Forum Onderwerp - Caravan aanschaffen (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Angela 22.09.2011 17:49
Wij gaan al een aantal jaren met onze kinderen naar een camping en huren altijd voor 2 weken een stacaravan op een camping in Frankrijk of Spanje. Nu vinden we de prijzen wel erg hoog worden van de stacaravans en willen we graag een caravan aanschaffen. Om te proberen willen wij een goedkope caravan eerst aanschaffen. We hebben een caravan uit 1989 voor 1200euro gezien, maar vragen ons af of het wel verstandig is een oude caravan te kopen? Zijn er niet veel gebreken aan zo'n caravan? En waar moeten wij op letten? We weten wel dat de banden goed zijn (uit 2008) en dat de caravan in 2008 bovag is gekeurd. Zij zijn er afgelopen jaar ook naar Zuid-Frankrijk geweest, maar zij willen een wat grotere caravan aanschaffen, omdat ze een derde kind opkomst hebben. We gaan zaterdag naar de caravan kijken..

Geplaatst door: ® Wil 22.09.2011 22:17
Als voormalig eigenaar van een caravanbedrijf kan ik je moeilijk adviseren omdat ik niet weet wat voor merk het is maar ik kan je wel vertellen dat er in die leeftijd nog aardig wat goede caravans zijn van die leeftijd, ik kan je alleen wat adviezen geven die je eigenlijk al zelf kan weten/controleren.
De vloer, is deze hard of zit er al deining in, kijk goed rond de ramen of er geen vochtplekken zitten en/of gele/bruine verkleuringen.
Rubbers bij de deur en zit er een toilet in ? controleer of de rubbers rond de afsluiting goed zijn.
Verlichting, werkt deze goed en kijk of er geen beschadigingen aan de kabels zijn.
De uitdraaisteunenn, lopen die soepel en kijk of er geen speling op zit.
En de oplooprem werkt deze goed? en de handrem als je die aantrekt controleren of de caravan wel geremd blijft.
Het zijn eigenlijk de bekende dingen die je zelf kunt controleren.
Gasslang en pakkingen bij de kookplaat zijn zeker ook belangrijk.

Nu is het een caravan van 22 jaar dus het is geen nieuwe meer dat weet ik ook wel, maar wanneer er gebreken zijn, en de eigenaar begin met "dat is zo verholpen en kost maar weinig" en dit en dat, dan zou ik mijn bedenkingen hebben tenzij het voor zo'n klein prijsje is.
Ik begrijp dat het een klein(ere) caravan is, en gelet op die leeftijd spreek je eerder over honderden dan duizenden euro's aanschaf.

Verder over de banden, leeftijd van de banden zegt niets, eerst kijken of ze geen (droogte)scheuren hebben want banden slijten harder van stilstaan dan van rijden, kijken of er geen breuken zitten in de wanden, en of het C banden zijn ( Aanduiding op de banden ) verder zou ik ze mits je volgend jaar er mee op vakantie gaat in iedergeval vervangen.

Verder vind ik het opzicht helemaal geen verkeerd idee om eerst een oudere caravan te kopen om te kijken of het wat voor jullie is, tenslotte geeft je nu een klein bedrag uit en mocht het niets zijn dan verkoop je met geen/weinig verlies en wanneer je tienduizend uitgeeft en het beval niet dan verkoop je gauw met een paar duizend euro's.

Verder zijn er ook veel mensen die hun caravan het gehele jaar gestald hebben in Frankrijk of Spanje en deze verkopen omdat ze ermee gaan stoppen, en vaak voor weinig geld hun caravan verkopen.
Dit jaar stond er bij ons op de camping nog iemand en die had een middenmaat caravan gekocht van 1998 die ook al jaren in spanje gestald stond voor € 800,- via Marktplaats en het was een perfecte caravan compleet met inboedel echt alles d'r op en d'r aan, en toen hoorde wij dat er nog meer mensen waren die jaarlijks voor een nschijntje een caravan kopen daar, er vakantie mee vieren deze dan mee naar Nederland nemen en hier weer verkopen tegen een leuke prijs, zo hebben ze ieder jaar een goedkope vakantie en na verkoop ook nog wat geld toe.

Nu begrijp ik dat jullie dit waarschijnlijk niet willen, daarmee bedoel ik doorverkopen, maar het is best de moeite waard om te shoppen naar een caravan die in het buitenland gestald staat.

Veel succes

Geplaatst door: jan 23.09.2011 13:37
Als deze mensen elk jaar met deze caravan op vakantie zijn geweest kan ik me bijna niet voorstellen dat hij zo slecht is dat je niet meer mee weg kan gaan.
Gewoon doen en wanneer het niet bevalt weer verkopen.
Voor dit soort prijzen kun je er geen buil aan vallen.

Ps. een stalling in het buitenland is een goede optie gezien de waarde van de caravan en de kosten om hem op de camping te krijgen wanneer je hem mee na huis neemt.

Geplaatst door: Angela 23.09.2011 17:37
Ik koop geen caravan in het buitenland die daar gestald staat, aangezien ik niet weet hoe de caravan dan is + ik wil van te voren natuurlijk alles inpakken + schoonmaken en heb geen idee wat er verder bij de caravan zit, etc en ik wil niet voor verrassingen komen te staan als we daar aankomen na een lange reis. Het rijden met caravan ziet mijn man ook niet als probleem, we reizen er in 2 dagen dan heen.
We kijken wel en bedankt voor de goede tips!!

Geplaatst door: ® Wil 26.09.2011 17:23
En is de aankoop nog doorgegaan ??

Geplaatst door: Angela 28.09.2011 13:45
We hebben de caravan gekocht en staat al bij huis. Het is een caravan van het merk Beyerland. Het is een caravan voor max. 4 personen, ideaal voor ons.
We zijn er blij mee, nu hopen dat het kamperen ons gaat bevallen, maar dat komt wel goed!

Geplaatst door: frans 28.09.2011 21:15
Ik vraag mij af als je bij voorbeeld een caravan over neemt in Spanje, hoe wil je dan het kenteken bewijs van de caravan overschrijven???
Voor zover ik weet kan dat alleen maar in Nederland.

Ik ben benieuwd naar het antwoord.
frans

Geplaatst door: ® Wil 29.09.2011 15:11
Als je een caravan overneemt die in Spanje staat, kun je vooraf of soms achteraf de papieren in NL overschrijven, ook staan er in Spanje ook nog zat caravans gestald die in het verleden geen kenteken hebben aangevraagd voor de caravan.
In dit laatste geval is dit zeker handig om de caravan na afloop weer in Spanje te stallen, of wanneer je deze mee naar NL neemt om een kenteken registratie in NL te laten doen.
Meestal hebben/heeft de eigena(ar)en wel de registratie papieren.
Anders kan je nav het chassisnummer een kenteken aanvragen.

Soms zie je nog weleens een caravan onderweg naar NL met een kentekenplaat wat gelijk is aan de auto die ervoor rijd.
Dit zijn meestal caravans die langere tijd in bijvoorbeeld Spanje gestald hebben gestaan.
En dan bedoel ik niet de kleine caravans tot 750 kg.