Forum Onderwerp - lpg (Gesloten voor reacties)

nancy 11.06.2011 23:47
Ik lees hier in het archief van het forum (2009) dat er in Noord Spanje geen LPG te tanken valt.
Weet iemand hier iets meer over.

Geplaatst door: ® Wil 12.06.2011 15:13
Nancy,

Ik rij al jaren Lpg, en ga al jaren naar Spanje, en inderdaad je kunt er geen of nauwelijks LPG tanken.
Het schijnt dat er ergens in Barcelona één zit, en dat er over het gehele land spanje er ongeveer 150 schijnen te zitten.
Feitelijk onbegrijpbaar, het is juist het land van de gasflessen.
ipv het aardgasnet.
Lpg is hoe dan ook het goedkoopste per km.
De wegenbelasting is vrijwel gelijk aan de benzine, en het scheelt toch gauw een euro per liter, het gebruik door de huidige lpg installaties is ook vrijwel gelijk aan benzine en vermogen word ook niet meer op ingeleverd, en die losse tank in de kofferbak is ook al lang verleden tijd.
Maar oké inderdaad geen LPG in Spanje, wij tanken altijd nog even voor de grens in Frankrijk en kunnen we nog ruim 500 km op gas rijden.
Kennissen van ons die ook Lpg hebben, en vrijwel gelijk over de grens kamperen, die gaan nog weleens even de grens over naar Frankrijk om daar te tanken en dan weer terug.
Ondanks de km's die ze dan moeten rijden zijn ze nog stukken goedkoper uit dan benzine te moeten rijden/tanken in Spanje.

Dus afhankelijk van hoever je in Spanje gaat, is het zeker raadzaam om net voor de grens even te tanken.

Geplaatst door: donald 12.06.2011 17:34

Geplaatst door: donald 12.06.2011 18:18
Hierbij nog een aanvulling,

Volgens een Belgisce site zit er nog een in Santa Cristina d'Aro.
Voor mensen die in de Costa Brava blijven nog wel aan te rijden


http://www.lpginfosite.be/lpgstations_spanje2.html

Geplaatst door: donald 12.06.2011 19:03
Nog even verder gegoogled, maar het blijkt te kloppen (saab-forum)

LPG Spanje
door 72sonett3 » ma 09 aug, 2010 11:27

Behalve de LPG stations in Spanje die hier hier en hier genoemd worden, is er sinds kort ook nog een LPG pompstation in Santa Cristina d' Aro, ca 10 km van Platja d' Aro aan de Costa Brava.

De garage heet 'Emili Bosch', het is een Fiat/Lancia garage en ze bouwen ook LPG installaties in. Ze zitten schuin tegenover een BP benzinepomp, in het centrum van sta Cristina. Ze gebruiken een vreemde vulnippel (geen bajonet) maar ze hebben zelf een adapter. LPG kost daar nu ca 0,63 euro/liter. Ze hebben ook een garage in Palamós maar ik weet niet of ze daar LPG verkopen.

Googlemaps plaatje

nancy 12.06.2011 22:48
Oke, bedankt voor het uitzoeken.
Wij zitten in Estartit, net te ver om er voor naar Frankrijk te rijden denk ik. Palamos is wel in de buurt, de plaats wat je aan geeft moet ik zo uitzoeken, maar klinkt wel enigsinds bekend.
Wij gaan voor de 2e keer naar Spanje, maar rijden sinds een maand op LPG. Wij kunnen ongeveer 330 km rijden met een gastank.
De benzineprijs is altijd nog goedkoper dan in Nederland... Hebben jullie zelf een andere koppeling bij je voor als je in het buitenland tankt, bijvoorbeeld Frankrijk?

nancy 12.06.2011 22:56
Santa Cristina d'Aro.
Is te doen, wij vinden die omgeving wel leuk om te bezoeken! Bedankt voor de tip!

Geplaatst door: donald 12.06.2011 23:35
Er zijn 2 adaptoren in omloop die je op je huidige nippel draait.
Zijn bij de anwb, halfords enz te koop. Ongeveer 10 euro per stuk.
Zelf heb ik een brandstofpas van de zaak dus ik kan gewoon benzine tanken :-)

http://www.lpginfosite.nl/verloopnippel-lpg/

Geplaatst door: ® Wil 13.06.2011 09:53
Donald...

Bedankt voor de informatie deze plaats ligt ongeveer 20 km van Blanes af waar wij zitten.

En ik heb de lijst ook bekeken en ik dacht in eerste instantie ook ongeveer 50 LPG stations in Spanje maar leek mij weinig vandaar dat ik dacht dat ik me vergist had en dat het 150 stuks waren, maar als ik de lijst ziet, inderdaad zo'n 50 stations.

Voor de nippel die in frankrijk gebruikt word, je schroeft deze in je eigen aansluiting, en je zet het vulpistool hierop, en knijpt deze in, de eerste keer even wennen en denk je zit dit wel goed/vast, maar gaat goed.

Ga je door Belgie en wil je daar tanken heb je weer een andere nodig, één die je er ook inschroeft, en daar moet je op de buitenrand weet het vulpistool schroeven, is dezelfde als in Duitsland. Persoonlijk en met mij meerdere is dit een Kxxx nippel
De tankstations in Luxemburg die hebben ook de NL aansluiting.

