Forum Onderwerp - Waarom gelijk de grens over kamperen ? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: John 01.02.2012 15:36
Al sinds de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw is Spanje een populair land voor de vakantiegangers.

Op zich niets mis mee, want het is een fijn land je ben meestal zon zeker en vooral vriendelijke mensen in Spanje.

Maar ik vraag me af, waarom gaan een groot gedeelte van de kampeerders gelijk zodra ze de grens over zijn de eerste afslagen nemen op de snelweg om daar te gaan kamperen, terwijl je wanneer je net even een stukje verder rijd, je veel stabieler weer heb, (bijna)nooit last heb van de harde wind die je ieder jaar wel een keer vanuit de pyreneën krijg.

Natuurlijk liggen daar een heleboel campings, en zijn de stranden mooi, maar zodra je wat verder rijd bijvoorbeeld vanaf Playa D'Aro en zuidelijker is het weer veel stabieler en je hoeft geen uren en uren verder/langer te rijden.

Is soms de belangrijkste redenen dat je al zo'n lange (auto)rit erop heb zitten en dat je blij ben om in Spanje aangekomen te zijn, of is het zo dat je eigenlijk van huis uit (ouders/grootouders) gewend ben om boven in Spanje te kamperen en daardoor hier ook maar terecht ben gekomen en gebleven.

Deden we 30, 40 , 50 jaar geleden er soms wel 5 tot 6 dagen over om in Spanje te komen en daarom waarschijnlijk blij waren op plaats van bestemming gearriveerd te zijn, met de huidige auto's en wegen, draaien er een hoop mensen hun handen niet voor om , om er in één of twee dagen er heen te rijden.

Ben benieuwd wat jullie reden is om gelijk boven in Spanje te gaan kamperen, en niet de moeite te nemen om één of twee uurtjes verder te rijden.

Geplaatst door: Petra 03.02.2012 16:33
Daar liggen de mooie campings en heb je meer keuze uit campings, daarnaast vinden wij het al aardig ver rijden naar Spanje (komen ook nog eens uit Friesland) en ik hoef dan echt niet nog verder te reizen. Het weer is prima gelijk over de grens (ook in Frankrijk al vanaf Lyon) dus ik ga daarom niet nog meer kilometers rijden om nog verder naar het zuiden te gaan. Misschien als we ouder zijn en meer tijd hebben gaan we verder naar het zuiden. Voorlopig is Costa Brava ver genoeg!
Mijn man zei juist van waarom verder rijden terwijl we in de Ardeche of aan de zuidkust in Frankrijk al heerlijk weer hebben en hetzelfde is als Spanje en ja hij heeft eigenlijk gelijk! Vandaar dat wij afwisselen, ene jaar Frankrijk en ander jaar Spanje en dat bevalt ons uitstekend!

daphne 03.02.2012 21:12
Nou ik denk echt niet dat er zo'n diepe reden achter zit hoor. De ene keer gaan we voor St Pere Pescador of Rosas, en een andere keer rijden we voorbij Barcelona.
Net zo goed, dat we ook naar Italië of Kroatië rijden en iedere keer in een ander gebied.

En lekker weer heb je direct over de grens ook hoor. Zelden dat het slecht is.

Geplaatst door: Bibi 03.02.2012 21:35
Wij komen ook al een aantal jaren in Spanje en wij gaan nu een paar keer terug naar L'Estartit. Ook vrijwel in het eerste stuk over de grens. De reden voor ons is dat wij daar ons plekje hebben gevonden. We voelen ons daar thuis zeg maar. We hebben er goed weer. Slechts 1x in de jaren de wind mee gemaakt en die vonden wij geen probleem. Wij zijn ook in Platja d'aro geweest voor bijna 3 weken. En we vonden het daar wel mooi maar niet ons plekje.En daar hebben we zelfs 2x regen gehad. We zijn ook een keer in Callela geweest. Veel te druk vinden wij.
Dus ja ik zelf vind het overdreven dat mensen zeggen dat het weer een slechter is is voor platja van onze ervaring is juist anders om.
We hebben dus daar onze vakantie plek gevonden en we rijden weleens een dag naar de drukker plaasten maar dan ben ik blij dat we daar niet 3 weken zitten.

