Forum Onderwerp - hoe rijd u naar spanje? (Gesloten voor reacties)

Harold 20.01.2007 09:45
Naar verschillende malen in Frankrijk te hebben gekampeerd willen wij deze zomer naar Spanje.
Daar wij in het westen van het land wonen geven verschillende routeplanners aan om via Luxemburg te rijden en andere via clermont-ferrand.
De hoeveelheid kilometers in nagegenoeg gelijk. Lees via via dat de weg via Clermont een stuk rustiger is, maar dat je hoogstwaarschijnlijk hier langer over doet.
Wat is uw ervaring route du soleil of midden frankrijk?

Geplaatst door: ® karla 20.01.2007 10:50
We zijn reeds via diverse routes naar Spanje gereden. Maar veel is afhankelijk van de periode, weekend vakantie piek 14 juli noem maar op. De weg onder Clermont is tolvrij je betaalt alleen de brug bij Millau. Het is natuurlijk ook leuk om een keer op de "hoogste brug ter wereld" te rijden. We zijn ook wel eens met de bus naar Spanje geweest. En ik had het idee dat alle bussen vanuit Nederland via Luxemburg naar Spanje rijden. Dus ik neem aan dat dit de snelste route is.

sandra 20.01.2007 11:02
wij rijden al 2 jaar zo en het bevalt ons goed minder druk dan op de route soleil.dus voor ons clermonten dan de milau brug.volgens ons gaat dit sneller.alleen als je met een caravan gaat zouden wij dat niet doen teveel klimmen.
sandra

anita 20.01.2007 11:18
Wij komen ook uit het westen. Wij rijden via Parijs, Orleans, Limoges, Toulouse, Narbonne.
Paar km meer, minder tol maar wel snelweg, minder druk. En minder hellingpercentage dan via Clermont Ferrand.
Voor ons nooit meer route soleil op weg naar Spanje.

Res 20.01.2007 13:43
Wij doen beide wel. Bij Clermont zijn inderdaad meer hellingen dan op de Route Soleil.
Route Soleil is er kans op meer filevorming in de weekenden, maar bij Parijs hebben we dat altijd. Al div tijdstippen en verschillen dagen geprobeerd langs Parijs('s nachts niet geprobeerd, maar dat willen we ook niet), maar het blijft een traag stuk.
Door de week konden we altijd probleemloos doorrijden op de Route Soleil, tenzij er een ongeluk was gebeurd. Dat kan je overal tegenkomen.
Dit jaar maar eens weer binnendoor, via Reims, zie je ook veel meer, anders wordt het zo saai.

dick 20.01.2007 14:23
Op de heenweg, meestal op zondag rijden we over Parijs, orleans en vervolgens Limoge, Toulouse. Rustige route en weinig heuvels. Met caravans is de route over Milau meer voor de sterke auto's. Terug doen we eigenlijk altijd routesoleil over luxemburg. Dit jaar willen we terug ipv luxemburg eens over Reims.

yvan 21.01.2007 08:03
wij rijden dit jaar voor de eerste keer naar spanje met de vouwagen.
maar we vertrekken op zaterdag 14 juli (nationale feestdag FR.) en vermits we geen dag vroeger kunnen vertrekken, heeft er iemand tips welke route de beste is om te rijden.
graag had ik ook geweten als je via de route du soleil rijdt en er zijn fille's is dat dan aan de tol of over een grotere afstand zoals bv. aan de gothardtunnel (italie) ongeveer 2-3 uur aanschuiven.
grt yvan

Res 21.01.2007 10:48
Als wij op een tolweg in de file staan, dan gaan we zo snel mogelijk verder via een RNweg. Meestal zijn we er al eerder af, door te luisteren naar verkeersberichten.
Je gaat toch niet in de hitte stilstaan en aanschuiven, terwijl je daar ook nog geld voor moet betalen? Dan kun je beter gemiddeld 60km per uur halen op de RNweg, zie ook nog wat anders dan asfalt.
Meestal is Lyon, Valence, Montelimar filegevoelig, alternatief ligt ernaast N7/N86.
Er zijn franse radiozenders met engelstalige verkeersberichten. Dan kun je horen waar de file weer ophoudt en ga je daar de tolweg weer op.

Geplaatst door: Rianne 23.01.2007 14:59
Wij (met z'n 2-en) gaan niet meer in het hoogseizoen, maar in voor- en naseizoen. Via Cl.Ferrand is het echt prachtig en rustig (wij gaan dan ook niet via Parijs), maar ook langer.
Via route Soleil zijn wij sneller ter plaatse of overnachten dan veel lager. Wij laten de route afhangen hoe lang we willen doen over de heenreis: 3-5 dgn met rondkijken bij overnachtingsplaats, of vlug naar Spanje: dan doen we langer over de terugreis.

tineke 23.01.2007 18:07
Afgelopen jaar beide routes gereden naar Tossa.
Heen zeer relaxed via Luik, Bouillon, Sedan, Charleville en dan via de D997 in Zuidelijke riching naar Auxerre en via N wegen naar Nevers, Moulins, Clermont Ferrand, de A 75 naar Zuid Frankrijk en van daaruit deels via de N (9?)naar Perpignan en daar de snelweg op naar Spanje. 1350 km in 23 uur gereden. Wij rijden binnendoor max ongeveer 80 a 90, stoppen om de 2 uur om kort te pauzeren ( plassen, honmd uitlaten etc). Omdat er weinig parkeerplaatsen langs deze route zitten ( de N wegen dan) rijdens we meestal ergens een landweggetje op of een dorpspleintje. Heen hebben we 2 overnachtingen gehad.

