Forum Onderwerp - storm?? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: vonne 29.05.2011 12:17
Ik lees dat het langs de kust bij Rosas zo ontzettend kan stormen. Nu zitten wij een 50 km ten westen van die kust, misschien stomme vraag, maar heb je er daar dan ook last van?
Of is dat echt alleen aan zee?

Geplaatst door: ® Belgskes 30.05.2011 12:49
De "storm" waar je waarschijnlijk van gehoord hebt is de "Tramontana".
Dat is een wind die versterkt door de Pyreneën inderdaad nogal vrij hard kan waaien. Deze wind is vergelijkbaar met de mistral.
Als hij blaast (lees wel "als") is het meestal in veelvouden van 3 dagen. Maar meestal is het na een dag of 3 al afgelopen.
behalve een sterke wind zijn de andere negatieve factoren van een storm meestal niet aanwezig (regen enzo)
Maar met een goeie stormband en scheerlijnen houdt alles wel goed stand hoor.
Niks om te panikeren zou ik zeggen.

Geplaatst door: Bibi 30.05.2011 14:35
Vorig jaar voor het eerst de wind mee gemaakt en dat in 5 jaar.
Ja op het strand is het dan niet lekker, je bent aan het zand happen. Maar op de camping hebben wij geen last gehad.
In de baai van Rosas is hij wel het meest voelbaar omdat die er percies op ligt. Maar ik zeg nogmaals wij hebben hem voor het eerst mee gemaakt in 5 jaar tijd. En het is dan gewoon zonnig en warm.

Geplaatst door: ® Wil 30.05.2011 15:45
Wij hebben jaren geleden 4 jaar achter elkaar op camping Laguna gestaan in Castello D'empuries ( naast Empurio Brava ) en hebben deze alle 4 de jaren meegemaakt.
Het eerste jaar was het voor ons een nieuw verschijnsel en is het ook heftig geweest.
Het tweede jaar ook 3 dagen regen erbij, het 3e jaar alleen storm, wel in mindere maten, maar het 4e jaar zo erg dat ondanks de stormbanden een nieuwe luifel echt letterlijk de lucht in gevlogen is, en diverse kampeerders met ons die schade hadden, zoals uitgewaaide luiken, ramen en dergelijke.

Eén van die redenen dat wij verder dan Playa D'Aro gaan, omdat je daar de baai van Rosa voorbij ben, en al jaren geen enkele wind meer meegemaakt, laat staan stormbanden te voorschijn gehaald.

Geplaatst door: Car2 30.05.2011 19:52
Stormen??? Beetje overdreven, overal kun je een keer zware regen met een harde storm krijgen.
Maar soms(!) heb je een harde wind aan die kust, die een aantal dagen kan (!) duren.
Het kan dan niet fijn zijn om op het strand te liggen, vanwege stuifzand. Het kan zijn dat je lege bekertje van de tafel waait.
Wij hebben nooit de voorkant in de voortent, ding is altijd blijven staan.
Vele kampeerders hebben een partytent staan, die zijn echt windgevoelig. Sommigen halen dan het doek er even af tijdens een onweers-storm-bui.
Ja, als het gaat onweren, dan is er ook vaak harde wind. Dan pas bevestigen we de stormband, voor het gemak laten we hem dan de resterende vakantiedagen zitten.
Maar in NL hebben we ook weleens de stormband bevestigd.
Aan zee is altijd een windje, heerlijk verkoelend kan dat zijn.
En als het echt zo erg was, dan gingen we er nooit weer heen.

Geplaatst door: Bibi 30.05.2011 20:24
Ik wil er nog wat over zeggen, er is geen vaste datum dat die wind plaats vind. de ene keer is die vroeg inhet seizoen en de andere keer heel laat. Wij gaan al die tijd de zelfde tijd naar Spanje en we hebben hem dus het afgelopen jaar voor het eerst mee gemaakt. Ik vind het ook geen STORM maar het is winderig.

Over het weer nog gesproken de laatste jaren(5) is het overal in europa zeer wisselend. Zo maakte wij afgelopen jaar mee dat juist verder in Spanje platja d'aro regende en bij ons in L'estertit niet. Familie zat daar dus zodoende konden we dat weten.

Geplaatst door: vonne 31.05.2011 17:08
Gezellig al die reacties, maar de meeste gaan over de campings aan de kust, en wij zitten daar toch 50 km vandaan, landinwaarts dus!
Maar uit de reactie van Belgskes meen ik op te maken, dat de Pyreneen die wind versterkt, en wij zitten in de uitlopers daarvan. Die wind komt dan ook uit het noordwesten of is dat verschillend? Je ziet meestal op de campings wel hoe je moet gaan staan dan, de meeste tenten staan met hun "kont" naar de wind.

Geplaatst door: bernadette 07.06.2011 22:35
Hoi Vonne,

ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Aan de franse kant van de Pyreneen blaast die wind ook. En daar heb je vooral echt aan de kust last van. Wij kampeerden op een camping in het binnenland (minder dan 50 km) en hadden er niet echt last van.
Het is ook niet echt een storm, het is een harde, warme wind. Juist omdat het meestal een paar dagen duurt, heb je er last van.

Geplaatst door: frans 08.06.2011 14:34
Wij zijn al 2 weken op Playa Brava het weer is verschrikkelijk slecht veel wind regen en koud.
jammer van onze vakantie.

Frans

Geplaatst door: vonne 10.06.2011 12:41
Wat een pech Frans, ik hoop voor je dat het snel wat beter gaat worden. Dank je Bernadette, ik wacht het maar rustig af, maar van die Mistral in Frankrijk werd ik ook altijd al helemaal gek, dus hoop echt dat het daar mee gaat vallen.

Geplaatst door: ® sandra 15.06.2011 20:55
hoi frans

ik heb foto's gezien dat ze de winkel aan het verbouwen zijn zijn er nog meer veranderingen op de camping playa brava.
mail het mij even als je het leest foto;s mag ook alvast bedankt sandra hoop dat het beter weer word voor jullie

Geplaatst door: frans 17.06.2011 14:32
Hoi sandra,
Sorrie voor de late reactie maar had een proef aansluiting internet.
Het weer is nog steeds wisselvallig maar goed, inderdaad is de winkel verbouwd de buitenkiosk is verdwenen en de winkel is iets veranderd en daar kan je een krant e.d kopen.
de bar heeft andere eigenaren.
Ik kan er verder niets over vertellen omdat deze eigenaar geen borden heeft wat hij aan eten e.d verkoopt. het komt voor mij saai over.
Verder is er wienig veranderd. wel is het heel stil.

Gr. Frans