Forum Onderwerp - Eerste keer Spanje (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Lia 18.06.2011 15:32
Wij gaan voor het eerst naar het buitenland op vakantie. Kennissen van ons hebben camping La Balena Allegre 2 in Sant Pere Pescador aangeraden. Zij zijn hier 4 jaar geleden geweest en gaan aankomende zomer weer. Zij hebben geboekt van maandag 25 juli tot zondag 14 augustus. Op aanraden van hun gaan wij ook naar deze camping. Nu hebben wij dezelfde periode ook vakantie en ze vroegen dus of wij eventueel samen wilden reizen, omdat wij dus voor het eerst met caravan op pad (voor het eerst ook kamperen) gaan en gelijk naar Spanje gaan. Maar is het wel fijn om samen tge reizen? Wij gaan dus wel naar dezelfde camping (hebben overigens niet gereserveerd) en willen ook die zondag 24 juli vertrekken vanuit Nederland. Dus samen rijden of toch beter alleen? Het is misschien wel handig, omdat wij totaal niet weten hoe we precies moeten rijden, al gaan er duizende met sleurhut naar Frankrijk en Spanje dus moet volgens mij niet moeilijk zijn. Volgens mij rijden we dan via Luxemburg- Lyon vanuit Beverwijk (westen van het land)...dit hoorde ik van onze kennissen.

Geplaatst door: Car2 18.06.2011 17:55
Ik zou alleen reizen. Je moet dan voortdurend op je voorganger letten.
Je kunt natuurlijk wel bepaalde punten afspreken (sms etc)
Super easy om naar Spanje te rijden. Bij Luik is het even opletten of je de juiste baan pakt.
Bekijk de route evt op lastige plaatsen even met Google (streetview)

Geplaatst door: willem 18.06.2011 19:54
Ik zou eerst maar contact zoeken met de caming of er wel plek is voor jullie, dat soort campings zijn in het hoogseizoen altijd vol. kom je daar aan en wat dan, 100 km het binnen land in rijden voor een camping, langs de kust kan je het volgens mij wel vergeten. over het reizen, zou ik samen gaan, makkelijker voor jullie.
maak goede afspraken over snelheid, stop plaatsen.
koop walkie-talkies hebben een bereik van 5 km.
veel succes en een fijne vakantie

Geplaatst door: Pauline 18.06.2011 23:19
Het is ons zeer goed bevallen. Wij zijn 3 jaar geleden ook voor het eerst met caravan naar buitenland (Spanje) geweest. Wij vertrokken toen alleen op een vrijdag en hebben toen net iets voor Cl.Ferrand overnacht en de volgende dag naar Spanje gereden. Eén en al file gehad die zaterdag, dus dat was geen pretje. Vooral net voor Millau ontzettend veel file. Ook geen fijne weg om te rijden met caravan (routeplanner gaf deze route aan als snelste vanuit Zeeland). Nu vertrekken wij al 2 jaar op een zondag en rijden wij via Lyon en dit is vele malen fijner rijden dan via Millau en rustiger rijden dan op zaterdag!
Ik zou persoonlijk niet zo snel met z'n tweeen rijden, aangezien je dan steeds op elkaar moet letten. Spreek dezelfde overnachtingscamping af eventueel en verder is de route erg gemakkelijk, het kan niet missen.

Geplaatst door: Car2 19.06.2011 09:55
Omdat je voor het eerst gaat, hierbij een link over betalen bij de tolpoortjes in Frankrijk:
http://tinyurl.com/yjeybkn

Let op, met een walkie-talkie heb je geen bereik in de tunnel (Lyon).

Geplaatst door: ® Wil 19.06.2011 11:16
Hoi,

Ik zal persoonlijk Antwerpen, Brussel Luxemburg rijden.
De afstand zal niet veel uitmaken, is ongeveer 16 km extra maar je heb met de beruchte heuvels van Luik niets te maken.
En scheelt ook qua tijd het e.e.a.
Dus zeker wanneer je geen/weinig ervaring heb met een sleurhut zal ik zeker voor deze optie kiezen.

