Forum Onderwerp - kinderen mee op excursie/dagje uit? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: gerda 01.04.2006 21:01
Als wij een dagje op stap willen mogen de kinderen op de camping blijven. Zij hebben een mobieltje bij zich. In de auto ligt het telefoonnr.en adres van de camping. De kinderen zijn 16 en 12 jaar. Onze oudste van 18 jr.gaat niet mee. De kinderen houden elkaar wel in de gaten. Hoe pakken andere ouders dit aan?

Ellen 01.04.2006 22:20
Ik heb zelf nog veel jongere kinderen,maar zou het ook zo doen.Leve mobieltjes.Mijn ouders lieten ons in die leeftijd ook vrij,heerlijk,toch voel je je op 1 andere manier wel verantwoordelijk en mede door zelfstandigheid waren er wel weer dingen waar we dan toch wel weer mee heen wilden en dan was het ook echt gezellig.Jongelui hebben vaak aansluiting genoeg,in probleem situaties,wat dan ook,doen ze beroep op elkaar of aanwezige ouder van 1 van hun wordt wel ingeschakelt.In Ned zijn we er ook niet steeds bij.En tegenwoordig is Spanje,veel Europeaans zeg maar als 20 jr terug;dat maakt ook verschil

Geplaatst door: Marleen 03.04.2006 21:59
Ik ben nu zelf 17, ik mag altijd zelf weten of ik mee ga of niet (ook vanaf mijn 12e ofzo, want ik heb oudere broers), vaak heb ik wel zin om mee te gaan, maar soms ook niet, en dan blijf ik gewoon op de camping. Mijn ouders nemen hun mobieltje mee, en er is altijd wel iemand op de camping waar je naar toe kunt als er echt iets zou gebeuren.

*Gerrit* 03.04.2006 23:57
20 jaar geleden (de kinderen toen pakweg tien-plus, wij zijn nu rond de 60) 'moesten' de kinderen niet altijd, maar toch wel vaak mee. Meestal stonden we op campings waar (zonder animatie) een boel voor de koters te beleven was (voldoende lotgenoten, voldoende andere sexe, voldoende stroomversnellingen en zo). Bovendien waren die campings gemoedelijk en net zo "veilig" als thuis.
Ik besef nu dat dat 'mee moeten' naast een educatieve toch ook wel een egoistische kant had. Ik/wij wilden graag dat ze ook het 'licht' zouden zien van natuur, stedeschoon en cultuur. En dat we dat dan samen zouden kunnen delen. Maar, we verkochten het toen onder het motto "gij zult hier in den vreemde niet alleen blijven".
Jaren later slaapt de één op zoek naar beren in een pubtentje in Alaska en koestert de ander zich aan de centrale verwarming in het eigen huisje...

Geplaatst door: gerda 04.04.2006 20:39
wat een mooi verhaal Gerrit! Ooit hoop ik jou te vertellen waar mijn kinderen zullen slapen, c.q. zullen kamperen. De moraal is: ze moeten het toch zelf ontdekken? Ik doe mijn best. Groetjes Gerda

petra 07.12.2006 11:56
Onze kinderen zijn 9 en 11 jaar. Wij houden zelf erg veel van buitensporten. Onze auto en aanhanger zijn dus beladen met kano's, moutainbikes, wandelschoenen en klimmaterialen. Toen we samen gingen, stond de hele vakantie in het teken van deze bezigheden. Nu met kinderen proberen we het ze gedoseerd aan te bieden, dus ook rustige dagjes op de camping tussendoor, toen ze kleiner waren ook af en toe een dierentuin. Tegenwoordig zijn ze helemaal wild van Adveture parken. Ook zoeken we (ridder)kastelen op. Vooral onze zoon is daar gek op.
Verder spreken we een week af met een aantal gezinnen van onze kanovereniging (Utrechtse Kano Club). De kinderen varen in de jeugdgroep, en in die week varen we een dag of 3 op stromend water (Allier, Dordogne/Lot).