Forum Onderwerp - Mieren op de camping (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Bibi 04.10.2010 14:56
Dit jaar voor het eerst veel last gehad van mieren op onze staanplaats.
Gelukkig niet in de tent. Daar houden we dan ook alles waar ze op af kunnen komen van de grond en in gesloten bakken/zakken.
Wel zaten ze op het buitentapijt en op de waslijn,luifellijn die aan de boom was geknoopt.Of liepen ze via de haringen-lijnen-naar het luifel en schaduwnet.


Welke tips heeft u om de mieren weg te houden?
En als dit met een middeltje is waar kan ik dat kopen?
Ik heb hier namelijk geen ervaring mee.
(wedachten een oplossing te hebben, plakband met de plakrand naarbuiten om de beginnen van lijnen en haringen -poten heen maar die zaten zo vol met mieren dat de andere er weer overheen liepen.)

kea 04.10.2010 19:31
We hebben ooit een keer een spuitbus gekocht tegen mieren. Die bus gaat ieder jaar weer mee. Je spuit dan op de looppaden van de mieren, dus de poten van de caravan of vouwwagen, de scheerlijnen, daar waar ze lopen. Over de gespoten paden lopen ze niet meer en dan ben je de mieren kwijt.

Jolanda B 04.10.2010 21:50
Bij de Lidl in Spanje hebben ze een spuitbus (groot, zwart) die erg goed werkt. Wanneer je je tent of caravan hebt neergezet even mierenpoeder rondom strooien, ook om wielen, dissel, haringen en caravanpootjes. En volg het wandelspoor naar het nest. Om de dag ff checken. En als ze in de buurt lopen even sprayen, en je hebt er geen last meer van.
Wij hebben ze door op deze manier te strooien dit jaar ook niet in de caravan gehad.

Geplaatst door: Anita 05.10.2010 07:28
Goed forum onderwerp! Ben zeer benieuwd. Weet wel dat we in Italie altijd voordat we alles neer gingen zetten eerst naar de campingwinkel gingen om mierenspul te halen. Dat strooiden we inderdaad rondom de caravanpoten, emmer voor afvalwater enz. enz. En dat hielp uitstekend. Dit jaar weinig last gehad van mieren maar volgend jaar met de tent naar Castell Montgri. Zoals ik heb gelezen zijn daar erg veel mieren dus ik blijf dit volgen.

Geplaatst door: bibi 05.10.2010 21:22
Zijn de spuitbussen en poeders daar in Spanje anders dan in Nederland?
Vraag dit omdat we vorig jaar bij de lidl het wilde halen maar het was uitverkocht. Zit daarom te denken om het van hier mee te nemen.

Geplaatst door: Spanjeganger 05.10.2010 22:17
Wij kopen altijd bij een tuincentrum naast de camping een soort strooibus met daarin witte poeder van het merk flower insecticida een geel met rode bus. Dit strooien wij om de poten van de caravan en de voortent om de haringen(spijkers) en daarna totaal geen last van mieren wij gebruiken het daarna vaak in Nederland ideaal spul.

Geplaatst door: ® kea 06.10.2010 10:33
We hebben een spuitbus in de caravan liggen. Is die leeg dan kopen we in Spanje of Frankrijk bij een grote supermarkt een nieuwe bus. In Spanje is mier "hormiga" en in Frankrijk "fourmi" en er staan ook vaak plaatjes van de insekten op de bus.

Geplaatst door: Miertje 08.10.2010 14:44
Wij hebben ook een tent en 1 jaar ook ontzettend last gehad van mieren. Voor het zogenaamde keukenkastje hebben wij de oplossing, nl 4 bakjes (boterkuipjes) met water onder de poten, gegarandeerd dat de mieren uit je kastje blijven.

Pensionado 13.10.2010 19:30
Ik dacht dat kampeerders natuurvrienden waren :-)
Toegegeven mieren eenmaal in de tent kunnen best lastig zijn, maar bekijk het eens van de andere kant. Stond twee jaar geleden op Cala Gogo naast ons een gezin met kleine kindertjes en rondom de voortent was het wit van de mierenpoeder. Ook de naaste buren hadden allemaal last gehad van een plaatselijke sneeuwbui waar ze vrolijk doorheen liepen tent in en uit.
Hoeveel gif denken we dat die spelende kindertjes daar in die veertien dagen naar binnen gekregen hebben?
Wellicht meer gezondheidschade dan veertien dagen meeroken waar we met zijn allen zo op tegen zijn.

Eerlijk gezegd vind ik u allen zeer onverantwoordelijk :-(

Geplaatst door: spanjeganger 14.10.2010 19:24
Je moet ook niet die hele bus in één keer leeggooien,man man man dan kun je wel een heel bos uitroeien.

Miertje 29.10.2010 08:56
DAAROM is mijn oplossing van de boterkuipjes met water DE oplossing en zeer MIERvriendelijk! En het werkt gewoon!

Geplaatst door: Erik 29.10.2010 18:52
Caps Lock aanstaan??

Geplaatst door: ® Wil 29.10.2010 20:57
Vind je het allemaal te omslachtig, of te ongezond, heb je nog een oplossing, iedereen ( mag ik vanuit gaan) heeft afwasmiddel bij zich. Even een streep vaatwasmiddel rondom de pootjes trekken en daar hebben mieren een verdomde hekel aan ze durven namelijk niet hierdoor heen te lopen en ze blijven weg. Gebruik dit niet op de camping omdat wij wonderbaarlijk bijna nooit las van mieren hebben ( dit jaar werkelijk niet één gezien) maar thuis werkt dit uitstekend op de plaatsen waar ze wel zijn bijvoorbeeld een nest een kringetje eromheen spuiten en ze komen hun nest niet meer uit.
Ook uiensnippers ( weet dat je dit niet op de camping gaat gebruiken) is een ideaal middel daar houden mieren niet van.
Natuurlijk gebruiken wij ook de spuitbussen, maar voor diegene die dit niet willen gebruiken is dit misschien een oplossing.