Forum Onderwerp - Wat heeft Spanje meer te bieden dan de camarque (Gesloten voor reacties)

Dieter 14.09.2010 22:26
Hoi, we zijn net terug uit de camargue (regio La Gande Motte) en we vroegen ons af wat de spaanse costa's meer te bieden hebben dan ten opzichte het zuiden van Frankrijk (VAR, Camarque, enz) Wie kan ons overtuigen om minsten 300km extra te rijden (enkele rit) Is het leven daar dan zoveel goedkoper dat dat de extra peage en brandstofkosten kan verantwoorden?
We kijken vol spaning uit naar jullie reacties...

Geplaatst door: Nina 15.09.2010 11:20
Met Frankrijk heb ik geen ervaring, maar in Spanje liggen de kosten voor het normale levensonderhoud wel een stukje lager als hier, benzine voeding etc. Denk dat als het je om de kosten gaat dat je het er zeker wel uit kunt halen.

Geplaatst door: bibi 15.09.2010 19:01
Ik kan niet percies het gedeelte waar jijhet over heb vergelijken. Wel kan ik een vergelijing maken mat Vias en Valras-plage van Frankrijk. Het Gedeelte voor Barcelona ken ik dan. Daar is het aardig bergachtig op de achtergrond en er zijn echt nog stukken kustlijn die niet massaal toeristies zijn. Je heb er hele mooie baaien om te snorkelen en kleine dorjes waar genoeg te bekijken is. Je kan er eigenlijk alle kanten uit. Wat zoek je zoal?
Het leven vinden wij echt goedkoper. Vooral een terrasje pakken of een lekker ijsje. Uiteten is echt van spot goedkoop te net zo duur als je het maken wil maar nog steeds is het echt goedkoper als in Frankrijk.
Wij zijn ruim 8 jaar in Frankrijk geweest een prachtig land maar aan Spanje hebben we ons hart verloren. De mensen zo gastvrij enz.Laat maar horen wat je zoek en verwacht van je vakantie misschien kan ik dan gerichter antwoord geven. Wij bezoeken aardig wat dingen en stukken van Spanje

Geplaatst door: willem 15.09.2010 20:56
je kan geen appels met peren vergelijken!!!!

Geplaatst door: Rieteke 15.09.2010 21:07
Wij wisselen de laatste jaren een beetje af. Wij vinden Frankrijk en Spanje beide prachtige landen en eigenlijk is het verschil van Zuid-Frankrijk en Spanje niet groot. Zelf vonden wij de Camarque minder dan de Herault (FR), Pyrenees Orientals (FR) en Var (FR) en de costa brava (SP).
Uiteten en terrasjes pakken is ietsjes goedkoper over het algemeen in Spanje dan in Frankrijk. Grote supermarkten zijn in Spanje net zo duur als in Frankrijk. Het is niet zo dat je in Spanje qua kosten minder kwijt bent, maar het is uiteraard misschien wel leuk om een keer naar Spanje te gaan...al lijken Zuid-Frankrijk en Spanje (vooral het deel Pyrenees Orientals en Costa brava) ontzettend veel opelkaar!!
Mijn man vind het altijd belachelijk dat we verder gaan rijden voor Spanje, omdat Zuid-Frankrijk eigenlijk precies hetzelfde is, vind mijn man dan. Ik vind afwisseling met Frankrijk en Spanje altijd leuk. Wij kiezen overigens wel altijd voor Zuid-Frankrijk en niet voor het noord-Frankrijk of de west kust, omdat het weer in Zuid/ midden Frankrijk (onder Lyon) mooier/beter is en de cultuur mooier.

