Forum Onderwerp - Skottel (Gesloten voor reacties)

Hermien 24.05.2006 10:10
Hoi,
Ik zit er aan te denken om een cadac skottelbraai te kopen, zouden julie mij kunnen vertellen waarom jullie hem gekocht hebben?
Ik zag ook nog in de winkels dat er steeds minder houtskool barbecues te koop zijn... Helaas want het hoort toch eigenlijk wel een beetje op de camping. Denken er nog meer mensen zo over of ben ik de enige?
Hermien

Ellen 24.05.2006 10:38
Je staat ook op Franrijk-forum,ect als je daar gaat zoeken onder trefwoord skottel of barbeque zie je dat het al heeeeeeeeeeel vaak aan orde geweest is,daar vind je voors,tegens,recepten,gein ect.
Lees maar eens,veel plezier

nollie 24.05.2006 12:14
geeft niks hoor om hier zo'n onderwerp te beginnen, we willen toch allemaal meer aandacht voor dit forum
over de skottelbraai:
nadelen:
ik vind het wel onhandig voor de afwas, veel te groot
soms waait die snel uit
voordelen:
heerlijke recepten
supergrote pannekoeken!!! mmmmm
soms mag je niet BBQ'en (te veel wind, droogte ...) en dan is zo'n gasbrander we een voordeel

vroeger hadden we altijd zo'n dun blikken opvouwbaar BBQ'tje bij ons --> na afloop alleen het roostertje afwassen en aan het eind van de vakantie alles in de vuilbak

mijn voorkeur gaat toch nog altijd naar een goed gegrilde steak op houtskool; ik zou eerder zeggen een skottelbraai EN een BBQ

JohanF. 24.05.2006 21:39
Wij gebruiken altijd de Skottelbraai. Daarnaast een aparte pit voor het vlees. Mijn Dochter is vegetariër. Er schijnt nu een soort speciale hoes te zijn die je onder het koken/bakken op de schaal laat zitten. Deze hoes kun je na het koken/bakken makkelijk verwijderen en je schaal wordt haast niet smerig. Scheelt in het afwassen want zo'n schotel is wel erg onhandig. BBQ ook op gas want kolen is onhandig ook omdat medecamoinggasten er last van kunnenh hebben.

kim 26.05.2006 07:55
Voor mij is dat het echte campinggevoel! :glaasje wijn en de bbq aan. Je moet er wat meer moeite voor doen maar de echte bbq smaak krijg je toch alleen van houtskool. In Frankrijk hebben wij echter vaak op campings gestaan waar bbq'en op houtskool verboden was. Jammer maar wel te begrijpen, vandaar dat wij toch standaard de gas bbq in de caravan hebben staan. Wij hebben ook een soort skottelbraai en vinden dit ook handig.Met een beetje fantasie heb je de lekkerste een pans gerechten. Je begrijpt wij houden van kokkerellen op de camping maar onze gewone houtskool bbq blijft de voorkeur houden.

wil 30.06.2006 11:15
Wij hebben al jaren een skottel, voor enige jaren geleden waren we zelfs op een camping in frankrijk bijna de enigste, we hebben vele vragen gehad over waar kun je deze kopen endergelijke.
We hebben er een aantal verdelers bijgekocht heel handig, wij bakken eerst bijv paprika's, uien, aan de kant schuiven verdeler er tussen, en op deze manier hou je de producten warm en kan je op het midden heerlijk verder bakken. Bij de set zat ook een hele grote ronde deksel echter deze gebruiken we nooit omdat deze inmens groot en lomp is. Skottel eraf, andere schaal erop. rooster erboven en bbg-en. De andere dingen zoals de roosters om op te koken gebruiken we ook nooit omdat ik het onhandig vind om hierop te koken met je pannetje.

Ik vind het een aanrader wij willen 'm niet meer wegdoen hij gaat weer mee naar Spanje, schoonmaken is inderdaad lastig maar na afloop van het vakantie seizoen, even thuis inspuiten met afwasmiddel vervolgens de hogedrukreiniger erop (vuilfrees) en hij blinkt weer alsof hij zo uit de fabriek komt.

Wilma 30.06.2006 13:23
Wij hebben vorig jaar een skottelbraai aangeschaft en willen nu niet meer zonder.
Wij gebruiken inderdaad ook vaak de verdelers: parika/champignons/ui/knoflook ed even bakken en vervolgens aan de kant warm houden. Zo heb je in het midden weer ruimte voor vlees ed.
Na gebruik spuiten wij er altijd meteen wat afwasmiddel en wat water in. De skottel is dan nog warm en het vuil weekt zich erg gemakkelijk los.
Als we dan later de afwas doen is de skottel snel schoon.

De folie die al eerder genoemd is wordt ook al door velen gebruikt; dit omdat veel mensen er tegenaan liepen dat ze de skottel haast niet schoon kregen.

