Forum Onderwerp - Voor het eerst een verre reis en dat met caravan (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Fransien 01.03.2011 19:06
We gaan aankomende zomer voor het eerst met caravan op vakantie en dit naar Spanje. We gaan naar camping International de Calonge.
Omdat dit onze eerste reis wordt met caravan en ook onze eerste echte autoreis willen we toch graag advies over de tolwegen en eventueel overnachtingscamping of nemen jullie hotel voor onderweg?
Voorheen hebben we een paar keer gewoon in Nederland in een huisje gezeten op een vakantiepark en een paar keer in een hotel gezeten in Turkije en Spanje. We hebben dus nog nooit echt lange ritten gereden en ook nog nooit op een echte camping gestaan.
Wat we begrepen hebben is dat we het beste op zondag kunnen vertrekken en wij hebben daarom op maandag 25 juli geboekt om zo zondag 24 juli te vertrekken.
We komen uit de kop van Noord- holland. Weten jullie een goed overnachtingsadres op ongeveer 800km van Utrecht? We reizen met 3 kinderen van dan 1, 4 en 6 jaar oud. Volgens mij is het beste rijden via Lyon komend uit Noord-Holland. Ik lees daar ook veel positieve verhalen over.
Bedankt in ieder geval voor de tips en hopen dat jullie geschikte overnachtingscamping weten voor ons?

Geplaatst door: M@rianne 01.03.2011 19:39
Voor wat betreft een overnachtingscamping: steek je licht eens op op de site www.camping-frankrijk.nl (http://www.camping-frankrijk.nl/overnachtenonderweg.asp) Daar staat een opsomming van campings langs de meest voorkomende routes).
Wij rijden altijd vanuit de kop van NH via Lyon naar het Zuiden (Frankrijk of Spanje). We vertrekken dan rond een uur of 6 's morgens. Wij overnachten meestal in de buurt van Valence (voor ons zo'n 1100 km) in een hotel langs de snelweg (wij hebben geen caravan maar vouwwagen).
De tolwegen zijn niet anders dan andere snelwegen behalve dat je ervoor moet betalen ;-) Belangrijkste is niet te haasten en op tijd te stoppen om te rusten. Op zondagen rijden er in Frankrijk geen vrachtwagens maar staan ze op de parkeerplaatsen bij de tankstations (soms lastig om dan een plekje te vinden voor je combinatie). Wij bekijken de reis wel van tevoren maar zien tijdens de reis wel hoe het gaat. Soms mik je op 1000 km maar ben je met 800 km al aan je tax vwb het rijden; dan zoek je gewoon een overnachtingsplek en ga je de volgende dag weer verder. Het moet leuk blijven natuurlijk. Ook voor de kindertjes.
Misschien ten overvloede: eerst even oefenen met je caravan en je gezin?? In ieder geval wens ik jullie een veilige reis en een leuke vakantie.

Geplaatst door: Kirsten 01.03.2011 19:52
Wij zijn vorig jaar voor het eerst met caravan op vakantie geweest, alleen niet naar Spanje maar Zuid-Frankrijk (Argeles, ligt bij Spanje). Tolwegen zijn fantastische wegen en rijden erg fijn, met caravan erg goed te doen.
Wij kwamen uit Zeeland en zijn gereden via Antwerpen- Brussel- Luxemburg- Dijon- Lyon, etc (zeer fijne route). We zijn ook op zondags vertrokken, het is dan erg rustig op de weg. Wij vonden het erg fijn rijden, het verkeer dat er rijdt zijn Nederlanders (dus vakantiegangers).
Let wel op wij stonden de eerste keer bij de Peage helemaal verkeerd, houdt een beetje rechts aan. We gingen helemaal naar links en dit is voor mensen die geen caravan hebben betalen met creditcard. Dit was even een gedoe, maar gewoon de groene pijlen aanhouden, dan is er niets aan de hand.
Wij zijn vanuit Zeeland 08.00uur vertrokken en hebben overnacht in Pont de Vaux, we stonden om 18.00uur met de pootjes uitgedraaid op de camping.
Op de site www.camping-frankrijk.nl kun je een lijst bekijken met verschillende overnachtingscampings.
En vergeet niet in Luxemburg even goedkoop te tanken.