Dieter 15.09.2010 22:38
Bedankt voor jullie reacties, Bibi wij houden vooral van gezellige kuststadjes met leuke winkeltjes, terrasjes en haventjes (genre saint tropez, la grande motte, cap d'agde) Leuke stranden in de omgeving waar ook nog een gedeelte is waar honden toegelaten zijn is ook wel een verreiste. Wij reizen meestal buiten het seizoen (juni en september) Welke regio van Spanje kunnen jullie me aanraden

mieke 16.09.2010 13:26
Het eerste stuk in Spanje(baai van Rosas) mogen over het algemeen de honden gewoon op het strand komen. Dan heb ik het over de grotere campings daar. l'Amfora, las Dunas, la Ballena Alegre, Laguna. We zijn ook wel in Playa d'aro en Palamos geweest maar mogen de honden niet op het strand. Als je op een camping staat in de baai van Rosas heb je meestal wel de auto nodig om naar een plaatsje te gaan. Maar er zijn er genoeg. Empuriabrava, l'Escala, Rosas zijn er een paar. Maar het verschil kan ik je niet echt noemen met Zuid-Frankrijk. Wij wisselen meestal af tussen Spanje en Frankrijk.Wij zitten dan wel altijd in de regio Languedoc-Rousillon en Costa Brava. Zeker als je in de buurt van Perpignan zit merk je eigenlijk geen verschil met de Costa Brava. Tja, ze spreken er frans maar ze verstaan ook goed spaans. Het wordt ook wel Frans Catalonie genoemd. Heel vaak zie je ook de Catalaanse vlag wapperen. Terrasjes zijn in Spanje in ieder geval wel goedkoper en ijs ook. Maar verder zijn de prijzen van de grote supermarkten echt niet schokkend goedkoper dan Frankrijk. De benzine weer wel. Ik kan ook niet zeggen dat ik Spanjaarden vriendelijker vindt als de Fransen. Wij hebben nooit problemen gehad met onvriendelijke fransen. Terwijl ik echt niet goed frans spreek. Onvriendelijke mensen heb je overal dus ook in Frankrijk en Spanje. Ik zou zeggen: ga gewoon een keer en beleef het zelf en als je het nut er niet van ziet zitten om verder te rijden, blijf gewoon lekker naar Frankrijk gaan. Is tenslotte ook een heerlijk land. Misschien wil je na 1x Spanje niets anders meer en misschien ga je net als wij de ene keer naar Frankrijk en de andere keer weer naar Spanje.

Geplaatst door: ® Wil 16.09.2010 19:30
Dieter...

Welk gedeelte van Spanje zal kiezen moet je uiteindelijk zelf beslissen, moet me aansluiten met het feit dat het noordelijke gedeelte ( Baai van Rosas ) mooi is, hebben ook hele mooie stranden en inderdaad heb je in dit gebied een auto nodig om ergens heen te kunnen.
Ga je wat zuiderlijker, dus eigenlijk vanaf Paya D'aro dan worden tot Barcelona de stranden weer minder, alleen is daar het weer een stuk stabiler geen last van de (stormachtige)wind uit de pyreneën en daar heb je ook de meeste zonuren van de costaBrava en heb je door de grote(re) plaatsen minder gauw een auto nodig, denk maar aan Lorret, Blanes, Margret en een driekwart uurtje doorrijden Barcelona, ook is daar een veel betere treinverbinding.

En qua levensonderhoud, dat is in Spanje beduidend goedkoper, zowel in de supermarkten, de terrasjes, de markten en aan de brandstof pomp.

En de Spanjaarden ziojn over het algemeen vriendelijker dan die ... Fransen.

Maar ik zal als ik jou was eens gaan zoeken op het internet, en zeker ook op deze site bij Laatste 50 meningen.
Hier kan je een hoop informatie vergaaren voor hopelijk een leuke en geslaagde vakantie.

