Forum Onderwerp - Groene kaart voor caravan (Gesloten voor reacties)

Maarten 19.09.2010 05:51
Is het verplicht een groene kaart voor de caravan te hebben als je naar Spanje gaat? Ik weet je kan hem zo bij de autoverzekering halen, maar wij gaan direct vanaf de dealer met de nieuwe caravan naar Spanje en de kenteken platen worden zo laat mogelijk aangevraagd

HdR 19.09.2010 09:25
Maarten,

Sinds we aparte kentekennummers hebben voor de caravan is het inderdaad in Spanje verplicht om een aparte groene kaart te hebben voor je caravan. Maar het is verstandig om deze kaart ook in andere landen bij je te hebben, dan heb je in ieder geval een bewijs dat de caravan verzekerd is.

Groet,
Hans

Geplaatst door: Anita 19.09.2010 10:19
Goh...........nooit geweten. Dit is direct iets wat we aan gaan vragen bij de verzekering. Wij zijn dit jaar dus in Spanje geweest met caravan en zonder groene kaart.

Fendtje 19.09.2010 15:02
Inderdaad is een tweede groene kaart in Spanje verplicht. Hierop wordt nauwelijks tot niet gecontroleerd maar owee als u met de caravan een aanrijding krijgt, dan gaat de spaanse politie moeilijk doen en kan het zijn dat u de caravan achter moet laten totdat er zekerheid is over de verzekerde status.

Overigens wilt u de caravan waarschijnlijk ook verzekeren en ook daar heeft u kenteken en voertuig identificatie nummer voor nodig. Zorg dus dat u toch minstens een week voor vertrek e.e.a. geregeld hebt, die week maakt echt niets uit op de inruilwaarde later mocht dit uw overweging zijn.

Geplaatst door: willem 19.09.2010 16:05
Je heb inderdaad een groene kaart voor je caravan in spanje nodig, maar als je caravan aan je auto is gekoppeld is hij volgens mij automatisch verzekerd bij de meeste auto verzekeringen.

Geplaatst door: ® Wil 19.09.2010 17:00
Wij hebben al jaren onze caravans bij Interpolis verzekerd ( wat overigens ook nog eens één van de goedkoopste is met de meeste/beste dekking ).
Ooit hebben wij een caravan gekocht en de volgende dag ermee op vakantie gegaan, de verzekering geregeld en nog dezelfde middag bij het rabobank kantoor de groene kaart kunnen ophalen.
Zij kunnen op het kantoor ter plaatse een groene kaart door de printer heen halen.
Uiteraard nadat wij de gegevens eerst per telefoon hebben doorgegeven, maar toch een paar uur later al de groene kaart kunnen ophalen.

En ja een groene kaart is in Spanje verplicht.

Dit jaar hebben wij onze caravan voor het eerst in Spanje achter gelaten, en uiteraard heeft de stalling in Spanje een eigen verzekering voor schade en/of diefstal, maar tijdens de vakantie periode zelf dus op de camping is de caravan via onze eigen verzekering verzekerd.
Ja deze informatie hebben we van Interpolis zelf gekregen ondanks de verhalen dat mensen vertellen dat de maatschappijen dit niet doen, zegt Interpolis dat dit geen probleem is,al zal het bij schade veel meer werk zijn om de schade te controleren/taxeren.
zelfs de groene kaart heb ik ook besproken of deze nog nodig was, en inderdaad vanaf de stalling tot aan de camping is er officieel een groene kaart nodig, ongeacht of je de caravan zelf verstuurd, of de stallinghouder hem zelf brengt.
Op de openbare weg is deze officieel nodig volgens de letter der wet al zou de kans op controle vrijwel nihil zou zijn.

Fendtje 19.09.2010 20:33
Even een aanvulling Wil
We hebben het hier over de aansprakelijkheid tegen over derden, in Nederland WA genoemd. Bij ons loopt deze op de autoverzekering zolang de combinatie in het verkeer is.
Omdat in sommige landen deze verzekering separaat moet worden afgesloten eist men de groene kaart ook voor de caravan ( of andere aanhanger zoals bagagewagen of vouwwagen)
In Nederland wordt deze kaart afgegeven dooor de verzekeraar van het trekkende voertuig, ook de leasewagen dus.
Als de stallingshouder in Spanje de caravan vervoert draagt hij de wettelijke aansprakelijkheid en heb je zelf geen kaart nodig.