Wij gebruiken die folie dus niet, maar dmv ons "trucje" hebben wij geen aangekoekt vuil erin.

arja 07.08.2006 16:29
Wij hebben dit jaar voor het eerst zo'n anti aanbakvel gebruikt en dat is ideaal. Je hoeft de skottel zelf niet meer af te wassen, alleen dat vel en hij bakt helemaal niet aan. Dat vel kan je de hele vakantie gebruiken.Het is te koop bij kampeerspeciaalzaken.

karin 09.08.2006 19:32
ook wij gebruiken een skottel.super.
z'n vel heet treflon en kan men ook bij blokker kopen.erg makkelijk.

Geplaatst door: sandra 19.02.2010 16:30
een goed idee .een scottel je kunt er veel op klaarmaken van brood tot een pans gerechten ,pizza's ook gaat bij ons de bbq mee er gaat niks boven de smaak van de gewone bbq op houtskool.duuuuus een goeie aan koop.

Geplaatst door: bernadette 21.02.2010 16:18
Voor het echte BBQ-gevoel moet je toch een houtskool BBQ hebben.
Maar vanwege brandgevaar is deze bijna overal verboden.
Wij gebruiken een cadac outdoor chef. Lekker compact en voldoet prima. We gebruiken voornamelijk de grillplaat.
We hebben geen ervaring met een skottel. We vinden het ding veel te groot om mee te nemen.

Marjon 11.03.2010 12:38
Wij hebben sinds vorig jaar een skottel en hij bevalt prima!
Ik vond het nooit een probleem om in de caravan te koken, maar nu met de skottel kookt mijn man vrijwel elke dag ;-) en het is een stuk gezelliger om buiten te koken. Wij gebruiken er wel de antiaanbak folie bij.
Echt een aanrader!

Geplaatst door: ® Belgskes 11.03.2010 16:26
Wel, wij hebben ook een cadac aangeschaft, doch zonder de skottel.
Enkel met de grilplaat en de pottensteun.
En dit om reden dat ik had gehoopt er een paella op te kunnen klaarmaken, en de paellapan doet tevens dienst als skottel.
Bijna overal in Spanje kun je voor een goedkoop prijsje een paella pan kopen. Na de vakantie wel helemaal inwrijven met olie tegen het roesten.
Maar ik heb moeten vaststellen dat de temperatuurregeling niet optimaal is om een paella te kunnen klaarmaken. (te heet in het midden en niet heet genoeg op de rand)
En wat zie ik daar op de camping?
Elke zichzelf respecterende spanjaard heeft blijkbaar zo'n gasbrander met 2 concentrische ringen op pootjes. En daarop past perfect de paellapan die daarenboven nog eens perfect te regelen is van temperatuur.
En voor die gasbranders zijn er eveneens grillplaten te verkrijgen om te "bbq'en".

Had ik het vooraf geweten denk ik niet dat ik een cadac zou aangeschaft hebben. Maar dat is dan ook mijn persoonlijke smaak hé.
We hebben al absoluut genoten van onze Cadac hoor, behalve dan dat we de "homemade" paella van ons menukaart hebben moeten schrappen.

En verder deel ik ook de mening van de voorgaande posters: een steak smaakt nooit zo lekker als op een echt houtskoolvuurtje... Maar het is helaas niet op elke camping toegestaan. :-(

Mara 11.03.2010 22:09
Wij hebben al jaren een skottelbraai. Alleen de laatste jaren gebruiken we de wok niet meer, omdat we een paellapan (ook van Cadac) hebben gekocht. Deze bevalt veel beter dan de wok. Daarin loopt alles altijd naar het midden. Pannenkoeken kun je er bijv. niet op klaarmaken. De paellapan heeft ook een opstaande rand, zodat alles er niet zo gauw overheen vliegt. We hebben de laatste jaren al veel vragen op de camping gehad waar deze pannen te koop zijn. Nee, de wok gaat niet weer mee.

Geplaatst door: ® wil 12.03.2010 14:50
Belgskes.......

Dat probleem hadden wij jaren geleden ook, niet met de paella maar met andere dingen, heb denk ik ongeveer een jaar of 6 geleden verdelers gekocht ( originee van cadac ) kan je in het midden het e.e.a. bakken, als dit gaar is schuif je het naar de zijkant zet er een verdeler tussen en dan blijft het dus op temperatuur en kan je in het midden weer verder gaan met bakken.

3 Jaar geleden een vlakke grillplaat gekocht die aan 2 kanten te gebruiken is, aan de ene kant heeft hij ribbels handig om bijvoorbeeld vetvrij te bakken vet olie en dergelijke loop ervan af en word opgevangen in de losse bijgeleverde ring.
Andere kant te gebruiken voor van alles en nog wat vlees etc etc. Wij gebruiken die ook vaak om pannekoeken hierop te bakken.