Geplaatst door: EvD 02.03.2011 13:48
Belangrijk is om de tijd te nemen. Met de caravan kun je nu eenmaal niet zo snel rijden (reken op 80 km/u als je de stops meerekent), dan kun je al een beetje uitrekenen waar je denkt uit te komen. Rijden via Lyon is ideaal. Wij vertrekken uit Brabant rond 4 uur en draaien dan zo'n 13 uur later de pootjes uit, net onder Lyon. We vertrekken weer rond 07.30 uur en zijn dan rond 13.30 uur op de camping (Palamos.) Onze kinderen zijn groter dan de jouwe, dus misschien moeten jullie wat vaker stoppen. Ik gok dat jullie op maandagavond op de camping zullen aankomen.

Belangrijkste is, neem de tijd, neem voldoende te drinken en te eten mee in de auto, dvd-schermpje is een aanrader voor de kids en dan wens ik jullie heel veel plezier in Spanje, maar dat zal wel lukken!

Geplaatst door: Joyce 02.03.2011 21:28
Als je 80km per uur rijdt inclusief stoppen dan rijd je of te hard of te lang door of je stopt superkort. Voor het eerst op vakantie met caravan en kleine kinderen moet je uitgaan van 60km. per uur met stoppen erbij, meestal zit het mee en rij je meer (70km)maar reken jezelf niet rijk. 800km met caravan op één dag met kleine kinderen is een lange zit. Een file die wat langer duurt en je haalt het al niet. Zeker als je uit het noorden komt kan je beter drie dagen rijden. De gedachte dat het op zaterdag zo vreselijk druk is valt ook mee omdat je dan nog noordelijk rijdt en het daar veel minder druk is dan in het zuiden. Op zaterdag mogen er op de route vanuit Luxemburg ook geen vrachtwagens op de tolwegen rijden.

Geplaatst door: ® Wil 03.03.2011 14:14
Even reageren.

Als je het gaat rekenen dan zal 70 tot 80 km/h inclusief stops het gemiddelde zijn denk ik, alleen de afstand die mensen in één keer rijden is per individu verschillend, en hier zijn duizend en één meningen over, de ene rijd naar Spanje in één keer, de ander zet 's middags de auto al aan de kant en vind het genoeg.
Wij zelf ( ik rijd altijd alleen ) stopten meestal als we tussen de 1000 en 1100 km erop hadden zitten, soms wat verder maar dat was altijd onze uitgangspositie.

Ik kan alleen advies geven, zorg voor uitgerust te zijn wanneer je vertrekt, zorg voldoende drinken want juist dat heb je vaak nodig wanneer je de gehele dag in de (meestal)warme zon zit in Frankrijk, en natuurlijk krijg ik nu weer commentaar van hier hebben we een airco voor, dat klopt maar voldoende drinken en regelmatig stoppen is heel belangrijk, en op het moment dat je merkt dat je het even zat ben achter het stuur zoek dan een Aire op, en al heb je net kort daarvoor ook al een stop gemaakt, bedenk dan, beter één stop extra dan helemaal geen stop meer kunnen maken.

Zorg voor de kids dat zij voldoende te doen hebben, een dvd speler bijvoorbeeld, bij de ANWB winkels kun je gratis dingetjes voor de kinderderen halen voor onderweg.
Zat kleine dingen te koop bij bijvoorbeeld ACTION waar ze uren mee bezig zijn, dit hoeft weinig te kosten, maar levert vaak een hoop plezier op.

Goede voorbereiding is al een halve reis.

Veel succes met jullie (eerste)caravan vakantie.

