Forum Onderwerp - veiligheid spaanse wegen (overvallen) (Gesloten voor reacties)

Marc 22.02.2010 19:28
Hallo forummers,

Wij zijn een jong stel en zijn van plan om in juni 3 weken door Frankrijk en Spanje te gaan trekken. Via de Vogezen naar de Languedoc en vanaf daar langs de kust van Spanje naar Andalusie (sierra nevada). En vanaf daar via Segovia weer terug naar Nederland.

We horen regelmatig over overvallen/criminaliteit in Spanje. Vooral de toeristen schijnen hier slachtoffer van te zijn. Klemrijden op snelwegen etc.
Is het zo dat we -aangezien we in het voorseizoen gaan- meer kans hebben op zoiets? Of zijn die berichten zwaar overdreven?

Wat is jullie ervaring?

Geplaatst door: ® wil 22.02.2010 21:59
Komen al jaren in Spanje, en hebben nog nooit hier iets van meegemaakt, ook nooit van kennissen, familie en vrienden.
Ik ga niet zeggen dat het nooit zou kunnen gebeuren, echter je leest er weleens over dat er auto's zijn die je proberen klem te rijden, of proberen je aandacht te trekken door te doen alsof er iets met je caravan/camper aan de hand is,of een karton met daarop Policia, maar dat gebeurd denk ik één hooguit twee keer per seizoen en daar trapt tegenwoordig toch niemand meer in en dat weten zij ook.
Gewoon negeren of de telefoon in de hand nemen en doen alsof je gaat bellen, of als voorhanden een afslag nemen ( geen parkeerplaats natuurlijk)maar nooit stoppen.
En naar een dorp of iets dergelijks rijden, en dan rijden ze gauw weg.

Maar zoals ik al schreef deze praktijken komen eigenlijk niet tot nauwelijks meer voor.
En als het toch gebeurd is, komt deze in de negatieve publiciteit en dan lijkt het alsof het vaak gebeurd, tenslotte vergeten mensen nooit de negatieve dingen, maar de positieve dingen zoals in dit geval de duizenden vakantie gangers die niets meemaken daar hoor je niets over.

Dus het valt wel mee met die wilde verhalen.

HdR 23.02.2010 09:49
Beste Wil,

Het valt dus niet mee met die wilde verhalen. Na bijna 40 jaar door Europa te hebben gereist met caravan, eerst met kinderen en later zonder kinderen, eind 2008 3 maanden door Spanje getrokken. Op de heenreis bij Barcelona, op de peage (pista) om 13.00 uur, tweemaal deze levensgevaarlijke situatie meegemaakt. Men gaat naast je rijden, een hangt er uit het raam en slaat op je caravan. Vervolgens komen ze voor je rijden en zwaaien met hun armen dat je moet stoppen. Als je dit niet doet, het duurde toch enkele seconden voor ik de truc door had, gaan ze voor je rijden en gaan voluit in de remmen om je te dwingen te stoppen. Ik ben de vluchtstrook opgereden om ze te passeren.Het kenteken opgeschreven en vervolgens de mobiel gepakt om 112 te bellen. Enkele minuten later gebeurde dit weer met een andere auto. Dezelfde procedure gebruikt en uiteindelijk gaan ze wel weg.Ik zeg niet dat dit Spanjaarden waren maar het gebeurde wel in Spanje. Van Nederlanders die in Barcelona wonen gehoord dat de Politie zowel in 2007 als 2008 uitgebreid heeft geprobeerd een einde aan dit verschijnsel rond Barcelona te maken omdat dit de spuigaten begon uit te lopen; maar helaas, met niet veel resultaat.Ik kreeg het advies om terug de kustweg door Barcelona te nemen en heb dit advies toch opgevolgd zonder verdere problemen. Zonder caravan zal je veel minder risico lopen omdat je veel wendbaarder ben. Natuurlijk loop je in elk land, ook Nederland, risico. Maar het is in de omgeving van Barcelona wel een heel bekend verschijnsel. Ook de borden op de parkeerplaatsen die je in vele talen eigenlijk adviseren hier niet te blijven staan maar de volgende parkeerplaats met benzinestation te nemen geven je toch wel het gevoel dat Spanje hier een probleem heeft. Ook heeft elk willekeurig huis op de begane grond tralies voor de ramen en is voorzien van een alarminstallatie; toch wel een teken aan de wand. Niettemin heb ik een uitstekende tijd in Spanje gehad en genoten van de enorme behulpzaamheid en vriendelijkheid van de Spanjaarden.

