Forum Onderwerp - Welk gas in Spanje? (Gesloten voor reacties)

Marjon 24.07.2010 13:02
Vorig jaar hebben wij een bp lichtgewicht gasfles gekocht. Nu blijkt dat je deze in Spanje niet kunt omruilen. Ik verwacht dat halverwege de komende vakantie deze bp gasfles leeg gaat. De komende jaren zullen we nog wel in Spanje blijven kamperen Welke gasfles kunnen we dan het beste aanschaffen?
Heeft iemand tips?

HdR 25.07.2010 09:42
Marjon,

Grofweg 3 mogelijkheden:

1. Een 2e gasfles aanschaffen, is wel een hoop gesjouw.
2. Campinggas aanschaffen, is wel erg prijzig gas.
3. Lokaal een gasfles huren (op de camping maar ook bij bijna elk benzinestation) en een aansluitsetje kopen, is bij elke supermarkt te koop.
Degenen die wat langer naar Spanje gaan, ook overwinteraars, kozen meestal voor optie 3.

Groet,
Hans

Geplaatst door: ® Wil 25.07.2010 11:25
In 2005 kwamen wij zonder gas te staan in Spanje, en daar kwamen wij tot de ontdekking dat vullen en of ruilen van de gasflessen niet mogelijk was.
Wel konden we daar zo'n rood/oranje fles kopen, met een andere regelaar erbij en zouden zo rond de € 50,- kwijt zijn geweest. We hoefden deze dan niet te huren maar gewoon aanschaffen.
Er zou wel worden geregistreerd aan wij deze verkocht zou worden. ( moest omdat we uit buitenland kwamen )

Uiteindelijk had een buurman op de camping nog een halve gasfles staan, en deze mochten wij opmaken van hem.

Sindsdien heb ik altijd het gas laten bijvullen vlak voor ik vertrok dus niet omruilen maar bij een gasvulstation.

Ook kun je nog kiezen voor het veel duurdere campinggaz systeem ( de bekende blauwe tankjes ) die zijn wel om te ruilen, maar veel duurder.

Dus ik zou zeggen of:

1. laat fles altijd bijvullen.

2. koop een gasfles met regelaar in Spanje.

3. gaat over op het veel duurdere Campinggaz systeem.

HdR 25.07.2010 11:46
Wil,

Gebruikelijk in Spanje is dat je statiegeld betaalt maar dat krijg je weer terug als je de gasfles retour brengt. De enige kosten zijn dan het gasverbruik en je aansluitsetje; uit mijn hoofd ongeveer E. 15,--

Groet,
Hans

jan v z 09.08.2010 10:53
Wanneer je ee volle groene Fles van 5kg meeneemt en je gebruikt deze alleen voor koken verbruik je ongeveer 1kg in de week.
Volle fles kost ongeveer tussen €5.00 tot €8.00 euro, waar hebben we het over .
Alleen voor de overwinteraars gaat dit niet op, alleen zijn deze wat lokaler georienteerd.

Geplaatst door: ® Wil 09.08.2010 13:06
HdR... Dit komt wel zo'n beetje overeen met mijn verhaal.
Ik moest als ik gebruik wilde maken van gas in Spanje rond de € 50,- betalen, dat was dus voor de aansluitset, de gasfles + het gas. Er moest wel een registratie worden gemaakt wie de fles zou aanschaffen dit omdat ik een buitenlander was. Dus stel dat ik het toen had gedaan zou ik dus ongeveer € 15,- voor de aansluitset moeten betalen, ongeveer € 20,- voor het statiegeld en dan € 15,- voor het gas, exacte bedragen weet ik niet meer maar ik dacht dat dit de bedragen waren.

Jan v Z.....

Ik heb sindsdien altijd twee flessen bij me voor de zekerheid, maar ook nu kwam ik op de laatste dag (de avond voor vertrek) zonder gas te zitten, maar wij gebruiken 'm dagelijks en dan niet alleen voor het koken, maar ook voor de skottelbraai en als dan meerdere keren per dag gas gebruik word dan is één fles soms wel of soms net niet voldoende. Ik heb de tweede fles niet open gemaak ( zegel verbroken) omdat ik dat gewoon zonde vond ik ging er toch geen gebruik meer van maken omdat we toch de volgende ochtend vertrokken.