Geplaatst door: ivo 05.03.2011 16:19
Wij rijden minimaal 2 keer per jaar met enkele auto naar (Zuid) Spanje, in Frankrijk halen we meestal een hoger km gemiddelde dan in Spanje zelf ( helemaal langer de komende tijd , maximum op autosnelwegen is nu 110 per uur). toch halen wij inclusief stops en tanken ( combineren we, moet 1 keer in Frankrijk) niet meer dan een 80-85 per uur. We rijden echt niet langzaam, maar kinderen moeten nu eenmaal plassen, wij willen wat drinken ( uit thermoskan) eten ( broodje dat we bij ons hebben) plassen, kost echt tijd, en het is voor ons echt vakantie. We stoppen bewust :eerste pauze na 2 uur, daarna na 3 uur. Meestal 10-15 minuten. Je moet bovendien door de tolpoorten, kost ook tijd. Neem je de handbetaalde poorten kijk dan naar de groene pijl , of het mannetje met geld op de borden.
Wij zien vaak vermoeide chauffeurs: tegen de vangrail, tegen de brugpijler, tegen elkaar. Volgens mij ( meningen kunnen verschillen) kun je beter elke 2 uur pauzeren en langer door rijden dan minder pauze en korter rijden.

Geplaatst door: Fransien 06.03.2011 15:27
Bedankt voor de reactie's. We vertrekken zondagmorgen gewoon rond half 6/6 uur en dan rond 16.00uur kijken we naar een goede overnachtingscamping en dan stoppen we rond 17.00uur. We gaan er dan vanuit dik 800km gereden te hebben en dan hoeven we de volgende dag nog 700km. We proberen dan weer vroeg te vertrekken rond 07.00/08.00uur en zullen dan 17.00uur op de camping zijn.
We hebben er zin in en zijn benieuwd hoe het gaat bevallen een kampeervakantie en dat gelijk met eigen caravan.
Ik hoorde dat je zondags in ieder geval altijd goed kon doorrijden met caravan, dus dat is fijn.

Geplaatst door: ® daphne 09.03.2011 09:10
Ik vind 800 km rijden met caravan nogal ambitieus. Zeker omdat jullie niet gewend zijn om met caravan te rijden en ook omdat er kleine kinderen meegaan.

Zelf rijden we ongeveer 600 km per dag. Hebben ruime ervaring met het beladen en rijden met caravan, en geen kleine kinderen meer.

Zorg in ieder geval voor een goede belading van de caravan. Let op de verhouding van gewicht links/rechts en houdt een goede kogeldruk aan. En neem de tijd!

Geplaatst door: EvD 09.03.2011 15:57
Wij rijden met 80km/u incl stops niet te hard (dat willen we niet eens met een caravan, veel te gevaarlijk!) en stoppen vaak genoeg. 800km moet goed te doen zijn met kleine kinderen. Dat lukte ons ook en wij zijn geen jakkeraars, het is tenslotte vakantie. Veel plezier!

daphne 09.03.2011 20:35
Fransien, ik denk dat je beter een extra reisdag kunt inplannen. Rij bv al op zaterdagmiddag weg. Tis dan niet zo heel erg druk en neem dan een extra overnachting.
Je bent veel relaxter als je niet persé 800 km in één dag hoeft te halen. 13 uur reizen met caravan en 3 kleine kinderen en geen of weinig ervaring kan best wel vermoeiend zijn.
Mocht je toch veel verder komen, dan ben je maandagochtend lekker vroeg op de camping.

