Forum Onderwerp - eerste keer spanje! (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: ® marvin 30.01.2013 10:23
hallo iedereen, wij gaan voor de eerste keer met de tent op vakantie naar spanje, na 3 keer op de beerze bulten te hebben gestaan, 1 keer op de jungle avonturen camping en 1 keer nog ergens anders is nu onze dochter echt oud genoeg voor het buitenland en gaan we naar camping stel in roda de bara.

Nu wil ik aan de ervaren spanje gangers vragen of er nog dingen zijn die je echt niet moet vergeten/waar je goed op moet letten onderweg en tijdens verblijf.

een aanhangwagentje en tent moeten we nog kopen aangezien we nu een tent uit 1974 hebben die veel te groot en zwaar is om mee te nemen.
welke aanhanger en tent we nemen is ook nog niet bekent.
ik wil een licht aanhangertje omdat we maar een 1.6 auto hebben maar welke weet ik nog niet precies (tips welkom)

wanneer kunnen wij het beste gaan rijden? ik dacht aan de donderdag voor dat de grote vakantie begint, aan het begin van de avond. dan hoop ik dat het mee valt met de drukte en we snel door kunnen.

hoor graag wat tips en als ik nog vragen heb zal ik het ook laten weten.

gr, marvin

Geplaatst door: Pieter 30.01.2013 11:08
Marvin,

Ik zou in de avond wegrijden en dan in de nacht door. Via Parijs en limoges Toulouse.
Weg is veeeeel rustiger en vlakker dan de route de soleil en maar 60 km om. Maar echt heerlijk, sommige stukken rij je bijna alleen.

Henk nog wel tips voor overnachting enzo daar

Groet, pieter

Geplaatst door: ® marvin 30.01.2013 11:59
goede tip, volgens de routeplanner scheelt het maar een kwartiertje maar ik denk dat je zo flink door kan rijden en minder last van drukte heb.

ik ga donderdag 4 juli weg, zou ik rond 19.00 uur weg gaan dan ben ik rond 1 uur voorbij parijs en zal in de ochtend bij de grens aankomen. zijn er nog plekken waar het heel erg druk is rond een tijdstip zodat ik beter vroeger/later kan gaan rijden?

John 30.01.2013 12:13
Pieter, helemaal met je eens.
Afgelopen jaar voor het eerst me laten overtuigen om deze route op de terugweg te nemen.
Halverwege besloten dat ik nooit meer (uitzondering daar gelaten uiteraard, i.v.m. dingen willen zien) een van de andere routes neemt.

Marvin, ook wij kamperen met een tent.
Ik zou de bagagewagen afstemmen op je tent e.d. en niet andersom.
Bij een tent zou ik minimaal kiezen voor een vast/inristbaar grondzeil. Daarnaast een tent die genoeg kan ventileren/ademenen. Kies niet voor een polyester tent want je zweet je tent uit.
Bedenk ook hoe je wil overnachten onderweg.
Kies je voor een hotel of B&B, of kies je voor een camping.
Bij het overnachten op een camping heb je een tent nodig die niet te veel tijd kost om op te zetten en af te breken.
Wij hebben als oplossing hiervoor twee pop-up tenten om in te overnachten. De eerste hebben zowieso we al voor onze oudste dochter bij.

Mocht je nog vragen hebben, mail me gerust.

Groet,
John

marvin 30.01.2013 13:50
een inritsbaar grondzeil is idd ook een eis van ons.
katoenen tenten vind ik erg duur en lastig te krijgen, maar polyester zal idd heel erg heet worden.
we willen gaan kijken voor de safarica madagaskar, is half katoen half poly maar kan er eigenlijk weinig over vinden.
iemand ervaring met deze tent?

http://www.baxrecreatieshop.nl/tenten/safarica-tenten/safarica-madagaskar-2012-tent.html

als iemand anders een goede tent tip heeft horen wij het ook graag, we hebben maximaal zo`n 400 euro te besteden en het mag ook 2de hands zijn, de eisen zijn een beetje:
inritsbaar grondzeil, 2 aparte slaapcabines, ruimte om een kastje neer te zetten (150 hoog ongeveer 160 breed) en goede ventilatie.

