Forum Onderwerp - Rondje Noord-Spanje (Gesloten voor reacties)

Eugene 14.12.2010 14:22
Wij willen komende zomer een kampeerrondje van drie weken maken door Noord-spanje. Bijvoorbeeld vanaf Santander richting La Coruna en langs de kust weer terug.
We zoeken een leuke route met bjbehorende campings.

Geplaatst door: ® kea 14.12.2010 17:20
In 3 weken een rondje?
Start je dan in Spanje of moet je er in die 3 weken ook nog naar toe rijden.
Vanuit Nederland naar Coruna is het ruim 2200 km en dan ook weer terug. Je hebt dan echt weinig tijd om iets te bezichtigen. Persoonlijk vind ik de Spaanse campings niet echt leuk. De meeste zijn overvol en hebben kleine plaatsen. Ze zijn wel schoon, het zijn allemaal commerciele bedrijven.


PetraHM 12.01.2011 09:46
Ben je van plan de Pyreneeën te bezoeken?
Vlakbij het Nationaal park de Ordesa ligt een sympathieke kleinschalige camping: Caserio San Marcial in Salinas de Sin, vlak onder Bielsa. Dit is een SVR-camping, maar wel met een Spaanse eigenaar.
In het park kun je schitterend wandelen (valle de Pineta, Añisclokloof). Wij gaan er komende zomer ook weer heen, dan naar de westkant van het park, in Torla (Valle de Ordesa), waarschijnlijk camping Rio Ara.
Meer naar het oosten vind je het nationaal park Aigues Tortes y San Maurici. Standplaats Espot, of Sort).

Geplaatst door: ® Wil 14.01.2011 23:11
Kea...
Waarom zal 3 weken niet genoeg zijn, 2200 KM rijd je in 2 dagen met caravan zonder probleem.
Dan heb je nog dagen genoeg over als je bijvoorbeeld bij de ene camping 3 á 4 dagen blijft, weer wat hoger gaat weer een paar dagen ergens gaat staan, kan je toch makkelijk een kampeerrondje maken.
En vanaf de pyreneën de grens over staat je ook weer in één dag in NL. heb je aan 3 weken voldoende als je ervan houd om van camping naar camping te trekken. Ik mag ervanuit gaan dat ze niet steeds alles opbouwen, daarmee bedoel ik voortent, evt extra tent etc. etc.

HdR 15.01.2011 10:21
Beste Wil,

Met de caravan 1100 km per dag rijden is onverantwoord. Waarom denk je dat de meeste hulporganisaties hun steunpunten op de strategische plek van circa 700 km van Nederland hebben? Omdat is vastgesteld dat vanaf die afstand de meeste ongelukken beginnen te gebeuren, men wordt vermoeid en gaat minder alert rijden. Hier zijn voldoende statistische gegevens over om dit vast te stellen. Ik heb het dan wel over 1 persoon die de combinatie bestuurd.Voor alle duidelijkheid; ik heb met combinaties meer dan 35 jaar ervaring.

Groet,
Hans

Geplaatst door: ® Wil 15.01.2011 14:28
Beste Hans,

Ik rij al jaren met de caravan naar Spanje, en moet zeggen dat ik altijd rond de 1000 tot 1100 km per dag rijd, op de terug weg nog wel eens nonstop naar huis, wel met de benodigde rust twee uur rijden een kwartier rust plus de tankstops en onderweg eten. Ik ken een heleboel mensen die dit zelfde doen of in één keer heenreis en in één keer terug reis.
Als je goed voorbereid vertrek is dit best haalbaar zonder problemen.
Ik heb jaren lang voor mijn werk door heel europa gereden en letterlijk tonnen per jaar gereden.
Natuurlijk is het per persoon verschillend, de ene persoon is al bij 400 tot 500 km helemaal uitgeput en moe. Op dit moment rij ik per jaar zo;n 45000 km voor mijn werk, en dan prive ook nog 15.000 km.
Dus natuurlijk maakt het een heleboel uit of je dagelijks langs de weg zit of niet.