Geplaatst door: Birgitte 16.09.2010 19:52
Het verschil tussen Zuid-Frankrijk en Spanje is niet groot. Wij vinden Zuid-Frankrijk over het algemeen mooier en gezelliger. Ik spreek geen woord Frans en heb nog nooit problemen met Fransen gehad, hele aardige, vriendelijke en behulpzame mensen. Spanjaarden komen altijd er druk over, waardoor het onvriendelijk kan lijken, maar ook met Spanjaarden nog nooit problemen gehad.
In Spanje heb je wel veel mooie, grote boulevards, net iets meer dan in Frankrijk vinden wij, al heb je ze in Frankrijk (vooral Zuid) uiteraard ook genoeg.
Als we naar Spanje gaan zijn wij altijd net ietsjes duurder uit, maar het vershil is niet heel groot. Supermarkten zijn net zo duur (of goedkoop) als Frankrijk. Uiteten/terrasjes pakken is misschien wat goedkoper in Spanje, maar het valt allemaal wel mee en hoe vaak zit je op terrasje...wij tenminste niet elke dag.
Wij vinden de campings wel duur in Spanje, maar alle campings die wij bezocht hebben in Spanje zijn wel erg mooi en netjes.
Wij zijn over beide landen super tevreden al heeft onze voorkeur toch Zuid-Frankrijk!

Geplaatst door: bibi 17.09.2010 09:52
@Dieter, Er zijn al eenhoop dingen gemeld hier. Probeer er nog wat aan te te voegen. Dat van honden weet ik niet, ik weet ookniet of dat in het voor en naseizoen anders is. Ik heb wel in het hoogseizoen in L'Estartit gezien dat echt helemaal achteraan het strand honden waren. Dorpjes zijn er volop aan de costa brava. Rosas,L'escala,L'estartit zijn dorpjes waar je winkeltjes , terrassjes,haventjes enz. heb. Verder liggen er ook wat middeleeuwse dorpjes allemaal goed aan te rijden die liggen dan niet aan de kust. De stranden zijn er van fijn zand en vaak lang en breed. Je kan er ook makkelijk je auto parkeren vaak ook gratis.Het zand vanaf palamos is grover een soort gemalen zand.Er zijn genoeg campings bij de dorpen die ik noemde, zodat je ook lopend er naar toe kan.

Geplaatst door: Sandra 19.09.2010 10:07
Na jaren kamperen in Frankrijk, zijn wij nu toch weer gezwicht voor Spanje. Om de eenvoudige reden dat wij een ideale camping hebben gevonden. Laguna in Castello d'Empuries. De camping ligt aan het strand, waar honden toegestaan zijn. Een heerlijk strand waar je nog makkelijk een plekje om te liggen kunt vinden. De camping grenst aan een enorm groot natuurreservaat, heerlijk voor je rust. Maar als je de andere kant op gaat vindt je het gezellige toerisme van Empuriabrava met winkeltjes, terrasjes, etc. Dit gedeelte kun je bereiken met de auto, maar lopend vanaf camping Laguna is het ook prima te doen (stukje strand, door de rivier en dan richting boulevard). Nog verderop (dat moet je wel met de auto doen) ligt Rosas, maar persoonlijk vinden wij Empuriabrava gezelliger (gemoedelijker) dan Rosas. In Empuriabrava vindt je allerlei kanaaltjes die grenzen aan huizen. Erg leuk om naar alle verschillende bootjes te kijken. Wij zijn hier nu 2x geweest en hebben alweer voor volgend jaar geboekt. Wij zijn ook een beetje bekend met La Grande Motte. Als wij doorreizen naar Spanje, overnachten wij altijd in Palavas, dat ken je vast wel. Van daaruit is het volgens mij nog geen anderhalf uur rijden naar onze plaats van bestemming in Spanje. Het strand van La Grande Motte vind ik wel wat lijken op het strand bij camping Laguna. Duinen, strand, zee. La Grande Motte straalt inderdaad wel flair uit, maar zal ongetwijfeld ook iets duurder uitpakken dan Spanje (qua buiten de deur eten en drinken). Tja, het is heel persoonlijk, maar wij voelen ons net iets relaxter in Spanje dan in Frankrijk. Maar wij vonden het absoluut de moeite waard om het vertrouwde Frankrijk achter ons te laten en door te reizen naar Spanje. Ben benieuwd wat jullie gaan doen. Hou ons op de hoogte!