Geplaatst door: Pieter 30.01.2013 13:55
Martin, ik heb een 1.6 diesel en trek een caravan van 1000 kilo. Je kunt dus best wat hebben.

Wij rijden vanuit assen altijd tegen 22.00 weg en zijn dan om 14.00 bij onze overnachtingsplek. Deze ligt 15 km vanaf Brive. Zo heb je het eerste stuk al mooi gehad, want je hebt je tijd nog wel nodig voor het kleinere laatste stuk.

Wij overnachten altijd bij domaine la Chapelle en correze. Een bb en ,mini camping mooie speeltuin wat geitjes en een fantastisch zwembad!

Echt een aanrader! Ook handige ti's van John! Zo kom je er wel

Groet, pieter

marvin 30.01.2013 14:10
dankjewel, die ga ik zeker onthouden.
staat je auto en aanhanger daar ook een beetje veilig?
ik wil eigenlijk alle spullen enz laten liggen en dan van de bb gebruik maken.

Geplaatst door: Pieter 30.01.2013 14:34
Echt super veilig. Klein dorpje en daar weer net buiten.
Erg gastvrije mensen, voor ons echt een ware ontdekking.

Lijkt wel ver voor een eerste rit, maar vergeet niet dat je de tweede rit vaak overdag doet, en met name onderin Frankrijk kun je door het toerisme best wel eens drukte ervaren.

Maar je gaat vrij vroeg en door de week. Komt goed!

Geplaatst door: John 30.01.2013 14:58
Wij kamperen met onderstaande tent.
Heb deze ook op Marktplaats gekocht voor uiteindelijk 400 euro.
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-tenten/m636704619-hypercamp-impression-6.html

marvin 30.01.2013 15:01
ben van beroep vrachtwagen chauffeur en heb vorig jaar nog 14 uur achter elkaar motor gereden dus wat betreft afstanden moet het goed komen.

Geplaatst door: John 30.01.2013 15:26
http://www.vinci-autoroutes.com/fr/prevision-trafic

Op bovenstaande link kun je zien wat de voorspelde drukte is op de Franse wegen op dag en uur niveau. Klopt bij ons tot nu toe nog altijd.

marvin 30.01.2013 16:08
ga ik tegen die tijd ook zeker gebruiken.
bedankt.

Geplaatst door: jan v z 30.01.2013 21:49
Wat ook een oplossing is dat je eerst een goede bagagewagen koopt en dan een jaar later een andere tent.
Aangezien het in spanje weinig regend hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Wat aanhanger betreft kijk eens bij de anssems wagen op de site van aanhangcarskampen.
Topwagens voor heel net geld, die ook nog eens door de kck uitgeroepen is als bagage wagen van het jaar.
Het gewicht van de wagen is niet het probleem omdat het totaal gewicht van de aanhanger en bagage bepalend is voor het max. trekgewicht en niet het max toelaatbaar gewicht zoals bij aanhangers van 750kg en meer(kentekenplichtig).
Zelf rij ik niet meer in de avond weg vanwege een vervelende ervaring.
Vertrek nu om 3.00uur en rij heen in één keer door en kom dan om 18.00uur aan.
Terug ga ik s'ochtens weg en pak een overnachting in Compiegne omdat dit 29euro per kamer kost voor 2pers en 39euro voor 3pers.
Was afgelopen jaar 69euro kwijt en daar wil ik het geklier met een tentje niet hebben terwijl ik ze gewoon bij met heb.

Geplaatst door: Bibi 31.01.2013 09:01
Wij hebben jaren gekampeerd met een tent.
Waarvan ook enige jaren in Spanje.
Een gemengd tent doek hadden wij.
Daardoor was het gewicht maar in zijn totaal 35 kilo.
De ventilatie was goed.
Wat ik je aan tips wil geven is, koop geen te grote tent.
Zodat je hem ook kan draaien op je plaats voor als je gunstig wil staan voor schaduw. Ik zie namelijk de laatste 2 jaar dat veel mensen komen met die lange tunnel tenten. Echt niet praktisch.
Een verstelbare voorwand is ook erg handig. Die hadden wij ook.
Mocht het een keer minder weer zijn kan je heerlijk binnen zitten en heb je de extra ruimte. Die je bij het warme weer niet nodig heb en die dan zo kan gebruiken met een vast luifel gelijk.

