Forum Onderwerp - Wanneer op vakantie? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Guusje 10.09.2010 15:11
Wij horen bij regio zuid en krijgen volgend jaar vrijdag 8 Juli vakantie. Mijn man kan alleen de eerste 3 weken of de laatste 3 weken vrij nemen dit jaar.
Normaal gesproken kamperen wij in het hoogseizoen altijd in Nederland, maar vanwege het slechte weer willen we naar het zuiden en ook een keer wat anders dan Nederland (NL hebben we wel gezien, toch alleenmaar vlak).
In Nederland kampeerde wij (bijna) altijd de eerste 2 weken van Augustus en was de camping gewoon vol en er volop te doen voor onze kinderen alleen wanneer kun je het beste naar het zuiden?
Moeten wij het weekend van 9/10 Juli gaan en dan bijna 3 weken (eerste 3 weken van onze vakantie) of moeten we het weeken van 30/31 Juli gaan en dan bijna 3 weken (laatste 3 weken van onze vakantie)? Onze vraag is dus wanneer je het beste naar Spanje of Zuid-Frankrijk kunt gaan? Wanneer zijn de campings vol en is er genoeg te doen voor de kinderen? Wat vinden jullie een fijne tijd om te gaan? Wij gaan zelf liever iets later, we willen dan 31 Juli vertrekken en 18 Augustus terug komen.
Misschien ook tips voor een mooie camping? We zoeken een mooie, middelgrote camping waar genoeg te beleven is voor onze kinderen, maar het 's nachts wel rustig is.

Geplaatst door: Ellen 10.09.2010 15:39
In beide periodes is het volop hoogseizoen. De campings staan vol van ongeveer 8 Juli tot 22 Aug.
Dus het maakt eigenlijk niet uit wanneer jullie gaan, als jullie het fijner vinden om 31 Juli te gaan dan zou ik dat gewoon doen, die periode is nog volop hoogseizoen.
Wij kunnen ook alleen de eerste 3 weken of laatste 3 weken vrij nemen. Als we als eerste vakantie hebben kiezen wij voor de laatste 3 weken. Als we als tweede of derde vakantie krijgen kiezen wij voor de eerste 3 weken...meestal dan, het kan ook soms anders lopen.
In ieder geval in welke periode je ook gaat, het is in beide periodes gewoon hoogseizoen en er is voldoende te doen op de camping.
Mooie camping is camping l'amfora in Sant Pere Pescador. Verder hebben wij ook gestaan op camping l'air Marin in Vias plage (Zuid-Frankrijk). Camping l'amfora is iets groter, maar ligt wel direct aan zee. Camping L'air marin ligt niet direct aan zee (15 min lopen) en is iets kleiner. Op beide campings hebben wij ons uitstekend vermaakt. l'air marin is iets gemoedelijker en gezelliger, maar l'amfora komen weer iets meer Nederlanders (de hele camping is bijna Nederlands).

Geplaatst door: ® Wil 11.09.2010 15:18
Wij kiezen er altijd voor om de eerste 3 weken te gaan, omdat hoe later je in het seizoen gaat hoe groter de kans is op slechter weer, nu is dat dit jaar ook wel meegevallen heb ik vernomen, maar Juni en Juli zijn voor Spanje de maanden om (bijna)gegarandeerd te zijn van mooi weer.
Natuurlijk is het in Augustus ook mooi weer, dart hoor je mij niets over zeggen, maar de kans op slechter weer (regen en onweer) word in augustus toch altijd iets groter.
Dit jaar waren wij de eerste lichting die op vakantie gingen en dus rond 1 juli naar Spanje vertrokken en dan zijn de campings meestal iets minder vol, en het tweede weekend in Juli begin het voller te worden.
Toen wij na 3 weken weer weg gingen hebben wij vernomen dat het in de laatste week van Juli even behoorlijk heb geregend en flinke onweer buien.
Maar hoe later je gaat des te eerder is het 's avonds ook donker ( altijd eerder dan in Nederland ) en in Augustus weten wij uit ervaring kan het 's avonds ook wel wat frisser worden.