Geplaatst door: Car2 19.06.2011 12:17
@Lia: Er zijn heel veel wegwerkzaamheden bij Antwerpen/Brussel in de zomer. Versmalde stroken, 2 banen ipv 3 etc.
http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie,/belgie/wegwerkzaamheden/Werkzaamheden-Belgi-.html

Wegdek in België is overal slecht (altijd), maar ik zou voor de route Luik kiezen

Hier is uitleg over rijden OM Luik heen
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf

Geplaatst door: ® Wil 19.06.2011 16:51
De wegwerkzaamheden in België zijn er (bijna)al sinds heugenissen.
De wegwerkzaamheden Antwerpen-Brussel vise-versa is al jaren een feit, je kan echt zonder enig probleem met een caravan deze weg rijden, heb nog nooit last gehad van opstoppingen file's of wat dan ook.
Heb in 2009 weer eens een keer Luik gereden, omdat ik een nieuwe auto had gekocht en om te kijken of deze de luikse heuvels/bergen zo goed kon nemen als er op caravantrek.nl geschreven werd.
Inderdaad met deze auto ging het geweldig in z'n 4e versnelling naar bovenonder terug te hoeven schakelen. Maar het was ook een geweldige trekauto mocht het dubbele trekken van wat de caravan weeg.
Maar ik weet niet wat voor auto/caravan combinatie je rijd, maar als je niet gewend ben om met een caravancombinatie te rijden, en mocht de verhouding caravan t.o.v. auto groot zijn of te wel wanneer je een auto rijd die net zoveel mag trekken als de caravan beladen is, dan zal je zeker niet de eerste zijn die stil komt te staan. ( heb in het verleden wel eens mensen zien stranden bij Luik)
En mocht het trekvermogen niet minimaal 25 tot 30% verschillend zijn, dan zal je auto er zeker (veel)moeite mee hebben.
Mijn advies is bij onervaren rijden met een caravan Luik te vermijden.

Wij gingen vroeger ook altijd via Luik, maar toen we eenmaal via Antwerpen/Brussel gingen rijden hebben we op 2009 ( heen reis) altijd zo gereden, en zoals ik al schreef nog nooit hinder ondervonden van de wegwerkzaamheden rond Antwerpen of Brussel.

Ik hoor op de camping ook steeds meer mensen zeggen zo te rijden ipv via Luik.

Geplaatst door: Lia 19.06.2011 21:09
Ik heb van onze kennissen vernomen dat ze via Maastricht- Luik- Luxemburg rijden (vanuit westen dus) en dat de heuvel bij Luik eigenlijk niets voorstelt. Dat is 1 helling, wel een behoorlijke, maar gewoon even terugschakelen en dan kon je er gewoon. Het is niet constant helling op en helling af...dus wij kiezen waarschijnlijk gewoon voor Maastricht- Luik, ook omdat er via Antwerpen- Brussel ontzettend veel wegwerkzaamheden zijn al zal dat op zondagmorgen nog wel goed doorrijden, alleen je moet toch een groot deel rustiger rijden en meer opletten.
Verder bedankt voor de tips. Ik denk dat we afspreken om ongeveer dezelfde tijd te vertrekken en dan toch apart rijden, aangezien het volgens mij alleenmaar lastig is als je samen rijdt en de route moet gewoon goed te doen zijn.
Wij hebben er in ieder geval zin in. Waar overnachten jullie ongeveer? Waarschijnlijk willen wij zondagmorgen rond 06.00uur (Beverwijk) vertrekken en dan rond 17.00/18.00uur stoppen, waar ben je dan ongeveer? We denken zelf bij/rond Lyon.

Geplaatst door: Car2 19.06.2011 23:51
Inderdaad de helling bij Luik is makkelijk te doen. Zie nooit auto's met rokende motor aan de kant staan.
Je moet natuurlijk wel een verantwoorde combinatie hebben.
Als je wegwerkzaamheden treft, dan moet je vaak op versmalde stroken rijden, is minder prettig met caravan.

Prima overnachtingscamping is in Macon (60km voor Lyon). Van deze camping kun je 's ochtends 6.30 uur weer vertrekken. Ligt dicht bij de snelweg en t.o. de camping is een Mac.
http://camping-frankrijk.nl/campinginformatie.asp?CampingID=692014

Let op: na Luik is er maar 1 tankstation op deze snelweg in België. Ongeveer bij Sprimont.

Geplaatst door: Christa 20.06.2011 10:19
Wij rijden (ook vanuit het westen) ook via Antwerpen, scheelt zeker een uur rijden.
En de berg bij Luik daar hebben wij ook weleens mensen stil zien staan die niet of nauwelijks boven kwamen.
Volgens de gegevens van de belgische verkeerdienst moeten ze jaarlijks wanneer het caravanseizoen is begonnen rond de 1200 gestrande auto's daar helpen, dat wil toch wel wat zeggen lijkt mij.

Maar inderdaad als je een verantwoordelijke combinatie rijd is het wel te doen.
Alleen in z'n één met een gangetje van 15 km/h omhoog is daar geen uitzondering.