marvin 31.01.2013 17:00
bedankt voor de reacties.
voor aanhanger waren we inderdaad voor anssems aan het kijken. zeer mooie en lichte aanhangers.
mijn collega wees mij op een dak koffer, en dan een fietsendrager op de trekhaak, eventueel wat aan de achtervering van m`n auto doen als het te zwaar zou worden.
heeft iemand daar ervaring mee?

wat betreft tent willen we zeker niet te groot, leek mij ook al zo onhandig en je gebruikt hem toch amper in spanje.
de oude tent bewaren we voor nederland want die is echt heel erg groot.

marvin 31.01.2013 17:03
wat betreft vervelende ervaring, had een verhaal gehoord dat als je aangehouden word door politie dooor moet rijden naar een druk tankstation vanwege nep politie?
ook bij stilstaan waardevolle dingen weg stoppen omdat ze zo je raam in slaan.
voor de rest heb ik zo`n grote metalen zaklamp onder mijn stoel, dat kan altijd makkelijk zijn.

Geplaatst door: jan 31.01.2013 18:09
Ha ha.
Met een vervelende ervaring bedoel ik dat ik door vermoeidheid een gefrustreerde reactie deed die een hoop blikschade opleverde.

Van die indianenverhalen moet je niet zoveel aantrekken.
Ps. wanneer je op camping-frankrijk in de zoekfunktie "een andere route naar het zuiden" intikt, krijg je een topic waar precies word bescheven wat de voor en nadelen van de route via Toulouse.

Geplaatst door: frans 03.02.2013 16:03
Jan welke zoekfunctie bedoel je aldaar???

marvin 03.02.2013 22:12
http://www.camping-frankrijk.nl/forum/forum.asp
hier even zoeken. kan hem zo snel even niet vinden maar staat er tussen

wil 04.02.2013 11:41
Hoi Marvin,

Ik zal als ik jou was gewoon zonder teveel stress en cowboy verhalen vertrekken.
Mbt een aanhanger, dit moet absoluut geen probleem zijn, heb met mijn auto 1.6 (Lpg) ook gewoon een caravan van 1300 KG getrokken door frankrijk naar Spanje en ik kon vrijwel de gehele rit in zijn zesde versnelling blijven rijden m.u.v. de bergen toen werd het wel even terug schakelen.
Ik heb verschillende route's gereden maar blijft kiezen voor Route D" Souleil want het gaat toch het snelste en wanneer mocht je met pech of ongemak komen te staan je hier snellere word geholpen omdat 's zomers hier meer hulpdiensten zijn dan op de andere routes.
Verder de cowboy verhalen over overvallen etc. Wij hebben jaren op parkeerplaatsen geslapen in de caravan, nog nooit iets meegemaakt, ook in Spanje langs de snelweg nog nooit iets gezien of gemerkt wat enigszins verdacht kan zijn.

We hebben een kennis die bij een verzekerings fraude afdeling werkt en onderzoeken instelt naar fraude, en het blijkt dat veel mensen de verhalen van inbraken en dergelijke verzinnen om zo (grote)geld bedragen binnen willen halen.
Er zijn zelfs gevallen bekend volgens hem dat mensen 5 jaar achter elkaar onderweg zogenaamd het slachtoffer zijn geweest.
Alleen had men niet in de gaten dat ze werden geschaduwd en dat bij thuiskomst de caravan werd gefotografeerd, en dat de volgende dag plotsklaps aangifte werd gedaan en dat de deur helemaal verbroken en beschadig was. Verklaar dan maar eens tegen een verzekering dat een inbraak nog geen schade bij thuiskomst had, en plotsklaps de volgende dag wel en dat dit onderweg was gebeurd terwijl foto's het tegendeel bewezen had.

Hij (onze kennis) vertelde dat volgens schatting van de verzekeringen driekwart van de zogenaamde inbraken en/of overvallen in scene word gezet om de verzekering te tillen.
En dat vele mensen dankbaar gebruik maken van deze verhalen en gebeurtenissen.
Natuurlijk gebeuren er ook dingen, daar valt niet over te discuseren, maar wanneer een beroepshalve hiermee naar buiten komt, dan geloof ik ook best dat er weinig risico is.

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2