Wat wij persoonlijk ook minder vinden is het feit dat vanaf 1 augustus de spanjaarden vakantie gaan krijgen. En dan beginnen die toch te overheersen, en iedereen zal het met mij eens zijn namelijk zij hebben een andere manier van leven, en zijn tot laat in de avond aktief en luidruchtiger dan de Nederlanders. Natuurlijk krijg ik nu commentaar omdat wij Nederlanders ook best rumoerig kunnen zijn, maar de Spanjaarden gaan meestal met grote families 's avonds tussen 22.00 en 23.00 uur eten met z'n alle en dan spreek je soms echt over 15 tot 20 man rond de tafel met de benodigde geluiden, oké het is hun gewoonte dat weet ik, maar wij vinden dat persoonlijk minder fijn.

Wij zijn ook aan de schoolvakantie's gebonden, gelukkig niet aan de vakantieperiode van mijn werk, ik kan namelijk gaan wanneer ik wil. Maar wij kiezen er wel voor om zodra de vakantie op de school begin, wij ook gelijk vertrekken.

Qua animatie en dergelijke weten wij uit ervaring dat dit echt van het begin tot het eind van het seizoen voldoende is op de spaanse campings. Alhoewel dit na 1 september al bij een hoop campings minder word/is en voor 1 Juni ook op een laag pitje staat.

Wij hebben een aantal jaren geleden ervoor gekozen om net iets verder Spanje in te gaan, dan dat de meeste mensen doen, namelijk veel mensen kiezen gelijk voor de eerste 7 afslagen om daar te kamperen, wij rijden net enige tientalle km's verder om Playa D'aro voorbij te gaan, de belangrijkste reden is het feit dat het weer daar net iets stabieler is , de wind van de pyreneën is daar weg, en de regen kans is daar vrijwel 0,00

Geplaatst door: bibi 11.09.2010 17:40
Ff een aanhaking op het weer van wat Wil zegt.
Wij zijn beide geweest en alleen kwa wind hebben we die ervaring dat het daar minder hard kan waaien. Maar je ziet dat het daar ook veranderd kwa weer. Wij zaten dit jaar in l'estartit en wij hebben daar maar 1x een buitje gehad van een uurtje in de avond. Terwijl vrienden van ons in playa d'aro in de zelfde vakantie tijd 4 dagen behoorlijk wat buien over zich heen hebben gehad met onweer.

De fijnste tijd vinden wij om te gaan betrefd drukte en nederlanders enz. laatste 2 weken van juli en de eerste van augustus.

Geplaatst door: Anita 11.09.2010 18:08
Wij zijn van 10 juli t/m 30 juli naar Cypsela in Pals geweest. De eerste drie weken van de schoolvakantie hier in het Noorden. We hebben van de drie weken maar twee dagen wat minder mooi weer gehad en de dag voor vertrek naar Nederland 's avond een beste bui. Maar dat was maar eventjes..... Ik vond deze tijd wel prettig ondanks dat deze camping nog niet voor de helft vol was. Ik vind het wel een fijne periode zo. Wij hebben ons wel vermaakt op Cypsela ondanks dat deze camping niet direct bij een dorpje ligt. Dan heb je de auto nodig. Deze camping heeft superschoon sanitair en 's nachts was ook wel alles stil. Misschien dat dat anders is wanneer de hele camping vol had gestaan. Veel succes!!

John 12.09.2010 13:40
Ik wil even reageren op Will.

Je heb enigszins gelijk wat betreft dat het grootste deel van de mensen net over de grens al naar de campings gaan.
Mijn inziens komt dit omdat het in Spanje toch altijd al mooi weer is, en dat de mensen zodra ze de grens over zijn gelijk zsm op plaats van bestemming zijn.

Wij hebben inmiddels al vele gedeeeltes van Spanje bezocht, en moet toegeven dat het weer in noord spanje dus gelijk over de grens ( ook wel de baai van Rosas genoemd ) heel onstabiel is qua weer.

Vooral de wind vlak over de pyreneën kan behoorlijk veel hinder veroorzaken, en terwijl je zodra je richting Lorret, Blanes of Margrat gaat deze wind er niet is, of nauwelijks.
Deze streek is echt maar 70 km over de grens heen en toch is het weer hier veel stabieler dan die paar km's hoger. Dit is ook het gedeelte met de meeste zon uren op de costa Brava, de minste regen en de minste wind en de hoogste temperaturen. Deze gegevens kunt u zelf zo op het internet terug vinden.
Je blijft nog boven Barcelona dus het is qua km's best te doen.