Moet wel eerlijk zijn dat ik in 2010 voor het eerst mijn caravan in een stalling in Spanje heb achtergelaten, en dat het solo rijden naar huis een stuk relaxer was.
De reden was dat ik deze caravan nu inmiddels een paar jaar heb, en dat hij nu 6 jaar was en ik het verantwoord vond om hem daar achter te laten. Ben toch niet meer voornemens een nieuwe caravan te gaan kopen ( pas wanneer deze aan vervanging toe is )dus laat ik geen hele nieuwe caravan meer achter in Spanje.
En qua kosten is het een stuk minder om 'm daar achter te laten.
Minder brandstof, minder tol, minder reistijd etc. etc.




Geplaatst door: Car2 16.01.2011 12:44
@Wil: En ik ken een heleboel mensen die dat niet doen, in één keer heenreis en in één keer terug reis met de caravan.
Ik ken zelfs een heleboel mensen die overnachten op campings in Metz, Nancy, Langres, Meursault, Dyon, Macon, Lyon. Al deze kampeerders hebben er dan nog geen 1000-1100km opzitten.
Wij hebben een enkele keer 1000km afgelegd met de caravan, maar dan reden we om de beurt.
We zijn op vakantie, niet op de vlucht

Geplaatst door: ® Wil 16.01.2011 13:42
Car2...

Als je goed leest schrijf ik ook dat het per persoon verschilt, natuurlijk zijn er ook mensen genoeg die al eerder stoppen, en natuurlijk maakt het ook nog eens uit of je uit groningen of Maastricht komt.
Als je vanuit Groningen komt, en je stopt rond Lyon heb je al bijna 1000 km erop zitten.

Jaren hebben wij rond Montpellaire gestopt en daar in de loop der jaren mensen gesproken die daar overnachten.
Dan hebben ze er dus ook de benodigde km's opzitten.
En als ik op de camping mensen spreekt heeft vrijwel iedereen ver voorbij Lyon overnacht.

En als je in de loop der tijd de forums gevolgd heb, zal je verschillende mensen hun mening hebben zien geven, waarin mensen schrijven dat ze rond de 700-800 km stoppen, en dat er zeker net zoveel mensen zijn die minimaal 1000 km rijden.

En inderdaad wij zijn dan ook op vakantie, en 1000-1100 km dan ben ik echt niet op de vlucht hoor.
Wij willen gewoon op tijd op de camping zijn, en juist door het doorrijden ben ik fitter op de camping dan wanneer ik er lang over zou doen.

Dit jaar vertrek ik om ongeveer 16.00 uur omdat we de caravan in Spanje hebben staan, en de volgende ochtend zullen wij lekker vroeg met de benodigde rust op tijd in Blanes arriveren.

Geplaatst door: Car2 16.01.2011 14:25
Wij komen ook fit aan.
Slapen lekker onderweg op een camping, die paar tientjes kunnen we ons wel veroorloven. Zwemmen, lekker douchen, bakje verse koffie, hapje eten en na 22.00 uur ligt iedereen op één oor - heerlijk rustig.
's Ochtends 7.00 uur of nog eerder weer vertrekken, onderweg even bij de bakker in het dorp aanwippen om verse stokbrood te kopen .

Slapen op een P doen we niet meer (1x gedaan), we doen geen oog dicht, wat een herrie.
Ik vind het onverantwoord dat één chauffeur 12-14 uren reist.
Zelfs vrachtwagenchauffeurs mogen dit niet.

Henk V 16.01.2011 16:54
Er zijn waarschijnlijk evenveel voor als tegenstanders.
Net zoals er waarschijnlijk net zoveel mensen zijn die op een Aire slapen als op de campings.

vonne 18.01.2011 10:02
Nou Eugene, je bent vast een stuk wijzer geworden!

HdR 18.01.2011 16:09
Beste Vonne,

Ik hoop dat Eugene inderdaad een stuk wijzer is geworden. De strekking van wat je hier leest, uiteraard een enkele uitzondering daargelaten, is toch wel dat het leuke rondje Spanje waarschijnlijk eindigt in een race tegen de klok. En zoals Car zo juist verwoord is het dan geen vakantie meer en kom je gesloopt thuis. En dat was toch niet het doel.

Groet,
Hans

Geplaatst door: ® Marina 24.01.2011 19:11
He Eugene, hoe staat het met je rondje? Heb je al een route bepaald?
Wij gaan deze zomer voor de derde keer een rondje Spanje doen en in tegenstelling tot alle goede raad: het is prima te doen hoor!