Groet,
Hans

Geplaatst door: ® Wil 23.02.2010 12:46
Hans.......

Het geen jij verteld kom inderdaad voor, en kom eigenlijk in lijnen overeen met wat ik schreef.

Maar volgens een kennis van ons die al 10 jaar vlak bij Barcelona woont, kom het eigenlijk haast nooit meer voor, en omdat u waarschijnlijk één van de gene bent die het wel is overkomen heeft het een grote impact gemaakt op u en volkomen terecht.

Maar zoals ik al schreef is volgens de kennis van ons het vrijwel tot een nul gereduceerd, en het zijn dan ook geen of nauwelijks de spanjaarden zelf, het zijn de oost-europeanen die na de val van de muur over europa zijn gaan zwerfen, en het op deze manier proberen.

De Spaanse autoriteiten maken eigenlijk een terechte fout, namelijk ze zeggen dat het nog heel veel voorkomt, maar dat doen ze eigenlijk uit bescherming van de toerist om ze waakzaam te houden ( terecht ), maar als ze gaan mededelen dat dit vrijwel tot nul gereduceerd is, grijpen deze personen de mogelijkheden weer aan.

Zo zal een politie in Spanje nimmer in een burger auto je op deze manier laten stoppen met een bord, ook al zien de mensen in de auto eruit als een politie in kostuum/pak, zo werken ze niet, willen ze je laten stoppen als zij toch in een burger auto rijden, laten ze altijd een politie auto erbij komen.

Ondanks het feit dat ik toch vaak in de buurt van Barcelona komt en het nog nooit heeft meegemaakt blijf het wel altijd opletten moet ik zeggen ook ik ken deze verhalen.

HdR 23.02.2010 20:43
Beste Wil,

Dan toch nog de volgende ervaring. En voor alle duidelijkheid, mijn vrouw en ik zijn opgegroeid in grote steden, dus we zijn wel wat gewend. Om Barcelona uitgebreid te bezoeken zijn we 40 km onder Barcelona gaan staan op een camping (Villanova). Prima camping, maar 24 uur per dag aparte beveiling in uniform met bewapening bij de ingang; ik kreeg het idee dat ik in een oorlog terecht was gekomen. Barcelona 3 dagen bezocht met de trein. Uiterst vriendelijke Spanjaarden op het station en bij de loketten. In Barcelona heeft men 3 maal!! (in 3 dagen) geprobeerd ons te beroven, dat is uiteraard niet gelukt. Telkens stond er een Spaanse van circa 20 jaar sorry te mompelen als ze mijn tas op mijn rug, waar uiteraard niets van waarde in zat, probeerde open te ritsen. De proef nog een keer op de som genomen; uitlokking?, ja misschien. Mijn vrouw even alleen gelaten op een bekend plein. Binnen 10 seconden kwamen er 2 man op haar af. Eerst de ene aan een kant en vervolgens na 20 seconden de andere aan haar andere kant. Natuurlijk had ze haar rugtas, waar niets van waarde in zat, vast gepakt en toen vond ik het wel genoeg en ben snel naar haar teruggelopen. Waarom schrijf ik dit? Om mensen te waarschuwen. Overigens moet ik wel zeggen dat hoe verder we naar het zuiden gingen dit soort taferelen stukken minder werd. Ga ik weer naar Spanje? Ja, hoor, ik ben nu weer een uitgebreide tocht aan het plannen. Maar kom me niet aan dat het in Barcelona en omgeving veilig is want dat is absoluut niet waar. Natuurlijk merkt je daar niets van als je op een camping aan de kust van bijv. Blanes of Santa Pola staat. Maar in Amsterdam zijn me dit soort dingen nog nooit overkomen in deze frequentie.