Dieter 19.09.2010 16:59
@Sandra, bedankt voor de tip. Je vermelde camping ziet er echt veel belovend uit. Ik ga seffes deze camping (laguna) een beter bekijken. Kan je me misschien wat meer vertellen over deze camping (grote van de plaatsen, zijn deze afgebakend door hagen, staat van het sanitair)? Nogmaals bedankt voor je info. Oh ja Palavas is me zeker bekend, echt weer een gezellig kuststadje naar mijn hand...

Geplaatst door: ® Wil 19.09.2010 17:23
Dieter...

Ik moet me aansluiten bij het feit dat Camping Laguna een hele mooie verzorgde camping is, wij hebben er 3 jaar achter elkaar gestaan, 2 keer een hele ruime plaats gehad, de laatste keer dat we er hebben gestaan zouden we eerst met meerdere gaan waardoor we 2 plaatsen hadden gereserveerd aan de buitenzijde vlak bij het reservaat. Alleen gingen de andere uiteindelijk niet mee waardoor we alleen gingen.
Ik moet wel zeggen dat dit kleinere plekken zijn dan de plaatsen die meer midden in liggen.
Lekker ruim van opzet, geen haagjes/hegjes camping.
Geen verplichting om je caravan persé met de voorkant naar de straat te zetten.
Ook geen recht toe recht aan laantjes maar echt kriskras door elkaar wat overigens geen rommelige indruk geeft maar zelf gezellig is.
De eerste jaren dat wij er stonden was het sanitair op en top schoon, alleen het laatste jaar dat wij er stonden was het sanitair niet schoon, en kennissen van ons die er dit jaar voor de 15e keer stonden vertelde ons dat het wisselend is de laatste jaren, de ene keer op en top schoon, terwijl het andere jaar te wensen overlaat. Inderdaad via het strand riviertje de Muga oversteken en dan sta je in EmpuriaBrava, leuke plaats met op zaterdag een hele grote markt.
Rosas vinden wij persoonlijk wel weer gezelliger dan EmpuriaBrava, maar dat is natuurlijk ieder zijn/haar smaak.
Een aantal nadelen vonden wij dat je voor bijvoorbeeld boodschappen altijd de auto nodig heb omdat het via de weg afgelegen ligt, en wij zijn na 3 jaar daar niet meer terug gegaan omdat we qua omgeving waren uitgekeken.

Wij zijn op een gegeven moment in Blanes terecht gekomen en staan daar inmiddels al weer een aantal jaren, en dat komt doordat de wind van de pyreneën daar gelukkig niet is, en je meer op loop afstand kan doen waardoor je niet altijd de auto hoeft te nemen.
Het is zo'n 70 km verder rijden maar een stabieler weer dus meer zonneschijn, geen wind vinden wij toch een pluspunt.
Mijn vrouw heeft een enorme hekel aan wind ( vind dit zelfs angstig) en toen wij in blanes kwamen en daar zagen dat werkelijk niemand maar dan ook niemand stormbande plaatste en bijna niemand deze ook bij zich had omdat deze daar absoluut niet nodig zijn, was dit vooral voor mijn vrouw een hele verademing.
Gedurende de 3 jaar dat we op Laguna hebben gestaan hebben we altijd de stormbande moeten plaatsen en alle keren hardewind/storm meegemaakt. Dit heeft ons ooit een fonkelnieuwe luifel gekost, en we hebben menig voortent/luifel de lucht in zien gaan daar.