Geplaatst door: ® kea 19.09.2010 21:00
De groene kaart is inderdaad verplicht en we hebben een keer een algehele controle meegemaakt in Spanje en er werd naar alle papieren o.a.de kaart gevraagd.

Geplaatst door: ® Wil 19.09.2010 23:16
Fendtje...

Ik weet precies waarover jij het heb n.l. de aansprakelijkheid.

Ik gaf even wat meer info, dan waar om gevraagd werd.

Maar in tegenstelling tot wat de meeste mensen niet weten en welke informatie ik van de verzekeringsmaatschappij heb vernomen, is dat als er een kenteken op de caravan zit, er officieel een groene kaart aanwezig moet zijn, omdat deze gekoppeld is aan de caravan en de W.A. van de evt. caravanstalling die de caravan officieel niet geldig is wanneer er geen groene kaart aanwezig is.


Ik heb toen gevraagd en wat dan als je in NL bent, hoe kan je dan de groene kaart eerst in Spanje krijgen alvorens je de opdracht geeft om 'm te laten vervoeren naar de camping.


Mij werd verteld dat het in de praktijk ook niet gebeurd, maar als je echt volgens de wet handeld moet je van te voren de groene kaart opsturen naar de stalling omdat deze steeds per jaar word afgegeven.
Maar wettelijk moet de kaart er zijn, dit zijn de officiele regels.

Ik vind het persoonlijk ook grote onzin, en de verzekeringsmaatschappij vertelde ook dat het gewoon nooit gebeurd, en dat bij een calamiteit/ongeval onderweg meestal alles in Spanje geregeld word door de stallinghouder zelf of bij grote schade's hun verzekering het vrijwel altijd regelt.

En als jezelf bij de stalling de caravan ophaald, altijd de groene kaart meenemen in de auto.
Je krijg 'm gratis thuis gestuurd, dus waarom dan niet voor de zekerheid meenemen.

Volgend jaar haal ik de caravan op bij de stalling, en moet dan ongeveer 200 meter over de openbare weg rijden ( stalling ligt achter de camping ) en ik neem zelfs voor die kleine afstand de groene kaart mee.

wagemakers 20.09.2010 10:04
wil ik heb een vraagje over de caravan stalling je zegt dat hij achter de camping ligt welke stalling is dat dan en wat betaal ervooren hoe lang is de caravan ik zoek ook een staling in blanes maar niet de stalling van nostra mare staat je caravan ook binnen gr wagemakers

Geplaatst door: ® Wil 20.09.2010 20:18
Ik heb de caravan gelijk achter Bella-Terra staan, kan even niet op de naam komen, moet anders naar de zolder lopen om daar in de spullen te gaan zoeken maar het is niet die gene jij aangeeft, die zit net buiten Blanes.
Bij deze stalling kun je kiezen uit of buiten, of overdekt.
Onze caravan is incl Dissel 7 meter, en ik betaald € 340,- per jaar, ik heb voor niet overdekt gekozen, omdat dit met de huidige caravans niet noodzakelijk is, en wij hebben een antihagel dak (standaard vanaf fabriek) voor overdekt betaal je € 100,- extra per jaar.

De stalling is inderdaad een stuk meer dan in NL, hier kost de stalling € 120,- per jaar dus ik ben wel € 220,- meer kwijt per jaar voor de stalling, maar als ik reken dat ik de caravan niet meer hoeft mee te trekken bespaar ik zelfs geld, hoeft dus geen extra brandstof te betalen, geen extra tol, en kan zonder overnachten erheen dus bespaar ook nog eens een dag rijden. En reken maar uit wanneer je zowel op de heen als de terug reis de caravan achter je heb wat je kan besparen.

Wij hebben nooit gekozen voor stallen in Spanje omdat ik dit zonde vond, omdat toen ik deze caravan kocht was hij pas één jaar oud (gekocht in 2005) maar mijn vrouw begon er vorig jaar al over om 'm daar te laten en ik zag dat toen nog niet zitten, maar dit jaar wel gedaan.

Wij gebruiken behalve 's zomers toch de caravan niet, dus of deze nu in de stalling hier staat of in de stalling in Spanje dat maakt voor ons geen verschil.