Forum Onderwerp - Zoon van 16 jaar alleen op vakantie buitenland? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Helga 03.09.2010 15:41
Dit heeft niet echt met campings in Spanje te maken, maar wil toch dit graag vragen en ervaringen van andere mensen. Wij kamperen al heel wat jaartjes met onze kinderen (nu 13, 15 en 19 jaar oud) en gaan vaak naar leuke campings in Zuid-Frankrijk of Spanje. Afgelopen jaar stonden we de geweldige camping El Delfin Verde waar onze 3 kinderen zich super hebben vermaakt en zelfs weer terug willen en dit doen we dan ook waarschijnlijk volgend jaar. Mijn oudste zoon is dit jaar naast de vakantie met ons ook nog een week naar buitenland geweest met vrienden en dit naar Blanes. Zij hebben het geweldig gehad, maar nu wil mijn zoon van 15 jaar (in Februari 16jaar) naast onze vakantie in de zomer ook een week met vrienden op vakantie naar Spanje of een jongerenuitgaansoort, alleen ik zie dit niet helemaal zitten. Hij is volgend jaar pas 16 jaar en vind dat wel erg jong om hem alleen dan op vakantie te laten gaan met vrienden...vooral ook als ik kijk welke vrienden. Harstikke aardige vrienden, maar ze houden wel van heel wat geintjes, etc en gedragen zich vaak niet zoals ik eigenlijk zou willen. De vrienden zijn volgend jaar wel allemaal 17 jaar, maar mijn zoon dus pas 16. Is dit verantwoord om hem naar buitenland te laten gaan en hebben jullie toevallig ook in zo'n situatie gezeten..? Ik vind 16 nog aardig jong, maar misschien heb ik het fout?? Ik maak mij verder ook wel zorgen om de vrienden waar hij mee op vakantie gaat. Ik hoop op tips en ervaringen.

Geplaatst door: Anita 03.09.2010 17:20
Welk kind gedraagt zich zoals de ouders willen? Je moet zelf bepalen of je het verantwoord vindt om hem alleen te laten gaan. Je kan ook met hem praten en zeggen waar jij de beren ziet. Wij zijn dit jaar met 4 kids (2 van mezelf van 13 en 15 jaar en 2 van mijn man van 10 en 16 jaar) naar Cypsela geweest. De oudste zou wel graag dichterbij een dorpje willen zitten zodat hij van de camping af kan. Mijn zoon van 15 vindt dat helemaal niet nodig want hij vermaakt zich opperbest op de camping. Het zal dan ook per kind wel verschillen. Mijn zoon van 15, volgend jaar ook 16, wil volgend jaar gewoon (gelukkig) weer met ons mee. Hou er alleen wel rekening mee dat er in Spanje vanaf 18 jaar pas alcohol geschonken mag worden. Maar misschien is dat wel net zo'n wassen neus als hier in Nederland. Geen idee. Ik weet ook niet hoe bijvoorbeeld politie daar op treedt tegen mensen die laveloos zijn van de drank of vervelend gedrag vertonen. Wie weet is hij zo weer thuis ;-) En ach....gisteren zag ik Ursel de Geer nog op de tv die vertelde over de mensen die hij "vroeger" heeft geintervieuwd die flink de bloemetjes aan het buiten zetten waren in bijvoorbeeld Lloret de Mar. Volgens Ursel zijn die mensen nu weer "normale" en hele rustige mensen geworden. Dus het komt vast wel weer goed. Ik wens je heel veel succes met de beslissing en ook ik kijk graag mee naar verdere reakties. Vooral omdat bij ons thuis de mening tussen mijn man en mij nog wel een wil verschillen met betrekking tot het loslaten van kinderen en alles wat daarbij komt kijken. Zo verschilt bij ons de mening al over het drinken van alcohol op je 16e. Alleen met vakantie zal het volgende issue wel worden denk ik.

