Forum Onderwerp - Waar overnachten? (Gesloten voor reacties)

Nina 16.07.2010 23:04
Hallo, dit jaar rijden we voor het eerst naar Spanje (Sant Pere Pescador) en wij zij voornemens om vrijdag de 24e om 3 uur heel erg vroeg in de ochtend te vertrekken uit Zoetermeer. We willen ca. door rijden tot een uur of 16 maximaal 18 uur om een overnachtingscamping te bezoeken, van Macon heb ik wel gehoord, maar als het mogelijk is rijden we liever wel wat door om de volgende dag de drukte wat te mijden. Wie heeft er wat tips/suggesties?
Langs de weg overnachten hebben we al gehoord dat het niet zo slim is, dus gewoon een redelijke camping waar je vroeg weer kunt vertrekken eventueel?

John 17.07.2010 13:44
Hoi Nina,

Wij rijden altijd Lyon voorbij. Nemen afslag 16 op de A7 (Loriol-sur-Drôme).
Na de tolpoorten rechtsaf. Daar heb je na de rivier, verschillende campings.
Wij rijden altijd naar camping Les Civelles d'Ozon:

http://www.camping-frankrijk.nl/campinginformatie.asp?CampingID=789111

Geen bijzondere camping. Voordeel, goedkoop, schoon sanitair, gratis gebruik van het zwembad wat direct aan de camping ligt en wij hebben nog nooit het bordje 'complet' gehad.
Dus ook dit jaar overnachten we weer op deze camping, ook wij rijden op zaterdag de 24e.
Hopelijk wordt het niet te druk op de weg.
Nou succes en een fijne vakantie.

Geplaatst door: ® wil 17.07.2010 15:49
Zitten nu alweer 2 weken Blanes, hebben dit jaar weer lekker doorgereden tot Montpellair. daar langs de weg bij een grote parkeer plaats ( IBIS HOTEL ) overnacht.
In 2008 en 2009 voor het eerst niet op een AIRE geslapen, maar dit jaar weer gewoon als vanouds, de verhalen van inbraken, overvallen gas bedwelmen dat is iets van jaren en jaren geleden, alleen blijft dit bij mensen in het geheugen hangen. Uit de officiele cijfers blijkt dat er meer gebeurd op de overnachtingscampings dan langs de weg. Uiteraard mits je een grote aire neemt, en niet de aire's waar een aantal auto's kunnen staan maar daar waar een benzinepomp is, aldan niet met restaurants en/of hotels daar is het namelijk de gehele dag en nacht een gaan en komen van auto's en daar staan ook camera's komen de politie en de route-securitie continu langs.
We doen dit al jaren lang en nog nooit iets meegemaakt ook andere mensen die wij spreken en dit ook al jaren doen hebben ook nooit iets meegemaakt of gehoord van dit soort onregelmatigheden.
Maar zoals ik al schreef dit is iets van jaren en jaren geleden en tegenwoordig echt verleden tijd.
En het fijne vinden de meeste waaronder wij dat je kan doorrijden tot hoelaat jezelf wil, en vertekken hoe vroeg jezelf wil.
Hebben zoals ik al schreef in 2008 voor het eerst op een camping gestaan, en konden we niet voor 7.30 van de camping af en in 2009 een Motel genomen, ook daar ging het hek pas om 7.00 uur open en dat vinden wij gewoon veel te laat, wij willen na de overnachting uiterlijk tussen 5.00 en 6.00 uur weer verder kunnen rijden om zo 's morgens lekker vroeg op de camping te kunnen aankomen om zo voor de ergste hitte van de dag de caravan en de voortent te hebben staan, en dan kan eind van de ochtend / begin van de middag de vakantie beginnen.

donald 17.07.2010 21:46
@Wil, iets van jaren geleden??

Vandaag in de Telegraaf:

Toeristen in Frankrijk en Spanje overvallen
SNELWEGPIRATEN ACTIEF
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM, zaterdag

Gewapende en gemaskerde roofbendes langs de snelwegen naar de Franse en Spaanse zon hebben het jachtseizoen geopend op vakantiegangers die zuidwaarts trekken. Tal van toeristen hebben onderweg al afschuwelijke toestanden meegemaakt met overvallers.

