Forum Onderwerp - sticker vierkant blauw bordje met gele driehoek in (Gesloten voor reacties)

ivan 18.04.2007 10:51
hallo ik zoek een sticker met een vierkant blauw bordje met een gele driehoek in.
deze sticker dient in de omgeving van de voorste nummerplaat aanwezig te zijn,
als men een caravan trekt in spanje.normaal is dit verplicht maar voor buitenlanders,
zien de meeste agenten dit door de vingers. toch is het in belgie moeilijk om aan zo een sticker te geraken.
zijn deze in holland ergens te koop , zo ja laat me iets weten.

groetjes aan iedereen en veel caravanplezier.
mvg ivan

anita 18.04.2007 14:40
Ivan hoe kom je er aan. Nog nooit van gehoord. Lijkt mij ook niet te kloppen. Heb je een link ?

ivan 18.04.2007 15:31
http://www.touring.be/nl/vrije-tijd/info-bestemming/verkeersregels-buitenland/spanje.asp
op deze site dan volgen vrije tijd dan info bestemming dan naar verkeersregels buitenland en daar kilk je op spanje voila hier staan de reglementen voor spanje
laat eens iets weten groetjes ivan.

anita 19.04.2007 14:26
ANWB gemaild

De informatie waar de ANWB over beschikt;
Lading voertuig + aanhanger/caravan
Max. 2,55 breed.
Op voertuig tot 5 m mag lading naar voren en achteren max. 1/3 van lengte van voertuig uitsteken.
Op voertuig langer dan 5 m mag lading max. 2 m naar voren en 3 m naar achteren uitsteken. Lading mag niet in de breedte uitsteken.
Uitstekende lading dient altijd voorzien te zijn van vierkant reflecterend bord (50 x 50 cm) met diagonale rode en witte strepen.
Regel voor auto + aanhanger/caravan met voor op auto blauw vierkant bord met gele driehoek, geldt niet voor auto’s met NL kenteken.
Gezamenlijke lengte auto + aanhanger langer dan 10 m.: buiten bebouwde kom min. 50 m. afstand houden tot voorganger (zodat inhalende voertuigen makkelijker kunnen invoegen).

Met vriendelijke groet,
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ivan 20.04.2007 20:11
aan anwb ik snap niet waarom dit niet geldt voor nederland???????
als je goed LEEST staat daar verkeersregels in het buitenland en heb spanje aangeduid dus moet je de regels volgen van dat land ik denk niet dat ze voor nederland een uitzondering maken?????????? ofwel !!!!!!!
mvg ivan

willem 20.04.2007 22:26
voor auto s met caravan uit nederland ben je alleen verplicht een groene kaart te hebben als de aanhanger of caravan een eigen kenteken heeft.
deze kan je zo aanvragen bij de verzekering waar je auto ook is verzekerd, dit krijg je dan gratis toe gestuurt.

ik weet niet of je in belgie ook een groene kaart heb, maar dan lijkt mij dat daar de zelfde regel voor geldt.

willem

ivan 20.04.2007 22:38
hoi willem in belgie heeft de caravan ook een eigen plaat enz maar daar gaat het niet om lees eerst de bovenste tekst eens duidelijk ivm de sticker .
mvg ivan

cw 21.04.2007 09:52
enkelejaren geleden was het verplicht (niet alleen voor de auto) maar ook een aparte groenekaart voor de caravan. deze kon je aanvragen bij je auto verzekeraar, heden ten dagen is dit niet meer nodig. als je wil kun je hem nog wel aanvragen maar het is niet meer verplicht in spanje) het de stikker met het bewuste driehoekje heb ik nog nooit gezien en heeft echt niets met een caravan te maken. er is in spanje wel een belasting regeling (alleen voor spanjaarden)waardoor er voor sommige een 2e kentekenplaat (donker rood)op de caravan zit hiermee mag dan alleen een bepaalde periode mee op de openbareweg gereden worden.

saar 21.04.2007 11:56
de anwb reageert op nl, omdat het een nederlandse organisatie is. Het zal ook wel voor Belgie gelden, mail dan de belgische "anwb"

henk 17.07.2009 14:35
Een aparte groene kaart voor de caravan in Spanje is verplicht. Wij hebben een boete gehad van 250,00 euro bij een controle door de guarda civil, omdat wij niet de kaart voor d caravan konden tonen. Je bent dus gewaarschuwd!