Groet,
Hans

Geplaatst door: ® wil 23.02.2010 21:33
Hans...........

Zullen we er een prive Chat van maken? Nee grapjuh even tussendoor omdat we beide de enigste zijn die reageren.

Je zult mij ook niet zeggen dat het veilig is in Barcelona, ik weet ook dat het rond/in Barcelona één van de onveiligste stad in Spanje is.

Heb zelf in EmpurioBrava ( noord Spanje ) op de markt zakkenrollers te werk gezien, en ik ben dan zo iemand die moet ik te grazen nemen.
Toeval troft dat ik net op die zelfde markt een nieuwe portemonnee had gekocht, heb heb toen alles uit de oude gehaald en in de nieuwe gedaan, de oude gevuld met servetten van het terras en in dit papier iets heel onsmakelijks. Deze in mijn achterzak van mijn short opzettelijk opvallend gestoken en we zijn de markt weert overgelopen. En binnen een kwartier was hij verdwenen.
We hebben helaas niet hun reactie gezien maar ze zullen me niet dankbaar zijn geweest.

Het schijnt richting Costa del Sol en Costa Blanca veel minder te zijn, maar daar komen minder toeristen die met hun caravan/campers heen gaan, en hun meeste waardevolle spullen in kluisjes in de hotels achterlaten.
Wij bewaren het meeste geld, creditcards paspoorten en dergelijke in een goede kluis in de caravan.
Dus ook wij zijn niet onvoorzichtig op de vakantie, en houden alles indien mogelijk in de gaten.

ivo 24.02.2010 15:51
Ook wij hebben dit soort grappen: klemrijden ed twee keer meegemaakt: een keer bij barcelona, een keer bij narbonne ( frankrijk dus!) en mijn ouders hebben een daadwerkelijke beroving meegemaakt in Madrid, en het leksteken van een band om ze even later tot stoppen te dwingen bij Barcelona.

Ik voel mij in Catalunia niet veilig op de snelwegen. Kijk eens naar al die borden bij de parkeerplaatsen?
Maar ook in Zuid Spanje ( omgeving Murcia) hebben wij iets dergelijks gezien: een vrouw met onder haar rok minimaal 2 hele kleine kinderen die van mama leerden hoe ze een auto in konden komen en fijn alles jatten. En het zal niet voor niets zijn dat ook daar op de parkeerplaatsen flink gewaarschuwd wordt!

Toeval ? geen idee, ik kom heel veel in Spanje, eigenlijk door het hele land.

Geplaatst door: Ine 24.02.2010 20:09
Wij rijden al jaren naar Spanje en hebben zowel in Frankrijk als in Spanje nog nooit hier iets van gemerkt.

Rianne 10.03.2010 11:50
Ik kom al vanaf 1966 (met mijn ouders) in Frankrijk en Spanje, (gelukkig) nog nooit iets onderweg meegemaakt wat beroving betreft. Ik zeg niet dat het ons nooit zal overkomen, want wat hierboven staat over klemrijden enz. dat kun je niet voorkomen, maar we letten altijd goed op: gaan om de beurt naar het toilet bij een benzinestation, laten de auto dus nooit alleen en zetten hem altijd zo dicht mogelijk voor het benzine station in het oog of tussen andere mensen op de parkeerplaats. Altijd waar drukte is, nooit op onbemande parkeerplaatsen. Hebben geen caravan, zijn dus wat wendbaarder, maar daarentegen zit de auto wel vol spullen.
Hebben in al die jaren slechts eenmaal een echtpaar ontmoet op een spaanse camping wiens band van caravan was lekgestoken bij de frans-spaanse grens en haar tas van de stoel gestolen; vlg mij zoeken ze zulke mensen ook uit: ouder - slecht ter been - vergeten de tas mee te nemen - sluiten de auto niet achter hen af (gaat niet automatisch op afstand maar moet met sleutel in deur) enz. Alles ging iig niet zo soepel.
Als je op het forum van Camping-Frankrijk meeleest, zie je dat daar op sommige campings wordt ingebroken en spullen worden gestolen. Hebben we zelf ook nooit meegemaakt.
Zo zie je, je kunt niet alles voorkomen, wees gewoon alert, probeer alles met gezond verstand te doen en vooral geniet van je vakantie! Het zijn hopelijk incidentele gevallen.