Maar mijn advies is toch, laat de fles gewoon bijvullen zodat je altijd voldoende gas bij je heb.

Ook dit jaar was er een mede kampeerder die een halve fles van vorig jaar bij zich had en ook zonder gas kwam te zitten, gelukkig had deze hun schoonfamilie recht tegenover hun staan en deze hadden wel voldoende bij hun, zij vertelde dat dit eigenlijk een goede les voor hun is geweest omdat de man in kwestie gewoon eigenwijs was geweest en dacht voldoende bij hem te hebben.
En eigenwijs ? Ja dat gaf hij zelf toe..........

jan v z 09.08.2010 14:44
Een man eigenwijs, hoe kom je daar nu bij hij weet het gewoon beter. ha ha ha

Geplaatst door: bibi 09.08.2010 15:44
Wij hebben de blauwe 907 gasfles van campinggaz.
Wij nemen deze leeg mee omdat het omruilen van de fles in Spanje veel goedkoper is dan in Nederland. Hier betalen we 35 euro en daar 11.50euro.
Je kan deze flessen daar overal omruilen.

Geplaatst door: ® Dennis 20.09.2010 18:26
Of gewoon een vulnippel kopen via marktplaats en zelf vullen voor 4,50 euro bij de pomp,
doe ik ook altijd, gaat prima kun je gewoon je eigen groene 5kg fles vullen in Spanje bij de pomp!!!

Geplaatst door: bibi 20.09.2010 19:01
das een goede via marktplaats, daar kan je ook de blauwe campinggasflessen goedkoop vinden.Toch wel de makkelijkste fles die je in heel veel landen kan omwisselen.

Frans 20.09.2010 19:03
Beste Dennis,

Kan je ook in Nederland gasflessen vullen bij een pompstation???
Voor zover ik weet krijg je nergens toestemming er voor.
In Spanje weet ik het niet of ze er moeilijk over doen.

Gr. Frans

Geplaatst door: ® kea 20.09.2010 19:17
Wij laten de gasfles altijd van te voren vullen in Nederland. zie lijst
http://www.camperpunt.nl/propaangas.htm

Geplaatst door: ® Wil 21.09.2010 17:30
BiBi....

Die blauwe flesjes zijn hartstikke leuk als je weinig gas gebruikt.
Wij nemen altijd de groene fles mee en deze laten wij vullen voor nog lang geen € 10,00 wanneer deze leeg is.
Als ik een blauwe fles zou nemen dan zou ik er zeker 4 tot 5 nodig hebben, dus ongelooflijk duur.
Wij redden het soms wel, en soms niet met één groene fles, dus laat staan een blauwe dan hebben we er echt veel nodig.
We hebben altijd 2 groene flessen bij ons om de ene aan te koppelen wanneer de andere leeg is, en dat gebeurd nog wel eens.
Plus dan zou ik alle aansluitingen ook moeten vervangen door andere drukregelaars.

Geplaatst door: Bibi 21.09.2010 19:07
Wil,

Als je de groene en blauwe gasflessen vergelijkt komt het op het zelfde neer. Het gas in de blauwe is veel warmer en gebruik je minder van, in vergelijking met de groene. Als je eidere dag kookt dan zou je 2 weken met de blauwe gasflessen kunnen doen en zolang doe je er met de groene ook over. De campingzaak en de man van de gas voorziening bij het werk hebben dat beide zo uitgelegd.
Voordeel van de groene is dat hij lichter in gewicht is en de vulling in nederland is goedkoper als de blauwe.
Wij hebben beide gasflessen en omdat het deze zomer bewezen is voor ons dat het verhaal klopt nemen wij alleen de blauwe mee naar Spanje. En zoals ik al eerder vermelde de vulling daar voor model 907(de grotefles) is maar 11,50 euro. Ook neemt deze fles minder plaats in,in onze auto. Wij kamperen met een tent vandaar.

Geplaatst door: bibi 21.09.2010 19:08
Even een toevoeging, van de groene verbruik je dus meer gas om het zelfde te doen als de blauwe.