Zoals Meindert en Willemientje Dijkstra uit Gouda, die afgelopen week werden overvallen toen ze ’s nachts om drie uur langs de Route du Soleil een uiltje knapten. „Het grove geweld waarmee de beroving gepaard ging, heeft ons enorm geschokt”, zegt Dijkstra (61), nog schor van het schreeuwen tijdens de overval op de Franse parkeerplaats Aire Mont Blanc bij Montpellier. Zijn vrouw zit nog onder de sneetjes van de ingeslagen ruit die op haar terechtkwam.

Citroëntje

„Willemientje lag in de auto te slapen, ik lag op een bankje op vijf meter afstand. We hadden nooit op zo’n parkeerplaats moeten gaan slapen, maar ik ging ervan uit dat ons oude Citroëntje met oude aanhanger niet interessant was voor dieven.”

Dijkstra viel van schrik van het bankje toen de ruit van de auto werd ingeslagen. „Er stonden drie gemaskerde mannen met een ijzeren staaf en een pistool te zwaaien. Een van hen stond door de ingeslagen ruit aan de tas te sjorren die mijn vrouw onder haar voeten had. Ik dacht dat ik in een verkeerde film was beland. Ik heb geschreeuwd wat ik kon, maar hoewel er heel veel mensen wakker van zouden moeten zijn geworden, schoot niemand ons te hulp.”

„Mijn vrouw geeft onze eigendommen niet zomaar prijs. Ze gaf die vent klappen op zijn hoofd, maar doordat ze achterover lag, kon ze geen kracht zetten. Toen ze een heel harde stomp op haar knie kreeg, moest ze de tas, waar onze waardevolle spullen overigens niet in zaten, laten gaan. Doodgemoedereerd liepen die overvallers uiteindelijk weg.”

Ook van overvallen langs de Spaanse costa’s, vooral in de buurt van Barcelona, zijn meldingen binnengekomen. Zo komt het voor dat auto’s van achteren worden beschoten met rubberen kogels. Wanneer de schutters langszij komen, manen ze de geschrokken bestuurder dat er iets met de achterkant van de auto aan de hand is. Eenmaal langs de kant blijkt het dan om een overvaltruc te gaan.

De ANWB heeft nog geen signalen ontvangen van een structureel overvalprobleem langs de snelwegen, maar woordvoerder Ad Vonk drukt Nederlandse snelwegtoeristen wel op het hart om geld en papieren altijd bij zich te dragen. „Ga je even de auto uit om te tanken of te plassen, neem dan je waardevolle spullen mee en doe de wagen op slot.”


Nina 17.07.2010 23:05
Bedankt allemaal,
Dat klinkt niet zo lekker idd, had er ook al veel van gehoord en aangezien we twee kleine kids aan boord hebben willen we sowieso op een overnachtingscamping en niet langs de weg overnachten. We schrijven er wel een paar op, en als we moe worden/geen zin meer hebben dan wordt het stoppen. Het is trouwens de 23e dat we vertrekken, de 24e willen we aankomen op de camping. Hoe laat wordt het meestal druk rond Lyon? Is de rest van de route nog wel een beetje te doen op zaterdag?
Groetjes Nina

John 18.07.2010 11:23
Hoi Nina,

Ik ben het helemaal met Donald eens. Waarom het mogelijke gevaar van een aire opzoeken terwijl je ook op een camping overnachten. Je bent met vieren hooguit 25 euro kwijt en max. een half uurtje extra. Je slaapt rustig en kunt de volgende ochtend lekker douchen.
Wat betreft de drukte. Wij hebben het geluk gehad dat we nog nooit echt in de file hebben gestaan, op een uitzondering na. Maar dat was het gevolg van een ongeluk. Dit kan je natuurlijk altijd treffen. Indien het al vroeg druk is op de route de soleil, kun je bij Dijon de A39 nemen. Je rijdt dan een stukje om maar het is wel een rustigere route. Normaal gesproken is het druk ter hoogte bij Beaune, in en rondom Lyon. Vaak ook het stuk vanaf Perpignan tot aan de Spaanse grens. Bij Lyon heb je ook twee opties. Of over de "oude snelweg" door Lyon, of de snelweg die om Lyon heen rijdt. Indien je voor het eerst door Lyon rijdt, houdt je dan aan de snelheden. Je hebt daar een paar verradelijke bochten. Wij rijden altijd door Lyon (rond 14.00 uur) met caravan en dit gaat altijd goed. Soms wat langzaam rijdend verkeer maar nooit stilstaand. Succes met de reis. Vergeet niet, het is geen must om de eerste dag Lyon te ronden. Indien je moe bent, kinderen worden vervelend of je staat al ellelang in de file, ga van de snelweg af, neem een camping en ontspan. De volgende rij je zo door naar Spanje want het is zondag en dan zit alleen het uitgezonderde vrachtverkeer op de weg.

