Forum Onderwerp - Eten in het algemeen en pimientos padron in het bijzonder (Gesloten voor reacties)

Ellen T 19.04.2006 22:29
Spanje is ons favoriete vakantieland, en dat komt niet alleen door het klimaat en de aardige mensen, maar ook door het eten. Thuis is boodschappen doen een noodzakelijk kwaad, maar in de vakantie vinden we dat nou juist zo leuk - tot ergernis van de kinderen! Altijd de barbecue mee (dat is alleen al een reden om snel door Frankrijk heen te rijden) en we leven ons helemaal uit qua gamba´s, zalm, entrecote etc. Waar we helemaal aan verslingerd zijn: pimientos padron. Dat zijn kleine (2 a 3 cm)groene pepertjes. Je bakt ze in een koekenpan in olijfolie, zeezout erover en zo opeten. De aardigheid eraan is, dat het zgn. zoete pepertjes zijn, maar dat er zo nu en dan een hele scherpe tussen zit. Een soort Russische roulette dus. Maar heel lekker en supergezond. Wie weet of deze pepertjes ook in Nederland te koop zijn? Vroeger namen we 5 pakken Tomato Frito mee uit Spanje, maar gelukkig is dat nu ook in Nederland te koop. Nu de pepertjes nog! Wie heeft nog meer Spaanse specialiteiten....

Geplaatst door: monique 19.04.2006 22:45
of ze hier te koop zijn weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ze waarschijnlijk toch anders smaken dan daar (ook al zijn het dezelfde) de sfeer en het vakantiegevoel bepalen toch ook voor een groot deel je 'smaak

*Gerrit* 23.04.2006 00:27
Als onze meegebrachte vakantievoorraad op is (nu dus ongeveer) bezoeken we af en toe met een geleend pasje de horeca-groothandel hier in de buurt. Verbazingwekkend wat ze aan authentieke Spaanse (en andere ook verse Mediterrane) spullen hebben. 't Is niet allemaal perfect en 't kost soms wat, maar je kunt er een aardig vakantiegevoel-feestje mee bouwen.
Dus als er zoiets is bij jou in de buurt en je bent in de gelegenheid een een pasje te versieren...

johafran 02.05.2006 23:32
Grappig, een Nederlandse die naar deze pimientos vraagt. Lekker zijn ze hè? Ze komen uit de streek waar mijn familie woont (Galicia) maar zijn lang niet overal in Spanje te vinden. We eten ze elke zomer want diverse kennissen hebben ze in hun groentetuin! Ze groeien hier prima tussen de bloemkolen en kroppen sla. Geplukt heb ik ze hier nog nooit gezien dus waarschijnlijk zal je zelf plantjes in je tuintje moeten gaan planten. Ik vraag morgen even waar de plantjes vandaan komen maar ik vrees dat ze meegebracht zijn uit spanje.

johafran 10.05.2006 13:21
Ik zou nog even terugkomen op de pimientos de Padron.
Je kunt de plantjes hier niet zo kopen. Onze (Spaanse) kennissen zaaien de pitjes (hang een paar verse pimientos te drogen en verwijder daarna de pitjes, deze kun je dan zaaien) en kweken de plantjes dus zo op. Ze groeien prima, in de schaduw, in een Hollandse groententuin. Is er geen Spaans café of misschien een ontmoetingscentrum voor Spaanse mensen in de buurt? Wellicht vind je daar iemand met plantjes.

Succes!

Ellen T 10.05.2006 18:29
Bedankt voor de informatie! Ik had al eens geprobeerd om zaadjes te planten, maar dat was niet gelukt. Maar ik had ze niet eerst laten drogen. Dat ga ik dus de volgende keer proberen.