Geplaatst door: Bibi 03.09.2010 18:05
@Helga,Wij stonden ook voor het zelfde als jij. Dan ging het bij ons om een dochter. Ze gaat heel graag nog met ons mee want ze vind onze keuze super leuk. Maar daarnaast dus ook graag met vriendinnen. Wij hebben toen(vorig jaar) gezegd dat ze onder de 18 niet alleen naar buitenland mogen. Dit om verschillende redenen. !ste het alchohol verbruik mag onder de 16 niet daar en als ze dan in de problemen komen weet ik niet hoe het daar gaat. Als 2de dat ze op papier nog niet volwassen zijn. Ik weet ook niet wat voor gevolgen dat geeft met verzekeringen enz. Als 3de zijn ze wel zo verantwoord dat ze goede keuze en verantwoord zijn op de leeftijd. Nu scheeld dat zeker per kind, maar ja ze zitten toch in het buitenland.
En als laatste ook weer vanwege het jong zijn als er iets is waarbij wij nodig zijn dan zijn ze wel heel ver weg.
Al deze punten kon ze dan ook heel goed begrijpen en eigelijk al de vriendinnen en ouders dachten er ook zo over. Dus zijn ze in Rennesse een week op een jeugdcamping gaan kamperen. Ook best los daar in renesse weet ik nog van mijn eigen tijd daar :). Ieder maakt een eigen keuze en heeft een eigen gedachten over dit punt maar wij hebben dus een grens gesteld van 18 jaar. En wat wil nu ze(dochter&schoonzoon) willen aankomend jaar weer met ons mee. Ben er stiekem toch wel trots op.
Succes met jullie beslissing

Geplaatst door: bibi 03.09.2010 18:06
aanpassing alcohol onder de 18 moet het zijn.

Geplaatst door: bernadette 03.09.2010 23:45
Onze zoon wilde met 16 jaar naar Lloret de Mar. Geen haar op ons hoofd dat we dat konden goed keuren.
Hij had bewezen dat hij nog echt niet 'volwassen' genoeg was om daar met vrienden naar toe te gaan. Zijn vrienden waren toen 17-18 jaar. Al een stuk verder met alles. Hij was het jonkie.
Heftige discussies gehad. Maar ons nee bleef nee. We hebben uiteindelijk een compromis bereikt.
We zijn gaan kamperen in Italie. Er ging een 16-jarige vriend mee. Die 2 gingen op dezelfde camping als wij, maar dan op het jongerenveld kamperen. Eigen tent, eigen kookspullen, maar ook eigen budget. Ze moesten zelf boodschappen doen en met hun geld uitkomen.
Wij hebben geprobeerd,niet altijd gelukt, om ons niet met die 2 te bemoeien. En ze hebben het best aardig gered.
Op het eind van de vakantie kwamen ze vaak tegen etenstijd aanlopen, of er iets over was?
Uiteindelijk hebben ze een super vakantie gehad. Natuurlijk gingen ze laat naar bed, hebben ze alcohol gedronken en kabaal gemaakt. Toch hadden ze in hun achterhoofd, dat wij in de buurt waren. Dus al te bont hebben ze het niet gemaakt.
Ik moet wel melden dat de camping bij een piepklein plaatsje was, waar geen disco te vinden was, hooguit een cafeetje. Daar liepen ze dan naar toe met een groep van de camping. Op de camping zelf was vertier genoeg, maar ook niet echt een disco. Op het strandje bij het meer werd dan een kampvuur gemaakt.
Daar hadden we ook wel op geselecteerd. Anders bind je nog de kat op het spek.

Geplaatst door: Joke 04.09.2010 18:03
Mijn zoon van 17 jaar is met vrienden naar Lloret de Mar geweest. Zijn vrienden zijn ook allemaal 17 jaar oud.
Mijn zoon lijkt absoluut geen 17, jonger, maar in gedrag is hij wel 17 jaar. We hebben hem gewoon op vakantie laten gaan. Ik kan mij voorstellen Helga dat je denkt van komt het allemaal wel goed, etc. vooral als de vrienden niet helemaal 'de goede' vrienden zijn. Gelukkig speelde dat bij ons niet een rol en heb ik mijn zoon gewoon laten gaan.
Mijn zoon zei dat er heel veel jongeren zijn en ook 16 jarige. De leeftijd daar is 16 t/m 21/22. Met drank doen ze absoluut niet moeilijk. Mijn zoon is dus 17 (lijkt jonger) en het is totaal geen probleem met alcohol. In Spanje doen ze daar dus absoluut niet moeilijk om en natuurlijk vooral niet in zulke plaatsen.
Helga, succes met je keuze. Gelukkig wil hij in ieder geval ook nog mee met jullie op vakantie. Ook mijn zoon wil volgend jaar gewoon weer mee op vakantie met ons, maar dan moesten we wel naar dezelfde camping gaan.