Geplaatst door: Sandra 24.09.2010 11:06
@Dieter: plaatsen variëren, maar zijn ruim. Wij stonden dit jaar zelfs op een plek van 110m2, maar volgens mij was dat ook wel één van de grootste plekken. Er staan genoeg bomen op de camping maar de plaatsen zijn inderdaad niet afgeschermd middels struiken/hagen. Wij kamperen altijd met eigen tent en hebben een windscherm bij ons zodat we in elk geval een afgeschermd hoekje voor ons zelf hebben of dat we niet direct tegen de buren aankijken bij het ontbijt. Auto's worden bij de tent/caravan geparkeerd, op je eigen plek. Dit lijkt in 1e instantie rommelig maar na een paar dagen merk je het niet meer (wij niet althans). Voor je boodschappen moet je inderdaad van de camping af, maar dan heb je wel keuze uit 4 grote supermarkten allemaal bij elkaar. Op de camping zit wel een campingwinkel, maar natuurlijk duurder. Gelukkig wel overheerlijke broodjes. Wat het sanitair betreft: ik ben het wel met Wil eens, het verschilt nogal. Aan de camping ligt het niet, het zijn toch vaak weer de gasten. Bij de wc's hangen grote rollen met wc-papier en hier wordt vaak misbruik van gemaakt. I.p.v. in de wc wordt het op de grond gegooid en niet weer opgeruimd. Het is ons wel opgevallen dat zodra de Franse gasten komen het met de netheid vaak is gedaan. Vergeet ook de kinderen niet die vaak nog net te klein zijn om alleen naar de wc te gaan en dus 'vergeten' door te spoelen. Allemaal heel vervelend, maar ik vind nog steeds dat de camping zelf de grootste moeite doet om de sanitair gebouwen schoon te houden.
Wat de wind betreft: die is inderdaad aanwezig. Dit jaar hebben we in een windplaag gezeten die 3-4 dagen heeft geduurd, daar werden we niet vrolijk van. Toen wij de caravan eigenaren aan de gang zagen gaan met stormbanden, begonnen wij ons ook wel een beetje zorgen te maken (met onze grote brede koepeltent). Wij hadden onze tent echter zo neergezet (toeval) dat deze geen hinder heeft ondervonden van de storm. En gelukkig, op vakantie ben je alles zo weer vergeten. Als alles goed gaat, kun je ons volgend jaar weer vinden op Laguna. Mocht je nog wat willen weten, vraag gerust.

Geplaatst door: Esther 24.09.2010 14:19
Ik wil heel even reageren op Sandra, wij zijn ook op deze camping geweest, maar wat een onzin dat het sanitair niet meer schoon is nadat de franse er zijn geweest. Zo'n onzin verhaal heb ik nog nooit gehoord en ook niet gezien. Er zijn altijd gasten die het sanitair vies/niet schoon achter laten, maar dat zijn net zo goed Spanjaarden, Nederlanders, Duitsers, Belgen, Italianen...ga zo maar door en niet alleen de Fransen....
Overigens op deze camping komen veel Nederlanders en dan denk ik dus juist eerder dat de Nederlanders het sanitair niet goed achter laten, en welke mensen schreeuwen het hardst bij de tent en het sanitair...ja de Nederlanders.
Camping is verder mooi hoor Dieter.

Geplaatst door: Ilse 24.09.2010 14:25
Ben het met je eens Esther, maar mensen zoals Sandra eren alleen Spanje en gaan negatief doen over andere landen. Op deze site ken ik er nog wel één, namelijk Wil. Negatief doen over Frankrijk en Spanje maar eren. Ik vind het prima dat ze het zo naar hun zin hebben in Spanje, maar begin dan niet over andere landen.
Wij vinden het in Spanje ook altijd fijn om te kamperen, mooie campings, etc. Wij gaan alleen niet dan negatief doen over Frankrijk. In Frankrijk kamperen wij ook en daar zijn ook super mooie campings en het land Frankrijk vind ik mooier dan Spanje.