Geplaatst door: ® tineke 18.07.2010 17:47
Campings binnen een straal van 15 km vanaf de A7:

http://www.frankrijkonderweg.nl/campings/autoroutes/A7

Op het volgende kaartje kan je de andere autoroutes aanklikken:

http://www.frankrijkonderweg.nl/campings/autoroutes/

Mara 19.07.2010 21:40
Wij overnachten al meer dan 10 jaar op (grote, drukke) Aires. Nog nooit problemen gehad of gehoord. Er staan daar echt honderden caravanners te overnachten. Voordeel is dat je zo lang kan doorrijden als je wilt en 's morgens om een uur of 5 weer kunt vertrekken. En in welke krant stond het betreffende artikel ook alweer? Juist ja, de Telegraaf. Bijzonderheden worden er niet vermeld. Het zal wel een hele kleine Aire zijn geweest, waar verder geen kip stond. De grote Aires zijn over en overbeveiligd. Overal een zee van licht en controles. Niet minder veilig dus dan op een overnachtingscamping. Maar ja, iedereen moet doen waar hij of zij zich veilig bij voelt. Ga maar lekker op een camping staan, dan hebben wij meer kans op een plekje op een Aire, haha! Iedereen een fijne vakantie!

Geplaatst door: ® wil 21.07.2010 16:13
De aire die jij omschrijft is inderdaad een kleine aire, daar staan soms 5 vrachtwagens en een enkele losse kampeerder, nee het is heel veilig om op de grote beveiligde te staan.
Daar gebeurd niets meer, maar als je als éénling op een verlaten aire gaat staan dan bestaat de kans er wel dat je een slachtoffer word.
Ik heb een paar jaar geleden zitten praten met een verzekeringsmedewerkr van Interpolis ( nee geen tussenpersoon ) maar een medewerker schade buitendienst van het hoofdkantoor deze wan was een afdelingshoofd en ook mededirectie lid, en daar spraken we over deze overvallen en diefstallen, en Interpolis is de grootste verzekeraar van Nederland ook op het gebied van caravans, reisverzekeringen etc. En die vertelde mij dat er echt op jaar basis maar zo weinig binnen komt op het gebied van inbraken overvallen en dergelijke mbt overnachten op/langs de snelwegen dat het zelfs veiliger is dan op de overnachtingscampings daar komen zelfs de meeste meldingen vandaan.
De reden was volgens hem dat mensen op de overnachtinmg campings veel nonchalanter zijn, komen aan zetten caravan neer, gaan eten/zwemmen en ondertussen weten de geoefende criminelen dat deze mensen zomaar een paar uur wegblijven, en omdat de mensen op deze camping vaak toch niet weten wie bij welke caravan horen, valt het echt niet op dat er vreemde mensen rondlopen want uiteindelijk weet je toch niet wie bij welke caravan horen en/of het aanatal personen die erbij horen.

Nu zult je natuurlijkj afvragen hoe komt iemand zoals ik dan in gesprek met zo iemand, nou heel makkelijk ik heb tot eind 2007 gedurende bijna 15 jaar een caravanbedrijf gehad en Interpolis was mijn verzekeringmaatschappij en deze persoon kwam met mijn tussenpersoon langs bij mijn bedrijf.
Iets wat overigens niet uniek was, deze man ging voorzover mogelijk bij alle/vele bedrijven langs.

Maar natuurlijk moet ieder persoon zelf weten of ze nu wel of niet op een Aire gaat staan, maar het is veel en veel veiliger dan sommige mensen zeggen.

