Forum Onderwerp - Mistachterlicht Klpd gaat controleren. (Gesloten voor reacties)

wil 06.03.2006 10:10
Ook onderweg naar spanje moet je een mistachterlich hebben op je caravan.
Zomers (dan gaan wij enkel en alleen met de caravan weg) heb ik nog nooit mee gemaakt dat er mist is, maar ja je moet zo'n ding wel hebben op je caravan.
Mijn eigen caravan is uit 2004 dus ik moet 'm hebben (zit er ook op), maar wat de meeste mensen niet weten is dat een caravan ouder dan 1998 geen mistachterlicht hoeven te hebben als de caravan tenminste een totaal gewicht heeft boven de 750 kg, caravans tot 750 kg moeten deze wel ongeacht hoe oud ze zijn.
En als de KLPD je betrapt vanaf 1 juli a.s. kost dit je € 30,00.

Dus mijn vraag is hoeveel mensen nemen het risico en zeggen voor die kleine kans dat ik gepakt word, doe ik niets aan mijn caravan, en anders pech gehad slechts €30,- weg altijd nog minder dan het ombouwen/aanbrengen.

kouwtje 09.03.2006 17:53
Toch wel leuk bedacht van de wetgever, een mistachterlicht verplicht op de aanhangwagen. En dan te bedenken dat je niet verplicht bent om dat licht ook daadwerkelijk te gebruiken als dat nodig zou zijn.
Maar op mijn caravan zit'ie dus ook.

Geplaatst door: Leo 09.03.2006 20:07
Niet verplicht te gebruiken !!! In Nederland mischien niet maar in België ga je de bon op als je het niet gebruikt bij een zicht van minder dan 100m (Ook bij zware regenval)

kouwtje 10.03.2006 11:16
Wat je niet hebt kan je ook niet gebruiken. In het buitenland kunnen ze de Nederlanders niet verplichten om technische aanpassingen uit te voeren die in Nederland niet verplicht zijn. Gordel moet je wel dragen maar een mistachterlicht die je niet hebt kan je (en hoef je dus) dan niet te voeren, ook niet bij ernstige atmosferische omstandigheden.

wil 10.03.2006 14:08
Het betreft hier wel een europesche wetgeving, maar je spreek over wat je niet heb hoeft niet, nee inderdaad is je caravan van voor 1 januari 1998 hoeft dit ook niet als de caravan zwaarder is dan 750 kg, daaronder altijd ongeacht de leeftijd. kijk eens op de volgende link:

http://www.just2us.nl/as1.html en ga daar naar de nuttige tips en informatie, zij schrijven heel uitgebreid, en hun bronnen zijn de ANWB/BOVAG/RDW/KLPD.

en mischien is het dan duidelijker voor je of jou caravan of auto deze verplichting heeft, omdat ook soms auto's zonder mistachterlamp niet hoeven.