Forum Onderwerp - Terug van een boeiende reis. (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: bonasera 13.06.2007 08:09
Indien er mensen zijn die het leuk zouden vinden wil ik wel een reisverslagje neerpennen,van mijn motorhomereis France ,Espanja,Portugal..Die laat ik eerlijk zijn in 15 dagen veeeeel te kort was.

anita 13.06.2007 10:39
Ja, dat wil ik graag lezen. Al vast heel veel plezier !!!!

Geplaatst door: nollie 13.06.2007 12:58
ik ook, begin maar te pennen!

Geplaatst door: bonasera 19.06.2007 18:13
Het is 1 uur 15 in de nacht !!!ringgggggggggggggggggggggg ,de wekker loopt af ,Uit het bed gerold ,ja we moeten vertrekken onze gehuurde motorhome staat voor de deur ,de koelkast en de diepvries werken die ???We moeten nog eetwaren inladen en dan mijn broer en vrouw opladen ,we hebben afgesproken om 2 uur bij hun te zijn amai druk op de ketel want we willen 1000 km rijden vandaag wat een soep !!!
Na een pot lekkere koffie we gaan ontbijten na Parijs rijden we naar mijn broer waar we omstreeks 1uur 58 arriveren ,na zij nog sommige dingen ingeladen te hebben ,de difinitieve start richting bordeaux ./
Morgen vervolg.

Geplaatst door: bonasera 20.06.2007 08:13
http://www.atlasmotorhomes.be/mclouis620.html

Dit was onze gehuurde motorhome.eventjes enkele opmerkingen.
Dar wij met 4 volwassenen waren ,hadden wij besloten om campings aan te doen,want die douche en wc is belachelijk klein en niet te doen met 4 volwassenen,de wc is alleen gebruikt geweest in noodgevallen.
Treug naar het reisverslagje.

Omstreeks 5 uur zijn we in Parijs waar we heel vlot doorgeen rijden,in de omgeving van Orleans houden we halt en ontbijten we in de motorhome.
Ik neem het stuur over en rijd tot enkele km voor bordeaux waar we terug een halt houden ,er staat 800 km op de teller en het is 12u30 ng 200 te gaan.
Na de gids geraadpleegd te hebben besloten we in Ondres ,camping Le lac, te overnachten.
De gps zette ons feilloos voor de camping .
Tot onze verrassing sprak de eigenares perfekt Nederlands en we moesten maar een plaats uitzoeken.Op de camping wordt druk gewerkt aan een nieuw sanitairblok dat klaar moet zijn tegen het grote seizoen.
De camping heeft een mooi zwembad en een vismeer direct palend aan de camping ,is wel aggesloten met een omheining (veiligheid).
Na een goede nachtrust-is wel even wennen in een motorhome waar je op een ladder moet klimmen om in je bed te kruipen -zijn we van plan het een beetje kalmer aan te doen en onze volgende halte is +- 350 km De El CID stad Burgos een verplichte halte naar Santiago de compostela.
Wij naar de municipal van Burgos,waar ik gelezen had dat het centrum op wandelafstand lag 3m,maar langs een mooi pad in een park hadden we meer dan een uur nodig om het centrum te bereiken.
Toen we voor de cathedraal op een terrasje een biertje dronken zagen we verschillende pelgrims met wandelstok en tentje op hun rug de revue passeren en helemaal echt het gevoel terug in de tijd te stappen.
Na een zeer aangename dag doorgebracht te hebben in Burgos(2 overnachtingen)Onze volgende bestemming Santiago de Compostela !!
Wordt vervolgd.

Herman 21.06.2007 06:12
Zeg Bona op dit forum gedraag je je beschaafd dit is op het camping - Frankrijk forum de laatste tijd wel eens anders.Je zit toch niet in een identiteitscrisis?

Geplaatst door: Res 21.06.2007 06:25
Ligt hem ook aan het vroege tijdstip. En hij zit vast achter een computer, waar het toetsenbord nog goed is ;-))

Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 07:39
Als ze hier ook al gaan beginnen lullen stop ik ermee.

Geplaatst door: ans 21.06.2007 10:40
niet naar kijken of luisteren. gewoon ddor gaan voor de gene die het wel leuk vinden. ik blijf het volgen.

Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 12:03
Om 7u15 vertrokken uit Burgos via Leon ,Astorga,Lugo de N634 naar santiago.

