Forum Onderwerp - APK voor Caravans. (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: ® Wil 04.07.2013 15:47
Aanhangwagens en caravans boven de 750kg worden APK-plichtig als het aan het Europees Parlement ligt.
Dat is het resultaat van een stemming van de Transportcommissie van het Europees parlement over de APK-verordening.
De Raad heeft zich in een eerder stadium juist tegen dit voorstel gekeerd. Dit betekent dat de onderhandelingen tussen hen beiden nog spannend worden op dit punt.

De transportcommissie van het Europees Parlement heeft gisteren gestemd over de APK, dit moet in juni of juli ook nog een keer plenair gebeuren.
Formeel kunnen er nog zaken worden aanpast vanuit het EP, maar dat is niet de verwachting.
Aansluitend wordt het spannend, want dan gaan de onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de Raad van Ministers van start.
Pas als dit is afgerond is er de definitieve nieuwe APK-regelgeving.
De verwachting is dat dit begin september zal zijn.

BOVAG Caravan- & Camperbedrijven heeft gemengde gevoelens over deze ontwikkeling. “Een jaarlijkse controle van de caravan zorgt voor meer veiligheid op de weg en zorgt voor een contactmoment met de klant.
Daarentegen moeten de kosten voor de klant beheersbaar blijven, zodat het financieel aantrekkelijk blijft om met de caravan op vakantie te gaan”; zegt manager Toine Crone BOVAG Caravan- & Camperbedrijven.

Maar er zijn naar schatting 10.000 caravans in het buitenland gestald. Waarvan grotendeels in Spanje en Zuid Frankijk, hoe gaan ze dat oplossen ??

Geplaatst door: ® Corberana 09.07.2013 12:25
In Spanje bestaat deze APK voor caravans en aanhangers al. Een goede zaak.

Smûke 14.07.2013 20:30
een goede zaak????
Waarom???
Dit gaat toch alleen maar om het geld dat ze ons uit zak willen kloppen...

Geplaatst door: ® Wil 15.07.2013 22:14
Natuurlijk draai het weer om geld.
Maar zoals ik hebben er heel veel mensen hun caravan in het buitenland gestald staan.

Stel ik krijg een oproep voor APK, sturen ze dan voor die waarschijnlijke paar tientjes een mobiele keuringstation naar Spanje toe, want ik haal 'm niet naar Nederland.

En ga ook niet naar Spanje toe om hem daar bij een keuring station te brengen, en wanneer ik in Spanje ben, sta de caravan gedurende dagen dat ik daar ben op de camping, en wanneer deze op de camping staat kan deze ook niet gekeurd worden toch ???

Veel succes overheid met het proberen op te lossen voor de caravans die daar in grote getallen staan.

Geplaatst door: ® Django 16.07.2013 11:05
Als je een kenteken op naam hebt heb je maar te doen wat ze willen. Je kan dan wel zeggen ik haal hem niet hierheen en breng hem ook niet in Spanje naar een keuringstation maar er wordt gekeken bij het RDW en voldoe je niet aan de eisen krijg je automatisch een boete in de brievenbus, net als bij je auto. Een keuringstation meldt de auto/caravan af bij het RDW en klaar.
Zoiets kan tegenwoordig ook in Spanje.
Aangezien het iets Europees betreft zal er ongetwijfeld een knappe maatregel voor iedereen met een caravan in het buitenland. Dat zijn er namelijk wel een paar.
Zou me er geen zorgen om maken, behalve dan dat het weer geld gaat kosten. Voel me zo langzamerhand een uitgeknepen citroen.

Geplaatst door: ® Corberana 16.07.2013 12:02
Een goede zaak omdat er nogal wat caravans in slechte staat op de weg rijden!
Controle op chassis, banden, verlichting, toegestane afmetingen etc is helemaal geen overbodige luxe / geldklopperij. Het gaat hier wel degelijk om de veiligheid van de caravanbezitter, passagiers en overige weggebruikers.
Als ik soms zie wat er hier (in Spanje) voorbij komt aan aanhangwagens en caravans........
En tja als je je caravan in het buitenland hebt staan dan is het wat lastiger; of lokaal keuren of de nummerplaat van je caravan halen (en dus uitschrijven)?

Geplaatst door: ® Wil 17.07.2013 19:16
Kenteken inleveren, dacht het niet....
Dan heeft de caravan geen/nauwelijks waarde wanneer ik deze ooit weer naar Nederland wil halen om evt. te verkopen.

Ze moeten echt met iets goeds komen.
Ik denk meer aan een bewijs overleggen dat de caravan ergens in het buitenland in een stalling staat.