Forum Onderwerp - Carvan zonder airco in Spanje? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Suzanne 22.06.2017 10:40
Wij gaan voor het eerst zo ver weg met de caravan, we gaan naar Playa Montroig en we zijn benieuwd of het 's nachts ook wat afkoeld als je alle ramen open zet, of koelt de caravan niet af? En hebben de meesten een airco?

Zag wel een dakluik ventilator, misschien is dat wat? Koken doe ik zo weinig mogelijk in de caravan.

Nog precies 50 dagen te gaan, we tellen de dagen af :-D hopelijk valt de reis van 1800km wat mee in 3 dagen ??

Geplaatst door: Wil 24.06.2017 20:39
Wij zijn echte Spanje gangers.

Jaren lang 's nachts met kleine ventilators de boel fris gehouden.
Heb toen een dakairco geplaatst. Is ideaal om het lekker fris in de caravan te houden, maar 's nachts niet op airco stand maar op ventilatie stand, dus een lekker windje net zoals met een ventilator. Dus airco eigenlijk meer voor over dag.
En 's avonds tegen een uur of tien uitzetten dan blijft de kou ook nog in de caravan hangen.
En ik denk als ik een schatting maak dat ongeveer 10% van de caravans een airco heeft.
En dat zijn dan dakairco's en raam airco's bij elkaar.
Het overgrote deel heeft dus of ventilatoren of niks in de caravan. 's nachts is het vaak behaaglijk.
Al zijn er uitzonderingen, in 2015 nachten meegemaakt dat het om 2 uur 's nachts nog 29 / 30 graden was, en dat iedereen liep te puffen.
Ik heb nu inmiddels een andere caravan gekocht zonder airco, maar of ik er weer één zou aanschaffen weet ik nog niet.
Wil een dakventilator kopen omdat ik als ik eerlijk ben hier net zo mee tevreden ben als een airco, maar dakluik is te groot hiervoor dus heb nu een boxventilator aangeschaft en ga deze net als een dakventilator ophangen.

En als het echt toch een airco gaat worden, dan een raamairco, zijn stukken goedkoper, stiller dan een dakairco lichter in gewicht en hebben het zelfde doel en effect

Geplaatst door: Suzanne 25.06.2017 18:00
Bedankt voor je antwoord! Ik ga dan toch maar zo'n dakluik ventilator uitproberen, mijn broer gaat elk jaar naar Spanje in een Vila met airco en verklaarde ons voor gek dat we zonder airco gaan (verklaard ons sowieso al voor gek aangezien we gaan camperen en niet in een privé Vila gaan zitten, maar kamperen is juist zo leuk!), vandaar mijn nieuwschierigheid of de meesten dat wel hebben of overbodig.

We zullen het zien, kijken er wel erg naar uit! :-)