Maar zo heeft natuurlijk ieder gedeelte zo zijn voor en nadelen, de stranden in het hele noorden zijn over het algemeen mooier, het weer in de aangegeven streek stabieler, en zodra je Barcelona voorbij gaat dus Salou tot Taragona is het weer warmer en zijn de velden boomgaarden en akkers weer droger dus stoffigere omgeving.
Zo blijft het altijd wat om het voor ieder naar zijn of haar zin te maken.

Ik zelf vind het jammer dat de meeste mensen boven in gaan kamperen omdat er zoveel mooier is dan alleen daar, anderzijds vind ik dat het dan op de andere plaatsen rustiger is, waardoor de campings mionder massaal zijn.

katie 12.09.2010 14:02
Voor Zuid-frankrijk de eerste drie weken kiezen, daarna wordt het te druk. Topdrukte is er de eerste twee weken van augustus. Bovendien vermijd je zo te moeten rijden op zwarte zaterdag.
Dat is het weekend van zaterdag 30 en dan vertrekt zowat heel Frankrijk.Wat weer betreft is er geen verschil.

Geplaatst door: Maud 12.09.2010 14:27
Als je vertrekt op zondag is er niets aan de hand, niet druk op de weg en het schiet allemaal erg op.
Wij gaan het liefst de laatste week van Juli en de eerste 2 van Augustus.
Zowel in Frankrijk als in Spanje vinden wij die periode het fijnst om te gaan qua Nederlanders, gezelligheid, weer, etc.
Dit jaar van 2 Augustus tot 20 Augustus geweest, vonden we ook fijn en de camping stond gewoon vol. Het weer was uitstekend, alles prima.
Wij hebben de vakantie al voor volgend jaar moeten doorgeven, wij horen ook bij regio zuid, wij vertrekken 24 Juli richting het zuiden.

EvD 12.09.2010 22:09
Wij zitten ook in regio zuid en ik denk dat wij wel in de eerste weken gaan. Het is dan net even wat rustiger dan in augustus. De spanjaarden en fransen krijgen vakantie in augustus, en dat merk je. Ikzelf vind het echter wel prettig om niet alleen met nederlanders op een camping te zitten, maar met mensen van andere nationaliteiten. Dus gaan we middenin de vakantie zitten; laatste twee van juli, eerste van augustus. Maar dat gaat voor jou niet op Guusje. Als ik jou was zou ik kiezen voor de eerste drie weken; puur omdat het dan wat minder druk is.

Geplaatst door: Esther 13.09.2010 13:55
Het is overigens niet zo dat Fransen en Spanjaarden in Augustus alleen vrij hebben. Fransen en Spanjaarden en ook Belgen hebben de hele maand Juli en Augustus vrij! Dus ook in Juli heb je gewoon te maken met Spanjaarden en Fransen, wat wij overigens niet erg vinden, je bent toch in Spanje of Frankrijk en overigens kun je ook de bekende campings opzoeken waar in Juli en Augustus alleenmaar Nederlanders staan, zoals camping l'amfora, Las Dunas, El Delfine Verde, La Balena allegre 2, International de Calonge, Cala Gogo en ga maar door.
Wij gaan altijd 3.5 week en kiezen meestal voor de laatste week Juli en de eerste 2.5 week van Augustus. Volgend jaar vertrekken we 24 Juli en komen we 19 Augustus terug. Dit vinden wij een ideale periode.

Geplaatst door: Nina 14.09.2010 20:06
Wat voor mij in ieder geval ook meetelt, is het strand! Bij bv Lloret, Blanes etc. zie je dat het gewoon helemaal vol is, het strand van de baai van Rosas is heerlijk breed, geen enorme hotels en flats er om heen, dus altijd wel een plekje om lekker je handoekje of bedje neer te leggen. Alleen die wind kan soms inderdaad erg hinderlijk zijn, maar soms ook erg verkoelend :) Gelukkig zijn er ook zat dagen dat je er geen last van hebt. Wij zijn de laatste week van juli en de eerste week van augustus geweest, ook wel een keer een buitje gehad en hoog uit twee bewolkte dagen.

Geplaatst door: ® kea 19.09.2010 21:17
Augustus is voor de Fransen en Spanjaarden het hoogseizoen.

Geplaatst door: Anita 19.09.2010 21:30
Zoals het nu lijkt gaan we op 5 augustus (2011) weg voor 2 weken l'Estartit.