Maar omwille van de snelheid, vaak ook gezelligheid ( mensen praten graag met elkaar ) langs de weg ben ik een voorstander hiervan.

Ondanks het feit dat ik dit jaar mijn caravan voor het eerst in Spanje heb achter gelaten ( ben gisteren avond na 3 weken weggeweest te zijn weer terug gekomen ) zal ik zo het weer doen als ik met de caravan zal gaan in te toekomst.

Overnachten hoeft voor ons dus niet meer wij kunnen nu in één keer rijden zonder overnachting.

John 22.07.2010 00:12
Wil drie vraagjes.

1. Is het niet zo dat er minder meldingen binnen komen van inbraken etc. op aires dan op overnachtingscampings, omdat de meerderheid voor een overnachtingscamping kiest?
2. Heb je voor mij een paar namen van de aires waar je zoal in de loop van de jaren hebt overnacht?
3. Slaapt iedereen dan in de caravan of blijft een persoon ook in de auto en hoe doe dat in de ochtend met douchen?

Groet,
John

Geplaatst door: ® Wil 22.07.2010 00:45
John..

Ik denk dat er meer mensen op een aire overnachten dan de meeste mensen verwachten.
Ik heb in 2005, 2006 en in 2007 op een grote Aire gestaan voorbij Orange waar maximaal 150 caravans/campers konden staan deze was speciaal aangelegd met camera's beveiliging, ieder half uur trouwe ronde van de Politie en ook de Route Securiti en deze was altijd rond een uur of 11 's avonds helemaal vol.
's morgens even 150 meter lopen om te wassen/douchen, zelfs warm stokbrood te koop. Koffie te verkrijgen en wij sliepen ( zoals bijna iedereen daar ) gewoon met z'n alle in de caravan.
Dat doen we al jaren zo, en eigenlijk zie je haast nooit dat er mensen in de auto's blijven slapen.
Iedereen gaat gewoon hun caravan in, sluiten de deuren en vertrekken zodra ze het tijd vinden om weer verder te gaan.
Zien zelfs ieder jaar dat er mensen of in hun slaapzak, danwel een tentje opzetten en in het gras gaan slapen. Soms auto mobilisten die alleen of met z'n tweeën zijn en met de deuren en/of ramen open liggen te slapen. ook dit jaar nog gezien.
En werkelijk in al die jaren nog nooit iets gehoord, gezien of wat dan ook.

Oké nu lieg ik eigenlijk wel, in 2005 op de terugweg het volgende mee gemaakt, 's morgens stapte wij uit onze caravan en was ons opstap weg en een 50 meter van ons vandaan was er veel paniek en herrie.
Mensen spraken over dat ze 's nachts bezoek hadden gehad in de caravan ( slot geforceerd ) en dat de dochter dacht iemand gezien te hebben maar ze dacht dat ze dit gedroomd had.
Sleutels van de auto weg, en deze was helemaal leeg geroofd.

Alleen toen de politie arriveerde kwam een mede bezoeker/overnachter er aan en vertelde haarfijn dat ze de eigenaar 's nachts samen met iemand anders aan de deur hadden zien rommelen en dat de spullen van de ene auto in de andere waren overgeladen en dat deze was weggereden, de eigenaar van de caravan nog wat rond had gesnuffeld bij andere caravans ( waardoor ons opstapje ineens er niet meer was ) en vervolgens zijn nachtrust heeft genoten in zijn caravan.
Dus toen de Politie dit verhaal had aangehoord werden alle mensen in de caravan afgevoerd, dus een echt staaltje verzekerings fraude met verkeerde afloop omdat iemand anders ( ook een Nederlander ) dus niet of nauwelijks had geslapen en het e.e.a. had gezien.

Kijk en n.a.v. dit soort gebeurtenissen ( het val toch niet op denk men ) zijn de verhalen over inbraak op een Aire gauw geloofwaardig voor andere.