Geplaatst door: Helga 04.09.2010 18:11
Inderdaad bijna geen elk kind gedraagt zich hoe een ouder eigenlijk zou willen, alleen mijn zoon gedraagt zich soms wel heel extreem. Mijn zoon gedraagt zich bij ons redelijk, maar zijn wij eenmaal niet in de buurt en is hij met zijn vrienden hoor ik geen leuke verhalen en dit komt mede door zijn vrienden (tenminste dat vinden wij als ouders). Ik wil niet vooroordelen, maar het zegt al een beetje genoeg dat 1 van zijn vrienden al een tattoo heeft en ze roken (en volgens mij blowen) allemaal. Het is gewoon moeilijk om nee te zeggen, aangezien zijn vrienden wel allemaal gaan/mogen.
Ik lees de verdere reactie's ook nog even als die er komen.
Alvast bedankt

Geplaatst door: ® daphne 06.09.2010 12:04
Helga, heb je het ook van de ouders van de vrienden vernomen dat zij mogen gaan? Wellicht willen zij om dezelfde reden toestemming geven "omdat iedereen het mag" en niemand wil de spelbreker zijn. Of wellicht zeggen die vrienden dit zonder daadwerkelijk toestemming te hebben. En kunnen ze tegen hun ouders zeggen dat jij wel toestemming hebt gegeven.

Probeer eens met de andere ouders te overleggen en je zorgen neer te leggen.

as 06.09.2010 17:50
onze zoon van 17 mocht van ons op vakantie met vrienden in Nederland, we vonden hem ook te jong om naar het buitenland te gaan.
Op die vakantie is zijn portemonnee gerold, met geld, pinpas, id, brommerrijbewijs. Als je ziet wat een toestanden je dan in Nederland al hebt en hoe slecht die jongens in de gaten hebben wat er allemaal moet gebeuren....... Ik was blij dat hij niet in Spanje zat, hij trouwens ook, want hij had geen flauw idee wat hij dan had moeten doen. Pas als ik het vertrouwen heb dat ze (eigen kind en vrienden) zulke situaties aankunnen, dan is wat mij betreft de tijd rijp dat ze alleen naar het buitenland mogen.


Geplaatst door: Sanne 06.09.2010 19:20
Mijn dochter van 16 jaar is dit jaar met nog 5 vriendinnen (ook 16 en één van hen is 17) naar Chersonissos (Griekenland) geweest. Ik zie daar nu verschillende beelden van en het lijk mij een verschrikkelijke 'bende', maar volgens mij dochter valt dit allemaal reuze mee.
Zij was vorig jaar met haar vriendinnen op Terschelling (jongerencamping) en volgens haar was het daar echt een chaos. Volgens haar drink je in Nederland ook de hele dag overdag, etc. en in buitenland lig je overdag vaak aan het strand en drink je pas 's avonds. Zij vond de sfeer in buitenland dus veel fijner. Ik kan mij voorstellen dat je het moeilijk vind om je zoon/dochter alleen op vakantie te laten gaan, maar het zou kunnen? Overleg inderdaad anders even met de andere ouders.

Geplaatst door: Doortje 07.09.2010 00:59
Wij hanteren de grens van 18 jaar.
Jonger dan 18? Jammer dan ........ niet zonder ouders naar het buitenland.
Oudste van 17 is dit jaar nog met ons meegeweest, samen met een vriend van 18.
Onze dochter van 14 is met ons meegereden, de jongens zijn met het vliegtuig nagekomen.

Als ze jonger zijn dan 18, en er ontstaan problemen, ben je als ouder nog steeds verantwoordelijk !
Bij ernstige calamiteiten is de afstand NL - Spanje dan wel erg groot.
(ookal ga je er natuurlijk toch wel heen als er echte problemen zijn ........)
Onze kinderen accepteren dit gelukkig !



katie 11.09.2010 23:55
Ik heb drie zonen, bij mij was de regel dat ze met 16 en 17 in ons huisje in Nederland mochten met
vrienden en pas als ze 18 waren naar het buitenland. Ik vind 16 echt te jong. In de discotheken in Spanje gaat het er best ruig aan toe, ze worden door lokkers erheen gelokt, er wordt erg veel gezopen
en de sfeer is er niet prettig volgens mijn oudste zoon. En als die jongens zich niet gedragen zoals jij zou willen moet je het zeker niet goedvinden, de politie is niet mis en stel dat ze in een cel belanden. Ik zou het dus niet goedvinden. Ik weet dat het ook in Nederland fout kan gaan, een klasgenoot van mijn zoon is in Renesse gevallen (dronken) en in coma geraakt maar dan ben je er zo bij en als ze met de politie in aanraking komen is dat Nederlandse politie en kun je er ook heen gaan.

katie 12.09.2010 00:00
Ik lees nu pas dat de vrienden ook blowen, dan zou ik het al helemaal niet goed vinden, als je in Spanje wordt gepakt met drugs kun je voor jaren in de cel verdwijnen!! Sowieso is 16 gewoon jong,
ik werk zelf op een school en zie het verschil met 18 jarigen heel goed. Voor meisjes ligt het anders, die zijn gewoon verantwoordelijker.

