Forum Onderwerp - Boven of beneden Barcelona? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Femmy 25.03.2011 09:58
Wij willen eind mei (28e) tot begin juni (10e) met onze tent naar Spanje. Scheelt het veel qua temperatuur of we boven Barcelona (el delfin verde) zitten of beneden Barcelona (tamarit park) zitten? En aan wat voor temperatuur verschillen moeten we denken? Is de zee al goed op temperatuur in deze beide gebieden eind mei/begin juni?

Geplaatst door: els 25.03.2011 11:21
Onze ervaring is dat de temperatuur rond Tarragona echt wel hoger is dan aan de costa brava. Costa brava is waarschijnlijk ook nog erg stil eind mei.

Geplaatst door: Femmy 25.03.2011 12:58
Hoeveel zou het dan ongeveer kunnen schelen? Moeten we echt denken aan meer dan 5 graden temperatuur verschil of valt het wel mee?

Geplaatst door: Ria 25.03.2011 14:53
Valt best mee het verschil!
Wij hebben zelf vorig jaar op camping La Balena Allegre 2 in Sant Pere Pescador gestaan met onze caravan eind mei/begin juni en het weer is prima en het weer was gewoon hetzelfde als onder Barcelona.
Over het algemeen is de kans misschien onder Barcelona het weer net iets beter is....maar groot verschil is het niet!

Geplaatst door: ® Wil 25.03.2011 16:50
Qua temperatuur zit er niet zoveel verschil tussen boven en onder Barcelona.
Ik denk dat je spreek over 3 tot 5 graden.
Tenzij je echt meer dan 100/150 km onder barcelona gaat.

Het verschil tussen boven in Spanje, en omgeving Barcelona is wel de wind.
Vanaf Rosas tot ongeveer Playa D'Aro zit je in en rond de baai van Rosas en daar ben je bijna altijd verzekerd van wind,oplopend tot storm.
Onder Playa D'Aro is de wind vrijwel nihil.
Wij staan al jaren in Blanes, en hebben nog nooit wind meegemaakt.
En Blanes en omstreken is op de costa brava de streek met de meeste zon en de hoogste temperaturen.
En dan zit je toch al aardig richting Barcelona.

Geplaatst door: els 26.03.2011 12:12
Wisselt ook per jaar. Je kunt eigenlijk gewoon afwachten tot je vertrekt en dan bekijken waar je heen gaat. In Nederland kan het in mei ook wel eens 30 graden zijn, maar dat is niet standaard.

Geplaatst door: Leo 26.03.2011 17:35
Het grote verschil is dat je boven Barecelona veel meer kans hebt op (storm)wind : de Tramontana

Geplaatst door: ® Wil 26.03.2011 18:35
Leo.....

Dat is precies wat ik bedoel.

Ik kon niet op het woord komen, maar nu weet ik het weer.
""Tramontana"" heet dit, ik weet nog dat we de eerste keer in Spanje kwamen en na de derde dag begon het te waaien, en niet zo zacht ook.
Binnen no-time begonnen de mensen de stormbanden te plaatsen en wij wisten van niets. Daarmee bedoel ik qua weerverschijnsel dat dit jaarlijks terug komt, ze vertelde mij dat dit 3 dagen ging duren en dat het vanuit de pyreneën komt en daarom de naam Tramontana gekregen.
Efin ze hadden dus gelijk 3 dagen storm en stormachtige wind.
En alle daarop volgende jaren altijd de Tramontana mee gemaakt.
Wat ons ook ooit een luifel heeft gekost.

Met kennissen van ons spraken wij recentelijk nog over de vakantie, en die gaan inmiddels voor de 18e keer op rij naar Spanje naar dezelfde camping en op één jaar na ieder jaar de bekende storm.

Wij zijn om één van die redenen dan ook wat zuidelijker gegaan, en zodra je bij Playa D áro bent is de kans al klein dat je er nog last van heb omdat je dan uit de baai van Rosas ben, en vanaf Lorret dan komt deze niet meer voor.
En inderdaad wij gaan nu al aardig wat jaren naar Blanes toe en hebben nog nooit wind gehad.
De eerste keer dat wij daar aankwamen en de voortent gingen opbouwen wilde wij de stormbanden plaatsen, maar we kregen te horen dat dit absoluut overbodig was, en inderdaad het was ons opgevallen dat niemand stormbanden plaatst.

Geplaatst door: ivo 07.04.2011 22:09
eind mei begin juni ging ik voor een camping beneden barcelona, de tramontana is erg vervelend, onze kinderen wilden niet wandelen langs zee/over de boulevard niet naar zee ed omdat je echt gezandstraald werd. Aan zee was het meerdere dagen erg leeg en het water kouder. Als de temperatuur dan ook iets lager is maakt de combi: lage temp zeewater, harde wind en luchttemperatuur het echt kouder. Verbranden doe je overigens wel.

Sowie so kijken wij niet op een paar km meer of minder, wij rijden vaak naar zuidspanje, vinden het daar echt het mooiste.