Forum Onderwerp - Blanes? iets heel anders (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: ® marijke(andere) 20.08.2012 16:30
Hallo, wij willen de tweede helft van Sept. nog op vakantie. Omdat we altijd naar rustige gebieden gaan, en sinds 6 jaar zelf heel rustig wonen willen we nu wel eens iets anders. We reizen met een camper dus als het niet bevalt gaan we zo weer verder. We willen naar camping Solmar in het stadje zelf. Is er eind Sept. nog wat uitgaans leven te denken aan Restaurants en barretjes, terrasjes. Voor de disco zijn wij "iets" te oud nl: 57 en 61. Wie komt hier vaker en kan er iets over zeggen?

Geplaatst door: ® Wil 20.08.2012 18:20
Komen al jaren in Blanes en zijn inderdaad een stuk jonger, en gaan ook niet voor de disco's hierheen.


Staan dan altijd op Bella-Terra.
Maar voor mij zover bekend is, zijn de restaurants en barretjes gewoon open de meeste het hele jaar rond.

Rond de campings heb je wel een aantal restaurants zitten, maar wil je echt een terrasje pikken en de barretjes dan moet je langs de boulevard lopen richting oud Blanes, daar zitten de barretjes en terrasjes vrijwel tegen het strand aan.
En zit je ook niet zo opgesloten achter het hekwerk zoals je bijvoorbeeld vlak bij de campings ziet.

Overigens wij komen al jaren in het hoofdseizoen, en Blanes is echt geen drukke stad, nee het heeft juist dorpse allure zeker vergeleken met het 5 km verder op gelegen Lorret De mar.

Maar door de vele tv opname's die jaarlijks in Blanes worden gemaakt, lijkt het één grote jongeren disco stad, terwijl dat juist het tegenover gesteld is, soms in Blanes zelfs saai rustig.

Dus ik denk dat je op dit jaargetijde lekker rustig kan genieten van de terrasjes, barretjes erestaurants.

Geplaatst door: ® marijke(andere) 21.08.2012 08:09
Hallo Wil, bedankt voor het antwoord. Het lijkt me wel wat. Wij gaan naar Solmar in het centrum. Verder nog mensen die er wel eens in Sept. zijn geweest?

Geplaatst door: jan 21.08.2012 14:09
Ik las in een mening dat Blanes een uitgewoonde vervallen stad was geworden waar de crisis behoorlijk had huisgehouden.
Heb jij deze ervaring ook Will of gaat hier om een loze uitspraak?

Geplaatst door: jan 21.08.2012 19:04
klopt inderdaad dat Blanes behoorlijk in verval is geraakt. Boulevard gaat nog maar dan houdt het ook wel op. Strand is minimaal en veel te klein voor het aantal bezoekers. Is weggeslagen omdat ze voor de olympische spelen in Barcelona gigantisch veel zand hebben weggezogen en dan is 1 fikse storm genoeg om het af te maken.

Geplaatst door: ® Wil 21.08.2012 20:16
Nu weet ik niet welke Jan ik moet tegen spreken, maar ik zal zo'n objectief beeld geven van Blanes.

Vergeleken pak weg een jaar of 5 tot 6 geleden is Blanes niet meer het schoolvoorbeeld van alles op en top verzorgdheid.

Dan bedoel ik niet dat het rotzooierig is, nee de straten worden echt goed schoongehouden en natuurlijk ligt er wel eens wat naast de vele afval containers die er staan, maar dat word wel veroorzaakt door de gasten, en zeker niet door de gemeente.

Zo'n 2 tot 3 jaar geleden zag je plotsklaps dat er een aantal restaurants, cafe's en winkels gesloten waren alleen dit jaar was er weer een aardig herstel ingezet, ik sprak een Nederlandse ondernemer en die vertelde dat een aantal jaren geleden er veel geld van voornamelijk Rusland in de onroerendgoed van Blanes is gestoken en dat deze dachten hier schatrijk te kunnen worden en absurde hoge huren gingen vragen, en huursverhogingen van 100 tot 300% was geen uitzondering.
Ondernemers kwamen er al gauw achter dat dit niet op te brengen was en verlieten Blanes en vertrokken vooral naar het iets verderop gelegen Lorret en Malgrat.
Ook is hierdoor oud Blanes weer leven in gestoken, namelijk vooral het gedeelte rond om de campings en de Hotels daar in de buurt dat was de draaiende economie van Blanes, en het oude gedeelte van Blanes was eigenlijk uitgeblust en dat is nu stukjes bij beetjes aan het omdraaien, deze ondernemer vertelde dat oud Blanes en het gedeelte grenzend aan de Arena beter en verzorgder is dan het gedeelte waar de campings liggen, juist het tegenover gestelde van jaren geleden.
Nu ook het feit dat er in de afgelopen jaren meer appartementen/hotels in dat gedeelte gebouwd zijn telt mee en dat daar ook discotheken bijgebouwd zijn.

Hij wist ook te vertellen dat de camping S"Abbanel voor de helft verkocht was en dat deze zsm op de schop gaat, net zoals de lege gebouwen op dat terrein en dat dit ook weer een stukje bruisend Blanes terug moet geven.
Het was volgens hem doodzonde dat jaren geleden de Russen Blanes hadden ontdekt, terwijl ze nu alleen maar op papier nog eigenaar zijn en dat er werkelijk geen rus meer te bekennen is.