Geplaatst door: Saskia 12.09.2010 14:34
Mijn zoon van 16 is dit jaar wel alleen op vakantie geweest met vrienden en dit naar Lloret de mar. Hij is eerst met ons op vakantie nog geweest, ook geweldig gehad, en daarna nog met vrienden 10 dagen met de bus. Hij heeft geen problemen gehad, in Spanje valt dat allemaal wel mee! Hij was met een jongerenorganisatie (beachmasters) dus daar kun je dan ook nog op terugvallen, al wordt er helemaal niet zoveel gezopen zei mijn zoon, het valt allemaal wel mee, het is gewoon gezellig uitgaan en dit in buitenland en overdag lekker aan het strand.
Het ligt natuurlijk ook wel een beetje hoe je zoon is, mijn zoon ziet er nog jong uit, maar gedraagt zich verder verantwoordelijker dan mijn zoon van 18.
Wat Helga betreft het lijkt me een moeilijke situatie, je wilt natuurlijk het liefst dat je zoon gewoon mee kan, maar met zo'n vriendengroep is dat natuurlijk lastig. Hoe zijn de ouders van hen? Hoe kijken die er tegen aan?

Geplaatst door: Helga 05.10.2010 18:00
Ik wil jullie nog bedanken voor de tips. Ik heb nog overleg gehad met twee andere ouders. Zij vinden dat hun kind wel gewoon kan gaan, dus zal ik mij ook moeten opofferen.
Nu maar hopen dat het goed komt... wel moeilijk allemaal, een kind die gewoon zich zo anders gedraagt dan je eigenlijk zou willen.

Geplaatst door: Bibi 06.10.2010 22:40
Waarom moet jij je opofferen?
Ik zou mijn eigen mening laten gelden, wat ik denk wat goed is voor mijn kind. Komt misschien hard over maar toch zal ik niet gauw over stag gaan omdat een ander het wel mag.
Hij zal dan nu(die vakantie) teleurgesteld zijn maar hopelijk zal hij het ook begrijpen nu en als hij een paar jaar ouder is dat het voor hem beter is en was.

Even nog ik kan en wil er verder niks over zeggen jullie zijn, zijn ouders.
Niet dat je het verkeerd oppakt.
Maar toch als het mij niet lekker zou zitten dan kijk ik wat ik juist vind, en niet wat een ander er van vind en denk.
Luister naar je zelf :)Het gaat om jou kind en die ken jij zelf het beste toch??!!

Geplaatst door: Anita 07.10.2010 07:25
Ik ben het helemaal met Bibi eens. Alleen het woordje opofferen doet mij niet goed. Als jij vindt dat je zoon het nog niet kan dan kan dat niet. Jij zal hem het beste kennen. Dat de andere ouders hun zonen wel laten gaan moet niet een reden voor jou zijn om jouw zoon dan ook maar mee te laten gaan. Ik weet dat je je kinderen eens los moet laten maar de een kan dat eerder dan de ander.

Geplaatst door: Helga 07.10.2010 16:26
Ik vind het opzich niet erg dat hij op de leeftijd van 16 jaar naar het buitenland gaat met vrienden, alleen met welke vrienden....de vrienden spreken mij niet aan, maar daar moet ik mij maar bij neerleggen. Het zijn niet de goede vrienden.
Ik heb al voorgesteld om met andere vrienden te gaan (waar hij vooral 1/2 jaar geleden mee omging, maar dat zijn volgens hem niet meer dezelfde types als hij).
Nog even goed overleggen met mijn man.

Geplaatst door: bernadette 07.10.2010 16:37
Al eerder aangegeven dat onze zoon niet mee mocht met 16 jaar.
Zijn vrienden zijn toen wél gegaan. Wij waren van mening dat hij er niet aan toe was. Dat de ouders van de zijn vrienden wel goedkeuring gaven, was voor ons géén reden om toch maar toe te geven.

Geplaatst door: Helga 13.09.2011 14:23
Reageer toch nog even op dit forum.
Onze zoon is toch geweest en het is gelukkig goed gegaan in Lloret. Helaas waren er wel rellen in Lloret dit jaar en dat was wel heftig geweest zo te horen van mijn zoon, maar gelukkig waren ze er verder niet bij betrokken al scheen de politie gewoon erop los te slaan met knuppels en in het rond te schieten met rubbere kogels.
Nu maar hopen dat die volgend jaar toch met andere vrienden gaat al denk ik van niet...maar wat kun je er als ouder aan doen.

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2