Forum Onderwerp - camping bij dorpje met fiets- en wandelmogelijkheden (Gesloten voor reacties)

Roos Ratelmaker 14.12.2010 14:23
Wie weet er een niet al te grote camping aan de kust (Brava/Dorada) waar we ook kunnen fietsen over fietspaden.
Leuke fiets routes ook van harte welkom. 3 kinderen van 9, 8 en 7 jaar gaan mee.

Stori 16.12.2010 19:30
Uit je vraagstelling leid ik af dat je nog nooit in Spanje hebt gekampeerd en dat is echt geen beschuldiging hoor.
Maar de streek waar je naar verwijst Costa Brava (vertaald: wilde kust) zijn de uitlopers van de Pyreneeën, dus een rotskust. Heel mooi, maar wel kleine baaitjes met kiezel-en soms zandstrandjes. Fietsen, daar moet je al een zeer geoefende wielertoerist voor zijn.Af en toe lees ik wel bij meningen over een camping dat er kan gefietst worden, maar meestal is dit een enkel fietspad en om elke dag datzelfde tochtje te maken, fijn is anders.
Costa Daurada, van Tarragona tot de Ebrodelta is een zeer smalle vlakke kuststrook, waar zich alles verzamelt. Lees: campings, trein, RN, snelweg, alles zeer dicht op elkaar, want daar achter in het hinterland liggen stevige heuvels of bergen zo je wil. Als je op de fiets stapt, riskeer je je leven of moet je zeer stevig klimmen.
Voorbij de Ebrodelta wordt de kustvlakte wat breder en zijn er een beetje meer vlakke fietsmogelijkheden. Maar dan moet je zelf wat rustige wegen gaan uitzoeken. Campings liggen meestal in een kustdorp, dat heel toeristisch is. Appartementsblokken op de eerste lijn, vakantiewoningen op de tweede lijn en daartussen of er achter de campings. Ik weet het, ik ben een beetje aan het veralgemenen, maar vaak is dit de realiteit.
De Spanjaarden en ook de Fransen zijn geen recreatiefietsers, waarschijnlijk omdat het reliëf er zich niet toe leent.
Wij zijn met 2 volwassenen en nemen altijd de fietsen mee en ik ben echt geen getrainde wielertoerist. Vaak komt mijn fiets niet van het fietsrek omdat het gewoon fysiek niet kan ofwel riskeer je je leven. Nochtans hebben we Sevilia en Granada, en ook Narbonne,Beziers en Perpignan met de fiets bezocht.
Heel soms vind je dorpen die meegaan in de trend van toeristen met fietsen: Peniscola heeft een fietsstrook op de strandboulevard, max 10 km/u, maar er lopen steeds voetgangers in de weg, je bent je dus constant aan het ergeren. Achter de woonblokken ligt nog een fietspad naast de doorgaande weg, echter bij elke prive-uitrit voor een auto, staat een stoplijn voor de fietsers. In de praktijk, elke 30 à 50 m. Echt praktisch en veilig!
In Benicassim, niet zelf uitgetest wegens verder trekken omwille van slecht weer, maar volgens vaste gasten wel heel wat nieuwe fietspaden alleen voor fietsers.
Vergeet ook niet dat fietshelmen in Spanje verplicht zijn buiten de dorpskern. Snel even naar de bakker mag zonder, de rest niet.
Fietsen in Spanje, verzin eer je begint zeker met drie kinderen,zeker omdat 5 fietsen een flinke brok bagage zijn. Het fietsparadijs Nederland is uniek (ik ben vlaamse en kan het weten)en in Zuid-Europa onbestaand.
Mocht je nog verdere vragen hebben, laat maar horen.