Geplaatst door: Karin 10.03.2011 00:22
Wij zijn 3 jaar geleden voor het eerst met caravan op pad gegaan. We waren verdere reizen wel gewend, maar hadden nog nooit gereden met caravan.
We komen uit Groningen en hebben de reis naar Palamos in 2 dagen (1 overnachting) gedaan.
We zijn op zondagmorgen 05.00uur vertrokken en gingen om 17.00uur overnachten. We hadden 900km gereden. We reden met 4 kleine kinderen en de eerste 3 uur hebben we niet gestopt en gewoon doorgereden, omdat de kinderen nog rustig waren. Daarna hebben we om 2 uur gestopt en dit 20 minuten, verder ook nog benzine getankt. Maandagochtend verder om 08.00uur en waren 17.00uur op de camping.
De totale reis was voor ons vanuit Groningen 1580km...goed te doen in 2 dagen!
Wij zijn vorig jaar naar een camping geweest in de buurt van Salou (net iets onder Barcelona) en dit was voor ons 1760km en dit hebben we wel met een extra overnachting gedaan. Omdat we het fijn vinden om zondags te vertrekken hebben we ervoor gekozen om toen te boeken voor die dinsdag. 1760km vonden wij teveel om te doen met 1 overnachting en het reizen met een caravan.
Jullie gaan het dus goed redden, voor jullie is het minder ver dan wij. Erg verstandig om zondags te vertrekken!

Geplaatst door: Joyce 10.03.2011 17:45
Als je 800km in tien uur wilt rijden dan moet je dus zeker 90km per uur maken en dan maar 3x 20min. stoppen. Sorry hoor maar dat vind ik echt een strafrit, voor mijzelf maar ook voor mijn kinderen. Waarom moet de reis altijd zo snel mogelijk plaatsvinden en terug het liefst in één keer? Onverantwoord, ga gewoon eerder weg dan rijd je veel rustiger. Wij zijn afgelopen jaar naar Noorwegen geweest en wegens een begrafenis konden we niet zoals gepland vrijdag weg maar pas zaterdag. De gereserveerde boot ging zondagochtend vroeg dus moesten we in 1 dag noord Denemarken halen, bij ons vandaan 860km. Vlakker dan in Denemarken kun je niet rijden maar een file in Duitsland kostte ons zo een uur. De reis duurde totaal 13 uur. Dat vind ik echt een lange rit. Volledig gaar kwamen we 's avonds op de camping aan. Je kunt niet uitgaan van de ideale omstandigheden, je zult altijd een marge moeten incalculeren dat het tegen kan zitten. Wij zijn bij een beetje pauze zo 3 kwartier verder, tanken, plassen, wat eten of drinken, balletje trappen etc.

Geplaatst door: Karin 10.03.2011 19:02
Ik zei het niet helemaal goed. Ik bedoelde dat we eerst 3 uur reden zonder te stoppen en daarna om de 2 uur 20 minuutjes stopten. Dit was goed te doen en op 1 dag kwamen we zo op 900km uit en dat terwijl we voor het eerst met 4 kleine kinderen en caravan op reis gingen.
Wat Fransien aangeeft is heel goed te doen!!

Geplaatst door: Fransien 10.03.2011 19:10
Ik heb al aangegeven hoe wij het gaan doen en volgens mij is dit prima te doen. We vinden dat de reis ook onderdeel moet zijn van de vakantie. 800km in 11/11.5uur moet goed te doen zijn...als we meer halen is het nog mooier en anders hebben we pech. Joyce voor jullie was het anders, jullie moesten de boot halen en dat brengt ook een bepaalde druk met zich mee. Voor ons maakt het niet uit wanneer we waar zijn. We hebben maandag geboekt op de camping, maar of we daar nog begin van de middag/eind van de middag/ begin van de avond aankomen maakt niet uit.
Zaterdag vertrekken doen we ook niet, ik ga liever uitgerust op vakantie en dat ik alles heb ingepakt dan dat ik hals over kop op vakantie moet. We hebben die vrijdag al vrij genomen, maar we willen goed voorbereid en uitgerust op vakantie. Dus vertrekken sowieso pas zondag. Verder hoor ik van vele dat dit de ideale vertrekdag is!
We zien wel hoever we komen, we vertrekken rond half 6 en rijden dan tot 17.00uur door...we zien wel hoever we dan zijn.
Het moet goed te doen zijn allemaal als ik het zo lees.