Geplaatst door: rick 10.03.2010 12:02
mijn oom in italie en mijn zus 2 maal in nederland dus het gebeurd overal maar ben gewoon allert. je moet ook niet bang op weg gaan anders zien ze dat aan je. ben je zelf en niet als slachtoffer. fijne vakantie iedereen

narda 02.04.2010 10:47
hallo mensen
graag wil ik reageren op dat spanje onveilig is.
wij zijn 2x naar spanje geweest om te overwinteren.we hebben alle waarschuwen goed in ons opge nomen,en het eerste jaar niets maar dan ook niets meegemaakt gelukkig.
toen wij het afgelopen jaar gingen,toen ja helaas door 1x niet goed opletten(de tas ligt normaal vast aan een ketting,of de tas gaat mee,in de tas normaal geen geldpas of veel geld)
maar dit keer moesten wij pinnen en dus de pas en geld bij ons,na een paar uur rond gereden te hebben (de natuur bekijken)wilde we de hond in de zee laten zwemmen en er was niemand te zien in de omgeving,dus even snel ,en ja jullie raden het al,we stonden er 20 meter vanaf.is de autoruit met een schoevedraaier kapot gemaakt .na 5 min terug en alles was weg.
een ogenblik van ondachtzaamheid en alles weg
de 2x waren we op de terug reis en toen we stopte naast vrachwagens\omdat er nergens anders plaats was)ik moest plassen.
ik was dus weg en mijn man zat alleen in de auto met de deur open(het was warm)toen hij werd aangesproken met een stomme vraag,mijn zei nee en wilde de deur dicht doen,maar gelukkig keek die man naar binnen en zag onze hond en ging gelijk met zijn gezicht terug en schudde zijn hoofd tegen iemand
wij gaan graag naar spanje,maar de weg vanaf de grens door spanje vind ik erg onrustig en zeer zenuwslopend.
groetjes nara

Geplaatst door: Ria 02.04.2010 14:16
Gelukkig hebben wij het nog nooit meegemaakt in Spanje. Maar je moet inderdaad goed opletten. In Italie komt het ook veel voor, daar zijn de Roma's. Daar hebben wij 2 jaar geleden last van gehad. Nouja, de hele camping. Zij waren 's nachts gewoon op de camping en hebben heel wat gestolen. In elk land kan het dus voorkomen, maar ik weet in Italie dat de zogenoemde Roma's een groot probleem zijn.

Geplaatst door: m.meeuwen 04.04.2010 17:37
Vandaag de dag slepen we al onze duren spullen mee. Zonder tv en laptop kun je niet meer kamperen (denken veel mensen). Men gaat er dus van uit dat er wat te halen is....en dat blijkt meestal ook zo. Laat je laptop thuis en loop niet te koop met je spullen.