Terug hebben wij de Route Soleil gereden en waren we in 19 uur thuis. We hebben toen wel wat harder gereden en maar 1 maal overnacht in Meursalt.

Harold 23.01.2007 18:40
Wij gaan idd met de caravan. Kan iemand mij aangeven of waar ik kan vinden hoeveel stijgingspercentage je aantreft tussen zeg mar clermont ferrand en beziers?
Wat ik berekend heb via verschillende routeplanners is dat de tocht gerekend vanaf Rotterdam via luxemburg 1430km is. via millau 1445 en via toulouse 1460 km is. qua tol is dit allemaal gelijk voor een klasse 2.
Eigenlijk alleen route soleil ervaring tot zuiden dus eigen geen vergelijk voor mij mbt andere routes. Hoor alleen maar stress en spanning verhalen omtrent de heuvels tussen clermont en millau.
wie kan mijn verhaal verhelderen?
Bedankt

anita 23.01.2007 19:23
wij zijn 1x via millau gereden omdat we graag de viaduct wilden zien, maar dat vond mijn man niet zo prettig met de caravan want we verloren soms behoorlijk snelheid bij het beklimmen.
Via Limoges, Toulouse is ook een gedeelte tolvrij.

Jan 23.01.2007 19:54
Stress en spanning bij de route CL.Ferrand - Milau kan ik me niet voorstellen. Natuurlijk moet je wel een combinatie hebben die de route aankan. Het is een hele mooie route vooral vanaf Cl.Ferrand en erg rustig.
Heb de route zelf gereden met een Peugeot 405 1600 cc benzine met caravan 1000 kg en dat ging zonder probleem.Gewoon goed een kwestie van goed schakelen.
Welke combinatie heb je ?

Geplaatst door: bibi 23.01.2007 20:37
hier een site waar de a75 te zien is met foto's.http://franceautoroutes.free.fr/photosautoroute.php?route=a75 wij hebben deze route en de route du soleil gereden enkel met auto. wij kiezen toch weer voor route du soleil. Ik vind het niet zo vermoeiend rijden. via milau is het veel klimmen en je mag op heel veel stukken maar 80 rijden.ik moet eerlijk zeggen het is een mooie route en ik ben blij dat ik heb gezien maar niet weer. Ook vond ik het moeilijk plannen met de terug weg voor parijs. ivm de tijd voor files.

tineke 23.01.2007 20:57
Harald, wij vinden juist dat je op de route dus soleil veel meer stress hebt. Al dat drukke verkeer, het inhalen of ingehaald worden met je caravan door bussen en vrachtwagens. De heuvels in de A 75 zijn te vergelijken met de klim omhoog na Luik, alleen dan wat langer. Wij hebben inderdaad wat vaker moeten schakelen maar je rijdt zoveel rustiger.
Maar het is maar net wat je voorkeur is. Na vele jaren de Autoroute du Soleil of N wegen via Epinal/ vesoul/ Besancon en Bourg en Bresse naar het zuiden hebben wij 2 jaar geleden voor het eerst via Millau en Clermont gereden en ons bevalt het uitstekend. Alleen rijden wij niet via Parijs maar zoals ik al schreef binnendoor.

harold 23.01.2007 22:00
Jan,
wij rijden met een opel zafira 2.2 16v en caravan 1400kg.
in de ardeche zijn wij al 10% omhoog en naar beneden gegaan. lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat je dit op de autoroute clermont/millau tegenkomt.
mvg

Jan 23.01.2007 22:49
Met die combinatie zou ik het gewoon proberen. Als het niet bevalt kun je op de terugreis alsnog een andere route kiezen.
In st.Armand Montron zit een overnachtingscamping (voor Cl.Ferrand) en op Ribeyre in Murol kun je ook goed overnachten.

Mike 28.01.2007 11:01
@ Harold, vorig jaar heen route Soleil en terug over Millau. Ook ik had op dat moment een zware combinatie nl Citroen C5 2.0 benzine en caravan beladen van 1450 kg maar zou zeker weer voor de a 75 kiezen. Natuurlijk moet je regelmatig terugschakelen en gaat het allemaal wat minder snel maar in tegenstelling tot de route soleil is dit een alles behalve saaie en drukke weg. Indien je nog vragen hebt moet je me maar even mailen. Mike

Geplaatst door: daphne 28.01.2007 11:33
Hallo Harold,

afgelopen zomer via route Soleil heengereden en terug over Clermont Ferrand. Geef ons die laatste route maar hoor, veel prettiger en rustiger.
Onze combi Vectra Station 2.2 dti met caravan beladen 1350 kg. Geen enkel probleem met klimmen. Enige problemen die wij en anderen deze zomer ondervonden was de koeling. 40 gr. in de rijwind tijdens een flinke klim was nogal erg veel van het goede en regelmatig stoppen moest wel om de temperatuur te laten zakken. Dit was trouwens niet automerk gebonden, iedereen had hier last van.

Jan en Paula 06.02.2007 19:39
Wij zijn een paar keer vanuit Purmerend naar spanje gereden met caravan. De combinatie bestaat uit een VW golf variant 1.9 tdi automaat met daaraan een Burstner Fun 420 TS. We hebben er een cc in laten zetten vanwege een lichamelijk probleem.
Wij hebben gereden via breda, Antwerpen, Gent, Lille, Parijs, Bordeaux en dan spanje in via Narbonne. Ook hebben we de laatste keer de A 20 gereden via Limoges en Toulouse naar de spaanse grens. Zowel heen als terug. En voor ons is er maar 1 prettige route en dat is de laatste. Heerlijk rustig zonder al te veel stijgingen. Het is wel wat duurder maar je krijgt er ook een hele mooie route voor terug!

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 3 

Pagina 1 van 3