Het eerste deel tot Leon is een beetje saai om te rijden ,maar vanaf Astorga rijden we lange tijd tussen de prentbriefkaarten Het ene viaduct en tunnel na et andere .
De N634 is dan ook een saai stuk maar geen nood Santiago is in zicht.
De gps zet ons weer feilloos af bij camping As cancelas waar het al redelijk volstaat.
Het is intussen 14u30 en drinken een jupilerke of 2 om de nodige brandstof op te doen voor het bezoek naar de befaamde cathedraal die op ongeveer 3 km wandelafstand van de camping gelegen is.

Santiago ,in de mooie cathedraal lopen we tussen groepen busreizigers ,toeristen gelijk ons en de echte pelgrims met hun onafscheidelijke wandelstok.En nu de le moment supreme 1 Het fameuze wierookvat dat ze vroeger door de kerk zwaaiden om de stank te verdrijven ,indrukwekkend !!Le moment supreme 2 Het doel van alle pelgrims in een lange rij stonden we te wachten voor een soort biechtstoel een trapje omhoog door een smal deurtje en stond je voor de achterkant van een levengroot borstbeeld van de apostel.De legende wil dat je het omarmt en sommigen kusssen dit borstbeeld.Je zag verschillende pelgrims met tranen in de ogen buitenkomen wat ik wel kan begrijpen als je weken onderweg bent te voet of per fiets.Het doet wel wat.Voor de rest van de dag kuieren we rond in santiago .
We waren van plan een dag langer te blijven maar s'nachts begon het te regenen en om 7 u s'morgens nat het ontbijt besloten we te vertrekken naar Portugal .Next stop Nazaré Portugal..

Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 13:05
We vertrekken uit Santiago richting Portugal in de regen,we denken we moeten een 450 km rijden daar zal het wel mooi weer zijn!!
Niks van wolken wolken al 350 km niks anders..Is dit nu Portugal ?

We naderen Porto heel heel druk en spijtig kunnen we wegens tijdsgebrek ons geen bezoek aan Porto veroorloven.

En eindelijk bij het naderen van Nazaré zien we de eerste blauwe plekken verschijnen in de lucht Hoera .

Camping Vale Paraiso Nazare is onze bestemming en na enig zoekwerk want er stond gen adres bij vinden we de camping .

Na ons opgefrist te hebben is het te laat om nog Nazare te bezoeken en besluiten we morgen een ganse dag van te maken want de receptioniste beloofde ons schitterend weer !!!

Wij hebbeb onze ogen uitgekeken op deze camping er waren veel vaste plaatsen die meestal ingenomen waren door Portugezen. De schaduw wordt gegeven door reusachtige dennebomen met grote denneappels die speciaal gesnoeid werden zodat ze alleen 15 meter hoger nog een kroon hadden.
Maar daar die denneappels van grote hoogte vallen hebben die Portugezen hun Caravan en voortent ingepakt in een soort garage van zeil zelf de stammen waren uitgesneden die dicht bij hun caravan stonden ,echt een kleurrijk gezicht en alleen daar mogelijk denk ik.
Nu Nazare zelf is een bekend vissersplaatsje dat op 2.5 km van de camping lag.Aangenaam om er door te kuieren, aan het strand zie je vrouwen in tradionele klederdracht vis kuisen ,versnijden en te drogen leggen op rekken gemaakt op het strand ,met netten worden de meeuwen die in grote groep kalm en geduldig in het zand liggen te wachten tot het afval gegeven wordt denk ik .

Ondertussen werd het etenstijd en begaven we ons naar het marktplaatsje waar een restaurant of 10 was,maar plots werden we aangesproken door een oud vrouwtje gans in het tradionele zwarte kledij voorovergebogen leunend op haar wandelstok maar met vurige glimlachtende en overtuigende ogen ons probeerde mee te lokken naar een restaurantje in een nauw iets van 3meter breed straatje.Ze had het over fris ,vers ,niet duur ,goeie wijn en op het marktje opletten enz.
Wij mee om eens echt het gevoel te hebben Portugees ontvanen te zijn.!

Mens ,mens ,mens wij hebben daar gegeten en gedronken dat we patat waren.
Eeste gerecht .Verse gegrilde sardienen op de wijze van de vissersvrouw.
Ze toonde dat je de eersteklas olijfolie moest druppelen op de warme sardienen mmmmm was een waar festijn.
Tweede gerecht .Een soort van Porugeze Bouillabaise 5 soorten vis, paprika,Aardappel en nog enkele onbekende ingredienten.Die mag gerust neffens de Franse staan heel lekker.
En niet vergeten de Huiswijn 4 euro de liter mocht er ook zijn.
Als einde namen we een Portugese Koffie als afsluit van een geslaagde maaltijd.
Na de maaltijd gaan we met het kabelspoortreintje het oude stadgedeelte
genaamd DE SITIO bezoeken dat 120 meter op de rotsen ligt en waar je een fantatisch zicht hebt op de baai van Nazare en het water en de lucht zijn azurblauw wat schitterende foto's opgeleverd heeft.
Morgen next step Fatima ..


Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 19:22
Fatima !!! Op een steenworp van Nazare,70 km wat een weelde voor de eerste maal uitslapen ,één uurtje rijden wat een luxe.
Omstreeks 9 uur vertrekken we ,we komen an een rond punt met de borden Sanctuarie parkings.!!Op internet gezien voor motorhomes parking nr 13.!! Allez zeg nr 11 tot 13 gaan weg van het domein ,ja maar neen hé wij naar nr parking 1,2,3 Daar aan gekomen parking 1&2 alleen voor auto's ,Parking 3 bingo een tiental mooie motorhomeplaatsen met een sanitair blok aan de zijde en eettafel en banken aan iedere plaats !!!
Gelukkig waren er 2 plaatsen vrij !!En het voornaamste pal achter de basiliek..Dus wij opweg naar de kerk het hoofdplein doet mij denken aan het St -pietersplein in Rome ?Wij wilden ook het huisje zien waar 2 van die herderrinnetjes gewoond hadden en kregen de raad het treintje te nemen met verschillende opstapplaatsen één etiket was voldoende..
Dus afgestapt opde weg naar het huisje en de verschillende verschijningen.Wanneer je zie hoe dat de mensen leefden in die tijd is dit onwaarschijnlijk !!De slaapkamer van de ouders is kleiner dan in een gewone caravan!!!Na onze dingen gezien te hebben wilden we eens gaan eten want morgen vertrokken we weer richting Spanje,dus een restaurantje gevonden dat redelijk vol zat met Portugezen kwestie van in het klimaat te blijven.Wat een verschil met Nazare hahahahah Indien je riep naar de serveerster zwaaide ze haar arm omhoog en niet alleen tegen ons maar nog meer tegen haar landgenoten dat ze geen tijd had !!Ze moest wel alleen rond de 20 tafels bedienen.Na de eerste maal dat ze ons een kom brood olijven en de wijn bracht had haar sympathie gewonnen met mijn woordenlijstje enkele opmerkingen in het Portugees te zwanzen...
Wat ons he meeste is opgevallen,de meeste klanten waren senioren en eten dat die konden onbeschijfelijk ,na een volledige maaltijd was er nog een enorm bord soep tot aan de rand gevuld dat ze vrolijk opslurpten en amai daarna een grote coup de glasse en als afsluit een kop koffie........En ze zeggen dan dat Portugal een arm land is !!!!!!

Na een gezellige avond met een gezelschapsspelletje een goede fles wijn en de nodige commentaar naarde volgende stop ,terug naar Spanje de mooie stad Salamanca.

Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 20:04
Na een voorspoedige trip hebben we Camping Regio uitgezocht in een dorpje op een boogscheut van Salamanca genaamd Santa Marta De Tormes -oef wat een naam ,bleek dat we bij een hotel aan kwamen ????Geen nood op het einde van de parking met vlaggen een riante entréé camping Regio,amai die sukkelaar van een Spanjaard een hotel en en camping saluut zeg.
Het mooiste van al ,gelieve U te wenden aan de balie van het hotel om U IN TE SCHRIJVEN !!Ba ja zeg wij in korte broek teeshirt en sportschoenen naar de balie waar een streng ogende bediende in een vlekkeloze zwarte outfit ons bekeek als ongedierte met een blik van oei oei oei T'is voor de camping zeker???ahahahhahhahah VRIENDELIJK BELEEFD DAT WEL.
Enfin na die lange afstand van vandaag was het verpozen geblazen ,morgen gaan we op verkenning.
Wow zeg bleek dat de bus ieder uur de parking van het hotel opreed en je naar Salamanca bracht voor één euro en ieder uur je terugbracht wat een luxe want het was toch een 6 tal km ver..
Salamanca is wel een speciale stad.De beroemde cathedraal is een van de mooiste ooit gezien in mijn leven met fragmenten die een bovenmenselijke vakkennis vereist hebben vergelijkbaar met het kasteel van Versailles.En plots staan we voor een kerk waar we ietszien uit lang vervlogen tijden ,het ene ooievaarsnest tegen het andere op een 50 tal meter hoog ,de ouders die komen aan vliegen in een sierlijke duik en plots op de remmen staan om maar hun nest niet te missen,de jongen die al volop aan het oefenen zijn met hun vleugels ,kortom een schouwspel die ik niet meer vlug zal vergeten.
En dan s'avonds na een ^prachtige dag en eens zelf ons potje kookten,kwam daar plots een bus toe met een grote aanhangwagen en parkeerde zich op een van de brede hoofdlanen van de camping,wat is dat.?????
Bleek een reizend hotel uit de oostbloklanden te zijn,De chef begon te bevelen ,Iedereen uit de bus(allemaal senioren)alle valiezen op het grasplein in een rij..Jij,jij,jij,jij en jij helpen aan de slaapplaats en de keuken,de aanhangwagen bleek aan een zijkant een soort luifel te hebben met daarachter slaapplaatsen 3 boven elkaar en zo 18 rijen ,leken precies doodskisten amai,aan de voorkant nog een aparte luifel met een groot keukenblok.dus de koks begonnen te koken ,de andere zetten banken en tafels onder de bomen ,iedereen nam uit zijn valies zijn slaapkledij wasgerief en daarna alle valiezenkeurig op een rij voor de bagagedeur van de bus waar 2 mannen alles keurig inladen..
Ongelooflijk in deze tijd..
Morgen een nieuwe halte ,Het derde doel van deze reis Lourdes.De drie befaamde bedevaartplaatsen in één reis bezoeken.!!Bijna gelukt;!!

Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 20:25
Lourdes 660 km te rijden vandaag,wordt een lastige dag de km beginnen te wegen,we hebben echt te veel hooi op onze vork genomen,de volgende keer minimum een maand voor zulke reizen 5000 km in 14 dagen is van het goede teveel.Enfin onze camping is er weer ene uit grootvaderstijd
Camping Le Loup ,lourdes waar je nog een jeton moet kopen van een euro om te douchen hihihihiih lekker met zen tweetjes kost maar een halve euro zo.Het voordeel is ,in een kwartiertje ben je bij de grot te voet..Er is zoals gewoonlijk weer veel volk van alle standen en rassen ,maar de sereniteit die daar daar heerst is met geen woorden te verklaren.S'anderendaags rusten we eens lekker uit ,wandelen een beetje ,genieten van de natuur want de camping ligt in volop natuur langs de Gave de Pau ,wat moet een mens meer hebben...

S'avonds overleggen we over de terugweg naar Belgie,we hebben nog 4 nachten te goed voor we na de 5 nacht thuis te zijn de motorhome om 10 uur s'morgens in geleverd dient te zijn.Na enkele minuten besluiten we wegens het slechte weer aan de zijde van Bordeaux naar de Ardèche af te zakken en daar 2 nachten te verblijven oef weeral 550 km voor de boeg.

Geplaatst door: bonasera 21.06.2007 20:39
Na een lang rit met heimwee naar vervlogen tijdenals Carcasonne in de verte ontwaren,Nimes aandoen om de afslag Alès naar de Ardèche te rijden beginnen we te verlangen om terug eens goed te rusten.
De camping ga ik niet vermelden daar dit een te bekend terein is voor de meeste Nederlanders.Alleen wil ik kwijt dat het in Vallon pont D'Arc was en buiten wandelen en genieten er niks te vertellen valt.
Als Slot hebben we dan nog Beaune als laatste stop ingelast waar jullie ook alles vanaf weten en zijn dan veilig thuis gekomen met een inmens gevoel van een boeiende ,maar vermoeiende reis die maar binnen enkele maanden zijn waarde zal bekend maken.


FIN

dick 23.06.2007 22:06
Prachtig, met plezier gelezen. Goed idee om reisverslagen te maken.

anita 23.06.2007 23:08
Bedankt voor je reisverslag, altijd leuk om te lezen

Geplaatst door: Ineke 25.06.2007 17:55
Leuk verslag Bona, je zult wel weer een paar dagen nodig hebben om bij te komen van deze reis.

Jan 25.06.2007 18:09
Hartstikke leuk verslag Bona!!!!
En dat stoofpotje in Portugal heet toch "cataplana"?? Of vergis ik me?


Geplaatst door: bonasera 25.06.2007 18:31
Echt JAN mijn geheugen laat me in de steek ..Het was iets van caldieero of zoiets ,ben wel spijtig geen dagboek aan gelegd te hebben ,maar met mijn broer en zijn vrouw is dat niet niet mogelijk/
Een raad doe dit nooit met onbekende personen,Je moet elkaar al minimum 20 jaar kennen om dit te overleven......

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2