Geplaatst door: ® Wil 05.02.2012 13:52
Wij gingen in het verleden ook meestal gelijk de campings op die vlak over de grens lagen. De campings daar zijn verschillend van grote, regels en indelingen.
Alleen ieder jaar hebben we het wel meegemaakt dat de harde wind (tramatano)over ons heen kwam.
Sinds geruime tijd komen wij al jaren in Blanes en hebben daar op 2011 na nog nooit regen gehad(maar toen had iedereen in Spanje regen) en wind nog nog nooit gehad daar.
Maar natuurlijk kan ik begrijpen dat sommige mensen gelijk de campings opzoeken over de grens met als reden WE ZIJN EINDELIJK IN SPANJE AANGEKOMEN.

Maar wij rijden wanneer we de grens over zijn één uurtje door en dat is vergelijking met de afstand die je toch al rijd nauwelijks iets meer, maar kiezen wel voor een stabieler weer.

Geplaatst door: John N 06.02.2012 15:37
Ook wij rijden als we de grens zijn gepasseerd ongeveer een uur door.Dit jaar ook weer,net voor Playa D'Aro. Sant Antoni de Calonge.Inderdaad iets stabieler weer,minder wind.Regelmatig vragen wij ons af of dat het weer bij nog zo'n 50 of 100 kilometer verder rijden stukken beter word. Omgeving van Blanes lijkt ons ook geschikt om te kamperen.
Wij gaan er dit jaar eens kijken,en het weer daar beoordelen.

Groeten

John

Geplaatst door: Elske 06.02.2012 15:57
Wij stonden afgelopen zomer in Blanes, prima weer gehad en weinig wind. Vonden het heerlijk daar, we stonden op camping Bella Terra. Mooie camping, maar het strand vonden wij minder. Je kon er nauwelijks liggen.
Ons kent ons gehalte is op deze camping ook wel hoog, voor nieuwe mensen wat jammer vond ik, maar verder prima vermaakt.
Overigens gingen wij niet een uur verder rijden voor beter weer, want gelijk over de grens hebben wij ook altijd heerlijk weer...maar we willen elk jaar naar een andere camping en dat was afgelopen jaar Blanes. Aankomend jaar gaan we naar Platja d'aro, camping International de Calonge.

Geplaatst door: EvD 06.02.2012 16:27
Ik denk dat het feit dat je al veel km's achter de rug hebt, en dat je fijne campings hebt aan de Costa Brava, voor veel mensen een reden is om daar te kamperen.
Wij vinden het ook best nog een eind om Barcelona voorbij te rijden.
We laten deze zomer onze caravan achter in een Spaanse stalling. We kunnen dan volgend jaar redelijk snel naar Spanje, koppelen daar de caravan aan en denken dat we het dan niet zo erg vinden om nog een paar honderd km door te rijden om de campings onder Barcelona / Salou te ontdekken!

Geplaatst door: jan 07.02.2012 09:15
Wij hebben in Blanes en Calella gekampeerd maar zijn nu in L'escala beland.
Dit was omdat daar nog een plekje vrij was.
Afstanden van 1600km en meer is voor ons gewoon te ver.
Wanneer je het in twee dagen wilt doen moet je zeker de eerste dag 1000km rijden en voor een caravan is dit domweg te veel in de wetenschap dat je de volgende dag nog eens ruim 600km moet rijden terwijl je al later vertrekt.

Dick 25.02.2012 21:08
Wij vinden de costa brava een heerlijk gebied met een heerlijke verfrissend wind. We zijn al eens uit het Salou gebied teruggereden naar het Pals gebied omdat we de temperaturen van 40gr en hoger niet prettig vonden. Ja het is voorbij Barcelona stabieler maar ook heter. Overigens vinden wij het daar ook te druk, zowel langs de kust als op de stranden.
Terwijl je tussen Palamos en Palafrugell je eigen strandje hebt, tussen de rotsen, met palmbomen en met verkoelend windje.

Geplaatst door: frans 26.02.2012 22:12
In het voorseizoen is het wel fijner zeker gezien de temperatuur om verder ter rijden
Nadeel is dat de duitsers over het algemeen verder rijden voor zekere weer, en dat is vind ik minder leuk.