Dus Car2 moet niet doen alsof het een makkie is, echt niet er gaan er meer omhoog die nauwelijks harder gaan dan 15 tot 30 km/h dan met een normale snelheid.

Inderdaad wanneer je een goede trekauto heb lukt het wel om met hogere snelheid te rijden.

mieke 20.06.2011 14:10
Onze voorkeur gaat ook uit naar Antwerpen, Brussel, Luxemburg. 1x Maastricht-Luik gereden, wat een vervelende weg! En inderdaad weining benzinetankstations. We hebben ook een aantal jaren i.v.m. de wegwerkzaamheden Antwerpen-Kortrijk-Lille en dan vlak voor Dijon weer de route du soleil op gereden. Een heerlijke rustige weg. Het is ong. 50 km omrijden maar wat een rust op die weg die kilometers haal je dan makkelijk weer in. Oh ja wij komen ook uit het westen.

Geplaatst door: Andre 20.06.2011 15:39
Wil je de motor van je auto (ellende)besparen, een bult brandstof besparen en ook nog eens een uur eerder in Luxemburg zijn ?

Vermijd dan Liege/Luik, en neem de hedendaagse route die inmiddels al meer word genomen. Namelijk Anvers/Antwerpen - Bruxelles/Brussel.

Geplaatst door: Yvonne 20.06.2011 17:43
Ik heb alleen ervaring met de route via Antwerpen/Brussel/Luxemburg. Ik vind dit een prettige route om te rijden. Zeker op de terugweg heb ik altijd het idee dat heel Nederland via Luik rijdt omdat ik bij Brussel bijna geen Nederlander meer zie. Als je in het westen woont is deze route goed te doen. Ik zou alleen even goed kijken naar de wegwerkzaamheden, want dit schijnt in heel Belgie een ramp te worden.
Je kan er ook voor kiezen om helemaal niet over de Route Soleil te gaan maar via Antwerpen/Lille/Parijs en dan naar beneden en via Millau naar Spanje te rijden. Wij vinden dit ook een prettige route. Je mijdt de Route Soleil en wij vinden het een stuk rustiger rijden.

Geplaatst door: Lia 20.06.2011 21:53
We gaan niet via Millau, we hebben van vele gehoord dat dit geen prettige route is, juist daar veel hellingen en bij Parijs erg druk. Ik heb juist erg veel positieve verhalen gehoord over de weg via Maastricht- Luik. De helling bij Luik is heel erg gemakkelijk te doen. Onze kennissen rijden met een Opel Astra 1.6 16v uit het jaar 2006 met een caravan van 1200kg erachter en hebben en zeggen dat de helling bij Luik niets voorstelt. Wij rijden zelf met een VW Passat 1.4TSI en een caravan van max. beladen 1350kg erachter, dus moet gewoon goed te doen zijn en maak me daar niet zo druk over...gaan jaarlijks duizenden via Luik dus dat is totaal geen probleem lijkt ons.
Mensen nog overnachtingstips? Alvast bedankt

Geplaatst door: Lia 20.06.2011 22:04
Ik heb even gekeken, via Maastricht- Luik is iets korter dan via Antwerpen- Brussel vanuit Beverwijk (westen v/h land). We kiezen dus nu sowieso voor Maastricht- Luik- Luxemburg, aangezien wij hier ook vele positieve verhalen horen uit de buurt die ook allemaal vaak of weleens naar Zuid-Frankrijk of Spanje zijn geweest.
Wij vertrekken rond 06.00uur en willen dus rond 17.00uur overnachten, hopen op overnachtingscampings....

Geplaatst door: Monique 20.06.2011 22:14
Wij vanuit Zwolle reden eerst ook via Antwerpen- Brussel- Luxemburg, maar nu de A73 klaar is rijden wij via Venlo- Maastricht- Luik- Luxemburg naar Spanje en dit vinden wij persoonlijk fijner rijden en ook sneller, zeker voor ons! Ik hoor iets over helling bij Luik, hebben wij niets van gemerkt, je komt toch altijd wel meer hellingen tegen op de route richting Zuid-Frankrijk of Spanje....
Wij hebben keer overnacht in Pont de Vaux en een keer op camping port d'arciat (afgelopen jaar), beide goede en mooie overnachtingscampings.

Geplaatst door: ® tineke 21.06.2011 12:33
Hier zijn veel tips te vinden over de autoroute in Frankrijk:

http://www.frankrijkonderweg.nl/forum/topic.aspx?id=10

Geplaatst door: Joyce 11.09.2011 14:26
Even naar boven gehaald voor andere forumbezoekster.