HdR 22.07.2010 09:57
Beste Wil,

We hebben al eerder een discussie gehad over veiligheid. Ook toen kwam je met uitspraken die haaks stonden op de ervaringen van de autoriteiten in Barcelona. Ook nu ga je hoofdzakelijk uit van je eigen ervaringen; fijn voor je dat er niets vervelends is gebeurd. Als iemand mij om advies zou vragen zal ik altijd adviseren om een overnachtingscamping op te zoeken. Ook daar kunnen vervelende dingen gebeuren maar dan hoef je in ieder geval jezelf niets te verwijten want je hebt er alles aan gedaan om dat te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Hans

Geplaatst door: ® Wil 22.07.2010 12:00
Ik wil ook helemaal niet discuseren en alleen over eigen ervaringen praten, maar ook ik merk dat er steeds meer en meer caravans overnachten op de aires.
En als je zelf die kant op rijd ( waar ik wel van uit gaat ) en je rijd in de avond of 's nachts lanfs de grote aires moet jezelf ook toegeven dat het er ieder jaar meer en meer worden.

Natuurlijk moeten de mensen zelf weten of ze nu wel of niet hier gebruik van maken, wie ben ik om daar over te oordelen.
Maar die grote indianen verhalen dat het nog steeds onveilg en gevaarlijk is langs de weg omdat het vroeger wel zo was, moeten nu eindelijk ook eens verdwijnen vind ik, het is zeker zo veilig langs de weg als op de overnachtings camping.

En ik spreek eigenlijk alleen voor overnachten in Frankrijk.

En Spanje, daar weet ik niet meer wat ik moet geloven, daar spreken zelfs de autoriteiten elkaar tegen.


john 30.07.2010 16:46
wederom raak op de camping in Macon in de nacht van donderdag 22juli op vrijdag 23 juli overvallen op de municipal camping in Macon samen met nog een heel aantal mede vakantiegangers , ik had dit nog niet eerder gehoord op een camping er is slaapgas gebruikt en op dezelfde methode de caravans en vouwwagens leeg geroofd een hele vervelende ervaring politie komt neemt vingerafdrukken en thats it mee naar het buro voor een proces verbaal om vervolgens getraumatiseerd terug te komen op een lege camping waar alleen nog de beroofde mensen staan .
na een heerlijke vakantie op la ballena is dit wel een heel zuur einde van je vakantie hopelijk wordt de schade nog een beetje vergoed door de verzekering er gaat nu zeker een slaapgasalarm in mijn caravan en een deur alarm helaas kun je door zulk tuig anders niet meer fatsoenlijk van je welverdiende vakantie genieten
de politi melde ons dat het ook maar beter was om niet wakker te worden tijdens de inbraak omdat het het heel vies volk is die dit soort inbraken plegen en er ook niet voor terug deinsen om grof geweld te gebruiken we laten ons er zeker niet door uit het veld slaan maar mede campeerders neem je maatregelen

Geplaatst door: Mieke 30.07.2010 17:24
Het klopt wel dat de grote Aires tegenwoordig goed beveiligd zijn. Alleen wij zouden niet op zo'n air willen staan. Je hebt dan geen goede nachtrust, aangezien je de hele dag auto's voorbij hoort gaan. Verder heb je geen elektriciteit en is het dus allemaal heel erg behelpen. Wij hebben het 1 keer gedaan, toen 2 overnachtingscampings vol stonden. We zijn toen langs de snelweg gaan staan op een Air. We hebben totaal geen problemen gehad met inbraken of iets dergelijks (er stonden ook veel mensen hier te 'overnachten'). Je kunt inderdaad 's morgens weer vroeg weg, maar rust is ook belangrijk. Ik vertrek liever dan 2 uurtjes later, zodat ik wat beter uitgerust ben.
Wij overnachten dus altijd op een overnachtingscamping. Je kunt er vaak tot laat nog aankomen en je kunt 's morgens rond half 7 altijd weer weg. Zelf vertrekken wij rond 8 uur van de overnachtingscamping.
Wij komen uit Leiden en vertrekken 's morgens om 05.30/06.00uur en overnachten dan in de buurt van Macon. Wij zijn daar rond 17.30uur en rijden via Maastricht- Luik- Dijon- etc. We vertrekken heen op zondags en terug op donderdags.
Op een camping overnachten is veel aangenamer, je komt dan echt tot je rust en hebt alles bijdehand. Verder zijn overnachtingscamping niet duur een heel erg goed betaalbaar.