierbij een copy bevestiging Bella-Terra
=========================================================================

Geachte Men VELDHOVEN VAN,

Hierbij bevestigen wij de volgende vroege boeking voor onze Camping:

Boeking Nº: 60092
Type Plaats: Standplts zwemb.
Aankomstdatum: 03/07/2010 vanaf 12:00
Vertrekdatum: 25/07/2010 vóór 12:00
Reeds Ontvangen: 400,00 Euro
Totaalbedrag: 1.016,00 Euro
Totaal: 616,00 Euro


Wij vragen u om dit document bij aankomst aan de receptie te tonen.
==========================================================================

Zoals je kunt lezen hierboven betalen wij echt dit bedrag, ik lieg er geen woord om.
Weet niet of het komt dat wij vaste gasten zijn en dan automatisch korting krijgen o.i.d. maar dit is echt wat wij moeten betalen.


Geplaatst door: Linda 03.02.2010 22:57
Hallo Will,

Ik geloof u Will hoor, maar ik vond het gewoon raar als je op de site kijkt naar de tarieven en voor het goedkoopste kiest ben je namelijk duurder uit, maar jullie zullen wel korting krijgen?
In ieder geval maakt het ons ook verder niet uit hoeveel het kost, vond het alleen raar dat klanten die voor het eerst komen dan meer betalen? Maar wij gaan er gewoon een geweldige vakantie van maken en het moet een prachtige camping zijn.

Groetjes,
Linda

Geplaatst door: ® wil 04.02.2010 00:06
@ Linda,

Ik moet zeggen dat wij in de afgelopen jaren vaker vreemde dingen hoorden over betalingen, zo ging vorig jaar onze zoon en zijn vriendin ook met ons mee, althans zij kwamen een aantal dagen later aan dan ons, en we hebben op toen op twee dagen na 3 weken gestaan ( Zaterdags aangekomen en bijna drie weken later op donderdag vertrokken) en hoefde maar iets meer dan € 900,- te betalen, onze achterbuurman die ook altijd op deze camping staan en te laat waren met boeken (zij gaan in de zelfde periode als ons) sprak ik vandaag, en hij heeft alsnog een plek bemachtigd, en hij vertelde dat hij ook minder dan vorig jaar moet betalen en dat komt niet alleen door dat het hoogseizoen de eerste dagen niet word doorberekend vermoed hij, maar hij hoeft volgens zijn zeggen net iets meer dan € 900,- betalen, en dan zeg ik bij mezelf, hij gaat met 2 kinderen en wij met 3 dus dan kan ik het wel begrijpen het verschil (€ 100,- voor één kind minder, en dan ook voor ruim 3 weken)
Onze eerste pre-boeking voor 2010 viel mijn inziens ook veel te hoog uit namelijk ruim € 1200,-, toen ik terug mailde dat dit niet kon kloppen en ik mijn eigen berekening maakte en dit aan hun voorlegde heb ik vervolgens van hun de definitieve boeking gekregen zoals eerder vermeld en die was nog lager dan wat ik had uitgerekend.
Ik moet inderdaad zeggen dat het lijkt alsof je als vaste klant korting gaat krijgen hier want we zitten nu voor dit jaar zelfs ver onder het tarief wat we in 2007 betaalde, toen betaalde we voor minder dagen meer dan nu, en stonden we ook aan de zwembadzijde.
En het voordeel van kamperen in Spanje op deze en ook op andere campings is dat als je eerder weg gaat dan de gereserveerde eind datum, hoef je deze dagen ook niet te betalen.

Geplaatst door: Linda 04.02.2010 19:59
Ja eerder weg hoeven wij toch niet, dat willen we zelfs niet. Vaak hoor je mensen die dan toch al ingepakt hebben en dan maar weg gaan..gewoon het aantal dagen gaan dat je ook geboekt hebt zeggen wij altijd, anders wordt het alleenmaar korter en korter...je moet je er gewoon op instellen.
Wij betalen voor 4 personen en voor 17 nachten 940 euro en staan ook dichtbij het zwembad. Wij vinden het nog meevallen met de prijs (het is niet goedkoop natuurlijk) en zeker als je dan naar zo'n mooie camping gaat, al ken ik de camping nog niet, maar lijkt ons erg leuk.
Wij gaan in ieder geval genieten van 16 dagen Spanje.

Geplaatst door: ® wil 04.02.2010 22:18
Wij boeken meestal iets meer dan 3 weken, en blijven meestal tot de laatste dag ik zeg meestal, maar soms gaan we een paar dagen eerder weg.Vorig jaar 2 dagen eerder vertrokken, het jaar daarvoor moesten we na ruim twee weken wegens omstandigheden naar huis, terwijl we toen eigenlijk tot de laatste dag hadden willen blijven, de jaren daarvoor altijd tot het laatst gebleven, maar wij hebben eigenlijk een regel dat we meestal ruim 3 weken reserveren en in de laatste week besluiten of we blijven tot het eind of een paar dagen eerder vertrekken.
Toen wij in het verleden (vele jaren geleden) in Frankrijk kampeerde moest je als je eerder vertrok toch tot de laatste dag doorbetalen, en in Spanje hebben we dit op nog nimmer één camping meegemaakt.

En verder begrijp ik Linda dat jullie nog nooit op deze camping zijn geweest, ik moet zeggen dat wij op een gegeven moment na enthousiaste verhalen van andere mensen die daar ook hebben gestaan, en daar ook staan heen gegaan, ook besloten daarheen te gaan en moet zeggen dat we daar eigenlijk zijn blijven hangen.
We zien daar ieder jaar ook veel mensen van de voorgaande jaren en de camping heeft ook heel veel vaste gasten die daar soms al bijna 20 jaar achter elkaar komen, spraken daar ook mensen die na jaren daar gestaan te hebben een keer iets anders wilde meemaken, maar toch weer na een aantal rond zwervingen terug kwamen.

Maar natuurlijk kan het dat je na één keer het daar gezien heb, dat is een ieder zijn smaak.
Wij vinden het in ieder geval een geweldige camping, en ik hoop dat jullie het ook zo ervaren.

Veel kampeer plezier gewenst.

Geplaatst door: Joke 11.02.2010 22:37
Linda...

Ppk wij zijn vaste BellaTerra gasten, dit jaar voor de 13e keer achter elkaar hierheen.
Vele vaste gasten en veel kennissen opgebouwd in de loop der jaren.
Deze camping geeft je een gevoel van :Hier kom je thuis tot rust: camping.
Kan me alleen maar aansluiten bij Wil, je moet het zelf maken op de camping en wat de één fantastisch vind, kan de ander vreselijk vinden.
Maar gelet op het feit dat wij al jaren vele vaste gasten zien, en ook steeds meer mensen zien die na één of twee keer er geweest te zijn ook het derde en vierde jaar hier komen spreek voorzicht welk gevoel er op deze camping heerst.