Wendy 07.09.2010 14:12
Op 16 augustus 2010 zijn wij het doelwit geweest van een stel overvallers op de Autopista rond Barcelona richting Tarragona (AP7). We hoorde een harde klap tegen onze bus en werden door een auto ingehaald (Spaans kenteken) die wild gebaarde dat er iets mis was met onze bus. Die auto ging voor ons rijden en begon te remmen, op hetzelfde moment kwam er weer een Spaanse auto naast ons rijden die ook druk gebaarde dat er iets mis was, deze auto kwam steeds verder naar rechts en voor we het wisten stonden we met onze bus en caravan op 100 meter vluchtstrook tussen een op-en afrit met de voorste Spaanse auto voor ons. De bestuurder van ons kon niet uitstappen omdat de vluchtstrook smal is en er enorm veel verkeer voorbij raast (14.45 uur is een druk moment). Ik stapte zelf uit om te kijken wat er nu met de bus of caravan aan de hand was en op dat moment kwam de berijder van de voorste auto naar mij toe gelopen. Ik ben toen heel snel terug ingestapt en heb de deur op slot gedaan. Toen die man dat zag rende hij snel terug naar zijn auto en reden ze het drukke verkeer in. Om dan met een caravan van 7 meter terug de weg op te komen is een ware kunst. Bij de eerst volgende grote parkeerplaats zijn we gestopt en zagen we een enorme deuk ter grote van een knikker in onze achterdeur met nog een paar deuken eromheen. Blijkbaar hebben ze met iets geschoten toen ze in onze dode hoek reden en dat gaf de knal die we hoorde. Gelukkig hebben ze niets uit de auto kunnen halen omdat wij het (net) op tijd door hadden maar het is dus de bedoeling dat de bijrijder van de auto uit stapt, naar de achterkant van de auto loopt om te kijken wat er is en op dat moment graaien ze bij de voeten van de bijrijder naar een mogelijke tas, die daar bij de meeste vrouwen staat. Volgens de politie in Salou waar wij aangifte hebben gedaan komt dit regelmatig voor en op de camping hebben we ook meerder verhalen gehoord van mensen die dit zelfde was overkomen dit jaar. Wij waren vantevoren gewaarschuwd voor deze praktijken maar door de snelheid waar het mee gebeurt en de verwarring waren we er bijna ingetrapt!!!! De politie adviseert om gelijk het internationale alarmnummer te bellen: 112 en dit duidelijk te doen zodat de overvallers het zien. Het zijn geen wilde verhalen dus en bang zijn we niet geworden maar wel een stuk voorzichtiger en oplettender!

Geplaatst door: Jo 07.09.2010 16:06
Inderdaad gewoon doen of je iemand gaat bellen. Wij hebben dit afgelopen vakantie gehad in Nederland. De heenweg op zondagmorgen 06.00uur reden net de snelweg op en na 10 minuten reed er een auto naast ons die aangaf dat er wat aan de hand was met de wielen of iets dergelijks. Mijn man is redelijk nuchter en reed gelukkig gewoon door, maar hij bleef ons maar volgend en op een gegeven moment ook ons afsnijden, we wisten op dat moment dat het fout zat en we deden net of we aan het bellen waren. Nadat we gebeld hadden hebben we niets meer vernomen. Het was op de A2 richting Den Bosch en Eindhoven op zondag 25 Juli. Misschien nog wel meer mensen die zoiets mee hebben gemaakt? Wij reden overigens zonder caravan, wel met een klein aanhangwagentje.

narda emanuel 28.09.2010 11:46
hallo lieve mensen

wij zijn een ouderechpaar van 67-69 jaar,en zijn voor de tweede keer gaan overwinteren in spanje,wij hadden verhalen gehoord van onveilige wegen in spanje,dus wij hebben alle voorzorgmaatregels genomen,dus je reid wel gespannen,gelukkig de eerste keer niets meegemaakt,maar helaas de 2 x wel.
en natuurlijk weet ik dat het ook hier kan gebeuren,maar je bent in het buitenland he,onze auto is opgebroken op een rustige plek aan het strand,we stonden er 20 passen van af om de hond te laten zwemmen,en ze zijn zo slim om het zo te doen dat je het niet merkt,ja helaas alles weg,
EN DE BANK WEL NIET UIT BETALEN ,MEN HEEFT 9X GEPINT IN 10 MIN ZONDER PINCODE,en men zegt dat kan niet,maar het wel zo helaas,nu hebben de onbusman ingeschakeld,
ZIJN ER MEER MENSEN DIE DIT HEBBEN MEEGEMAAKT??????/
en toen op de terug we was er geen plaats voor ons op de gewone plek voor auto's en caravan en dus tussen vracht wagens,ik moestplassen,mijn man vergat(hij zat in de auto)de deur op slot te doen,en toen ik weg was rukte een man de deur open en vroeg een stomme vraag, in een vreemde taal.en hij keek gelijk naar achtere en toen zag hij de hond en schudde zijn hoofd en ging weer weg,DUS DE HOND HEEFT ONS GERED,
ik wil dolgraag naar spanje,maar ik ga dan niet meer zo ontspannend weg
en een nare nasmaak blijft hangen over het overwinteren
groetjes narda