Geplaatst door: jipje 24.09.2010 18:29
Wij gingen altijd op vakantie naar Frankrijk, maar zijn nu een paar jaren naar Spanje geweest. Ik las bij een van de meningen dat er geen verschil is tussen het stuk Frankrijk bij Perpignan en bv. de baai van Rosas. Dat is er toch echt wel. In Zuid-Frankrijk is het bijna overal druk, druk, file, file. In Spanje vinden wij het veel relaxter, minder druk, overal ruime parkeergelegenheid (vaak gratis), stranden waar genoeg plek is. Wanneer je naar 'l Escala gaat(net onder de baai van Rosas) en daar een camping opzoekt, hoef je ook niet altijd de auto te pakken, om bv. lekker langs een boulevard te lopen. Ook het binnenland is zeker de moeite waard (er zijn in het binnenland veel leuke plaatsjes en plekjes te ontdekken). Frankrijk blijft een mooi land, maar Spanje geeft bij ons veel meer rust en de mensen zijn er vriendelijker.

Geplaatst door: ® Wil 24.09.2010 19:05
Ilse...
Ik ben Spanje niet aan het ere, en alleen maar negatief over frankrijk doen.
Wij hebben ook jaren in Frankrijk gekampeerd, maar toen we eenmaal in Spanje kwamen merkten we een wereld van verschil.
En Iedereen mag zijn mening geven, en ik steek ze niet onder stoelen of banken, nee voor ons is het duidelijk dat wij Spanje boven Frankrijk kiezen, en ik moet zeggen dat toen wij op de Laguna stonden, merkte dat toen de franse kwamen het een stuk ongezelliger werd, en dat het sanitair ook een stuk minder schoon werd en ook de duitsers kunnen er wat van, en natuurlijk ook nederlanders maar mede kampeerders destijds zeiden eigenlijk precies het zelfde.
Dus dat wil ook wel wat zeggen vind ik als niet één of enkele mensen dit zeggen.

Geplaatst door: Sandra 24.09.2010 23:50
Ik wou eigenlijk niet reageren op Esther en Ilse, omdat ik vrees dat Dieter daar weinig mee opschiet, maar ik voel me nu toch een beetje persoonlijk aangevallen. Ik vertel wat wij geconstateerd hebben. Aangezien de camping over meerdere sanitairgebouwen beschikt, was het bij het ene gebouw misschien iets erger dan bij het andere gebouw. Het is óns opgevallen dat zodra er nogal wat Franse campinggasten kwamen, de toiletten minder hygiënisch werden. En tuurlijk zijn er onder alle Europeanen enorme viezerikken, dat ben ik helemaal met Esther eens. Maar nogmaals, het is iets wat wij ondervonden hebben, sorry als ik daarmee onschuldigen heb gekwetst.
Vervolgens een reactie op Ilse die zegt "mensen zoals Sandra". Ten 1e, je kent me helemaal niet, dus plaats mij niet in een hokje. Ten 2e: naar mijn weten heb ik mij absoluut niet negatief uitgelaten over Frankrijk. Dieter vraagt wie hem kan overtuigen waarom Spanje leuker zou zijn dan Frankrijk. Ik weet niet beter dan dat ik op reële wijze op zijn vraag heb gereageerd. Aangezien ik het gebied een beetje ken waar hij het over heeft, voelde ik mij geroepen om te reageren, maar ik heb nu toch een beetje spijt.

Geplaatst door: Ans 25.09.2010 13:41
Beste mensen, laat iedereen in zijn waarde. En ja je kan toch ook een voorkeur hebben voor een land/streek. En je kan ook afkeur hebben voor een land/streek.Het is hier aan ieder om dit neer te zetten.Of je het er nu mee eens bent of niet.Ik lees vaak ook dingen waar ik het niet mee eens ben en dan ook weer dingen waar ik me helemaal in kan vinden.
Dat noemt men mens zijn. Ieder zijn gedachten en meningen toch.

Dieter zal met de antwoorden zijn eigen conclusie trekken.

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2