Maar om nu te zeggen dat Blanes een oud vervallen stadje is, dan zeg ik volmondig nee, het is inderdaad t.o.v. een aantal jaren geleden minder maar herstel is zichtbaar qua winkels en horeca.

En behalve een aantal gesloten winkelunits die je in één van de zijstraten van de zee vind, zie je eigenlijk nergens bouwvallen en/of ruïnes van huizen en of gebouwen, de haven zijn ze al een aantal jaren mee bezig om te vernieuwen en te verbeteren en inderdaad die zie er heel verzorg uit. Het strand is thv de camping Bella-Terra smal dat is waar dat was jaren geleden veel breder maar hierover is inmiddels al veel geschreven.
Maar ga je enige honderden meters de boulevard over daar word het strand een stuk breder.
Natuurlijk is alles geen kommer en kwijl, en ben ik geen promoter van Blanes, maar het vervallen stadje is absoluut niet waar, en het is er opgeruimd, de wegen zijn er heel goed geen gaten en kuilen in de weg, en de boulevard is ook netjes verzorgd.

Geplaatst door: jan 21.08.2012 21:52
De Jan die de vraag stelde was de Jan die jaren terug in Blanes had gekampeerd en die ook de vraag aan je stelde stelde over het stand(valt het kwartje?).
Daarom schrok ik ook van deze mening en vandaar mijn vraag.
Bedankt voor de uitleg Wil.

Geplaatst door: ® marijke(andere) 22.08.2012 08:07
Heel hartelijk dank voor dit uitgebreide antwoord. Hier op in hakende: weet iemand ook iets over camping Solmar?

Geplaatst door: Patricia 26.08.2012 16:34
Wij zijn afgelopen zomer naar Blanes geweest, naar camping La Masia met de kinderen.
Blanes is een leuke en gezellige plaats en zeker niet vervallen. Je kunt vanaf veel campings zo te voet naar Blanes en oud- Blanes (gezelliger, veel meer sfeer!).
Ik denk persoonlijk dat het wel aardig uitgestorven is in het naseizoen, maar daar kan ik verder niets over zeggen. Misschien is er juist nog vanalles te doen. Wij vonden Blanes in ieder geval gezellig.
Camping La Masia vonden wij ook een mooie camping. Over camping Solmar kan ik verder niets zeggen.
Opvallend was wel dat er veel 'aso' volk was. Nu zullen er veel mensen wel weer zeggen wat is aso volk. Maar veel grote groepen Nederlanders met het hele lichaam vol plakplaatjes + alleenmaar zuipen voor de tent. Wellicht dat dit in het naseizoen niet zo is!
Verder zou ik zeggen gewoon een keer erheen, Blanes heeft ook een leuke en gezellige boulevard.

Geplaatst door: Patricia 26.08.2012 16:37
Het strand vonden wij overigens rustig en mooi breed.

Geplaatst door: japie 26.08.2012 18:49
Zijn dit jaar ook even in Blanes geweest, vond de boulevard bij de haven nog wel redelijk maar het deel waar de meeste campings liggen echt geen sfeer hebben. Er zijn leukere plaatsen aan de Costa Brava die veel meer sfeer hebben. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Het strand bij het deel waar de campings liggen is inderdaad erg smal.

Geplaatst door: ® marijke(andere) 27.08.2012 20:31
Bedankt voor de info, heb er zin in. Wij gaan zoiezo eind sept. dus wel iets rustiger. En als het ons niet bevalt zijn we gauw weg met de camper. Maar wie er nog tips heeft?

Geplaatst door: ® Wil 27.08.2012 20:34
@..Patricia

Wil graag even reageren op LaMasia, dit is een hele grote camping en deze staat eigenlijk overal bekend als jongeren camping en hier staan net iets anders publiek op deze camping dan de andere campings in Blanes.
Inderdaad net meer het soort gasten dat minder rekening houd met de mede kampeerders.
Hebben hier verschillende verhalen over gehoord en ook weleens meer dan één keer op de TV gezien, waardoor we ook bij deze camping zijn wezen kijken, en inderdaad een dag en nacht verschil met bijvoorbeeld de camping waar wij altijd staan.
Natuurlijk is het begrip ASO heel breed uit te leggen, maar de plakplaatjes zoals jij omschrijft betekend niet automatisch een aso.

Geplaatst door: Patricia 28.08.2012 16:48
Klopt op camping La Masia zitten ook groepen jongeren die via jongerenorganisaties gaan, maar daar heb je geen last van. de jongeren zitten apart. Ik heb het puur over het kampeergedeelte waar de toercaravans staan. En ja mensen met opgepompte lichamen met het hele lichaam vol plakplaatsjes en gouden kettingen, etc is misschien niet gelijk aso, maar laat ik het zo zeggen het is niet mijn publiek.
Verder vonden we Blanes heerlijk en camping ook mooi en schoon.

Geplaatst door: ® marijke(andere) 30.09.2012 14:51
Hallo, wij zijn ondertussen weer thuis en kan enkel zeggen dat we het heel fijn hebben gehad. Het was toch nog gezellig met restaurants en terassen maar de disco's en de broodjes van Dootjes waren al gesloten. En dat was ook niet wat wij zochten. De camping beviel goed, mooi zwembad personeel vriendelijk. In het hoogseizoen zou het voor ons te druk zijn, maar nu viel alles erg mee.