Let wel op, bij de stations langs de snelweg staat soms de lpg echt afstand van de rest van de pompen, ook hebben sommige stations een vulsnelheid van slak die tegen een steile berg op moet, of te wel we hebben wel eens met een vorige auto over een inhoud van 40 liter bijna 5 minuten gedaan, gelukkig is hebben we vorig jaar met onze nieuwe auto geen langzame pompen gehad.
Maar toen hebben we ook minder hoeven te tanken, hier ligt namelijk een grotere tank onder van 60 liter.

Verder nancy weet ik niet of je met of zonder caravan gaat naar Spanje, je moet er wel rekening mee houden dat wanneer je een caravan trek dat het brandstof verbruik hoger is dan wanneer je de auto op benzine zet.
Vorig jaar op de heenweg nog met de caravan gereden op de heen weg 1 op 7½/8, op de terug weg ( caravan in spanje laten staan)
met een vrijwel continu snelheid op de snelwegen van 130 km/h 1 op 11/12.

Geplaatst door: ® Wil 13.06.2011 09:56
Nog even voor Luxemburg.

Daar kun je bij de tankstations kiezen uit meerdere soorten vulpistolen bedoel ik.

Geplaatst door: henk 16.06.2011 22:05
Santa Christina D 'Aro, is dat het plaatsje tussen Blanes en Lorret ??

Geplaatst door: donald 16.06.2011 22:29
Santa Cristina d'Aro ligt zo'n 35 kilometer boven Lloret de Mar.
Daar doe je zo'n 3 kwartier over.

Geplaatst door: as 17.06.2011 17:41
Nancy, in frankrijk heet lpg GPL. Pompen staan vaak apart van de rest. Ook hebben lang niet alle stations LPG ook niet langs de snelweg. Wijzelf hebben nogal eens problemen ondervonden; of de lpg was op, of tanken ging om de een of andere reden niet (dan moet er weer iemand van het tankstation bijgehaald worden en die weet het dan ook niet)Kortom, zorg voor voldoende benzine in de tank, dan kan je daar altijd op terugvallen.
Bij de ANWB is een boekje te koop met LPG stations in het buitenland, net zoals de al eerder genoemde nippels.

Geplaatst door: ® Wil 17.06.2011 21:49
Zoals ik al schreef gebeurd het weleens dat lpg ( GPL in Frankrijk ) langzaam uit de pomp kan komen, wij rijden al jaren op LPG en hebben slechts één keer meegemaakt dat deze op was langs de snelweg, en tot nu toe heeft iedere pomp wel GPL/LPG in Frankrijk langs de snelweg dus daar hoef je geen zorgen om te maken.
De prijs varieërd wel erg, 10 cent per liter verschil is geen uitzondering.
Twee jaar geleden was er een pomp in frankrijk op de terug weg die 0,35 per liter rekende maar toen bleek dat deze bijna 5 km van de snelweg zat, terwijl deze toch op de snelweg werd aangegeven. Dit bleek een goedkope prijs te zijn, ten compensatie van de wegwerkzaamheden aldaar.

De prijs ligt in Frankrijk meestal iets boven de prijs in NL.
Heb gisteren nog getankt bij de BP voor 0,62 per liter.
Dus door deze hoge prijs ( 20 cent meer per liter dan 2 jaar geleden hiert in NL ) zal de prijs vermoed ik nu in Frankrijk rond de 0,80 per liter zijn.

Maar echt langs de snelweg heeft iedere pomp GPL/LPG en de kans op uitverkocht is klein, tenminste in al die jaren slechts één keer meegemaakt, en onze zoon die ook op LPG maakt zegt nog nooit dit mee gemaakt te hebben.

Geplaatst door: Henk 25.06.2012 19:22
Vorig jaar wilde wij nog net even voor de spaanse grens LPG tanken.
Tot mijn grote verbazing was deze niet leverbaar.
De LPG was op bij dit tank station.
Met oog op het ontbreken van LPG in Spanje dachten wij dit als optie te doen. Kan ruim 500 km met een tank lpg rijden dus in principe voldoende om nog even goedkoop in Spanje te rijden.

Ik kreeg daar te horen dat ze hier weinig LPG bij vulde , reden was o.a. dat veel mensen dezelfde gedachten hadden als ons, nog even voor de grens tanken, en het is ook min of meer een afspraak met de overheid omdat de overheid in Spanje niet echt blij is met LPG rijders.

Zodat men al gauw op benzine moet gaan rijden.

Lpg is bij de overheid in Spanje absoluut niet verboden, maar zo'n 30 tot 35 jaar toen een heleboel auto's op lpg gingen rijden en er geen keuringen en dergelijk waren zoals controle's op goede inbouw ( je mocht zelfs zelf inbouwen en aan RDW doorgeven dat je op LPG reed) toen zijn er in Spanje een aantal ongelukken met LPG gebeurd.
Daarom zijn ze nog steeds terughoudend met LPG.

Terwijl het tegenwoordig veiliger is met een LPG tank in je auto dan met een benzine tank bij een aanrijding of iets dergelijks.