Geplaatst door: Annies 10.03.2011 22:57
Hallo Francien, wij zijn vorig jaar ook voor het eerst met de caravan op vakantie geweest. Wij zijn gewend om lange ritten te maken, elk jaar zo'n 3x naar Frankrijk, maar de zomervakantie altijd met de tent geweest. Wij vertrekken altijd ook op zondag en idd dat is een fijne reisdag. Wij rijden allebei om en om en maken korte stops. Wij hebben vorig jaar de eerste reisdag zo'n 800 km gereden en dit vond ik echt max. Ik denk dat jullie het gewoon moeten ervaren maar wees niet teleurgesteld als je je verwachte km niet haalt. Het valt allemaal niet mee zo'n eerste keer. Ik wens jullie een super vakantie en heel veel succes met de caravan. Wij vonden het geweldig.

Geplaatst door: ® sandra 11.03.2011 12:09
ook wij gaan voor het eerst met de caravan op pad we rijden al jaren naar spanje en hadden een tent nu een caravan dus dat word wel even wennen.
we hebben geboekt in platja de pals op camping playa brava en dat is 1365 km van uit tilburg . we gaan op dinsdagmiddag rijden en en gaan kijken hoever we komen na een paar uur en zoeken dan een camping op we hebben dan nog woensdag en donderdag het maakt niet uit hoe vroeg of laat we binnen zijn op de camping .we gaan op ons gemak.we hadden nooit iets achter de auto en reden dan woensdag vroeg weg en overnachten dan in narbonne dan was het de volgende dag nog 2 uur rijden en stonden om 9 uur smorgens op de camping .
dat word anders maar bij ons veiligheid voor op we hebben ook 2 kids op de achterbank. wij gaan op ons gemak en hebben er nu al zin in.

Geplaatst door: caravaner 11.03.2011 15:29
toen onze kinderen nog meegingen (3) zijn we ook vaak naar Spanje geweest. Vanuit Friesland reden wij vaak op zaterdag naar camping Brabois bij Nancy, daar kun je 's morgens om 7 uur weer vertrekken en rijd je al vroeg op zondagmorgen op de peage, afhankelijk van hoe het met de kinderen ging kon wel tot aan de Spaanse grens komen. Dan is het op maandag nog maar een klein stukje en ben je rond de middag bij de camping. Nadeel is misschien die een extra overnachting,wat het voor ons niet was. Voordelen zaterdag hoef je niet heel vroeg weg 10 uur 's morgens is vroeg genoeg, je rijdt zatermiddag al met heel weinig vrachtverkeer en zondags geen, dus alleen maandag vrachtverkeer. Als je rond de middag op de camping aankomt hoef je niet gelijk alles neer te zetten daar is het dan ook veel te warm voor, maar kun je eerst even lekker relaxen, naar het strand of het zwembad gaan voor de kinderen ook prettiger en zelf ben je dan wat bijgekomen van de reis, om 's avonds de boel op te bouwen. wij vonden dat Spanje is te doen in 2 dagen met caravan maar als het tegen zit in het verkeer of je wordt moe of de kinderen worden jengelig en je last dan een wat langere pauze in (je hebt in Frankrijk langs de peage genoeg parkeer terreinen met wat speel en klimtoestellen)dan heb met 2 overnachtingen veel meer tijd om de camping rustig aan te rijden. Veel plezier in Spanje en een goeie reis

Geplaatst door: Yvon 12.03.2011 08:14
Ik ben een beetje verbaasd waarom een aantal hun oordeel moet geven over wat je wel of niet in 1 dag kan afleggen qua afstand. Fransien geeft in haar vraag aan wat zij doen en vraagt eigenlijk om een overnachtingsadres.
Fransien, in Santeney, caming Des Sources. Ligt in de buurt van Dyon vlakbij de snelweg. Je hebt er een zwembad zodat als je op tijd bent, de kinderen nog even lekker kunnen zwemmen. Zelf niet gestaan, maar familie hebben deze gebruikt als overnachting.
http://www.campingsantenay.com/nl.html

Geplaatst door: Yvon 12.03.2011 08:18
Sorry, de camping ligt bij Beaune en niet Dijon. Je zit dan op ongeveer 750 km van Utrecht.

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2